Biserica este extinderea vieții lui Hristos in umanitate, spune Patriarhul Daniel

„Ceea ce ne dăruiește nouă Duhul Sfant este viața Lui Hristos cel răstignit, inviat, inălțat la ceruri și preaslăvit. In umanitatea lui Hristos cel inălțat la ceruri intru slavă vine spre omenire iubirea Sa sfantă, smerită și darnică. Biserica este extinderea vieții lui Hristos in umanitate”, a spus duminică Patriarhul Daniel in predica rostită in Catedrala Patriarhală.

In Epistola citită la Sfanta Liturghie, Duhul Sfant este prezentat ca pogorandu-se „in chip de limbi ca de foc”, iar in Evanghelie, Sfantul Evanghelist Ioan Il prezintă ca „apa cea vie”.

Părintele Patriarh a explicat că „focul este curățitor, luminător și incălzitor. Duhul Sfant este curățitor de păcate după cum metalele ruginite fiind puse in foc se curăță de rugină, de praf și de zgură, tot așa omul care este plin de Duhul Sfant se curăță de păcate și se spală de tot ceea ce este necurat”.

„Focul este luminător, metalele care stau in foc devin incandescente, luminoase și apoi flexibile, putand lua o formă nouă atunci cand sunt prelucrate. Duhul Sfant luminează viața omului păcătos care prin păcate devine intunecată”.

Duhul Sfant il curăță pe om de păcatul neascultării de Dumnezeu din care derivă toate celelalte păcate și „ii luminează mintea ca să ințeleagă cuvintele credinței, ale Sfintei Scripturi, ii luminează viața inlocuind patimile egoiste cu virtuți ale bunătății, ale smereniei, ale iubirii smerite și milostive”, a afirmat Preafericirea Sa.

„Duhul Sfant schimbă viața omului, ii dă o formă nouă, viețuirea in Hristos. Duhul Sfant este ca și focul incălzitor de aceea omul care se roagă mult dobandește un suflet fierbinte plin de iubire față de Dumnezeu și de semeni”.

„Duhul sfant are un singur scop, acela de a-i sfinți pe oameni și de ai face asemenea chipului Mantuitorului Iisus Hristos. Duhul Sfant vine in chip de limbi de foc pentru a arăta misiunea care urmează să fie săvarșită de Sfinții Apostoli, anume să meargă la toate limbile, la toate neamurile pentru a vesti evanghelia mantuirii”, a explicat Părintele Patriarh.

Constituirea Bisericii

Preafericitul Părinte Patriarh a evidențiat importanța Pogorarii Duhului Sfant ca fiind momentul constituirii Bisericii.

Trimiterea Duhului Sfant in lume de către Mantuitorul Hristos, după cum a promis Apostolilor, „este și momentul cand, după pogorarea Duhului Sfant, se transformă intr-o altă lucrare, in intemeierea sau constituirea Bisericii Mantuitorului Iisus Hristos ca adunare a popoarelor in iubirea Preasfintei Treimi”.

In ziua pogorarii Duhului Sfant au fost botezați la Ierusalim aproximativ 3000 de oameni „prin care s-a văzut pentru prima dată comunitatea divino-umană numită Biserica lui Hristos”.

Momentul instituirii Bisericii este reprezentat de intruparea Mantuitorului Iisus Hristos „pentru că El este cap Bisericii. Biserica inseamnă unirea lui Dumnezeu cu umanitatea, și aceasta incepe cand Duhul Sfant se coboară asupra Fecioarei Maria și din umanitatea ei prin lucrarea Duhului Sfant se zămislește firea omenească a lui Hristos”.

„Duhul Sfant coboară peste mulțimea ucenicilor lui Hristos și rezultatul este trupul tainic al lui Hristos care este Biserica. Mai tarziu, Duhul Sfant coboară peste paine și vin și le transformă in Trupul și Sangele Domnului, in Sfanta Euharistie”.

”Fiecare prezență a Trupului lui Hristos se realizează in lume prin pogorarea și lucrarea Sfantului Duh”.

Patriarhul Daniel, făcand referirea la o explicație a Sfantului Ioan Gură de Aur, a spus: „Mai intai, prin inălțarea la cer, Iisus Hristos a adus firea S-a Sfințită și indumnezeită ca o pargă, ca o ofrandă a firii umane pe tronul Sfintei Treimi și ca urmare Dumnezeu Tatăl impreună cu Fiul trimit pe Duhul Sfant peste firea umană pămantească a sfinților ucenici”.

„Prin Duhul Sfant, Hristos nu mai este un vis-a-vis pentru noi, ci locuiește in noi. Hristos cel din noi, nu din fața noastră, devine viața vieții noastre”.

„Mantuitorul Hristos s-a inălțat la cer ca să trimită pe Duhul Sfant, iar prin Duhul Sfant, El este in noi după cum a făgăduit”.

Preafericirea Sa a subliniat faptul că Duhul Sfant și Mantuitorul Hristos nu se află intr-o relație de concurență, ci de confirmare și comunicare: „Duhul Sfant nu are chip de om, nu il vedem față către față cum a fost văzut Hristos pentru că El nu concurează cu Iisus Hristos ci confirmă și comunică oamenilor viața lui Hristos. Duhul Sfant nu este in fața oamenilor ci este in inima lor”.

„Taina aceasta mare a Bisericii lui Hristos ca fiind viața Lui impărtășită oamenilor este prăznuită astăzi la Cincizecime, la Pogorarea Duhului Sfant și constituirea Bisericii instituită de Hristos”.

„Hristos a instituit Biserica prin toată lucrarea Sa mantuitoare și sfințitoare, iar prin pogorarea Duhului Sfant, Biserica lui Hristos, Trupul Său tainic, se constituie și se arată in lume ca fiind comunitate divino-umană care unește in iubirea Preasfintei Treimi persoane și popoare diferite”.

Patriarhul Daniel a incheiat predica rostită duminică, explicand semnificația sfințirii ramurilor de nuc in ziua Cincizecimii: „Duhul Sfant care sfințește intreaga viață a Bisericii prin Sfintele Taine și Ierurgii, dăruiește viață tuturor făpturilor și asta explică de ce aducem astăzi in biserică ramuri pentru binecuvantare, frunze de tei sau de nuc care se aseamănă cu limbile ca de foc. Duhul Sfant sfințește intreaga natură, creația lui Dumnezeu spre binele și binecuvantarea oamenilor”.

Foto credit: Raluca Emanuela-Ene


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 195

Id: 78426

Data: Jun 5, 2023

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).