Ieri, 16 octombrie, in a doua zi, si ultima, a Simpozionului international cu tema Dumnezeu Tatal si viata Sfintei Treimi, intrunit la Palatul Patriarhiei, dezbaterile au continuat. Printre vorbitori au fost T. Hainthaler din Frankfurt, pr. prof. Ioan Tulcan din Arad, dr. Adrian Lemeni din Bucuresti, dar si pr. N. Loudovikos din Tesalonic. In partea a doua a zilei s-au sustinut celelalte referate, urmand ca la sfarsitul simpozionului sa se alcatuiasca un raport final, informeaza cotidianul Ziarul Lumina.Spre finalul primei zile a simpozionului, a sustinut un referat interesant prof. dr. Daniel Munteanu, de la Universitatea din Bamberg (Germania), cu titlul Dumnezeu Tatal - Izvorul iubirii si al vietii vesnice, impulsuri trinitare catre o cultura a pacii si a comunicarii vindecatoare. Ideea centrala a referatului este: invatatura despre Sfanta Treime nu are voie sa ramana o invatatura conceptuala, ci este o invatatura vie, transfiguratoare a umanitatii, a culturii crestine. Ideea de perihoreza, idee centrala in teologia trinitara, sustine principiul de egalitate al tuturor persoanelor Sfintei Treimi. Tatal este izvor al iubirii si al vietii vesnice, in sensul ca El este sursa vietii Sfintei Treimi. Din Tatal se naste Fiul si purcede Duhul Sfant, iar comuniunea Sfintei Treimi este in acelasi timp comuniunea vietii vesnice, a spus Daniel Munteanu.De la invatatura despre Sfanta Treime ajungem la o invatatura trinitara despre antropologie, despre intelegerea omului. Omul este icoana si slava Sfintei Treimi si noi vorbim despre Sfanta Treime, nu numai dintr-o delectare intelectuala, ci dintr-o sete ontologica. Noi insetam dupa sensul existentei in mod ontologic. Inima noastra inseteaza dupa Dumnezeu pana cand va gasi liniste sau odihna in Dumnezeul Treimii. Ceea ce credem trebuie sa si practicam. Practicarea ne aduce la un mod de convietuire cu ceilalti. Sfanta Treime nu este un model teoretic, ci un model de viata. Este plinatatea vietii si implinirea sensului existentei, a mai spus prof. Munteanu, care sustine ca invatatura despre Sfanta Treime nu trebuie inteleasa ca un model teoretic, ci ca un model viu, care sa ne impregneze activitatea, modul nostru de a intelege pe celalalt, modul nostru de a fi. Deci Sfanta Treime trebuie inteleasa ca un stil de viata, a conchis acesta.Un alt conferentiar, de data aceasta de ieri, in a doua zi a simpozionului, a fost pr. prof. dr. Ioan Tulcan, decanul facultatii de Teologie Ortodoxa din Arad. Acesta a abordat Locul si semnificatia teologica a lui Dumnezeu Tatal in comuniunea Sfintei Treimi la J. Moltmann si D. Staniloae. Parintele profesor a surprins de la ambii teologi cateva repere fundamentale in legatura cu modul in care au inteles pe Dumnezeu Tatal in comuniunea Sfintei Treimi. Din teologia lui Jürgen Moltmann a scos in evidenta ca Dumnezeu Tatal este punctul de pornire in ceea ce priveste structurarea unei comuniuni desavarsite a Sfintei Treimi. A vorbit si despre distinctia dintre Treimea imanenta si cea iconomica, adica modul cum este Dumnezeu in plan vesnic, in comuniunea desavarsita a Sfintei Treimi, pe de o parte, si Treimea economica, adica modul cum Dumnezeu Tatal lucreaza mantuirea oamenilor, prin Fiul Sau, in lume si apoi, prin Duhul Sfant.Parintele Staniloae porneste in reflexiunile sale de la Dumnezeu Tatal, adica faptul ca exista un Dumnezeu Tata vesnic, desavarsit, care-si traieste in sine intreaga Sa calitate de Dumnezeu Tatal, dar asta o face tocmai pentru ca are un fiu din vesnicie, pe Dumnezeu Fiul, care la randul Lui, prin iubire, raspunde lui Dumnezeu Tatal, prin intreaga Sa afectiune de Fiu, bucurandu-se amandoi unul de altul, in lumina si bucuria Duhului Sfant, a spus pr. Tulcan. Parintele Dumitru Staniloae introduce un termen in gandirea trinitara, intersubiectivitate divina, in sensul ca Dumnezeu se traieste pe Sine ca subiect desavarsit si absolut in Sine, dar nu in mod autonom si izolat, ci in comuniunea iubirii fata de Fiul. Iar Fiul iarasi isi traieste subiectivitatea Sa deplina prin faptul ca in El se afla intreaga fiimea, in raport cu Dumnezeu Tatal. Iar Dumnezeu Tatal isi traieste in Sine toata parintimea.Teologul german Jürgen Moltmann si parintele Dumitru Staniloae privesc imparatia lui Dumnezeu ca o imparatie a Treimii, pornind de la Dumnezeu Tatal. La parintele Staniloae actul de cugetare teologica porneste de la Dumnezeu Tatal, raportul dintre fiinta si persoana, adica fiinta divina vesnica nu este conceputa aprioric persoanelor, ci este personalizata - parintele Staniloae introducand dimensiunea personalista a Treimii, a mai spus pr. decan Ioan Tulcan.Despre Dumnezeu