110 ani de la nașterea Parintelui Dumitru Staniloae

La 16 noiembrie 1903 se naștea la Vladeni, județul Brașov, cel mai mare teolog ortodox contemporan, parintele Dumitru Staniloae. De la acel moment, acum, în luna noiembrie, aniversam 110 ani de la nașterea sa, ceea ce ne ofera ocazia sa evocam personalitatea si opera marelui nostru teolog. Astazi, numele parintelui Staniloae îl întâlnim oricând dorim sa aflam lucruri legate de teologia ortodoxa. Parintele profesor Staniloae a reusit prin opera sa teologica sa faca o sinteza neopatristica si astfel sa ne aduca în prim plan noua celor de astazi profunzimea si frumusetea gândirii patristice izvorâta din paginile Sfintei Scripturi.Pentru parintele profesor teologia trebuie înteleasa ca stiinta a mântuirii si a vietii vesnice. Teologia sa este una a iubirii si a comuniunii personale în centrul careia sta dogma Sfintei Treimi. În acest sens, Sfânta Treime este plenitudinea persoanei în comuniune.În demersul lui teologic accepta si traieste profund ceea ce învata Biserica Ortodoxa, teologhisind în calitate de membru si slujitor al ei si având certitudinea ca ceea ce exprima Sfintii Parinti în învatatura Bisericii este fundamental sa o faca si el ca teolog ortodox.În acelasi timp, parintele Dumitru Staniloae este un teolog al bucuriei. Pentru el bucuria este una dintre caracteristicile specifice ale traditiei ortodoxe. De aceea, „Ortodoxia, prin bucuria trairii în Dumnezeu, este doxologica si nu teoretica“. În centrul acestei bucurii care marcheaza teologia sa este bucuria Învierii. Parintele Staniloae prin toata opera sa teologica se marturiseste ca un om al smereniei care are constiinta patristica a faptului ca nu poate scrie nimic fara ajutorul lui Dumnezeu si ca este nevrednic sa teologhiseasca despre adevarurile credintei ortodoxe. În acest sens, putem argumenta tragedia de a fi trait cinci ani în regimul de exterminare al închisorilor comuniste, perioada în care a cunoscut darul rugaciunii neîncetate, despre care îi marturisea surâzând lui Olivier Clement ca fiind „o experienta ca atâtea altele, putin mai dificila pentru familia mea“ si adaugând apoi ca aceasta a fost perioada din viata sa în care a ajuns sa practice rugaciunea inimii.Trairea acestei rugaciuni o regasim în operele sale scrise dupa 1963 în care ne arata ca forta si frumusetea Ortodoxiei se manifesta în profunzimea si bogatia spiritualitatii si teologiei ei. Parintele apare ca un continuator al teologiei Sfintilor Parinti, care îsi construieste, ca si acestia, teologhisirea ca pe o rugaciune doxologica adusa Preasfintei Treimi.Cu toate ca cea mai mare parte a operei sale a fost scrisa în perioada comunista, avem o opera teologica care însumeaza 90 de carti, 33 de traduceri, 275 de articole teologice, 22 de recenzii, 16 prefete. Acestea descopera un om care în cea mai mare parte a vietii sale a fost preocupat sa înmulteasca talantul dat de Dumnezeu prin scrierile sale care îl definesc pe drept cuvânt ca fiind cel mai important teolog ortodox din secolul XX.Date biografice din viața Parintelui Dumitru Staniloae preluate din volumul Parintele Dumitru Staniloae. Biobibliografie, aparut la Editura Patriarhiei Române, București - 2013, sub semnatura Doamnei Virginia Popa:1903. S-a nascut la 16 noiembrie 1903 în Vladeni, judetul Brasov; Dumitru, ultimul din cei cinci copii ai lui Irimie si Reveca; mama era nepoata de preot.1917. La 10 februarie, pleaca la Brasov sa urmeze cursurile Liceului confesional umanist „Andrei Şaguna”.1918. I se ofera o