Biserica Ortodoxa il sarbatoreste astazi, 4 decembrie, pe Sf. Ioan Damaschin. Anul acesta se implinesc 1260 de ani de la trecerea la Domnul a Sfantului. Sfantul Ioan Damaschin (c. 676 — d. 4 decembrie 749), considerat ultimul parinte bisericesc, in ordine cronologica. Unul din cei mai importanti ganditori ai Bizantului. Spirit enciclopedic, a incercat sa realizeze o sinteza de vaste proportii, a intregii cunoasteri a epocii sale, in spirit crestin, proiectul sau fiind comparabil, prin proportii, cu cel aristotelic.Lucrarile sale intitulate Dialectica si Dogmatica reprezinta inestimabile documente cu privire la vocabularul filosofic si la proiectul, de secol VIII, de integrare a aristotelismului in cultura crestina. Dogmatica ramane pana in zilele noastre un text de referinta pentru intelegerea dogmei crestine.Sf. Ioan Damaschin s-a nascut in Damasc, Siria, in a doua parte a secolului al VII-lea, dintr-o familie nobila si bogata, cu functii in administratia fiscala a Siriei. Bunicul sau, Mansur, avusese un rol istoric nefericit, acela de a trata capitularea Damascului in mainile arabilor, la 4 septembrie 635.Tatal sau, Serghie (cu numele arab: Sargun ben-Mansur) a fost consilierul intim al califilor Mo-awia (660-680) si Abd-el Melik. I-a dat fiului sau Ioan o educatie aleasa.Ioan ocupa dregatoria tatalui sau, dupa moartea acestuia, in 690, pana in 718, cand califul Omar al II-lea porneste o politica anticrestina. Acesta este momentul in care Ioan Damaschin isi imparte averea la saraci, isi elibereaza sclavii si se retrage impreuna cu fratele lui adoptiv, Cosma, in Manastirea Sfantul Sava din Palestina, unde va ramane pana la sfarsitul vietii. Este hirotonit preot si va oficia in Biserica Invierii din Ierusalim.Dupa anul 726, cand Leon Isaurul (717-740) publica edictul iconoclast, Ioan Damaschin devine un atacant activ al ereziei, scriind trei tratate. Ia parte si la sinodul anti-iconoclast al episcopilor orientali.A fost cunoscut (mai ales de catre teologii secolului al XI-lea), si ca imnograf si melod, datorita imnelor compuse de el care se vor raspandi in toata lumea crestina.A murit la Manastirea Sf. Sava, in anul 749, unde se afla si azi chilia si mormantul sau.Are o opera bogata si variata. Contine tratate filosofice, dogmatice, polemice, exegetice, morale, ascetice, omiletice si imnologie. Lucrarea sa fundamentala este Πηγη γνωσεως (Fons cogitationis), Izvorul Cunostintei, in trei parti: Dialectica sau Logica, Despre erezii, Dogmatica. Alte lucrari dogmatice: Despre dreapta credinta, Despre Sfanta Treime,Epistola catre arhimandritul Iordan, despre imnul Trisaghion, Introducere elementara in dogme, Despre cei in credinta adormiti, Expunerea credintei. Opere polemice: Trei tratate contra celor care ataca sfintele icoane,Tom ca din partea prea sfintitului Petru, episcopul Damascului, catre asa-numituil episcop iacobit al Dareii, Despre firea compusa, contra acefalilor, Despre cele doua vointe si activitati si despre celelalte insusiri naturale ale lui Hristos si, pe scurt, despre cele doua firi si o singura ipostaza, Contra ereziei nestoriene, Dialog contra maniheilor, Discutia dintre un sarazin si un crestin, Discutia lui Ioan, ortodoxul, cu un maniheu, Despre balauri. Opere exegetice, Comentariu la epistolele Sfantului Apostol Pavel, dupa Sfantul Ioan Hrisostom. Opere morale si ascetice: Sfintele paralele, Despre sfintele posture, Despre cele opt duhuri ale rautatii, Despre virtutile si viciile sufletesti si trupesti.Opere omiletice:Cuvant la Schimbarea la fata a Domnului nostru Iisus Hristos, Cuvant la smochinul neroditor si la parabola viei, Cuvant la Marea Sambata, Cuvant la Nasterea Preasfintei Stapanei noastre Nascatoarea de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, Trei cuvantari la Adormirea Maicii Domnului. I se mai atribuie si romanul hagiografic Viata lui Varlaam si Ioasaf, o poveste despre increstinarea indianului Ioasaf, impreuna cu toata familia sa, de catre anahoretul Varlaam. Romanul a fost tradus ulterior in latina si slavona. Versiunea slavona a legendei a circulat si in Ţarile Romane, unde a fost tradusa in romaneste (1649) de Udriste Nasturel, influentand chiar si pictura bisericeasca (vezi bolta manastirii Neamt).
