Europarlamentarii cer reglementarea produselor digitale: Fără tactici ascunse și metode adictive de captare a atenției

Europarlamentarii au adoptat marți un raport prin care cer protejarea consumatorilor de tacticile adictive incluse in conceptul produselor digitale, informează portalul Juridice.ro. Aceste tactici de design al produselor digitale ii fac pe utilizatori dependenți de diverse aplicații online, rețele sociale sau servicii de streaming.

Parlamentul indeamnă Comisia să abordeze lacunele juridice existente și să introducă o nouă legislație impotriva designului adictiv.

Raportul solicită o evaluare și o interdicție a tehnicilor dăunătoare care creează dependență și care in prezent nu sunt acoperite de Directiva UE privind practicile comerciale neloiale, cum ar fi derularea infinită, redarea automată implicită și notificările de primire a citirii.

Subliniind lipsa de transparență cu care se confruntă consumatorii și autoritățile de aplicare a legii in ceea ce privește serviciile online, europarlamentarii consideră că intreprinderile ar trebui să fie obligate să dezvolte produse și servicii digitale etice și echitabile „prin proiectare”, fără dark patterns, inșelătoare sau care creează dependență.

Parlamentul UE cere Comisiei Europene să prezinte un „drept digital de a nu fi deranjat” și să creeze o listă de bune practici de proiectare, cum ar fi: „gandește-te inainte de a impărtăși”, dezactivarea notificărilor implicite, feed-uri cronologice, modul de scară gri, blocarea automată și rezumatele timpului total de ecran.

Europarlamentarii mai propun campanii de promovare a obiceiurilor online mai sigure și mai sănătoase.

Cum ajungem „lipiți” de ecrane

Deși recunosc efectul pozitiv al rețelelor sociale in societate, europarlamentarii se declară ingrijorați de daunele fizice, psihologice și materiale provocate de designul aplicațiilor și produselor online, gandite să creeze dependență.

Efectele acestei practici de creare a produselor digitale sunt pierderea concentrării și a capacității cognitive, epuizarea, stresul, depresia, activitatea fizică limitată. Acestea toate reprezintă un impact prelungit asupra sănătății copiilor și tinerilor.

„Nici o autodisciplină nu poate invinge trucurile Big Tech, alimentate de armate de designeri și psihologi pentru a vă ține lipiți de ecran”, a avertizat euro-raportoarea Kim Van Sparrentak.

„Dacă nu acționăm acum, acest lucru va avea impact asupra sănătății mintale și dezvoltării creierului generațiilor viitoare. Astăzi, Parlamentul European transmite un semnal puternic: UE trebuie să fie prima din lume care să abordeze problema designului adictiv al serviciilor online”.

Aplicațiile de succes sunt cele care au fost create pentru a crea obiceiuri de comportament online printr-un proces in patru pași: agățarea, acțiune, răsplată diversificată și implicare.

Expunand repetat utilizatorii la acest proces, aceștia pot ajunge să utilizeze produsele respective in mod compulsiv, dezvoltand dependență. Dopamina, un neutrotransmițător asociat ciclului de recompensă din creier, joacă un rol crucial in consolidarea comportamentului adictiv online.

In Google Play Store existau anul trecut 3,7 milioane de aplicații, majoritatea gratuite, iar in App Store erau 1,8 milioane de aplicații.

O persoană obișnuită are aproximativ 40 de aplicații instalate pe telefon, din care folosește des mai puțin de jumătate: aproximativ 18.

Foto credit: Freepik

Urmărește-ne pe Telegram:�t.me/basilicanews


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 145

Id: 80040

Data: Jan 12, 2024

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).