Raspuns al Patriarhiei Romane la campania Stop indoctrinarii religioase in școli , lansata de Asociația Secular Umanista din Romania (ASUR):ASUR: Prevederile legii 1/2011 in privinta predarii religiei in scoli vin in contradictie cu Constitutia Romaniei, cu legea privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu codul muncii si chiar si cu legea cultelor. Predarea religiei in scolile de stat se face in conformitate cu art. 32, alin. (7) din Constitutia Romaniei: Statul asigura libertatea invatamantului religios, potrivit cerintelor specifice fiecarui cult. In scolile de stat, invatamantul religios este organizat si garantat prin lege . In mod similar, Legea educatiei nationale prevede in art. 18, alin. (1): Elevilor apartinand cultelor de stat, indiferent de numarul lor, li se asigura dreptul constitutional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii .Daca Legea educatiei nationale se afla in conflict cu Constituția Romaniei, este misiunea Curții Constituționale sa decida. Interpretarea oferita de ASUR este una tendentioasa, menita sa legitimeze aceasta acțiune de denigrare a Bisericii Ortodoxe Romane (BOR). De altfel, tonul profund anti-BOR arata ca ASUR promoveaza un umanism antireligios. ASUR se face astfel continuatoarea procesului de ateizare prin informare , pe care comunismul l-a propus Romaniei, timp de 45 de ani, cu roadele dureroase pe care le resimtim si acum.ASUR: Lipsa unui mecanism de inscriere voluntara, pe baza unei decizii informate a parintilor si a elevilor, instaureaza obligativitatea de facto a studierii religiei in scoala, fapt ce violeaza art 29, al. (1) din Constitutie. In conformitate cu art. 32, alin. (1) si art. 3, alin. (1) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, este obligatorie prezenta religiei printre celelalte discipline din schema orara (nu la dispozitia conducerii scolii), dar nu este obligatorie participarea elevilor la ora de religie. La solicitarea scrisa a elevului major, a parintelui sau a tutorelui legal constituit, elevul poate sa nu frecventeze orele de religie; in acest caz, situatia scolara se incheie fara disciplina religie (art. 18, alin. (2) din Legea educatiei nationale). Aceasta prevedere a legii este adusa la cunostinta parintilor de catre diriginti sau invatatori, la inceput de an scolar. ASUR: Prevederea conform careia se poate solicita ca elevul sa nu frecventeze orele de Religie este insuficienta in conditiile in care, in practica, scolile, din motive administrative, sunt extrem de reticente in a informa elevii si parintii si de a accepta o astfel de optiune. Este datoria tuturor celor angrenați in sistemul educativ, profesori, elevi și parinți, sa vegheze la respectarea prevederilor art. 18, alin. (2) din Legea nr. 1/2011. Prin urmare, credem ca interventia denigratoare la adresa religiei in scoala, prin promovarea de sloganuri si conceptii insuficient sustinute pe fapte reale, este o agresiune inacceptabila, care afecteaza fondul sufletesc al persoanelor aflate in procesul educativ. ASUR: Interzicerea dreptului la optiune pentru elevii care au implinit 16 ani, este in contradictie cu art 3, al (2) din legea cultelor. Art. 3, alin. (2) din Legea cultelor menționeaza alegerea religiei copilului, iar nu studiul ei. In plus, art. 3 alin. (1) din aceeasi lege prevede: Parintii sau tutorii au dreptul exclusiv de a opta pentru educatia religioasa a copiilor minori, conform propriilor convingeri . Asadar, acest aspect intra sub incidența vointei familiei. Maine, probabil, ASUR va cere si desfiintarea familiei, pentru ca nu se incadreaza in doctrina sa ideologica, anuland astfel orice drept al parintilor asupra copiilor.ASUR: Pozitia ASUR este neechivoca: in unitatile de invatamant trebuie pastrata o stricta neutralitate religioasa, iar in cadrul orelor de religie trebuie predata istoria religiilor si nu doar viziunea particulara a unui anumit cult, indiferent care ar fi acesta. Valorile propuse de disciplina religie sunt diferite de cele propuse in cadrul cursurilor de istoria religiilor. Intrucat aceste valori spirituale si morale stau la baza culturii europene si nationale, elevii trebuie sa aiba acces in mod liber la ele. Rolul lor formativ este temeinic demonstrat si de studiile sociologice in domeniu. Astfel, rezultatele cercetarii nationale Educatia moral-religioasa in sistemul de educatie din Romania , realizata in anul 2008 in cadrul Institutului de Ştiinte ale Educatiei, arata ca 85,7% dintre elevi, 91,4% dintre parinti si 88,6% dintre profesorii diriginti considera credinta religioasa ca fiind importanta in viata lor.Fundamentalismul antireligios al ASUR relativizeaza