Arhim. Mihail Daniliuc, egumenul Schitului Vovidenia-Neamț și cadru didactic la Seminarul Teologic „Veniamin Costachi” al Mănăstirii Neamț, a publicat un eseu despre atitudinea lui Mihai Eminescu față de rugăciune, așa cum reiese din versurile poetului omagiat sâmbătă, la 172 de ani de la naștere.
„Frământat, profund, însetat de cunoaştere şi de cuprindere cu mintea şi cu sufletul a tainelor existențialității umane, Eminescu n-a rămas indiferent față de relația omului cu Dumnezeu”, afirmă autorul.
El face referire la copilăria poetului, când a cunoscut îndeaproape atmosfera de rugăciune a Mănăstirii Agafton, unde le vizita pe cele patru surori ale mamei, călugărițe în chinovia botoșăneană.
„Prezența lui în spațiul monahal a cultivat și sporit credinţa poetului, exprimată, în operă, mai degrabă prin sensibilitatea deosebită a acestuia faţă de elementele ce compun o asemenea atmosferă duhovnicească: psalmodierea, clopotul, toaca, tămâia, lumina lină, icoanele, candela, sfinţii, îngerii, prezenţa Maicii Domnului, decât printr-o «afişare» explicită, directă.”
„În poezia lui Eminescu întâlnim multe simboluri care ne sugerează starea de rugăciune, nevoia omului de a vorbi cu Dumnezeu”, subliniază arhimandritul.
El menționează că eminescologul Nicolae Georgescu, în lucrarea Cartea trecerii, boala şi moartea lui Eminescu, notează că, la moartea poetului, asupra lui s-au găsit două strofe, probabil ultimele sale versuri: „Atâta foc, atâta cer/ Atâtea lucruri sfinte / Peste’ntunericul vieţii / Ai revărsat, părinte!”
„La un simpozion dedicat lui Eminescu, carismaticul părinte Galeriu, interpretând teologic aceste ultime versuri, a conchis: «Teologii români ai vremii nu s-au ridicat până la gândul exprimat, aici şi în alte texte, de poet. E chiar semnificaţia ultimă a sacrificiului eminescian primit nu pentru sine, ci pentru neamul său».”
„Când este vorba de rugăciune ca acțiune nemijlocită, se pare că cea mai aproape de sufletul poetului a fost Maica Domnului, căci în lirica sa apare frecvent, el arătându-şi astfel iubirea şi preţuirea faţă de cea prin care Hristos, Cel veșnic de zile, S-a făcut om”, mai menționează Arhim. Mihail Daniliuc.
„Poetul inițiază prin vers un sincer dialog cu mijlocitoarea și chezășuitoarea mântuirii noastre, care se transfigurează într-o convorbire sinceră a sufletului cu Dumnezeu, prin Fecioara Maria.”
„Dacă în poeziile Răsai asupra mea şi Revars’ asupra mea poetul o invocă pe Maica Domnului în nume personal, în Rugăciune el «vorbeşte» în numele credincioşilor, căci întreaga suflare creştină o are pe Preasfânta Fecioară drept Împărăteasă, Maică şi mijlocitoare”, continuă autorul.
„Numind-o «crăiasă», alegând un termen arhaic popular pentru «regină», poetul proiectează asupra imaginii Maicii Domnului o atmosferă de basm, evidenţiind astfel distanţa imensă dintre cei căzuţi în mrejele păcatelor şi înălţimea morală şi duhovnicească a celei «mai cinstite decât heruvimii».”
Arhimandritul enumeră numirile Maicii Domnului dintr-o variantă a Rugăciunii și figurile de stil folosite, care sunt tipice rugăciunii.
„În rugăciune, Eminescu, ca orice creștin, nu se simte străin sau orfan în faţa lui Dumnezeu, ci plin de nădejde în a primi iertarea și izbăvirea, mai cu seamă când o știe pe Născătoarea de Dumnezeu a fi necontenit mijlocitoare pentru umanitate”, scrie egumenul Schitului Vovidenia-Neamț.
„Rugăciunea lui Eminescu, ca și cele săvârșite de fiecare dintre noi, devine o modalitate sigură de a vorbi cu Dumnezeu, fie direct, fie prin intermediul «casnicilor Săi», sfinții, în frunte cu Preacurata Maria, care s-a dovedit a fi «rugătoare nebiruită».
Arhim. Mihail Daniliuc este doctor al Facultății de Teologie „Dumitru Stăniloae” din Iași, Custode al Casei Memoriale Visarion Puiu și al Muzeului Mihail Sadoveanu.
Foto credit: Mănăstirea Putna (lucrare de Dacian Andoni dăruită mănăstirii pentru expoziția „Serbarea de la Putna 150. Continuitatea unui ideal”)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 250
Id: 75932
Data: Jan 16, 2022
Imagine:
Adunarea Eparhială a Episcopiei Covasnei şi Harghitei s-a întrunit sâmbătă la Miercurea Ciuc. În contextul Anului omagial și comemorativ 2022, au fost prioritizate măsuri de .....
Data: Jan 16, 2022
Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” din Iaşi a lansat săptămâna trecută Colecția digitală Eminescu.
„Proiectul, care se înscrie în programul instituţional de .....
Data: Jan 16, 2022
Preasfințitul Părinte Macarie a oficiat sâmbătă un parastas pentru Mihai Eminescu la Parohia Borås din Suedia. Ierarhul a spus că versurile lui îi ajută pe românii din .....
Data: Jan 16, 2022
Preasfinţitul Părinte Atanasie de Bogdania, Arhiereu vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei, împlinește luni 40 de ani. Patriarhul Daniel i-a transmis un mesaj de felicitare.
PS Atanasie de Bogdania s-a născut în 17 ianuarie 1982, la Chișinău, Republica .....
Data: Jan 17, 2022
Episcopul Siluan al Ungariei s-a rugat duminică împreună cu românii din Micherechi care și-au pierdut preotul paroh la începutul acestui an. Preotul Ioan Bun a trecut la Domnul în data de 3 ianuarie, după ce a slujit parohia timp de 26 de ani.
PS Siluan a slujit împreună cu .....
Data: Jan 17, 2022
Tipografia cărților bisericești împlinește luni, 17 ianuarie, 140 de ani de la înființare.
În cele două secții ale tipografiei, Offset și Legătorie, se realizează toate etapele cuprinse între manuscrisul brut și cartea finită, care este găsită pe rafturile unei .....
Data: Jan 17, 2022
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Teologie academica si viata bisericeasca - invierea Domnului si consecintele ei cosmice (11 04 2015)
Teologie academica si viata bisericeasca - Vorbirea in limbi - Mai este actuala astazi in Biserica (18 10 2015)
Teologie academica si viata bisericeasca - ASTRA si destinul cultural al SIBIULUI (03 05 2015)
Teologie academica si viata bisericeasca - Facultatea de Teologie Ortodoxa din Iasi (29 03 2015)
Teologie academica si viata bisericeasca - Misiunea parohiei ortodoxe romane in diaspora (14 06 2015)
Teologie academica si viata bisericeasca - Sfantul Arhidiacon Stefan (27 12 2015)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).