„Spiritualitatea ortodoxă nu cunoaște utopia Invierii fără Cruce, nici pesimismul Crucii fără Inviere”, transmite Sanctitatea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu in enciclica sa de Sfintele Paști.
In mesajul său de Paște, Sanctitatea Sa Bartolomeu subliniază că in spiritualitatea ortodoxă „răul nu are ultimul cuvant in istorie”, iar credința in Inviere „se manifestă ca mijloc in lupta impotriva prezenței răului in lume și a consecințelor sale, funcționează ca o forță dinamică de transfigurare”.
Totodată, Patriarhul Ecumenic semnalează că in conștiința ortodoxă „nu există loc pentru capitulare in fața răului sau pentru indiferență cu privire la evoluția realităților umane”.
Patriarhul Constantinopolului reamintește tuturor că „cea mai profundă și suprema expresie a propriei noastre libertăți” este de fapt credința in Inviere.
Patriarhul Ecumenic utilizează enciclica sa și ca prilej de rugăciune pentru Dumnezeu „să dăruiască pace lumii, să ne lumineze calea spre tot lucrul cel bun și plăcut Acestuia”.
Text integral:
Enciclica de Sfintele Paști a Patriarhului Ecumenic Bartolomeu
Bartolomeu,
Prin mila lui Dumnezeu Arhiepiscop al Constantinopolului – Noua Romă și Patriarh Ecumenic
Către plenitudinea Bisericii,
Har, pace și milă de la Hristos cel Inviat și Slăvit
Preacinstiți frați ierarhi,
Preaiubiți fii și fiice in Domnul,
Cu purtarea de grijă și cu harul lui Dumnezeu am străbătut nevoința Sfantului și Marelui Post și am intrat cu emoție in Săptămana Pătimirilor Domnului. Acum ne bucurăm de praznicul luminat al Invierii Sale, prin care am fost izbăviți de tirania morții.
Slăvita ridicare din morți a Mantuitorului Hristos este in același timp impreună inviere a intregului neam omenesc și pregustare a desăvarșirii tuturor și a implinirii Iconomiei Dumnezeiești in Impărăția Cerească.
In Biserică participăm la taina de nedescris a Invierii, ne sfințim prin Tainele ei și trăim Paștele, „care ne-a deschis nouă porțile Raiului”, nu ca amintire a unui eveniment al trecutului, ci ca chintesență a vieții bisericești, ca prezență veșnică a lui Hristos intre noi, o prezență care ne este mai apropiată decat ne suntem noi inșine.
Creștinii ortodocși descoperă de Paște că sinele lor adevărat este in Hristos, se integrează in mersul tuturor spre cele ce vor să vină, „cu o bucurie negrăită și strălucită” (1 Petr. 1:8), ca și „fii ai luminii… și fii ai zilei” (1 Tes. 5:5).� �
Pulsul Invierii constituie element caracteristic al vieții ortodoxe. In zadar a caracterizat un filozof spiritualitatea ortodoxă ca fiind „intunecată” și „tomnatică”. Pe bună dreptate este remarcată de către apuseni sensibilitatea ortodocșilor in ceea ce privește sensul și profunzimea experienței pascale, fără a diminua credința, deoarece drumul spre Inviere trece prin Cruce.
Spiritualitatea ortodoxă nu cunoaște utopia Invierii fără Cruce, nici pesimismul Crucii fără Inviere. Din acest motiv, răul nu are in trăirea ortodoxă ultimul cuvant in istorie, in timp ce credința in Inviere se manifestă ca mijloc in lupta impotriva prezenței răului in lume și a consecințelor sale, funcționează ca o forță dinamică de transfigurare.
In conștiința de sine ortodoxă nu este loc pentru capitulare in fața răului sau pentru indiferență cu privire la evoluția realităților umane. Din contră, contribuția la transformarea istoriei are un fundament teologic și o perspectivă existențială și se manifestă in afara pericolului identificării Bisericii cu lumea.
