Întrucât Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învatamântul preuniversitar si la organizarea învatamântului teologic ortodox preuniversitar si universitar, încheiat de Patriarhia Româna, Ministerul Educatiei Nationale si Secretariatul de Stat pentru Culte în ziua de 29 mai 2014, a fost interpretat tendentios de catre o asociatie umanista antireligioasa, care militeaza pentru scoaterea predarii religiei din învatamântul public, precizam:În conformitate cu prevederile Constituției României (art. 32 alin 7) și ale legii educației naționale nr. 1/2011 (art. 18, alin 3) religia, ca disciplina școlara, este parte a trunchiului comun și are caracter confesional, fiind predata potrivit cerințelor specifice fiecarui cult de profesori abilitați în baza protocoalelor încheiate de Ministerul Educatiei si cultele religioase recunoscute de stat. Acest statut al orei de religie din România se regaseste în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene.Prin urmare, încheierea Protocolului între cele trei institutii semnatare, care sa reglementeze modul de colaborare între stat și fiecare cult în parte pentru asigurarea învațamântului religios în România, este o cerința legala (art. 18, alin. 3 din legea educației naționale) și reflecta realitatea garantata constituțional ca ora de religie a fiecarui cult este predata de persoane acreditate de respectivul cult.Protocolul încheiat de Patriarhia Româna, Ministerul Educatiei Nationale si Secretariatul de Stat pentru Culte are scopul cresterii calitatii învatamântului religios public, precum si a învatamântului teologic preuniversitar si universitar. Acesta urmeaza Protocolului încheiat între Ministerul Învatamântului si Ştiintei si Secretariatul de Stat pentru Culte pentru introducerea educatiei moral-religioase în învatamântul de Stat (septembrie 1990) si celor ulterioare încheiate de Patriarhia Româna cu Ministerul Educatiei Nationale pentru reintegrarea învatamântului teologic seminarial (liceal) si universitar în învatamântul public românesc.Prevederile acestor protocoale anterioare sunt reluate si precizate mai clar în Protocolul din 29 mai 2014, tinându-se cont de prevederile constituționale și noile reglementari legale, experienta dobândita și practica administrativa constanta din ultimii 25 de ani referitoare la responsabilitatea Bisericii Ortodoxe Române în formarea și selectarea personalului sau necesar în diferite domenii de activitate (preoti, profesori de religie, asistenti sociali etc.). Protocolul afirma coresponsabilitațile si competentele specifice Statului si Bisericii în domeniul învațamântului religios public si a învatamântului teologic ortodox preuniversitar și universitar.În acelasi timp, Protocolul reafirma cooperarea profesorilor de religie si a cadrelor didactice din învațamântul teologic preuniversitar si universitar cu propria lor Biserica a carei învațatura de credinta o predau în scoli, deoarece statul respecta autonomia cultelor si, deci, nu realizeaza singur, ci împreuna cu ele, învațamântul religios confesional. În plus, întrucât absolvenții instituțiilor de învațamânt teologic ortodox sunt angajați, în cea mai mare parte, de catre Biserica Ortodoxa Româna, aceștia trebuie sa îndeplineasca pe lânga exigențele de formare academica și pe cele morale si spirituale specifice acesteia.Pentru binele societatii românesti de azi este mare nevoie de-a intensifica legatura între libertate si responsabilitate, între autonomie si cooperare. Autonomia universitara si autonomia cultelor, ambele garantate de lege, nu trebuie confundate cu indiferenta sau lipsa de responsabilitate privind viata societatii sau binele comun. În acest context, coresponsabilitatea si cooperarea între Stat si Biserica în spirit de respect reciproc este o datorie morala si o necesitate practica pentru cresterea calitatii actului educational.În concluzie, încercarea agresiva a unei asociatii umaniste antireligioase de-a contesta permanent fara argumente solide optiunea pentru ora de religie a majoritații covârsitoare a parinților și elevilor din aceasta țara este injusta si inutila.BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 627
Id: 41227
Data: Jun 3, 2014
Imagine:
La Editura Episcopiei Giurgiului a aparut de curând lucrarea „Meletie - amintiri despre sat, biserica si oameni“, scrisa de: pr. Mihail Constantin Balaban si Ionel Florin .....
Data: Jun 3, 2014
Recent, la biserica cu hramul „Sfântul Nicolae“ din Parohia Sinesti, Protopopiatul Urziceni, din Episcopia Sloboziei si Calarasilor, în cadrul cercului catehetic .....
Data: Jun 3, 2014
Biserica Parohiei „Adormirea Maicii Domnului“ - Mazanaiesti, Protopopiatul Suceava 2, a fost sfintita duminica, 1 iunie 2014, .....
Data: Jun 3, 2014
Biserica „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava“ - Nicoriţă din Iaşi a îmbrăcat luni, 2 iunie 2014, straie de sărbătoare. Duminică seara, Vecernia unită cu Litia a fost săvârşită de un sobor de preoţi, în prezenţa a .....
Data: Jun 3, 2014
Martiriul Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava a fost prăznuit luni, 2 iunie 2014, de sute de credincioşi, care şi-au îndreptat paşii spre Catedrala arhiepiscopală din Suceava. Oamenii s-au închinat la racla în care se află .....
Data: Jun 3, 2014
Biserica „Sfântul Dumitru“ - Narcisa din Bacău a fost neîncăpătoare în prima zi a lunii iunie de numărul mare de credincioşi de toate vârstele, care au participat la slujba Vecerniei unită cu Litia, săvârşită .....
Data: Jun 3, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).