identitatea de credinta a elevului sau a parintilor acestuia si o reduce la un fenomen al trecutului (istoria religiilor). De fapt, sub pretextul promovarii umanismului, ASUR militeaza pentru eliminarea religiei din cultura copilului, nu doar pentru alternarea informatiei. Niciunul dintre demersurile ASUR nu inspira convingerea ca, in cazul in care copilul ar vrea sa fie educat religios, iar familia s-ar opune, ASUR e gata sa militeze pentru acest drept al copilului!ASUR: maniera actuala de predare a religiei corespunde perfect definitiei indoctrinarii .Acuzatia este injusta, deoarece educatia religioasa are ca scop cultivarea propriei identitati spirituale a elevului si promovarea iubirii de Dumnezeu si de oameni in comportamentul sau din societate.ASUR: predarea se face de o maniera confesionala, oferindu-se o singura viziune asupra fenomenului religios .Predarea in școli a religiei se face pe o baza teoretica si la nivel general, ea urmarind formarea sau educatia spirituala a elevului. Asa cum geografia ofera cunoasterea configurației spațiale a Pamantului, esențiala pentru cunoașterea patriei și planetei, iar istoria ofera cunoașterea succesiunii temporale a generațiilor umane, religia ofera perspectiva comuniunii eterne de iubire intre Dumnezeu și oameni, intre Creator și creaturi, intre persoane și intre popoare. Drept urmare, a afirma ca studiul religiei in școala este o indoctrinare, dovedeste faptul ca viziunea clar anti-religioasa pe care o ofera ASUR nu este nicidecum integrativa, ci una exclusivista. ASUR: se urmareste izolarea copiilor de orice conceptie alternativa prin sfaturi de genul: sa ne alegem prieteni credinciosi sau prin catalogarea drept 'pacatosi' a celor care cred altfel decat ne invata Biserica Ortodoxa .Biserica Ortodoxa Romana, prin relațiile pe care le are cu alte culte, atat din Romania, cat și din afara țarii, nu da dovada de exclusivism. Nicaieri in invațatura creștin-ortodoxa nu se precizeaza faptul ca cei care sunt de alta religie sau confesiune sunt pacatoși . Mai mult, constatam ca pentru ASUR a fi ortodox inseamna anti-stiintific, bigot, izolat. Desi liberali in gandire, membrii ASUR devin extrem de intoleranti si exclusivisti cand e vorba de religie.ASUR: profesorii de religie fiind la cheremul cultului respectiv (si al structurii teritoriale locale in special), trebuie sa respecte intru-totul dogma bisericeasca. In caz contrar, li se poate retrage avizul si isi pierd automat locul de munca. Profesorii de religie nu se afla la cheremul nimanui din structura Bisericii Ortodoxe Romane cand aceștia predau disciplina religie in școlile publice din țara noastra. Ei sunt angajați ai unei instituții de invațamant și respecta ca oricare alt profesor, regulamentele de organizare ale acesteia, fundamentate pe Legea educației nationale. Ora de religie poate fi predata numai de personalul didactic calificat și abilitat in baza protocoalelor incheiate intre Ministerul Educației și cultele religioase recunoscute oficial de stat (art. 18, alin. (3) din Legea educatie nationale). Cazurile de indisciplina ale profesorilor sunt sanctionate potrivit reglementarilor in vigoare.ASUR: si mai grav, copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repeta obsesiv despre 'pacat', 'iad' si 'diavoli', inducindu-li-se ideea ca nerespectarea cu strictete a 'poruncilor' ii condamna la 'osinda vesnica'.Reprezentantii ASUR prezinta problema pacatului in mod simplist si superficial, nu existential si social. Libertatea omului nu este indiferența spirituala, ci capacitatea acestuia de a alege valori care imbogațesc viața persoanei și a comunitații umane. In acest sens, valorile oferite de educația religioasa sunt extrem de necesare, intrucat ele reprezinta pentru tineri un reper spiritual esențial și un liant existențial intre toate cunoștințele dobandite prin studiul celorlalte discipline. Valorile cultivate și virtuțile incurajate in cadrul orelor de religie sunt necesare sanatații spirituale a persoanei și a comunitații. Religia il invața pe copil și pe tanar iubirea fața de Dumnezeu și de oameni, credința, speranța și solidaritatea, dreptatea și recunoștința fața de parinți și fața de binefacatori, darnicia și harnicia, sfințenia vieții, valoarea eterna a ființei umane, binele comun și frumusețea sufletului profund uman, cultivat și imbogațit prin virtuți si fapte bune.ASUR: Pentru evitarea potentialelor abuzuri impotriva acelor copii care studiaza totusi religia, ASUR recomanda parintilor urmatoarele:• sa ceara referinte despre persoana care preda orele de religie• sa solicite planurile lectiilor care urmeaza a fi predate copiilor• sa discute