In prefața la lucrarea sa, „Terapeutica bolilor spirituale”, Jean-Claude Larchet explică viziunea Sfinților Părinți ai Bisericii cu privire la asceză ca terapie spirituală.
„După cum remarcă Vladimir Lossky, gandirea teologică apuseană a interpretat lucrarea răscumpărătoare a lui Hristos in termeni, in esență, juridici”, notează autorul.
Dar tot Vladimir Lossky remarcă faptul că metafora medicală „este o imagine cu totul potrivită pentru a reprezenta modul in care s-a lucrat mantuirea noastră, avand o valoare cel puțin egală cu cea a răscumpărării”.
Metafora Mantuitorului-Doctor
„Adeseori se uită că verbul σώσζω („a salva”), folosit in mod frecvent in Noul Testament, nu inseamnă numai „a elibera” sau „a scăpa” dintr-o primejdie, ci și „a vindeca”, iar cuvantul σωτερία („mantuire”) desemnează nu numai eliberarea, ci și vindecarea. (Acest dublu sens se regăsește in limba coptă, iar in zilele noastre, in limba italiană, in care la salute inseamnă in același timp „salvare” și „sănătate”.)”
„Chiar și numele lui Iisus inseamnă „Yahve mantuiește” (cf. Matei 1, 21; Fapte 4, 12), adică, altfel spus, „vindecă”. Iisus Insuși Se arată pe Sine ca doctor”, notează autorul.
„In felul acesta este vestit de proroci, tot așa Il numesc Evangheliștii; pilda Samarineanului milostiv poate fi socotită, pe drept cuvant, o reprezentare a lui Hristos ca doctor. Iar in timpul vieții Sale pămantești, mulțimile s-au indreptat spre El ca spre un doctor.”
„Părinții, aproape in unanimitate, incă din primul veac creștin, L-au numit Doctor, insoțind acest titlu cu unele calificative ca „mare”, „ceresc”, „cel mare” și, in funcție de context, precizand: „al trupurilor” ori „al sufletelor” sau, cel mai adesea, „al sufletelor și al trupurilor”, voind să arate astfel că El a venit ca să-l vindece pe om in intregime”, continuă Jean-Claude Larchet.
„Numirea aceasta stă in centrul Liturghiei Sfantului Ioan Gură de Aur și se regăsește in majoritatea formulărilor sacramentale; ea apare cu constanță in aproape toate slujbele bisericești ortodoxe și in multe rugăciuni.”
„Intr-adevăr, Hristos vine și Se arată lumii ca Doctor, iar mantuirea pe care o aduce El este vindecarea omului, pentru că omenirea era cu adevărat bolnavă”, subliniază savantul.
Mantuirea ca vindecare
„Această mantuire și vindecare a intregii umanități și indumnezeirea ei implinite in Persoana Cuvantului lui Dumnezeu intrupat sunt dăruite prin Sfantul Duh fiecărui creștin care, in Taina Botezului, se unește cu Hristos, in Biserică. dar la Botez ele nu sunt date decat ca potențialitate: creștinul trebuie să-și improprieze darul Duhului, și acesta este rostul vieții duhovnicești, al nevoinței și ascezei.”
„Marea Tradiție ortodoxă privește lucrarea mantuirii ca o sinergie a harului dumnezeiesc dăruit de Sfantul Duh și a ostenelilor creștinului ca să se deschidă harului, pentru a și-l insuși, osteneli săvarșite in tot ceasul și in tot lucrul, de-a lungul intregii vieți”, amintește Larchet.
„Mantuirea infăptuită de Hristos este concepută de Tradiție� ca o vindecare a firii umane bolnave și ca o restaurare a sănătății primordiale. De aceea este logic ca nevoința ascetică, prin care omul iși impropriază harul mantuitor, să fie socotită de asemenea un proces de tămăduire a omului, intoarcerea lui la sănătatea cea după fire.”
„Citindu-i pe Sfinții Părinți, ne-a frapat faptul că, fără excepție, aceștia recurg adesea și in mare măsură la termeni medicali pentru a descrie feluritele nevoințe ale creștinului, așa incat credem că asceza poate fi, in mod sistematic, prezentată ca o terapeutică desăvarșit elaborată, ea fiind de altfel socotită, din aceleași motive ca și medicina, o artă (sensul vechi al cuvantului „tehnică”, care este și un alt sens al cuvantului grec ἄσκησις) și chiar, potrivit expresiei tradiționale, „artă a artelor și știință a științelor””, mai remarcă autorul.
Ce este sănătatea in viziune ortodoxă
„Noțiunea de sănătate a omului din antropologia ortodoxă nu poate fi despărțită de noțiunea de natură omenească ideală, cea a lui Adam, care trebuia dusă de acesta, prin conlucrarea liberei sale voințe cu harul dumnezeiesc, la desăvarșirea care-i era menită, adică la indumnezeire.”
„Cu alte cuvinte, natura umană are un sens� care se regăsește in fiecare dintre cele care o compun: ea este in chip firesc indreptată spre Dumnezeu și este menită să-și afle implinirea in El”, amintește autorul.
Astfel, cartea arată că, „potrivit antropologiei ascetice ortodoxe, omul se află in stare de sănătate atunci cand iși implinește această menire și cand facultățile sale lucrează conform scopului lor firesc”.
Sursa: „Terapeutica bolilor spirituale”, Jean-Claude Larchet. Ed. Sofia, București, 2006
Foto: Hagiasophiaturkey.com (vindecarea soacrei lui Petru, interiorul Bisericii Chora din Constantinopol)
Urmărește-ne pe Telegram:�t.me/basilicanews
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 167
Id: 80610
Data: Mar 24, 2024
Imagine:
Moaștele Sfantului Dimitrie cel Nou au fost duse sambătă la Biserica Icoanei, in cadrul pelerinajului istoric organizat in Arhiepiscopia Bucureștilor la 250 de ani ..... Data: Mar 24, 2024 |
Parohia „Intampinarea Domnului” din Glasgow, cel mai mare oraș al Scoției, are șansa de a-și achziționa propriul lăcaș de ..... Data: Mar 24, 2024 |
..... Data: Mar 24, 2024 |
Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului iși va sărbători hramul luni, de Praznicul Bunei Vestiri. Cu această ocazie, eparhia va aniversa 18 ..... Data: Mar 24, 2024 |
Dreapta credință este mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos și aceasta se face prin cuvant și prin imagine, a spus Patriarhul Daniel in Duminica ..... Data: Mar 25, 2024 |
In Duminica intai din Post, a Ortodoxiei, membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane vor sluji după următorul program, transmis de eparhii, prin intermediul Radio ..... Data: Mar 25, 2024 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).