Tatal - temei al unitatii intratrinitare, abordat din perspectiva teologiei parintelui Dumitru Staniloae, a vorbit conf. dr. Adrian Lemeni. Sfanta Treime este structura a supremei iubiri; intersubiectivitatea divina; unitatea intratreimica si unitate in iubire; Tatal ca temei al unitatii intratrinitare; Fiul ca Logos al Tatalui, dar si Sfanta Treime ca existenta desavarsita - au fost cateva din ideile formulate de Adrian Lemeni. Relatiile intratrinitare exprima un mod de existenta in care sunt tinute impreuna atat unitatea, cat si distinctia. Intr-o reciproca interioritate a Persoanelor se intareste subiectivitatea proprie si a celorlalte Persoane in relatii unitare. Unitatea este traita prin distinctiile Persoanelor, prin valorificarea darurilor specifice intr-un act de comuniune profunda. Distinctia nu disperseaza unitatea si unitatea nu anuleaza distinctia. Persoanele Sfintei Treimi sunt desavarsit interioare din vesnicie. Relatia de comuniune desavarsita intre Tatal si Fiul structureaza intreaga existenta creata, orientand-o eshatologic spre imparatia comuniunii vesnice. Imparatia cerurilor ne dezvaluie Sfanta Treime ca tinta vesnica pentru intreaga creatie. Aceasta imparatie a Sfintei Treimi pregustata istoric in Biserica este vesnica, a spus Adrian Lemeni.Ultima zi a simpozionului s-a incheiat cu sustinerea lucrarilor de catre pr. prof. N. Loudovikos ( Real or Dictated Otherness? A Criticism of John Zizioulasa Trinitarian Theology), pr. prof. A. Niculcea ( Observatii istorico-sistematice moderne pe marginea adaosului Filioque), pr. N. Mosoiu ( Paternitatea lui Dumnezeu Tatal si darul filiatiei adoptive baptismale - , spiritum adoptionis filiorum (Rm. 8, 15)), I. Martinca ( Duhul Sfant in credinta Bisericii), C. Ioja ( Taina Treimii si experienta ei in dimensiunea liturgica a Bisericii) si pr. S. Şelaru ( Relatiile intratrinitare si consecintele lor in plan (i)economic). La sfarsitul simpozionului, profesorii universitari din tara si strainatate care au conferentiat vor redacta un comunicat final.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 776
Id: 2951
Data: Oct 18, 2009
Imagine:
Seminarul Teologic Ortodox Liceal Sfantul Grigorie Teologul din Craiova va reprezenta Mitropolia Olteniei pe data de 27 octombrie la faza finala a concursului Tineri laudati pe Domnul . Etapa mitropolitana a avut loc, ieri, 16 octombrie, dupa cum informeaza Radio TRINITAS, in sala de .....
Data: Oct 18, 2009
Credinciosii din Goiesti, localitate situata in judetul Dolj, la circa 20 km. de Craiova, au avut astazi bucuria sa participe la slujba de sfintire a noii biserici ce poarta hramul Sfintilor Mari Mucenici Gheorghe si Dimitrie Izvoratorul de Mir. Slujba religioasa a fost oficiata de .....
Data: Oct 18, 2009
In ziua de sambata, 17 octombrie 2009, Preasfintitul Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, se afla in vizita pastorala in cadrul Protopopiatul Beius, informeaza Episcopia Oradiei.Astfel, cu incepere de la ora 10, Preasfintia Sa a savarsit Sfanta Liturghie in biserica parohiala din localitatea .....
Data: Oct 19, 2009
La manastirea Samurcasesti din judetul Ilfov are loc astazi sinaxa staretilor, staretelor, egumenilor, egumenelor si duhovnicilor manastirilor si schiturilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucurestilor. Evenimentul se desfasoara sub presedintia Preafericitului Parinte Patriarh Daniel. In .....
Data: Oct 19, 2009
Duminica, 18 octombrie 2009, Inaltpreasfintitul Serafim, Mitropolit pentru Germania, Europa Centrala si de Nord, a instalat la Berlin, in locul regretatului parinte prof. dr. Constantin Mihoc, decedat in data de 4 august 2009, pe noul preot al parohiei 'Sf. Arhangheli Mihail si Gavril', .....
Data: Oct 19, 2009
Inaltpreasfintitul Parinte Teofan, Arhiepiscopul Iasilor si Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, s-a nascut la 19 octombrie 1959, in comuna Corbi, judetul Arges. A studiat la Seminarul Teologic din Craiova (1974-1979), apoi la Institutul Teologic Universitar din Bucuresti (1980-1984). De .....
Data: Oct 19, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Biblia in istorie - Vindecarea slugii sutasului - Pr Petru Moga
Pr Vasile Sorin Dobre - Purtarea crucii celuilalt - ASCOR Cluj - p3
Pr Serafim Pantea - Manastirea Golia Iasi - Charisma si Harisme in Biserica - 5-12-2013 - p1
Ieroschimonahul Nil Dorobantu - Nebun intru Hristos si flacara vie a monahismului sec XX
Pr Constantin Sturzu - vindecarea slugii sutasului - 01 iul 2012
Arhim Nichifor Horia - Duminica a 4 a dupa Rusalii - Vindecarea slugii sutasului
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).