Dreapta credință este mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos și aceasta se face prin cuvant și prin imagine, a spus Patriarhul Daniel in Duminica Ortodoxiei.
Patriarhul Romaniei a slujit la Catedrala Patriarhală impreună cu Preasfinţiţii Părinţi Varlaam Ploieşteanul și Paisie Sinaitul, Episcopi vicari patriarhali, şi cu Preasfințitul Părinte Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.
Referindu-se la textul evanghelic al zilei, Preafericirea Sa a subliniat că Apostolul Natanael, ca și Petru, „a văzut un Om in carne și oase și a mărturisit: �Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu�. A văzut un om și a mărturisit pe Dumnezeu cel veșnic, cel nevăzut și necuprins care s-a făcut om”.
„Ortodoxia inseamnă mărturisire prin cuvant și prin imagine”, a subliniat Patriarhul Romaniei și a explicat că in Noul Testament Iisus Hristos este numit Cuvantul – Logosul lui Dumnezeu dar și Chipul sau Icoana lui Dumnezeu.
„Iisus Hristos este icoana lui Dumnezeu cel nevăzut. El este chipul ipostasului lui Dumnezeu, chipul Tatălui celui veșnic și El s-a făcut om pentru ca pe oameni să-i indumnezeiască prin har, El s-a făcut muritor pentru ca oamenilor să le dăruiască nemurirea”.
Mărturisirea credinței se face prin cuvant și prin imagine
Insistand asupra mărturisirii prin imagine, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că icoana care il prezintă pe Iisus Hristos ilustrează in jurul capului slava dumnezeirii sale, lumina cea necreată care nu se vede cu ochii trupești, ci prin credință.
„Este pictat un om, dar se spune că cel pictat este Dumnezeu cel veșnic care s-a făcut Om, din iubire pentru oameni și pentru mantuirea lor. De aceea, icoana ortodoxă este nu doar o podoabă frumoasă in biserică, este mărturisirea adevărului intrupării lui Hristos”.
„In icoane mai vedem că slava pe care Hristos o are, slava veșnică a harului Preasfintei Treimi este dăruită și sfinților care L-au mărturisit in istorie, care s-au rugat Lui, care au viețuit potrivit poruncilor iubirii față de Dumnezeu și față de semeni. De aceea și ei au aureolă in jurul capului”.
Credința este un mod de cunoaștere superioară
In continuare, Părintele Patriarh a explicat că „Credința este o vedere duhovnicească dincolo de vederea trupească, o vedere dincolo de simțuri; vederea, perceperea sau simțirea prezenței lui Dumnezeu in istorie și in viața oamenilor”.
„Credința este un mod de cunoaștere superioară cunoașterii prin simțuri, empirice; este o cunoaștere duhovnicească prin harul lui Dumnezeu”.
„Mantuitorul Iisus Hristos, ne spune Sfantul Apostol Petru, este prezent in Biserica sa deși noi nu-L vedem cu ochii trupești dar Il simțim prin credință și iubire că este prezent in Biserică, in viața creștinilor și de aceea Biserica este trăirea acestei relații, legăturii duhovnicești a omului cu Iisus Hristos”.
„Pe Hristos, fără să-L fi văzut, Il iubiţi; intru El, deşi acum nu-L vedeţi, voi credeţi şi vă bucuraţi cu bucurie negrăită şi preamărită, dobandind răsplata credinţei voastre, mantuirea sufletelor” (I Petru 1:8-9).
Simțim că cerul coboară spre noi
„Deci, Duminica Ortodoxiei sau a dreptei credințe este și Duminica slavei și a bucuriei cerești. Cand ieștim cu icoanele in procesiune arătăm slava sfinților care l-au iubit pe Hristos, L-au mărturisit, unii pană la moarte, și, in același timp ne bucurăm cu bucuria aceasta negrăită și preaslăvită, cerească”.
„Sfintele icoane ne aduc in suflet bucuria prezenței Domnului Iisus Hristos, Sfintei Treimi, a Maicii Domnului și a tuturor sfinților impreună cu toți credincioșii care se află in rugăciune in Biserica lui Hristos din toate timpurile și din orice parte a lumii”.
„Cand vedem mulțimea sfinților pictați pe icoane in biserică simțim că cerul coboară spre noi, că nu ne rugăm singuri, ci impreună cu sfinții și, de asemenea, că această rugăciune impreună cu sfinții ne inalță, ne pregătește să pregustăm bucuria din Impărăția cerurilor”.
Preafericirea Sa a evidențiat faptul că fiecare icoană are un nume și un chip distinct: „Sfinții nu sunt identici la infățișare, ei nu sunt fără personalitate specifică. Ei sunt persoane distincte dar unite prin credință, prin harul Preasfantului Duh și prin viață sfantă”.
Părintele Patriarh l-a citat aici pe Olivier Clement care spune că, de fapt, „creștinismul nu este o religie a cărților, ci religia chipurilor personale, a persoanelor in comuniune”.
„Icoana nu este făcută doar spre a fi admirată ca un obiect frumos. Ea ne cheamă mai intai să mărturisim dreapta credință și să ne rugăm lui Dumnezeu. Icoana este intalnirea credinciosului față in față cu Hristos, cu Maica Domnului sau cu sfinții reprezentați”, a concluzionat Patriarhul Romaniei.
La momentul Chinonicului, a fost citită Pastorala Sfantului Sinod la Duminica Ortodoxiei. Slujba s-a incheiat cu un moment aniversar ocazionat de implinirea a 34 de ani de la hirotonia intru arhiereu a Patriarhului Daniel.
La final, Patriarhul a adresat un indemn la susținerea lucrărilor de pictură care au loc la Catedrala Națională.
Vezi mai multe imagini in Galeria Foto de la eveniment.
Foto credit: Basilica.ro / Raluca-Emanuela Ene
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 151
Id: 80615
Data: Mar 25, 2024
Imagine:
In Duminica intai din Post, a Ortodoxiei, membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane vor sluji după următorul program, transmis de eparhii, prin intermediul Radio ..... Data: Mar 25, 2024 |
Aflată in Dambovița pentru un eveniment tradițional al etnicilor bulgari, Vicepreședinta Bulgariei, Iliana Iotova, a avut sambătă o intrevedere cu ..... Data: Mar 25, 2024 |
..... Data: Mar 25, 2024 |
„Iubiți credincioși și credincioase, praznicul de astăzi aduce lumii multă bucurie și multă speranță. Hristos S-a făcut om, ca ..... Data: Mar 25, 2024 |
„In decursul istoriei, omenirea a primit multe vești insemnate, dar cea mai frumoasă şi mai importantă veste pe care a primit-o vreodată, nu este alta ..... Data: Mar 25, 2024 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Biblia in istorie - Vindecarea slugii sutasului - Pr Petru Moga
Pr Vasile Sorin Dobre - Purtarea crucii celuilalt - ASCOR Cluj - p3
Pr Serafim Pantea - Manastirea Golia Iasi - Charisma si Harisme in Biserica - 5-12-2013 - p1
Ieroschimonahul Nil Dorobantu - Nebun intru Hristos si flacara vie a monahismului sec XX
Pr Constantin Sturzu - vindecarea slugii sutasului - 01 iul 2012
Arhim Nichifor Horia - Duminica a 4 a dupa Rusalii - Vindecarea slugii sutasului
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).