Biroul de Presa al Patriarhiei Romane ne informeaza:Intrucat in presa laica au aparut articole prin care se promoveaza interesele unor intreprinzatori privati de a infiinta si administra cimitire particulare, Patriarhia Romana face urmatoarele precizari:Potrivit reglementarilor legale in vigoare din Romania, cimitirele umane sunt de doua feluri: ale administratiei publice locale si ale cultelor religioase. Cu toate acestea, in actualul Cod CAEN (Clasificarea activitatilor din economia nationala) din Romania, la Sectiunea S – Alte activitati de servicii , activitatea de pompe funebre si similare este apreciata si ca activitate economica, motiv pentru care unii intreprinzatori privati se considera indreptatiti sa infiinteze si sa administreze cimitire particulare. Ori, acest fapt contravine actualului cadrul normativ, care considera aspectele legate de cimitire ca fiind de interes public. Astfel, unitatile de cult – conform prevederilor Regulamentului Cadru de organizare si functionare a serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, Titlul Organizarea si functionarea cimitirelor, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 955/2004 – sunt singurele care asigura in sistem privat Serviciile necesare colectivitatii locale . In plus, prin art. 4 al Ordinului nr. 261/1982 al Ministrului Sanatatii, in vigoare, se stabileste in mod evident dreptul exclusiv al administratiilor publice si al unitatilor de cult de a administra cimitire.Regimul juridic al libertatii religioase si al cultelor este reglementat prin Legea 489/2006, care, la art. 28, prevede ca autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a infiinta cimitire comunale si orasenesti in fiecare localitate (alin. 4). Cimitirele comunale sau orasenesti se organizeaza astfel incat sa aiba sectoare corespunzatoare pentru fiecare cult recunoscut, la cererea cultelor ce functioneaza in localitatea respectiva (alin. 5) . In aceeasi lege se precizeaza si ca unitatile locale ale cultelor pot avea si intretine, singure sau in asociere cu alte culte, cimitire confesionale pentru credinciosii lor. Cimitirele confesionale se administreaza potrivit regulamentelor cultului detinator. Identitatea confesionala a cimitirelor istorice este protejata de lege (alin. 1). In localitatile in care nu exista cimitire comunale si unele culte nu au cimitire proprii, persoanele decedate care apartineau cultelor respective pot fi inhumate potrivit ritului propriu, in cimitirele existente in functiune (alin. 2). Prevederile alin. (2) nu se aplica cimitirelor apartinand cultelor mozaic si musulman (alin. 3) . Din aceste prevederi legale, reiese cu claritate ca legislatia romana in vigoare prevede ca responsabilitatea administrarii cimitirelor sa fie una strict comunitara, mai precis a comunitatii locale sau confesionale.Cu toate acestea, unii intreprinzatori privati (asociatii, fundatii sau operatori economici), cu scopul unui castig material imediat, au infiintat cimitire particulare, fara a se adresa insa autoritatilor celor 18 culte recunoscute din Romania, pentru o eventuala cooperare.In plus, este necesar de subliniat faptul ca infiintarea si administrarea cimitirelor de catre intreprinzatori privati produce consecinte deosebit de grave, si anume:1. Tulburarea pacii confesionale in perimetrul cimitirelor detinute de operatori economici, fundatii si asociatii;Conform rezultatelor recensamantului din anul 2002, in proportie de 98,8% cetatenii Romaniei si-au declarat apartenenta la un cult religios. De asemenea, mai mult de 90% din cimitirele existente sunt confesionale, restul apartinand autoritatilor publice locale. Atat in situatia cimitirelor confesionale, cat si in cea a cimitirelor detinute de administratiile publice locale, este prevazuta o parcelare in functie de apartenenta confesionala a defunctilor.Nu exista nicio astfel de obligatie in situatia operatorilor economici, fundatii si asociatii. Astfel se va ajunge fie la situatia in care locurile de veci sunt vandute fara a se tine cont de apartenenta confesionala, pe criterii strict economice, ceea ce va duce, inevitabil, la conflicte atunci cand ceremonii religioase diferite se vor suprapune intr-un spatiu restrans, fie la impartirea necorespunzatoare proportiei credinciosilor a sectoarelor in cimitir, ca o forma de prozelitism pentru cei care nu vor mai gasi locuri