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1104
Id: 3616
Data: Dec 4, 2009
Imagine:
Biserica Sfantul Gheorghe Nou din Bucuresti isi va sarbatori duminica, in ziua de praznuire a Sfantului Ierarh Nicolae, cel de-al doilea hram. Locasul de cult, aflat aproape de kilometrul 0 al Capitalei, este cunoscut si pentru faptul ca adaposteste de 400 de ani mana dreapta a Sfantului .....
Data: Dec 4, 2009
La Centrul Eparhial din Buzau s-a desfasurat ieri sedinta Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Buzaului si Vrancei. Intrunirea a fost prima de acest fel dupa festivitatile care au avut loc la 8 noiembrie, atunci cand Eparhia Buzaului si Vrancei a fost ridicata la rangul de arhiepiscopie, .....
Data: Dec 4, 2009
Cu ocazia hramului, Sfantul Ierarh Nicolae, al bisericii nou construite a Manastirii Sfanta Maria - Jercalai, din judetul Prahova, o particica din moastele Sfantului Mucenic Pantelimon de la biserica parohiei Sfantul Stelian - Lucaci din cadrul Protoieriei III Capitala vor poposi la .....
Data: Dec 4, 2009
Cu prilejul Sarbatorii Nasterii Domnului, care se apropie, in eparhiile din cuprinsul Patriarhiei Romane se desfasoara diverse concursuri, concerte si seri duhovnicesti. Episcopia Tulcii, in parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judetean Tulcea, organizeaza astazi, 4 decembrie 2009, incepand cu .....
Data: Dec 4, 2009
Biserica Ortodoxa Romana o cinsteste astazi pe Sfanta Mare Mucenita Varvara. In Protopopiatul Iasi 2 vor fi in sarbatoare Biserica Sfanta Mare Mucenita Varvara din Mogosesti si biserica parohiei Şorogari, iar in Protopopiatul Botosani isi vor serba hramul bisericile din parohiile Dragalina si .....
Data: Dec 4, 2009
Ieri, 3 decembrie 2009, de ziua praznuirii Sfantului Cuvios Gheorghe de la Cernica, slujba Sfintei Liturghii de la Manastirea Cernica a fost oficiata de catre IPS Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos, inconjurat de un ales sobor de preoti si diaconi, informeaza 'Ziarul Lumina'. Sarbatoarea .....
Data: Dec 4, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
30. Biserica si tinerii - Pr Ovidiu Polexa - 03.09.2012 - Ascultarea de duhovnic
10. Biserica si tinerii - Pr Cosmin Necsoiu - 25.07.2011 - Toaca - Invitat Pr Ovidiu Polexa
38. Biserica si tinerii - Pr Ovidiu Polexa - 24.12.2012 - Nunta din Cana Galileii si Familia
21. Biserica si tinerii - Pr Ovidiu Polexa - 07.05.2012 - Egoismul
02. Biserica si tinerii - Pr Cosmin Necsoiu - 09.05.2011- Festivalul de oratorie Sf Ioan Gura de Aur
33. Biserica si tinerii - Pr Ovidiu Polexa - 22.10.2012 - Fericirile I
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).