bursa pentru clasa a IV-a de catre Fundatia „Emanuil Gojdu”.1922. Primeste o bursa în cadrul Universitatii din Cernauti.1923-1924. Dupa un an paraseste Universitatea pentru a se înscrie si urma cursurile Facultatii de Litere din cadrul Universitatii din Bucuresti.1924. În Postul Mare se întâlneste cu mitropolitul Nicolae Balan, care-i ofera o bursa la Centrul Mitropolitan din Sibiu.1927. Termina anul IV la Cernauti si sustine licenta în Teologie sub conducerea prof. Vasile Loichita, cu lucrarea Botezul copiilor; primeste o bursa pentru studii de specializare la Atena.1928. Toamna, sustine la Cernauti teza de doctorat cu titlul Viata si opera patriarhului Dosoftei al Ierusalimului si legaturile lui cu Ţarile Românesti, sub îndrumarea prof. V Loichita. Centrul Mitropolitan din Sibiu îi ofera o bursa pentru Bizantinologie si Dogmatica. Pleaca la Munchen, pentru semestrul de iarna, urmând seminarul de Istorie si filologie bizantina al profesorului August Heisenberg, tatal celebrului fizician.1929. În ianuarie pleaca la Berlin, pentru semestrul de vara, având profesori pe Hans Lietzmann si Reinhold Seeberg, apoi la Paris si la Belgrad, pentru studii de Bizantinologie si Dogmatica si documentare asupra operei originale a Sfântului Grigorie Palama; la întoarcerea în tara este încadrat profesor suplinitor la catedra de Teologie fundamentala a Academiei Teologice „Andreiene”; aici, în decursul celor 17 ani de activitate didactica, a predat Teologie Dogmatica (1929- 1946), Apologetica (1929-1932 si 1936-1937), Pastorala (1932-1936) si Limba Greaca (1929-1934). La Cernauti i se publica teza de doctorat.1930. Pleaca la Constantinopol pentru a cerceta si copia opera teologica a Sfântului Grigorie Palama; la 5 octombrie se casatoreste cu Maria (nascuta Mihu).1931. În luna mai i se nasc primii doi copii gemeni, Dumitru (care moare în septembrie 1931) si Maria; la 16 octombrie, este hirotonit diacon. Apare la Sibiu Catolicismul de dupa razboiu.1932. La 25 septembrie este hirotonit preot.1933. La 8 octombrie se naste Lidia, avându-l ca nas de botez pe istoricul transilvanean Ioan Lupas.1934. La 1 ianuarie este numit redactor responsabil al ziarului Telegraful Român, functie îndeplinita, vreme de 12 ani, pâna în 13 mai 1945. îl cunoaste si leaga o strânsa prietenie cu Nichifor Crainic.1936. În iunie este numit rector al Academiei Teologice din Sibiu, functie îndeplinita pâna în 1946.1938. Apare la Sibiu lucrarea fundamentala Viata si învatatura Sfântului Grigorie Palama.1939. Publica la Sibiu Ortodoxie si românism. 1940. Vara, România intra în cel de-al Doilea Razboi Mondial. Se constituie, la initiativa poetului Sandu Tudor, grupul Rugul aprins, din care faceau parte Ierom. Ivan Kulighin, duhovnicul mitropolitului rus de Rostov (refugiat la Cernica), Ierom. Benedict Ghius, Ierom. Sofian Boghiu, Prof. Alexandru Mironescu, poetul Vasile Voiculescu, Arh. Constantin Joja, Pr. Andrei Scrima, Ion Marin Sadoveanu. întâlnirile periodice la manastirile Antim si Cernica au constituit o înviorare duhovniceasca a vietii crestine în Bucuresti.1942. Apare la Sibiu Pozitia domnului Lucian Blaga fata de crestinism si Ortodoxie, continând si articole publicate initial în Telegraful Român.1943. Apare la Sibiu Iisus Hristos sau Restaurarea omului.1945. La sfârsitul lunii aprilie, moare fiica Maria (Mioara).1946. Sub presiunea autoritatilor comuniste, reprezentate de Petru Groza, mitropolitul Nicolae Balan este silit, împotriva propriei vointe, sa-i ceara demisia din functia de rector al