Mesajul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, cu prilejul celui de al V-lea Congres al Facultaților de Teologie Ortodoxa din Romania, Manastirea Nicula, 24-26 septembrie 2012:1. Teologia adevarata este stiinta a mantuirii si a vietii vesniceStarea lumii de astazi, marcata de crize multiple și de secularism agresiv, cere teologiei noastre academice sa foloseasca metode noi si dinamice de cercetare si exprimare, pentru intensificarea misiunii ei de formare intelectuala si spirituala a tinerei generatii de azi. In acest context, reafirmarea legaturii dintre teologie și spiritualitate, dintre credinta si viata crestina, se impune, cu prioritate, conștiinței și activitații misionare a Bisericii in eforturile ei actuale de sfintire a vieții creștine si de intarire a marturiei ei in societate.Teologia in calitatea ei de constiinta misionara a Bisericii si de stiinta a mantuirii sau a vietii vesnice (cf. Ioan 17, 3) trebuie sa mențina un echilibru sanatos intre sfintirea vieții personale și angajamentul social al credincioșilor, intre Sfanta Scriptura, Sfanta Traditie si cerintele timpului prezent. In comuniune de gandire cu Sfintii Bisericii, Parintele Dumitru Staniloae ne-a aratat prin teologia sa ca Ortodoxia este mai intai o lucrarea launtrica sau mistica, de unire a omului cu Dumnezeu prin Iisus Hristos in Duhul Sfant. Persoana umana se sfinteste si indumnezeieste in relație conștienta și liber asumata cu Persoana divino-umana a lui Hristos, Care introduce pe om in iubirea si lumina Preasfintei Treimi. Biserica, prin invatatura de credinta si prin Sfintele Taine, promoveaza viata spirituala sau launtrica, adica salașluirea Imparației lui Dumnezeu in oameni, intrucat toate darurile duhovnicești sunt impartasite omului pentru cresterea lui spirituala sau duhovniceasca in comuniune cu Dumnezeu – Izvorul vietii vesnice. Prin modul duhovnicesc și eclezial de a cugeta si trai, Sfinții Parinți ai Bisericii ca mari teologi ai ei au dobandit mintea sau gandirea lui Hristos (cf. I Corinteni 2, 16). Spre acest mod de gandire si viețuire sfanta trebuie sa inaintam și noi cei de astazi, deopotriva dascali și studenți, in toate scolile de teologie, cultivand mai intens discernamantul sau capacitatea de-a deosebi intre Duhul lui Hristos si duhul veacului secularizat. De fapt, la aceasta lucrare ne indeamna mai intai Sfintii Apostoli, zicand: cercetati duhurile daca sunt de la Dumnezeu… (I Ioan 4, 1,3); nu va potriviti cu acest veac, ci sa va schimbati prin innoirea mintii, ca sa deosebiti care este voia lui Dumnezeu, ce este bun si placut si desavarsit (Romani 12, 2).2. Fara legatura ei vie cu Biserica, teologia se secularizeaza si devine irelevanta pentru misiunea crestina in lumeIn contextul cultural secularizat al lumii de azi, facultatile de teologie ortodoxa trebuie sa promoveze constant, intens si corelat, atat cercetarea stiintifica intelectuala, cat si experienta liturgica eclesiala. Mai precis, teologia academica ortodoxa trebuie sa evite drama gandirii secularizate din unele scoli teologice occidentale care pierd multi candidati la teologie tocmai pentru ca dezvolta doar o teologie informativa, nu si una formativa, adica dezvolta o stiinta pentru stiinta , dar nu o stiinta pentru viata , reducand astfel teologia la o cunoastere intelectuala fara comuniune eclesiala. Prin urmare, trebuie sa unim mai mult informarea intelectuala cu evlavia personala, cercetarea din biblioteci cu rugaciunea din biserici, iubirea de Dumnezeu cu iubirea de oameni, libertatea individuala cu fapta sociala, pentru ca teologia sa poata fi apreciata ca fiind stiinta a mantuirii sau a unirii duhovnicesti a omului cu Dumnezeu si cu semenii, o teologie pentru viata, nu doar pentru scoala. In confruntarea cu fenomenul secularizarii sau al secularismului de azi, se simte acut nevoia ca facultatile noastre de teologie sa intensifice cercetarea academica privind legatura dintre viata spirituala si activitatea sociala a Bisericii pentru misiunea crestina in societate. De aceea, in timpul studiilor teologice, studentii Facultatii de teologie