periodic cu copilul si sa ii explice de ce la orele de religie i se predau lucruri in contradictie flagranta cu cele invatate la celelalte materii• sa fie atenti la aparitia unor modificari radicale de comportament a copiilor (dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de pacat, de iad, tulburari de somn sau de nutritie, instrainare de prieteni etc.) si, daca este cazul, sa apeleze la consiliere psihologica. Biserica Ortodoxa Romana, prin predarea religiei in școala, propune modele viabile de bunatate și sfințenie, oferind tinerilor repere in viața de familie și in viata sociala. Educația religioasa reprezinta un factor de stabilitate și de comuniune in societatea romaneasca și nicidecum dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de pacat, de iad, tulburari de somn sau de nutriție, instrainare de prieteni . Ea apara și promoveaza identitatea spirituala și demnitatea persoanei care traiește astazi intr-o lume din ce in ce mai pluralista, confuza și individualista din punct de vedere spiritual și social, unde prinde tot mai mult contur un model degenerativ de viata in care sunt la moda: minciuna, hoția, corupția, inșelaciunea, tradarea, vulgaritatea, pornografia, violența de toate tipurile etc. Toate acestea, insa, reprezinta negarea valorilor crestine tradiționale.Textul ASUR este vadit anti-creștin, de factura umanist-ateista, cand insinueaza ca Biserica susține adevarul in contrast cu știința. Anii grei ai dictaturii comuniste, cu ateismul ei zis stiintific si impus in școlile de stat, contrar voinței unui popor religios, ne-au invațat sa nu mai dorim cultura fara credința, știința fara spiritualitate, materie fara spirit, cunoaștere fara comuniune, filosofie fara speranța și, indeosebi, școala fara suflet, adica educație fara religie, mai ales la varsta intrebarilor existențiale și a formarii spirituale a tinerilor. ASUR: Includerea din oficiu a elevilor la orele de religie, fara a tine cont de opinia lor, incalca art 24, al (1) si articolul 25 din legea drepturilor omului. Biserica propune, nu impune valori. Intrucat libertatea reprezinta un mare dar oferit de Dumnezeu omului, educația religioasa trebuie asumata in mod liber, conform dorinței parinților și copiilor. In acest sens, Biserica a respectat deciziile comunitaților locale, in concordanța cu prevederile articolului 26 alin (3) din Declarația Universala a Drepturilor Omului: parinții au dreptul de prioritate in alegerea modului de educație acordata copiilor lor . Asadar, Biserica respecta si binecuvinteaza, in acelasi timp, libertatea copiilor si a parintilor acestora.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 803
Id: 11830
Data: Feb 15, 2011
Imagine:
Romanii vor avea in acest an binecuvantatul prilej de a se inchina si saruta moastele ocrotitorului tarii noastre, Sfantul Apostol Andrei cel Intai chemat, informeaza TRINITAS TV. Capul Sfantului care i-a increstinat pe stramosii nostri va ajunge pentru prima data la Bucuresti, cu ocazia .....
Data: Feb 15, 2011
Biroul de presa al Episcopiei Giurgiului informeaza:In legatura cu unele referiri din presa cu privire la imobilul situat in Şoseaua Bucuresti, nr. 81, mun. Giurgiu, imobil unde in prezent functioneaza Manastirea Sf. M. Mc. Gheorghe din Giurgiu, Episcopia Giurgiului, face urmatoarele .....
Data: Feb 15, 2011
In dupa-amiaza zilei de duminica, 13 februarie, Preasfintitul Parinte Lucian, Episcopul Caransebesului a cercetat parohia Ticvaniu Mare din Protopopiatul Oravita, informeaza episcopiacaransebesului.ro. Cu acest prilej, Chiriarhul a savarsit slujba Vecerniei in Biserica parohiala cu hramul .....
Data: Feb 15, 2011
La sediul Protopopiatului Targu Neamt s-a desfasurat sedinta lunara cu preotii. Intalnirea a avut ca tema Duhovnicul astazi .Discutiile s-au axat pe reliefarea rolului pe care duhovnicul il are in viata fiecarei comunitati de credinciosi, dupa cum a declarat pentru Radio TRINITAS, parintele .....
Data: Feb 15, 2011
Copiii de la institutiile de ocrotire din cartierul Darmanesti al municipiului Piatra Neamt participa, in aceasta perioada, la programul catehetic si liturgic al parohiei Buna Vestire . Tinerii vin la convorbirile cu teme spirituale si la intalnirile organizate in cadrul proiectului Hristos .....
Data: Feb 15, 2011
Şedinta de lucru anuala a Adunarii Nationale a Bisericii Ortodoxe Romane a avut loc, astazi, 15 februarie, la Palatul Patriarhiei din Bucuresti. Lucrarile au fost prezidate de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel si s-au desfasurat in prezenta ierarhilor membri ai Sfantului Sinod al Bisericii .....
Data: Feb 15, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).