Soborul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil este sarbatoarea pe care Biserica o dedica ingerilor. Cultul sfintilor ingeri este destul de dezvoltat in Biserica Ortodoxa si este incurajat de scrierile Sfintilor Parinti informeaza saptamanalul Lumina de duminica'. Care au fost motivele determinante pentru existenta unei singure sarbatoriri majore a ingerilor si de ce poarta aceasta numele de sobor sunt doar doua dintre temele pe care ne-am propus sa le detaliem in cele ce urmeaza.Numele complet al sarbatorii este Soborul mai-marilor Arhistrategi (capetenii) Mihail si Gavriil si a tuturor Puterilor ceresti celor fara de trupuri. Cu alte cuvinte, in data de 8 noiembrie nu ii praznuim doar pe Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, ci, totodata, toate cetele ingeresti. Vechimea sarbatorii este de cincisprezece secole, iar la origine a fost doar o praznuire a Sfantului Arhanghel Mihail. Parintele Ene Braniste afirma ca, in secolul al V-lea, a fost construita o biserica inchinata Sfantului Arhanghel Mihail la Thermele lui Arcadius din Constantinopol si, initial, sarbatorirea era legata de amintirea sfintirii acestei biserici. Ulterior, sfera sarbatoririi a fost largita, fiind cooptat si Sfantul Arhanghel Gavriil. In cele din urma, sarbatoarea a devenit o zi de praznuire a tuturor cetelor ingeresti (Liturgica Generala). Ne putem intreba acum de ce Soborul Sfintilor Arhangheli? In principal pentru ca acest lucru aminteste de traditia care atesta modul in care a pus capat Sfantul Arhanghel Mihail revoltei ingerilor rai. In momentul in care Satana a cazut impreuna cu cei care l-au urmat in razvratirea lui, Sfantul Arhanghel Mihail ar fi spus: Sa luam aminte! Sa stam bine, sa stam cu frica inaintea Celui ce ne-a facut pe noi si sa nu cugetam cele potrivnice lui Dumnezeu. Sa luam aminte ce au patimit cei ce erau impreuna cu noi ziditi si cum se impartaseau cu noi din dumnezeiasca lumina. Sa luam aminte cum, indata, din lumina s-au prefacut in intuneric pentru mandria lor si din inaltime au fost aruncati jos, in adinc. Sa luam aminte, cum a cazut din cer luceafarul cel ce rasarea dimineata si s-a sfaramat pe pamant (Vietile Sfintilor pe luna Noiembrie). Dupa ce a rostit aceste cuvinte, toate cetele ingeresti au inceput sa cante cantare de lauda. Deci aceasta conglasuire a sfintilor ingeri s-a numit sobor ingeresc, adica luare aminte, o cugetare, o glasuire, o unire; caci impreuna si cu un glas slavesc pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, pe Sfanta Treime (Vietile Sfintilor pe luna Noiembrie). Trebuie sa amintim cateva lucruri esentiale despre fiecare dintre cei doi Arhangheli mentionati. Astfel, Sfantul Arhanghel Mihail este cel care a pus capat caderii ingerilor rai si, totodata, este unul dintre cei care i-au vestit lui Lot pierirea Sodomei si Gomorei. I s-a aratat lui Iacov cand fugea de mania fratelui sau Isav si a vrajitorului Valaam, care voia sa blesteme poporul Israel. Tot el este cel care a venit si l-a intarit pe Iosua, fiul lui Navi, inainte de inceperea cuceririi Canaanului. Cat despre Sfantul Arhanghel Gavriil, acesta este binevestitorul Nasterii Domnului si al celui mai important prooroc: Sfantul Ioan Botezatorul. El i-a talcuit proorocului Daniel viziunile. Tot Sfantul Arhanghel Gavriil a vestit nasterea Fecioarei Maria. El a hranit-o pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu in Sfanta Sfintelor. In Minei se precizeaza ca exista marturii cum ca Sfantul Arhanghel Gavriil este cel care a pravalit piatra de la usa mormantului Mantuitorului si a sezut deasupra ei. In concluzie, Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil sunt ingerii cei mai cunoscuti noua si apar foarte des in textele Sfintei Scripturi. In cursul anului bisericesc mai exista patru sarbatori cu referire la Sfintii Arhangheli. Pe 6 septembrie este praznuita o minune a Sfantului Arhanghel Mihail, savarsita la Chones, in Colose, din Frigia. A devenit o sarbatoare a intregii Ortodoxii incepand cu secolul al XI-lea, odata cu domnia lui Manuil I Comnenul. Celelalte trei sarbatoriri sunt legate exclusiv de Sfantul Arhanghel Gavriil. Doua dintre ele sunt denumite Soboare si sunt praznuite pe 26 martie, respectiv 13 iulie. Daca in privinta celui de-al doilea sobor nu avem detalii prea multe, motivul sarbatoririi pierzandu-se cu timpul, primul este, in mod sigur, generat de prezenta Sfantului Arhanghel Gavriil in sarbatoarea de Buna Vestire. Soborul praznuit pe 26 martie este foarte vechi, fiind atestat inca din secolul al V-lea si mentionat in Tipicul Ierusalimului si al Manastirii Sf. Sava (Liturgica Generala). Ultima sarbatorire (de data aceasta, o simpla mentiune, fara slujba separata) este aparitia Sfantului Arhanghel Gavriil in Adin, o chilie din Sfantul Munte. Cu aceasta ocazie, Sfantul Arhanghel ar fi dezvaluit unui calugar imbunatatit prima parte a Axionului Sfintei Fecioare: Cuvine-se cu adevarat... Serbarea se limiteaza doar la manastirile athonite.In primele secole, cultul ingerilor a fost