Prof. univ. dr. Dan Dungaciu, Directorul Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale al Academiei Romane, a susținut o scurtă prelegere miercuri, la simpozionul de teologie canonică și drept bisericesc organizat la Palatul Patriarhiei. Prezentarea s-a intitulat „Biserică și identitate. Provocări in spațiul ortodox contemporan”.
Sociologul a explicat că realitatea refuză să se mai incadreze in paradigma din anii 1990 a lui Fracis Fukuyama, care prevedea succesul globalizării prin victoria liberalismului și al economiei de piață, pentru că nu ar exista alternativă mai bună la ele.
„Globalizarea insemna că lumea se duce in aceeași direcție”, a explicat Dan Dungaciu. „Entitățile locale nu prea mai contau. Noi mergeam spre structuri supranaționale, supraidentitare.”
Curentele identitare iau locul globalismului
„Acest mod de gandire s-a cam incheiat”, a continuat expertul, arătand că stabilirea de relații comerciale de către Occident cu Rusia și China nu le-a făcut pe acestea din urmă să se transforme in democrații.
„Iar ideile locale, ideile naționale incep să emeargă chiar unde nu ne așteptăm. Dacă ne uităm la ce se intamplă in Ucraina din punctul acesta de vedere, Ucraina este mai degrabă victoria suveranismului și victoria ideii naționale”, a explicat Dan Dungaciu.
O a doua idee in anii 1990 a fost teza lui Samuel Huntington, care spunea că lumea nu va merge spre uniformizare și universalizare, ci se va constitui in jurul civilizațiilor bazate pe idei religioase.
„Ideea era că identitățile contează – identitățile religioase. Ideea aceasta a importanței civilizațiilor și a importanței identităților a fost ca un bas al anilor 1990-2000: era acolo, se auzea, dar nu era fundamentală”, a subliniat Dan Dungaciu.
Deglobalizarea: lumea se schimbă sub ochii noștri
„Astăzi suntem in cu totul și cu totul altă realitate, cand de la globalizare se trece la deglobalizare. Suntem intr-o asemenea situație in care vedem că sudul global nu mai răspunde la comenzile Occidentului. Inseamnă că lumea incepe să se impartă, ideea de globalizare incepe să fie pusă sub semnul intrebării tocmai de cei care au provocat-o.”
„Ideea de bază a fost ca Estul să devină Occident. Nu a devenit. Nu toți oamenii vor să devină occidentali. Și acum suntem intr-o stare de regandire a chestiunilor identitare la nivel politic și la nivel strategic. E o lume care incepe să se schimbe sub ochii noștri. E fascinant, chiar dacă dureros din multe puncte de vedere”, a adăugat sociologul.
„In Ucraina, resurecția religioasă vine mană in mană cu resurecția identitară. O biserică trebuie să fie autocefală. Poporul ucrainean, diferit de poporul rus, trebuie să aibă Biserica lui. In Republica Moldova lucrurile sunt mai complicate, pentru că este vorba despre același popor. Ce se intamplă acolo rămane neclarificat.”
„Este limpede că in Moldova, indiferent de guvernarea de acolo, e o tensiune identitară neclarificată și de aici disputa dintre cele două Mitropolii. La bază este o discuție, o dispută identitară: dacă-și spun moldoveni, e o biserică (a Rusiei – n.red.); dacă-și spun romani, e o Biserică romanească”, a subliniat profesorul.
Biserica Ortodoxă Romană poate juca un rol in dezbaterea publică
„Probabil că ar merita ca Romania să devină pană la urmă un traducător pentru spațiul occidental și american a ceea ce se intamplă din punct de vedere al evoluțiilor din regiune. Nu mă refer aici numai la fostul URSS, mă refer și la statele din Balcani”, a opiniat Dan Dungaciu.
„Problema pentru Ortodoxie va fi cand vor fi presiuni de tip geostrategic, geopolitic, nu doar de tip identitar”, a continuat el. „Adică adeziunea față de o anumită viziune ecleziologică din rațiuni geopolitice.”
„In spiritul anvergurii pr. prof. Liviu Stan sau a celor care au fost colegi cu dansul, ar merita să incercăm să fim noi, aici, la București, traducători ai acestor realități. Ele nu se știu. Viziunea este de un simplism pe care e greu să ni-l imaginăm – mă refer aici la spațiul occidental și chiar la spațiul american”, a mai spus profesorul universitar in incheiere.
„E nevoie de poziția celei mai semnificative Biserici (Biserica Ortodoxă Romană – n.red.), practic, intre cele două presiuni – greacă și rusă – inclusiv pe acest tăram, pe tăramul dezbaterii publice – a propos de geopolitica ortodoxă.”
Patriarhia Romană și Asociația Opera Teologică Ortodoxă sunt organizatorii simpozionului intitulat „Teologia Canonică și Dreptul Bisericesc in Ortodoxie: contribuția pr. prof. univ. dr. LIVIU STAN (1910-1973)”. Evenimentul s-a incheiat joi, 21 septembrie 2023.
Vezi și:
- In imagini: Simpozion inchinat părintelui profesor Liviu Stan la Palatul Patriarhiei
Foto credit: Basilica.ro / Raluca Ene
Urmărește-ne pe Telegram:�t.me/basilicanews
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 215
Id: 79182
Data: Sep 22, 2023
Imagine:
Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților a incheiat miercuri un protocol de colaborare cu Arhivele Naționale ale Romaniei. Acesta vizează ..... Data: Sep 22, 2023 |
Protoieria Sector 6 Capitală a oferit miercuri ghiozdane complet echipate pentru 300 de copii ai căror părinți nu reușeșesc să le asigure acestora ..... Data: Sep 22, 2023 |
Episcopia Sloboziei și Călărașilor, prima eparhie din Patriarhia Romană infiinţată după evenimentele din 1989, implineşte 30 de ..... Data: Sep 22, 2023 |
Părintele Dionisie Ignat s-a născut in 22 septembrie 1909, la Vorniceni, județul Botoșani, fiind cel mai mic dintre cei opt copii ai unei familii de ..... Data: Sep 22, 2023 |
După știrea despre premiera filmului „Unde ești, Adame?”, Basilica.ro a primit numeroase intrebări pe rețelele sociale cu privire la modalitatea ..... Data: Sep 22, 2023 |
Fundația „Sfanta Macrina”- Ajutor şi Recuperare Medico-Socială pentru Copii in Dificultate (A.R.M.S), organizație inființată de Arhiepiscopia ..... Data: Sep 23, 2023 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).