Academiei; ramâne profesor în continuare pâna în 1947. Apare la Sibiu, primul volum din traducerea FILOCALIEI sfintelor nevointe ale desavârsirii, sau culegere din scrierile Sfintilor Parinti care arata cum se poate omul curati, lumina si desavârsi. Este transferat prin „chemare” la Facultatea de Teologie a Universitatii din Bucuresti, urmându-l la catedra de Teologie ascetica si mistica pe Nichifor Crainic.1947. Locuieste cu sotia si fiica Lidia în casa parohiala a bisericii „Sfântul Gheorghe Vechi”. Apare la Sibiu volumul 2 al Filocaliei.1948. Apar la Sibiu volumele 3 si 4 ale Filocaliei.1949. Catedra de Teologie ascetica si mistica fiind desfiintata, ramâne profesor de Teologie dogmatica si simbolica pentru doctoranzi.1950. Participa la întâlnirile organizate de grupul Rugul aprins, din care nu face parte, dar unde conferentiaza de câteva ori.1955. La Sibiu, are loc un mare congres al preotilor ortodocsi; Petru Groza, membru al prezidiului refuza sa vorbeasca cu Parintele Staniloae, fapt ce va avea consecinte negative mai târziu. Are loc canonizarea Sfântului Calinic de la Cernica.1958. Începe un nou si mare val de arestari în România, ca o conditie a retragerii trupelor sovietice. Sunt arestati membri ai grupului Rugul aprins. Este urmarit de Securitate. La 4 septembrie este arestat, se face perchezitie la domiciliul din Bucuresti. în 5 septembrie, ora 4.00 dimineata, este dus la închisoarea din strada Uranus, pentru o luna, apoi în strada Plevnei, pentru înca o luna. în 4 noiembrie, începe procesul înscenat, caracteristic regimului comunist. Apare la Bucuresti Teologia dogmatica si simbolica: manual pentru Institutele Teologice, în colaborare cu Nicolae Chitescu, Isidor Todoran, Ioan Petreuta - Parintele Staniloae nu a fost consemnat ca autor, întrucât, înainte de publicarea lucrarii, a fost arestat.1959. Este dus la Aiud, având printre alti colegi de celula pe preotul Lazarov, paroh în Dobrogea sau pe avocatul si publicistul Petre Pandrea, care-1 evoca în scrierile sale. Vreme de câteva luni este tinut în regim de izolare totala. Lidia, fiica parintelui, casatorita între timp, naste pe unicul nepot Dumitru Horia; fiind asistenta la catedra de Fizica a Universitatii din Bucuresti - prof. Hulubei - este obligata sa paraseasca Universitatea.1961. Toamna, este adus la Bucuresti pentru noi cercetari penale.1962. În martie, este readus la penitenciarul din Aiud.1963. În ianuarie este eliberat din închisoare si lucreaza ca functionar la Biblioteca Sfântului Sinod. în octombrie este reintegrat la catedra.1965. Este solicitat sa scrie articole si studii, de catre cei care-l cenzurasera înainte (Departamentul Cultelor se pregatea sa prezinte Occidentului imaginea unei libertati religioase).1968. Este invitat la Freiburg si Heidelberg, de catre profesorii Paul Miron si respectiv Heyer, pentru conferinte; primeste acordul Departamentului Cultelor, ce urma politica schimbarii imaginii României.1969. Conferentiaza la Oxford unde leaga prietenie cu profesorul de Teologie si scriitorul anglican Donald Allchin.1971. Merge la Vatican ca membru al delegatiei Bisericii Ortodoxe Române.1973. Apare la Bucuresti Uniatismul în Transilvania, încercare de dezmembrare a poporului român. Devine pensionar cu titlu de profesor onorar, ramânând profesor consultant pentru cursul de doctorat.1976. Apare la Bucuresti Filocalia, volumul 5, iar la Atena volumul Гια Ένα Ορθοδοξο Οικουμενισμό, Ευχαριστία, Πίστη, Εκκληςία (Despre un ecumenism ortodox. Euharistie, credinta, Biserica), cu