„Ceea ce ne dăruiește nouă Duhul Sfant este viața Lui Hristos cel răstignit, inviat, inălțat la ceruri și preaslăvit. In umanitatea lui Hristos cel inălțat la ceruri intru slavă vine spre omenire iubirea Sa sfantă, smerită și darnică. Biserica este extinderea vieții lui Hristos in umanitate”, a spus duminică Patriarhul Daniel in predica rostită in Catedrala Patriarhală.
In Epistola citită la Sfanta Liturghie, Duhul Sfant este prezentat ca pogorandu-se „in chip de limbi ca de foc”, iar in Evanghelie, Sfantul Evanghelist Ioan Il prezintă ca „apa cea vie”.
Părintele Patriarh a explicat că „focul este curățitor, luminător și incălzitor. Duhul Sfant este curățitor de păcate după cum metalele ruginite fiind puse in foc se curăță de rugină, de praf și de zgură, tot așa omul care este plin de Duhul Sfant se curăță de păcate și se spală de tot ceea ce este necurat”.
„Focul este luminător, metalele care stau in foc devin incandescente, luminoase și apoi flexibile, putand lua o formă nouă atunci cand sunt prelucrate. Duhul Sfant luminează viața omului păcătos care prin păcate devine intunecată”.
Duhul Sfant il curăță pe om de păcatul neascultării de Dumnezeu din care derivă toate celelalte păcate și „ii luminează mintea ca să ințeleagă cuvintele credinței, ale Sfintei Scripturi, ii luminează viața inlocuind patimile egoiste cu virtuți ale bunătății, ale smereniei, ale iubirii smerite și milostive”, a afirmat Preafericirea Sa.
„Duhul Sfant schimbă viața omului, ii dă o formă nouă, viețuirea in Hristos. Duhul Sfant este ca și focul incălzitor de aceea omul care se roagă mult dobandește un suflet fierbinte plin de iubire față de Dumnezeu și de semeni”.
„Duhul sfant are un singur scop, acela de a-i sfinți pe oameni și de ai face asemenea chipului Mantuitorului Iisus Hristos. Duhul Sfant vine in chip de limbi de foc pentru a arăta misiunea care urmează să fie săvarșită de Sfinții Apostoli, anume să meargă la toate limbile, la toate neamurile pentru a vesti evanghelia mantuirii”, a explicat Părintele Patriarh.
Constituirea Bisericii
Preafericitul Părinte Patriarh a evidențiat importanța Pogorarii Duhului Sfant ca fiind momentul constituirii Bisericii.
Trimiterea Duhului Sfant in lume de către Mantuitorul Hristos, după cum a promis Apostolilor, „este și momentul cand, după pogorarea Duhului Sfant, se transformă intr-o altă lucrare, in intemeierea sau constituirea Bisericii Mantuitorului Iisus Hristos ca adunare a popoarelor in iubirea Preasfintei Treimi”.
In ziua pogorarii Duhului Sfant au fost botezați la Ierusalim aproximativ 3000 de oameni „prin care s-a văzut pentru prima dată comunitatea divino-umană numită Biserica lui Hristos”.
Momentul instituirii Bisericii este reprezentat de intruparea Mantuitorului Iisus Hristos „pentru că El este cap Bisericii. Biserica inseamnă unirea lui Dumnezeu cu umanitatea, și aceasta incepe cand Duhul Sfant se coboară asupra Fecioarei Maria și din umanitatea ei prin lucrarea Duhului Sfant se zămislește firea omenească a lui Hristos”.
„Duhul Sfant coboară peste mulțimea ucenicilor lui Hristos și rezultatul este trupul tainic al lui Hristos care este Biserica. Mai tarziu, Duhul Sfant coboară peste paine și vin și le transformă in Trupul și Sangele Domnului, in Sfanta Euharistie”.
”Fiecare prezență a Trupului lui Hristos se realizează in lume prin pogorarea și lucrarea Sfantului Duh”.