trebuie sa cunoasca nu numai biblioteci bune si carti multe, ci si oameni duhovnicesti, parohii si manastiri dinamice si harnice, bine indrumate spiritual si pastoral, proiecte educationale bisericesti pentru copii si tineri, centre social-filantropice pentru saraci, batrani si bolnavi s.a.. Criteriul principal al evaluarii calitatii spirituale a unei teologii crestine trebuie sa fie conformitatea ei spirituala cu Dumnezeu – Cuvantul, cu gandirea si lucrarea lui Hristos pentru mantuirea lumii, deoarece numai El ne arata cum cunoasterea lui Dumnezeu devine comuniune de iubire si viata cu Dumnezeu si cu semenii. Este necesar ca studentii din fiecare an de studii sa fie indrumati de catre un parinte duhovnic urmand un program de formare duhovniceasca viu si atragator, astfel incat participarea la rugaciune sa nu fie o simpla obligatie formala, ci o bucurie personala si comunitara.In plan academic, iesirea din autosuficienta, rutina si formalism institutional poate fi stimulata si de un dialog onest intre teologie, filozofie si stiinta. Dar aceasta abordare interdisciplinara in dialogul facultatilor de teologie ortodoxe cu alte facultati din Universitati trebuie pregatita si printr-o abordare interdisciplinara chiar in interiorul facultatilor noastre de teologie. O astfel de abordare interdisciplinara, atat in dialog intern cat si in dialog extern, ofera posibilitatea unei cunoasteri mai bogate a teologiei insasi dupa modelul teologiei marilor Sfinti Parinti ai Bisericii, oameni deopotriva rugatori si eruditi, care au preluat selectiv, cu intelepciune si discernamant, ceea ce era bun in cultura timpului lor. Totusi, raspunsul teologiei ortodoxe in fata diferitelor provocari contemporane nu poate fi rezultatul exclusiv al reflecției teologice si al dialogului interdisciplinar, ci mai ales rodul legaturii permanente a teologilor cu viata comunitatilor eclesiale traitoare si marturisitoare ale iubirii lui Hristos pentru lume. Asumand reperele gandirii patristice in dialogul dintre teologie și știința, teologii crestini ortodocsi pot aduce o marturie despre identitatea profunda a teologiei crestine ortodoxe care nu se epuizeaza in cercetarea academica, ci presupune in primul rand experiența harului divin in viața Bisericii rugatoare, adica trairea omului in Hristos, Cel ce ieri si azi si in veci este Acelasi (Evrei 13, 8), Creatorul lumii si Capul Bisericii. In lumina celor spuse mai sus, consideram ca facultatile de teologie trebuie sa promoveze, ca prioritate misionara constanta, calauzirea tinerilor dinspre lume spre viata Bisericii si comuniunea Sfintilor, pentru ca acestia sa devina, potrivit dorintei si libertatii lor de alegere, fie buni preoti ai Bisericii in lucrarea ei pastorala, fie buni mireni marturisitori ai iubirii lui Hristos in lume.Din aceste motive, avand in vedere necesitatea exprimarii responsabilitații Bisericii in raport cu finalitatea si calitatea invatamantului teologic academic, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a luat hotarari privind respectarea disciplinei canonice eclesiale in instituțiile de invațamant teologic universitar, care functioneaza cu binecuvantarea Bisericii. Prin afirmarea responsabilitații Bisericii in domeniul educatiei teologice, in baza autonomiei cultelor de a-si organiza activitatea si misiunea lor in societate, se atrage atentia ca nu trebuie confundata autonomia institutionala cu autodegradarea institutiei, prin devierea ei de la insusi scopul pentru care a fost infiintata.3. Promovarea coresponsabilitatii Bisericii si Universitatii in perfectionarea actului educationalIn situatia concreta de azi, este absolut necesara promovarea coresponsabilitatii Ministerului Educatiei si a Patriarhiei pentru realizarea scopului comun in perfectionarea actului educațional, desi cele doua institutii sunt in acelasi timp autonome. Cu alte cuvinte, Biserica si Universitatea vor cultiva o autonomie responsabila si cooperanta, exprimata prin informare reciproca, respect reciproc si confirmarea deciziilor luate de fiecare in parte, potrivit sferei sale de competența. In