o prefata semnata de Panayotis Nellas. Este declarat Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii din Tesalonic; în perioada 1929 august participa la Al Doilea Congres al Facultatilor de Teologie Ortodoxa organizat la manastirea Penteli - Atena, alaturi de preotii profesori Ene Braniste, Ion Bria, Ioan G. Coman, Dumitru Popescu si Dumitru Radu.1977. Apar la Bucuresti volumele 6 si 7 ale Filocaliei.1978. Apare la Bucuresti Teologia dogmatica ortodoxa pentru Institutele teologice, volumele 1-3.1979. Apare la Bucuresti Filocalia, volumul 8.1980. Apare la Bucuresti Filocalia, volumul 9; la Geneva, Dieu est Amour, traducere de D. Nesser; la New York, Theology and the Church, traducere de R. Berringer, cu o prefata de John Meyendorff; la Atena, Προσευχή, Eλευθεία, Aγίοτητα (Rugaciune, libertate, sfintenie). I se acorda premiul „Dr. Leopold Lucas” al Universitatii din Tübingen.1981. Este numit Doctor Honoris Causa al Institutului ortodox „Saint Serge" din Paris. Este premiat la Londra cu distinctia onorifica „Crucea Sfântului Augustin din Canterbury”, pentru merite teologice si crestinesti. Apare la Paris Prière de Jésus et expérience de Saint Esprit, cu o prefata scrisa de Olivier Clément; la Bucuresti Teologia morala ortodoxa, vol. 3: Spiritualitatea ortodoxa (Ascetica si mistica Bisericii Ortodoxe) si Filocalia, volumul 10.1982. I se acorda titlul Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie a Universitatii din Belgrad; în noiembrie conferentiaza la New York, Boston, Detroit, Chicago, Washington. Apare la Bucuresti traducerea din Sfântul Grigorie de Nyssa, Scrieri, vol. 1.1985. Apare la Benzinger Verlag, Gütersloher Verlagshaus, Orthodoxe Dogmatik, vol. I, în traducerea profesorului H. Pitters, cu o introducere scrisa de Jürgen Moltmann; la Paris apare Le génie de l'Orthodoxie, traducere de Dan Ilie Ciobotea (azi Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române), cu o prefata scrisa de Olivier Clément.1986. Apare la Craiova Spiritualitate si comuniune în Liturghia ortodoxa.1987. Apare la Craiova Chipul nemuritor al Iui Dumnezeu si la Bucuresti traducerea Scrieri, partea I, de Sfântul Atanasie cel Mare.1988. Apare la Bucuresti traducerea Scrieri, partea a II-a, de Sfântul Atanasie cel Mare.1990. Devine membru corespondent al Academiei Române. Apare în aceeasi editura ca si primul volum Orthodoxe Dogmatik, vol. 2, traducere de H. Pitters, cu o prefata scrisa de Jurgen Moltmann; la Roman apare Filocalia, volumul 11, iar la Craiova volumul Studii de Teologie dogmatica ortodoxa care cuprinde Hristologia Sfântului Maxim Marturisitorul, Omul si Dumnezeu si traducerea Imnele iubirii dumnezeiesti ale Sfântului Simeon Noul Teolog.1991. Devine membru titular al Academiei Române. Este numit Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie a Universitatii din Atena. Apare la Sibiu Chipul evanghelic al lui Iisus Hristos; la Bucuresti apare traducerea Scrieri, vol. 1, de Sfântul Chiril al Alexandriei si Filocalia, volumul 12.1992. Este numit Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii din Bucuresti. Apare la Craiova volumul Reflectii despre spiritualitatea poporului român.1993. Apar la Bucuresti lucrarile Iisus Hristos, lumina lumii si îndumnezeitorul omului si Sfânta Treime sau La început a fost iubirea. La 4 octombrie din acelasi an, Parintele Dumitru Staniloae a trecut la cele vesnice.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 737

Id: 35582

Data: Nov 15, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).