Orice dar in sine nu se poate negocia, schimba sau confisca. Darul se primeste cu bucurie si apoi se multumeste pentru el, ca raspuns la iubirea daruitorului. In momentul in care negociem darul in scopuri egoiste, atunci anulam acest dar, iar iubirea daruitorului este ofensata sau anulata.Cu atat mai mult creatia in sine nu se poate negocia, pentru ca ea este darul lui Dumnezeu facut omului, ca existenta lui sa fie una fericita. Cand Dumnezeu a creat lumea, nu a negociat cu nimeni, ci a negociat doar cu Sine, in sfatul intra-treimic, aratandu-Şi prin aceasta iubirea Sa creatoare si dorinta de a darui fericirea Sa unei creatii facute dupa chipul Lui, adica omului. De aceea omul, ca o coroana a creatiei, are menirea de a se accepta pe sine, de a se intelege pe sine, de a dori si a dobandi asemanarea cu Dumnezeu, de a primi intreaga existenta creata ca dar divin, spre a-si implini in ea fericirea si spre a intoarce aceasta fericire la Dumnezeu, ca multumire pentru actul creator.Creatia ca dar nu poate fi negociata, schimbata sau mutilata. Asa trebuie inteleasa si familia, ca dar imuabil primit de la Creator. Familia este gandita, daruita si sustinuta de Dumnezeu pentru ca omul sa poata dobandi fericirea si comuniunea de iubire cu El, adica sensul si scopul creatiei.Ideea ca familia ar putea sa arate altfel decat comuniunea de iubire dintre un barbat si o femeie, care duce la perpetuarea creatiei prin urmasi, este o idee ce ofenseaza si anuleaza iubirea Creatorului. Dumnezeu nu poate fi corectat in iubirea Lui creatoare. De fapt, atunci cand se vrea re-definirea familiei, se vrea re-definirea actului creator al lui Dumnezeu, sau altfel spus creatura vrea sa-si creeze un nou dumnezeu, care creeaza nu dintr-o vointa desavarsita, ci din vointa limitata si schimbatoare a creaturii.Ideea de redefinire a familiei in zilele noastre se dovedeste a fi marele nonsens la care a ajuns gandirea umana complet secularizata. Ea este nu numai in opozitie, dar este si un atac la adresa invataturii crestin-ortodoxe bazata pe Revelatie, iar nu pe principii sociale instabile prin sine.Din nefericire, nu crestinii ortodocsi se impotrivesc celor care nu vor sa mai inteleaga familia ca dar divin, ci noi suntem atacati pentru ca vrem sa ramanem in Adevar si vrem sa aparam creatia si toate darurile lui Dumnezeu catre noi oamenii, care nu se pot schimba, fara a se altera, atat in esenta lor, cat si relatia cu Autorul lor. Familia nu poate fi supusa unui vot uman care sa schimbe esenta ei, sau scopul ei, fara a aduce blamul Celui care ne-a daruit-o. Daca cetatenii pretind ca in numele libertatii au dreptul sa-si spuna cuvantul, si noi crestinii ortodocsi avem dreptul sa dam intaietate Cuvantului lui Dumnezeu.Problema esentiala a vietii crestine contemporaneCriza familiei contemporane, sub toate aspectele ei, este semnul cel mai grav al inscrierii societatii umane pe o cale complet secularizata, care in fapt este o cale cel putin ne-crestina, daca nu chiar anti-crestina. Situatia este cu atat mai trista, cu cat chiar unii crestini sau denominatiuni crestine apusene s-au declarat in favoarea casatoriilor homosexuale. Felul intelegerii familiei crestine va duce in mod evident la rupturi si mai mari intre crestini. Asa vom putea face diferenta si mai bine intre Bisericile adevarate si comunitatile religioase care pierd sau isi redefinesc legatura cu Revelatia, si intre adevaratul si falsul ecumenism. Este imposibil, sau cel putin o impietate, sa te rogi cu cel care vrea sa-L re-defineasca pe Dumnezeu ca si Creator (ma refer aici la bisericile care accepta binecuvantarea casatoriilor homosexuale). Apararea darului familiei in ziua de astazi este misiunea pe care nu o putem abandona, fara a-L abandona pe Dumnezeu insusi.Faptul ca familia este si va deveni problema esentiala a vietii crestine contemporane avea sa-l reliefeze intr-un mod inconfundabil, cu multi ani inainte, parintele Arsenie Boca. Nimeni nu s-a ocupat de problemele de familie, in toata profunzimea lor, inclusiv in aspectele cele mai intime, ca parintele Arsenie. Multe aspecte biologice, genetice, hormonale au fost explicate pentru prima data in viata noastra bisericeasca, iar medicina moderna descopera abia acum cata dreptate a avut acest parinte. Din acest punct de vedere, scrierile parintelui Arsenie ocupa un loc unic in toata literatura noastra teologica. Ziceri ca mai bine mori decat sa omori, nu irositi energia genezica, feciorie pana la Cununie si fidelitate pana la moarte, nici refuz, nici abuz si multe altele au luminat si lumineaza viata de familie a numerosi crestini ortodocsi. Toate acestea au intarit convingerea ca mantuirea in ecclesia major incepe in cele mai mici detalii in ecclesia minor, iar cei care gresesc sau neglijeaza viata de familie isi pericliteaza mantuirea in Biserica lui Hristos. De aceea familia nu poate fi un concept cu care ne putem juca, dupa curentele lumii, fara a periclita relatia noastra cu Dumnezeu.Daca pana acum, in decursul istoriei Bisericii, piatra de poticnire a crestinilor a fost problema autoritatii in Biserica si a succesiunii apostolice, de acum inainte, piatra de incercare va fi problema teologiei familiei, cu toate aspectele ei, inclusiv viata conjugala. Invatatura Bisericii nu trebuie sa cedeze in fata noilor curente sociale, cei care vor face aceasta se vor indeparta iremediabil de Ortodoxie, iar Ortodoxia trebuie sa-si asume situatia - incomoda in lumea de azi - de a fi consecventa cu ea insasi.Aceasta nu inseamna ca Biserica Ortodoxa neaga existenta homosexualitatii ca fenomen uman, dimpotriva, aceasta problematica apare din vechime, iar practica, viata duhovniceasca, canoanele, iconomia arata felul in care Biserica a raspuns acesteia, raspunsuri care oricand pot fi nuantate sau ajustate. Ceea ce scandalizeaza este insa legatura care se face intre homosexualitate si familie. A-cestea sunt doua notiuni care nu pot coexista, in esenta lor, in scopul lor, in ratiunea lor. Nimeni nu are dreptul sa confiste notiunea de familie, ca legatura tainica dintre un barbat si o femeie, pe seama altor legaturi sau parteneriate. Asa cum familia nu se poate confunda cu concubinajul sau cu haremul, sau cu viata celor care traiesc single, tot asa ea nu se poate confunda cu nici o alta forma de convietuire umana, bisexuala sau homosexuala.Cei care nu mai accepta familia ca dar imuabil iau ca arma principala si deloc neglijabila in sprijinul lor forta dreptului civil. Constatam cu durere ca traim o descrestinare continua a dreptului civil, care trimite, aparent nevinovat, trairea religioasa in sfera privatului. Este, de fapt, o relativizare a adevarului si o bulversare a ierarhiei valorilor. Astazi prind contur tot mai mult principiile pagane ale vechiului drept roman, dupa care auctoritas, non veritas facit legem (autoritatea, nu adevarul, face legea), sau error communis facit jus (eroarea comuna naste dreptul). Chiar daca, strict juridic vorbind, dictoanele de mai sus suporta numeroase nuante, totusi, in esenta, ele exprima evident inde-partarea de principiile crestine revelate. Paradoxul este