Nu ne propunem sa reiteram aici fundamentele dogmatice ale cinstirii sfintilor în Ortodoxie, ci doar sa evidentiem câteva semnificatii eclesiale legate de praznuirea lor.Cultul sfintilor tine de structura sacramentala a Bisericii si manifesta unitatea si sobornicitatea ei. În consecinta, acesta e prezent atât în teologia, cât si în cultul Bisericii, în Sfintele Taine si ierurgii, în cele sapte laude ale Bisericii si în rugaciunile rostite sau cântate de credinciosi în biserica sau acasa, în sfintele icoane, si mai ales în Sfânta Liturghie.Chiar de la începutul Sfintei Liturghii, la Proscomidie, savârsita de preot în afara vederii credinciosilor, sunt scoase miride (particele) din prescurile aduse de credinciosi, „întru cinstirea si pomenirea“ Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, a sfintilor prooroci, apostoli, ierarhi ai Bisericii, mucenici, cuviosi, doctori fara de arginti, a Sfintilor Ioachim si Ana, a sfântului pomenit în ziua respectiva, a Sfântului Ioan Gura de Aur sau a Sfântului Vasile cel Mare. Pomenirile continua cu ierarhul locului, ocârmuirea tarii si poporul dreptcredincios, ctitorii bisericii, cu cei vii si cu cei adormiti, adica Biserica vazuta si slujitoare, si membrii Bisericii nevazute si slavite. Miridele sunt asezate pe Sfântul Disc, în imediata apropiere a agnetului, care acum este icoana lui Hristos, iar prin epicleza devine în chip real Trupul lui Hristos. În acest fel, „cele pamântesti sunt la un loc cu cele ceresti; e acolo creatiunea întreaga a celor vii si a celor trecuti în cealalta viata în jurul lui Hristos […] este o unire între cer si pamânt, între Dumnezeu cel întrupat, rastignit si înviat si creatiunea Lui“.Când se scot miridele, sfintii sunt chemati sa se roage pentru noi cei din Biserica, atât pentru cei vii, cât si pentru cei adormiti, iar noi nadajduim sa primim cercetare si ajutor în viata în Hristos prin rugaciunile lor. Pe tot parcursul Sfintei Liturghii si într-un mod mai staruitor la momentul epiclezei (al prefacerii darurilor euharistice ale sfintei sinaxe în Trupul si Sângele Domnului), este pomenita Preasfânta Stapâna noastra de Dumnezeu Nascatoarea împreuna cu toti sfintii. Sfânta Sinaxa marturiseste astfel ca toata Biserica din cer este slavita în jertfa si taina euharistica. Sfânta Liturghie, care are o eficienta mântuitoare pentru Biserica slujitoare, pentru sfinti, arata cinstea si slava data lor ca unora care au crezut si au trait în Hristos, facându-se prin Duhul Sfânt „locasuri ale bunatatilor infinite“, „sânuri de iubire calda“ si „frati în inima fratelui mai mare“.Sfintii facându-se temple ale Duhului Sfânt si corturi ale salasluirii lui Dumnezeu, Biserica a pastrat cu evlavie sfintele lor moaste, considerându-le „mai cinstite decât pietrele pretioase si mai scumpe decât aurul“. Ea s-a bazat nu atât pe o opozitie între sfintenie si nesfintenie, „ci pe credinta ca Hristos S-a revelat în martiri într-un mod special, aducând marturie (martiria) prin martiriu despre propria Sa putere si biruinta asupra mortii. Trupurile martirilor au fost o marturie lasata Bisericii, o garantie a biruintei finale a lui Hristos. De aici legatura din cele mai vechi timpuri dintre Euharistie si natalia, zilele de pomenire ale martirilor. În „Martiriul Sfântului Policarp“, Biserica din Smirna marturiseste: „În acest chip noi am dobândit mai în urma osemintele lui. […] Dea Domnul sa ne adunam si noi acolo dupa putinta, cu bucurie si veselie ca sa sarbatorim ziua martiriului lui ca zi a nasterii atât pentru amintirea celor ce au savârsit lupta, cât si pentru deprinderea si pregatirea celor ce vor lupta în continuare“.Evidentiind dimensiunea soborniceasca a Sfintei Liturghii, un teolog contemporan scria: „Liturghia nu e savârsita de credinciosul singular, ci de totalitatea credinciosilor. Dar aceasta comunitate nu se alcatuieste numai din oamenii care sunt în lacasul bisericesc. Ea se întinde mai departe peste marginile spatiului respectiv si cuprinde pe credinciosii de pe tot pamântul. Ea se întinde, de asemenea, peste granitele timpului, întrucât comunitatea rugatoare de pe pamânt se stie una cu cei adormiti, pentru care nu mai exista timpul, ci se afla în planul vesniciei. Dar nici faptul cuprinderii generale nu epuizeaza notiunea comunitatii liturgice. Eul care poarta lucrarea rugaciunii liturgice nu este numai numararea împreuna a tuturor insilor dreptcredinciosi. Unitatea lor este ceva mai mult decât multimea care constituie suma lor: este Biserica. […] Credinciosii sunt legati printr-un fundament de viata real comun. Acesta este Hristos Cel real; viata Lui este a noastra, suntem încorporati în El. Suntem trupul Lui tainic. Iar puterea care tine aceasta mare unitate, care face pe insul singular sa participe la viata ei, îl sadeste si-l mentine în ea, este Duhul lui Hristos, Duhul Sfânt. Fiecare credincios îndeosebi este o celula a acestei unitati de viata, a acestui trup. […] În Liturghie, în cadrul careia insul are cea mai intensa constiinta despre aceasta unitate care-l cuprinde, el nu se simte stând în fata lui Dumnezeu ca o fiinta singulara, ci ca parte a acestei unitati“. (Articol publicat în saptamânalul Lumina de Duminica din data de 10 noiembrie 2013, semnat de pr. Lect. Dr. Dumitru Pintea)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 792
Id: 35409
Data: Nov 10, 2013
Imagine:
Susținuta de peste 1.891.000 de europeni, Unul dintre noi este de departe cea mai populara inițiativa cetațeneasca europeana înregistrata pâna acum de Comisia Europeana. 20 de .....
Data: Nov 10, 2013
Cu prilejul sărbătorii Sfântului Nectarie, parohia ieşeană ce îl are ca ocrotitor pe marele ierarh din Eghina s-a bucurat de un program liturgic cu totul deosebit. Astfel, pe lângă programul amplu dedicat Zilelor .....
Data: Nov 10, 2013
Duminica 10 Noiembrie, Preasfințitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramuresului si Satmarului a liturghisit si a predicat în Parohia Rus, Protopopiatul Baia .....
Data: Nov 10, 2013
Cu binecuvânarea Preasfintitului Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, în ziua de joi, 7 noiembrie 2013, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” din Oradea s-a .....
Data: Nov 10, 2013
În Duminica a XXV-a dupa Rusalii, Preasfințitul Parinte Petroniu, alaturi de Preasfințitul Parinte Mihail, Episcopul Australiei și Noii Zeelande, au savârșit Sfânta .....
Data: Nov 10, 2013
Manastirea Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil din satul Rosia, Protopopiatul Sebis, s-a aflat vineri 8 noiembrie 2013, în zi de sarbatoare, cinstindu-si ocrotitorii. .....
Data: Nov 10, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).