un subiect destul de controversat, acest lucru fiind cauzat in mod cert de amestecul nepotrivit al gnosticilor. Acestia le supralicitau in mod fortat puterea, considerandu-i intermediari intre Dumnezeu si oameni. Cat despre populatia pagana, pentru acestia ingerii erau confundati cu diverse divinitati locale. Ştim ca, la evrei, secta eseniana a supralicitat puterea ingerilor, ajungand sa refuze din anumite puncte de vedere inchinarea directa la Dumnezeu. Sfantul Apostol Pavel critica aceste manifestari existente si in comunitatea din Colose, avertizand: Nimeni sa nu va smulga biruinta printr-o prefacuta smerenie si printr-o fatarnica inchinare la ingeri, incercand sa patrunda in cele ce n-a vazut si ingamfandu-se zadarnic cu inchipuirea lui trupeasca (Col. 2, 18). Ratacirea eseniana o regasim asa cum am spus si la gnostici, ceva mai tarziu. Din aceasta, pricina parerile Sfintilor Parinti din primele veacuri sunt destul de diferite privind cultul ingerilor. Sfantul Irineu de Lyon nu recunoaste existenta unui cult al ingerilor, in timp ce Origen si Sfantul Iustin Martirul si Filosoful il sustin. Incepand cu secolul al IV-lea, cultul ingerilor cunoaste o perioada infloritoare, dezvoltandu-se din ce in ce mai mult. Cu toate acestea, Canonul 35 al Sinodului de la Laodiceea (343) precizeaza: Nu se cuvine crestinilor sa paraseasca Biserica lui Dumnezeu si sa se indeparteze, si sa invoce pe ingeri, si sa faca adunari, caci acestea sunt oprite. Deci, de se va afla cineva ca staruieste in idolatria aceasta ascunsa, sa fie anatema, caci a parasit pe Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si a venit la idolatrie (Canoanele Bisericii Ortodoxe, Sibiu, 2005, p. 248). Canonul face referire directa la manifestarile gnostice si nu interzice cultul ingerilor. Ca urmare a manifestarilor gnostice si considerarii ingerilor drept intermediari intre Dumnezeu si om, cultul ingerilor capatase o functie fundamentala, uitandu-se de relatia directa intre Dumnezeu si om. In Biserica Ortodoxa, cultul sfintilor ingeri s-a dezvoltat armonios si prezinta mai multe forme de exprimare. Dupa cum afirma parintele Ene Braniste, acestea constau in: invocarea puterii lor supranaturale in rugaciuni, consacrarea unei zile pe saptamana (luni), slujbele speciale (Acatiste, Canoane), rugaciunile si imnele compuse de marii imnografi crestini, dar mai ales bisericile inchinate lor si sarbatorile randuite in cinstea lor.Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, impreuna cu toate cetele ingeresti sunt aparatorii nostri, care se straduiesc sa ne ajute intru mantuirea noastra. De aceea, trebuie sa ne rugam sa ne fie alaturi in cele ce ne sunt de folos. In definitiv, fiecare crestin trebuie sa aiba o evlavie fata de ingerul sau pazitor. Nu mai mare decat randuiesc invataturile Bisericii, asa cum s-a amintit mai sus, dar nici mai mica. Asa cum la slujbe ne rugam impreuna cu ingerii, este bine sa nu uitam ca sunt alaturi de noi si in viata de zi cu zi.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 655
Id: 3222
Data: Nov 8, 2009
Imagine:
Duminica, 8 noiembrie 2009, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, va oficia slujba de sfintire a altarului noii Catedrale episcopale cu hramul Inaltarea Domnului din municipiul Buzau si Sfanta Liturghie la sfarsitul careia va avea loc ceremonia de ridicare a Episcopiei Buzaului si Vrancei la .....
Data: Nov 8, 2009
Cultul sfintilor ingeri a luat o mare dezvoltare mai ales din secolul al IV-lea, de cand avem si marturii scrise despre sarbatori si biserici inchinate Sfintilor ingeri. Biserica a randuit ca in fiecare saptamana sa fie o zi inchinata sfintilor ingeri. Astfel, in fiecare zi de luni Biserica in .....
Data: Nov 8, 2009
Mii de credinciosi, zeci de ierarhi și preoti, impreuna cu numeroase personalitati politice au participat, astazi, 8 noiembrie, la sfințirea noii Catedralei Eparhiale din Buzau și la festivitațile de ridicare a Episcopiei Buzaului și Vrancei la rangul de Arhiepiscopie. Festivitațile au .....
Data: Nov 8, 2009
Astazi, 8 noiembrie a avut loc la Tibru, inaugurarea Centrului cultural-catehetic Sf. Ierarh Eftimie, Izvoratorul de mir si totodata a Expozitiei etnografice a localitatii. Aceasta denumire a fost aleasa deoarece Sf. Ierarh Eftimie este fratele Cuvioasei Parascheva de la Iasi, ocrotitoarea .....
Data: Nov 8, 2009
Sambata, 7 octombrie 2009, cu binecuvantarea Preasfintitului Parinte Gherasim, Episcopul Ramnicului, la Biserica Sfintii Apostoli Petru si Pavel , din satul Folestii de Sus, comuna Tomsani, jud Valcea a avut loc inaugurarea Centrului parohial de cateheza pentru copii si tineri, din parohia .....
Data: Nov 8, 2009
Episcopia Husilor organizeaza, in perioada 12-13 noiembrie 2009, cu binecuvantarea PS Corneliu, Episcopul Husilor, examenul de selectionare pentru transferarea in posturile de preoti parohi in parohiile Sf. Voievozi II din Husi, Sf. Ioachim si Ana din Husi, Sf. Spiridon I din Barlad, Sf. .....
Data: Nov 9, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).