Creștinul ortodox are conștiința contrastului dintre realitatea lumească și desăvarșirea eshatologică și nu este cu putință să rămană pasiv in fața a ceea ce este negativ. Din acest motiv, Biserica Ortodoxă nu a privit niciodată nevoința transformării lumii ca un aspect irelevant. Credința in Invierea Domnului a salvat Biserica atat de egocentrism și izolare, cat și de secularizare.
In Paștele creștinilor ortodocși se concentrează intreaga taină și bogăție existențială a evlaviei noastre. „Spaima” Mironosițelor, cand, „au intrat in mormant și au văzut un tanăr… imbrăcat intr-un veșmant alb“ (Mc. 16:5) caracterizează măreția și esența experierii credinței ca experiență existențială care șochează/surprinde.
„S-au inspăimantat” arată că omul se află in fața unei taine, care devine și mai profundă pe măsură ce te apropii de ea, potrivit cu ceea ce s-a spus despre credința noastră că „nu este cale care duce de la taină la cunoaștere, ci de la cunoaștere spre taină”. �
In timp ce negarea tainei il micșorează existențial pe om, acceptarea ei ii deschide acestuia poarta cerului.
Credința in Inviere este cea mai profundă și suprema expresie a propriei noastre libertăți sau, mai degrabă, sursa acesteia ca acceptare de bunăvoie a mărețului dar dumnezeiesc al indumnezeirii după har.
Biserica Ortodoxă, ca „Inviere trăită”, este spațiul „celei mai autentice libertăți”, care este in viața creștină fundament, cale și destinație finală.
Invierea lui Hristos este Evanghelie a libertății, un dar al libertății și o garanție „a libertății comune” in „trăirea veșnică” a Impărăției Tatălui și a Fiului și a Sfantului Duh.
Cu aceste sentimente, cinstiți frați și iubiți fii, cuprinși de bucuria deplină a participării la „praznicul de obște al tuturor”, luand lumină din lumina cea neapusă și slăvindu-L pe Hristos Cel Inviat din morți, Care a dăruit viață tuturor, purtandu-i in gand in această zi de măreață sărbătoare „aleasă și sfantă zi” pe toți frații care se află in nevoi, ne rugăm Domnului, Care „a călcat cu moartea pe moarte” și Dumnezeul păcii, să dăruiască pace lumii, să ne lumineze calea spre tot lucrul cel bun și plăcut Acestuia, cantand imnul plin de bucurie „Hristos a inviat”!��
Fierbinte rugător pentru voi toți către Hristos Cel Inviat,
† Bartolomeu al Constantinopolului
Fanar, Sfintele Paști 2024
Foto credit: Patriarhia Ecumenică / Nikos Papachristou
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 121
Id: 80940
Data: May 5, 2024
Imagine:
In Duminica Sfintelor Paști, membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane vor sluji după următorul program, transmis de eparhii prin intermediul Radio ..... Data: May 5, 2024 |
Lumina Sfantă a fost primită la Mormantul Domnului din Ierusalim sambătă la ora 14:13. Ceremonia, oficiată de Patriarhul Teofil al ..... Data: May 5, 2024 |
Corina Popa, inițiatoarea proiectului „Școala de gramatică”, va susține joia viitoare, la Centrul eparhial al Arhiepiscopiei Sucevei și ..... Data: May 5, 2024 |
Contextul social și economic face ca romanii ortodocși să celebreze in prezent Invierea Domnului pe toate meridianele globului. Primii dintre ei sunt cei din Australia, ..... Data: May 5, 2024 |
Patriarhul Daniel a primit Lumina Sfantă de la Ierusalim sambătă seară, in Catedrala Patriarhală, și a explicat că aceasta este un dar de la ..... Data: May 6, 2024 |
In Sambăta Mare, Arhiepiscopul Casian al Dunării de Jos a oferit daruri tradiţionale de Paști cadrelor medicale de la spitalele din municipiile Galaţi, ..... Data: May 6, 2024 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).