Patriarhul Daniel, făcand referirea la o explicație a Sfantului Ioan Gură de Aur, a spus: „Mai intai, prin inălțarea la cer, Iisus Hristos a adus firea S-a Sfințită și indumnezeită ca o pargă, ca o ofrandă a firii umane pe tronul Sfintei Treimi și ca urmare Dumnezeu Tatăl impreună cu Fiul trimit pe Duhul Sfant peste firea umană pămantească a sfinților ucenici”.
„Prin Duhul Sfant, Hristos nu mai este un vis-a-vis pentru noi, ci locuiește in noi. Hristos cel din noi, nu din fața noastră, devine viața vieții noastre”.
„Mantuitorul Hristos s-a inălțat la cer ca să trimită pe Duhul Sfant, iar prin Duhul Sfant, El este in noi după cum a făgăduit”.
Preafericirea Sa a subliniat faptul că Duhul Sfant și Mantuitorul Hristos nu se află intr-o relație de concurență, ci de confirmare și comunicare: „Duhul Sfant nu are chip de om, nu il vedem față către față cum a fost văzut Hristos pentru că El nu concurează cu Iisus Hristos ci confirmă și comunică oamenilor viața lui Hristos. Duhul Sfant nu este in fața oamenilor ci este in inima lor”.
„Taina aceasta mare a Bisericii lui Hristos ca fiind viața Lui impărtășită oamenilor este prăznuită astăzi la Cincizecime, la Pogorarea Duhului Sfant și constituirea Bisericii instituită de Hristos”.
„Hristos a instituit Biserica prin toată lucrarea Sa mantuitoare și sfințitoare, iar prin pogorarea Duhului Sfant, Biserica lui Hristos, Trupul Său tainic, se constituie și se arată in lume ca fiind comunitate divino-umană care unește in iubirea Preasfintei Treimi persoane și popoare diferite”.
Patriarhul Daniel a incheiat predica rostită duminică, explicand semnificația sfințirii ramurilor de nuc in ziua Cincizecimii: „Duhul Sfant care sfințește intreaga viață a Bisericii prin Sfintele Taine și Ierurgii, dăruiește viață tuturor făpturilor și asta explică de ce aducem astăzi in biserică ramuri pentru binecuvantare, frunze de tei sau de nuc care se aseamănă cu limbile ca de foc. Duhul Sfant sfințește intreaga natură, creația lui Dumnezeu spre binele și binecuvantarea oamenilor”.
Foto credit: Raluca Emanuela-Ene
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 195
Id: 78426
Data: Jun 5, 2023
Imagine:
Centrul de presă Basilica al Patriarhiei Romane şi-a cinstit luni ocrotitoarea, Sfanta Treime, prin rugăciune.
Membrii acestuia au participat la Sfanta Liturghie oficiată in Catedrala Patriarhală de sărbătoarea Sfintei .....
Data: Jun 6, 2023
Sărbătoarea Sfintei Treimi reprezintă și ziua Centrului de Presă Basilica al Patriarhiei Romane, prilej cu care Patriarhul Daniel a transmis luni un mesaj de felicitare și mulțumire pentru activitatea bogată și .....
Data: Jun 6, 2023
„Duhul Sfant nu ia chip de om pentru că nu concurează pe Fiul lui Dumnezeu, ci Duhul Sfant confirmă și-L comunică oamenilor pe Fiul, ca Fiul să locuiască in ei, mai ales prin impărtășirea cu Sfanta Euharistie”, a spus .....
Data: Jun 6, 2023
„Duhul Sfant este cel care dăruiește iubirea Sfintei Treimi celor care cred in Iisus Hristos și se botează in numele Tatălui și al Fiului și al Sf. Duh”, a spus Patriarhul Daniel luni.
Biserica a sărbătorit .....
Data: Jun 6, 2023
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).