in sectorul cultului de care apartin.2. Instabilitatea cimitirelor detinute de operatori economici, fundatii si asociatii;Stabilitatea pe termen lung a cultelor si a administratiilor publice locale este o certitudine, fiind foarte cunoscuta grija cultelor, chiar si a celor reduse numeric, fata de cimitirele in care se afla defunctii lor. Unitatile componente ale cultelor recunoscute si administratiile publice locale sunt structuri stabile, responsabile, reprezentand comunitatile locale, care nu se autodizolva si nici nu intra in faliment.Nu acelasi lucru se poate spune despre operatorii economici, animati de interesul economic imediat, sau despre fundatii si asociatii, nascute din interese conjuncturale sau de grup, reprezentativitatea lor putandu-se restrange, legal, chiar si la o singura persoana (asociat unic sau fondator).Din acest motiv, un cimitir apartinand unui operator economic poate fi usor dezafectat sau vandut unei alte religii decat cea crestina, sau altcuiva, iar mormintele pot fi profanate sau acoperite cu alte constructii, daca se schimba destinatia terenului respectiv.In final, Patriarhia Romana mai precizeaza si faptul ca infiintarea si administrarea de cimitire este o datorie morala a Bisericii, intrucat Biserica apara cultul mortilor sau cinstirea celor decedati si poate acorda asistenta social-filantropica celor indoliati. Sectorul (Departamentul) cimitire, monumente si servicii funerare din cadrul Administratiilor eparhiale a fost infiintat prin hotararea Sfantului Sinod tocmai pentru o mai buna administrare si intretinere a cimitirelor eparhiale, parohiale si manastiresti, a monumentelor funerare din cuprinsul acestora, pentru asigurarea de servicii funerare adecvate, precum si pentru asistenta religioasa si pastorala a familiilor indoliate.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1000
Id: 24011
Data: Aug 21, 2012
Imagine:
In dupa-amiaza zilei de duminica, 19 august 2012, Preasfințitul Parinte Emilian Lovișteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ramnicului, a efectuat o vizita pastoral-misionara la Biserica Sfintii Apostoli Petru si Pavel a fostului Schit Fedelesoiu, ce astazi deserveste Parohia Fedelesoiu, .....
Data: Aug 21, 2012
Biserica de la Gornovita a fost sfintita duminica, 19 august 2012, de PS Lucian, Episcopul Caransebesului si PS Nicodim, Episcopul Sevrinului si Strehaiei.Biserica are ca ctitor pe domnul Ionel Vaduva - fiu al satului, care a primit un hrisov de recunostinta din partea Episcopiei Severinului .....
Data: Aug 21, 2012
Preasfintitul Vasile Somesanul, Episcopul vicar al Arhiepiscopiei Clujului, a fost prezent, duminica, 19 august, in mijlocul credinciosilor din Parohia Chirales, Protopopiatul Beclean, informeaza radiorenasterea.ro. Preasfintia sa a oficiat in biserica parohiala incepand cu ora 10, Sfanta .....
Data: Aug 21, 2012
Sambata, 18 august, la cateva zile dupa marele praznic al Adormirii Maicii Domnului, biserica din satul Negrusa, filie a parohiei Ciresu, a primit sfintirea prin rugaciunile chiriarhului locului.Credinciosii negruseni si-au intampinat arhipastorul sufletesc cu paine si sare, dupa traditia din .....
Data: Aug 21, 2012
In Duminica a 11-a dupa Rusalii, biserica cu hramul Sfantul Ierarh Nicolae din Parohia Plesca, a imbracat straie de sarbatoare, informeaza episcopiasalajului.ro. Lacasul de cult a fost, pentru cateva ore, o adevarata catedrala , intrucat Sfanta Liturghie a fost savarsita de catre Preasfintitul .....
Data: Aug 21, 2012
In Duminica a 11-a dupa Rusalii, Inaltpreasfintitul Parinte Calinic a oficiat Sfanta Liturghie in parohia Blaj aflata pe Valea Raului Topolog, potrivit eparhiaargesului.ro.In cuvantul de invatatura, Inaltpreasfintia Sa a amintit atitudinea pe care trebuie sa o avem fata de semenii nostri .....
Data: Aug 21, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Biblia in istorie - Duminica infricosatoarei judecati (09 martie 2013)
Biblia in istorie - Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (8 septembrie 2012)
Biblia in istorie - Vindecarea orbului din nastere (08 iunie 2013)
Biblia in istorie - Sfintii Parinti de la Sinodul Intai Ecumenic (15 iunie 2013)
Biblia in istorie - Duminica Sfintilor Romani - Chemarea Sf Apostoli (06 iulie 2013)
Biblia in istorie - Duminica Ortodoxiei (23 martie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).