acest scop, Sfantul Sinod a instituit Comisia Patriarhiei Romane pentru dialogul cu Ministerul Educației, Cercetarii, Tineretului și Sportului. Comisia este formata din reprezentanți ai Patriarhiei Romane și cate un reprezentant din fiecare centru Mitropolitan din Romania sub coordonarea Preasfințitului Parinte Varlaam Ploiesteanul, Episcop Vicar Patriarhal. Aceasta comisie are ca obiect principal elaborarea de principii si modalitati pentru perfectionarea formarii academice si spirituale a celor ce studiaza teologia, precum și implementarea hotararilor Sfantului Sinod cu privire la invațamantul teologic din Biserica Ortodoxa Romana, intrucat acesta este considerat ca fiind o lucrare misionara majora, daca are o calitate superioara certa. Din nefericire, examenele de capacitate preoteasca organizate de catre centrele eparhiale arata ca uneori calitatea invatamantului teologic actual este sub nivelul asteptarilor. In special este deficitara formarea liturgica si spirituala a absolventilor unor facultati de teologie in care a slabit constiinta eclesiala si misionara a cadrelor didactice.Insasi alegerea temei pentru acest congres, si anume: Formare, calitate, competitivitate in invatamantul teologic universitar contemporan , arata cat de necesare sunt deopotriva perfectionarea intelectuala si innoirea vietii spirituale sau duhovnicesti din facultatile de teologie de azi, confruntate cu fenomenul secularizarii. Ne exprimam speranța ca decanii și profesorii facultaților de teologie, participanți la acest congres, vor formula recomandari concrete pentru ca invațamantul nostru teologic academic sa poata fi mai mult apreciat in tara si in strainatate, tocmai pentru ca doreste sa realizeze permanent o sinteza creatoare intre traditie si actualitate, stiinta si spiritualitate, cercetare academica si lucrare misionara eclesiala. Ne rugam Preasfintei Treimi sa binecuvinteze lucrarile celui de al V-lea Congres al Facultaților de Teologie Ortodoxa din cuprinsul Patriarhiei Romane, calauzind pe toți participanții la acest congres sa conlucreze, cu intelepciune si bucurie, in duh de fratietate si coresponsabilitate!Cu deosebita pretuire si binecuvantare,†DANIEL Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 669
Id: 24743
Data: Sep 25, 2012
Imagine:
BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE ne informeaza:Intrucat comunicatul de presa postat in ziua de 24 septembrie 2012 de Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR) pe site-ul propriu dezinformeaza grav in ceea ce priveste sprijinul financiar de la bugetul de Stat pentru .....
Data: Sep 25, 2012
Zilele poeziei de la Vaduri au debutat ieri în parohia Vaduri, Protopopiatul Piatra Neamţ, prin săvârşirea Sfintei Liturghii în Biserica „Sfânta Treime“. Slujba a fost săvârşită de un sobor de preoţi, care l-au pomenit în .....
Data: Sep 25, 2012
În parohia „Sfântul Gheorghe“ - Mirăuţi din Suceava a început, în acest an, construcţia unui complex multifuncţional care va avea ca destinaţie şi depozitarea obiectelor de patrimoniu. În acest sens se va înfiinţa un mic .....
Data: Sep 25, 2012
Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi (ASCOR) - filiala Suceava au organizat, cu prilejul începutului noului an şcolar, o acţiune filantropică pentru două familii cu o situaţie materială precară. Astfel, trei membri ai ASCOR - filiala Suceava au cumpărat pentru .....
Data: Sep 25, 2012
Lucrarile celui de-al V-lea Congres National al Facultatilor de Teologie Ortodoxa din Patriarhia Romana s-au incheiat astazi, 26 septembrie 2012. Tema intrunirii din acest an, desfasurata la Manastirea Nicula din judetul Cluj, a fost Formare, calitate si competitivitate in invatamantul .....
Data: Sep 26, 2012
In ajunul pomenirii Sfantului Ierarh Martir Antim Ivireanul, la Galati au fost organizate mai multe evenimente religios-culturale. La Biblioteca Judeteana din municipiu a fost vernisata expozitia de carte si stampe de epoca: Cartea romaneasca - dar culturii si limbii romane. Intru cinstirea .....
Data: Sep 26, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).