Christos Yannaras a fost „o inimă frămantată de adevărul că persoana, omul, este un eveniment al iubirii, ale cărei/cărui coordonate esențiale sunt libertatea, comuniunea și alteritatea”, a scris Episcopul Ignatie al Hușilor marți, după mutarea teologului la cele veșnice.
„Din toate scrierile lui Christos Yannaras transpare nevoința sinceră și curată de a strămuta duhul rațiunii și simțirii umane pe verticala Evangheliei și a experienței ecleziale”, a continuat Preasfinția Sa, prezentand cinci aspecte esențiale ale gandirii teologului, bazate pe extrase din opera lui:
1. Fără Dumnezeu, omul este deconstruit de ideologii
„Absența lui Dumnezeu�din cultura și structura societății este echivalentă cu instaurarea unei culturi a relativismului axiologic și a unei preeminențe a ideologiei, care deconstruiește, reduce omul doar la dimensiunea sa biologică, instaurează dihotomii nocive și volatilizează principiile modulatoare ale vieții ca dar al lui Dumnezeu și ale demnității persoanei umane ca�imago Dei”, scrie părintele episcop.
„Locul ce revenea lui Dumnezeu a rămas, in Occident, gol; Dumnezeu este o absență. Această absență anihilează orice adevăr de viață, in afară de acela al stricăciunii și al morții. Ea definește conținutul nihilismului contemporan”, scria Christos Yannaras in Heidegger și Areopagitul.
2. Alungarea lui Dumnezeu din societate, efectul ignorări teologiei energiilor necreate
„Consecința firească a declarării morții lui Dumnezeu, adică a evacuării Lui din sfera spațiului public, este�indiciul clar al ignorării teologiei energiilor necreate ale lui Dumnezeu, prin care este prezent El Insuși in istorie și implicit in viața omului. Această ignorare s-a soldat cu niște mutații catastrofale pentru umanitate”, scrie Episcopul Hușilor.
„Deplasarea cunoașterii lui Dumnezeu din spațiul nemijlocitei manifestări personale, prin intermediul energiilor naturale, la nivelul abordării intelectuale și silogistice a avut ca inevitabil rezultat o acută separare antitetică a transcendentului de ima�nent”, scria Christos Yannaras in Persoană și Eros. Aceasta „a făcut ca tradiția metafizică apuseană să ajungă in final la �moartea lui Dumnezeu”.
3. Nu există libertate fără verticalitate
„Fără Dumnezeu, insăși�libertatea omului, una dintre componentele de referință ale omului postmodern, va fi transformată intr-o libertate de alegere din superpiața dorințelor și a plăcerilor, care făramițează noblețea și frumusețea spirituală a omului. Adică, orizontalizăm libertatea, ca expresie a păcatului, care este un �eșec existențial�, comutandu-ne de la nivelul �vieții la cel al supraviețuirii� (Christos Yannaras, Libertatea moralei).
4. Sentimentul religios nu poate fi abolit, doar preschimbat
„�Ieșirea din religie�, pentru a folosi o sintagmă deja consacrată a lui Marcel Gauchet, nu inseamnă atat dispariția ei, cat �preschimbarea elementului religios in alt�ceva decat religia� (Marcel Gauchet, Ieșirea din religie)”, amintește Preasfințitul Părinte Ignatie.
„Oamenii care judecă �creștinismul� in funcție de randamentul său moral și de utilitatea sa istorică nu știu ce este Biserica și nici care este adevărul ei”, scria Christos Yannaras in Abecedar al credinței.
5. „Biserica este eveniment și creație a comuniunii”
Episcopul Ignatie amintește, ca ecou al dezbaterilor recente din societatea romanească, și un alt citat din opera teologului Christos Yannaras:
Biserica „nu-și canonizează sfinții in funcție de perfecțiunea morală individuală. Nu vede in persoanele sfinților pilde lumești de viață morală ireproșabilă, ci intruparea adevărului său, a mărturiei mantuirii, primele roade ale Impărăției lui Dumnezeu, �licărirea� vieții spre care tanjește intreaga Biserică” (Adevărul și unitatea Bisericii).
6. Cum devine lumea loc pentru comuniunea divino-umană
„Stingerea acestui litigiu dintre pretențiile antropocentrice, centrifugale ale omului postmodern și Dumnezeu devine posibilă prin recursul la�redescoperirea vieții euharistice a Bisericii”, scrie părintele episcop, amintind că teologul Christos Yannaras explica:
„Euharistia este fărama de drojdie care face să dospească mistic frămantătura moartă a lumii: ea acordă libera incuviințare a omului pentru elevarea creatului de către Hristos. Ea transformă lumea in eveniment de comuniune divino-umană” (Libertatea moralei).
„Nu cred că exagerez dacă voi spune că orice intalnire, pe cale livrescă, cu Christos Yannaras coincide cu descoperirea propriei omogenități lăuntrice, ca reconciliere intre credință și rațiune”, incheie Preasfințitul Părinte Ignatie.
Sursa foto: Episcopia Hușilor
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 178
Id: 81743
Data: Aug 28, 2024
Imagine:
Un studiu recent publicat al Institutului Hartford pentru Studierea Religiei a descoperit că parohiile ortodoxe din SUA au pierdut mai puțini credincioși in pandemie ..... Data: Aug 29, 2024 |
Preasfințitul Părinte Veniamin a participat marți la evenimentele aniversare organizate la Cahul, cu ocazia implinirii a 33 de ani de la proclamarea independenței ..... Data: Aug 29, 2024 |
„Undeva, către 1870-1874, o tanără domnișoară a fost condusă pe ultimul său drum dincolo de Bariera Mogoșoaiei. Abia ieșise din ..... Data: Aug 29, 2024 |
Voluntarii ASCOR Bacău au organizat o serie de activități catehetice pentru 155 de tineri din șapte parohii. Intalnirile au scopul de a-i ajuta pe ..... Data: Aug 29, 2024 |
Sute de ucraineni din Maramureș s-au reunit miercuri la hramul Mănăstirii Rona de Sus, in ziua de cinstire a Adormirii Maicii Domnului, după calendarul ..... Data: Aug 29, 2024 |
Mănăstirea Plumbuita din București a primit in dar joi o copie a Icoanei Sf. Ioan Botezătorul care se află in patrimoniul Schitului romanesc ..... Data: Aug 29, 2024 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Marturii si evocari - Parintele Benedict Ghius - episodul 1
Marturii si evocari - Parintele Benedict Ghius - episodul 7
Marturii si evocari - Parintele Benedict Ghius - episodul 10
Marturii si evocari - Parintele Benedict Ghius - episodul 4
Marturii si evocari - Parintele Grigorie Babus - episodul 3
Marturii si evocari - Preoti romani eroi in Primul Razboi Mondial - episodul 2
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).