ca vechiul drept roman a supravietuit pana astazi tocmai prin increstinare, de exemplu, prin marele legislator romano-bizantin Justinian. Acum insa ne inscriem exact pe un drum opus acestuia.Din punct de vedere ortodox, revizuirea Constitutiei Romaniei nu ar trebui sa insemne inceputul descrestinarii noastre. Faptul ca o gandire minoritara, aflata in opozitie cu invatatura crestin-ortodoxa, vrea sa devina normativa este o mare nedreptate. Nu blamam pe nimeni, nici macar pe cei care Il blameaza pe Dumnezeu. Vrem numai sa aparam darurile pe care Dumnezeu insusi ni le-a facut. Vrem sa aparam creatia pe care am primit-o de la Dumnezeu si sa o intoarcem Acestuia, nemutilata, ca recunostinta.Darul familiei nu poate fi confiscat fara a ni-L confisca pe Insusi Daruitorul ei. Familia nu poate fi privita ca un simplu concept juridic, supus mereu transformarilor, pentru ca atunci toata creatia ar trebui reconceptualizata. In felul acesta, prin instrumentul si forta dreptului, il facem pe om un nou dumnezeu, care re-concepe lumea.Este normal si necesar sa folosim modelele si experienta altora. Asa s-a nascut legislatia moderna a Romaniei, luand exemplele cele mai bune din Europa. Aceasta nu inseamna insa ca daca Apusul a inceput sa apuna din punct de vedere crestin, trebuie si noi sa facem la fel. Este bine uneori sa copiem, dar sa nu... capiem! Adica sa nu ne lasam furati de mentalitati si viziuni care duc la degradare morala si crestina ireversibila.(Articol publicat in Ziarul Lumina din 20 iunie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 753
Id: 31877
Data: Jun 20, 2013
Imagine:
La manastirea de maici Sfantul Ioan Botezatorul Antonesti din comuna Corbeni, judetul Arges, Inaltpreasfintitul Parinte Calinic, Arhiepiscopul Argesului si Muscelului a hirotonit astazi un .....
Data: Jun 20, 2013
Oamenii şi-au luat rămas bun de la părintele Justin Pârvu, cel care a ctitorit aşezarea monahală ce este în aceste zile unul din cele mai mari locuri de pelerinaj. Aşa cum este rânduiala de la Mănăstirea Petru Vodă, după programul .....
Data: Jun 20, 2013
În această dimineaţă, în jurul orei 3:30 în jur de 500 de persoane aşteptau la rând pentru a trece prin dreptul sicriului în care se află trupul neînsufleţit al părintelui Justin Pârvu. Pe tot parcursul .....
Data: Jun 20, 2013
Mii de credincioşi şi-au luat rămas bun de la părintele Justin Pârvu. De asemenea, oamenii au asistat la slujba Privegherii şi la Sfânta Liturghie săvârșită începând cu ora 3:00 dimineaţa. "Îmi pare foarte rău .....
Data: Jun 20, 2013
Într-o linişte adâncă, oamenii păşesc în lăcaşul de închinăciune în care se află sicriul cu trupul neînsufleţit al părintelui, sărută Sfânta Evanghelie şi mâna marelui duhovnic, iar apoi petrec .....
Data: Jun 20, 2013
Părintele profesor Vasile Păvăleanu, fiu al satului Petru Vodă îl cunoaşte pe părintele Justin Pârvu din copilărie. Mai mult de atât, părintele Justin a fost cel care l-a îndemnat pe părintele Vasile Păvăleanu să urmeze .....
Data: Jun 20, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Cuvant pentru suflet - Invataturi din pateric ale Sf Antonie cel Mare
Cuvant pentru suflet - Canonul cel mare al Sf Andrei Criteanul (18 martie 2013)
Cuvant pentru suflet - Botezul Domnului si sfintirea noastra (03 ianuarie 2013)
Cuvant pentru suflet - Schimbarea la Fata a Domnului (05 08 2015)
Cuvant pentru suflet - Grijile lumii si sfarsitul vietii
Cuvant pentru suflet - Sfantul Vasile cel Mare Texte si alcatuiri alese (01 ianuarie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).