In anul 2007 s-au implinit 50 de ani de la trecerea la cele vesnice (16 martie 1957) a lui Constantin Brancusi si 100 de ani de cand marele sculptor roman a creat primele sale opere revolutionare sau capodopere din tinerete: Rugaciunea (1907) si Sarutul (1907), parasind sculptura clasica si academica, imitare a naturii, pentru a inaugura arta moderna, printr-o uriasa cotitura plastica" (C. Zarnescu). Despre lucrarea lui Brancusi din 1907 numita Rugaciunea'' s-a spus ca ea reprezinta punctul de plecare al artei moderne" (V.G. Paleolog).In mod paradoxal, Constantin Brancusi realizeaza aceasta noua orientare printr-o valorificare a artei populare arhaice eternizand semnificatii profunde, esente" sau forme-cheie" ale existentei omului si universului, dupa cum spunea el insusi.Tot in anul 2007 s-au implinit 70 de ani de cand cel ce a fost numit taranul-demiurg", printul-taran" sau profetul artei moderne" a supravegheat personal, in 1937, lucrarile de executie si amplasare a celor 47 de componente ale An¬samblului monumental de la Targu-Jiu: Masa Tacerii, Poarta Sarutului si Coloana fara sfarsit, lucrari finalizate, inaugurate si sfintite in 1938 in prezenta sa. Ansamblul monumental de la Targu-Jiu ramane cea mai valoroasa realizare a lui Brancusi si cea mai profunda sinteza artistica sculpturala intre spirit si materie, credinta si arta, arhaic si modern, timp si vesnicie.Se cuvine, deci, ca in acest an, la trecerea a peste 50 de ani de la moartea lui Constantin Brancusi, ca tacuta trecere prin poarta iubirii eterne in lumina fara de sfarsit, sa evidentiem mai intens prezenta, credintei si spiritualitatii crestin-ortodoxe in viata si opera sa, mai ales ca lucrarile realizate si numite de el: Rugaciunea (1907) si Coloana jura sfarsit (1937) au fost comandate de catre crestini ortodocsi pentru a servi ca monumente funerare, fiind considerate la scurt timp dupa expunerea lor in public ca¬podopere ale sculpturii funerare a secolului al XX-lea.In cele ce urmeaza vom evidentia prezenta spiritualitatii crestin-ortodoxe in viata si opera lui Constantin Brancusi, folosind, intr-o forma restructurata si imbogatita, textul prelegerii Materia sculptata — epifanie a luminii Creatorului. Spiritualitate ortodoxa in opera lui Brancusi", sustinuta in data de 14 ianuarie 2006, la Universitatea de Arte George Enescu" din Iasi, dupa ce ni s-a decernat titlul de Doctor Honoris Causa al acestei Universitati, fapt pentru care-i ramanem profund recunoscator.Dorim ca publicarea acestui text, acum sub un titlu nou: Brancusi — sculptor crestin ortodox , sa fie in acelasi timp un omagiu pios adus memoriei celebrului sculptor roman (Motivatia acestui omagiu consta nu numai in legatura noastra personala cu Oltenia, avand tatal nascut in aceasta provincie a Romaniei, ci si in admiratia pe care o avem pentru romanul artist, care a legat in mod genial traditia cu noutatea si a influentat, ca nimeni altul, arta universala. Iar faptul ca un iubitor de arta nascut in Moldova, la Botosani, Iosef Brummer, emigrat in America in anul 1912,1-a facut cunoscut pe Brancusi in toata lumea prin galeriile sale de arta (Cf. Constantin ZĂRNESCU, Aforismele lui Brancusi, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2004, p. 107) ne indeamna sa contribuim si noi la o mai buna intelegere a operei lui Brancusi), de mult timp intrat in lumina marilor artisti ai umanitatii, si un apel la o cunoastere mai ampla si mai profunda a semnificatiilor spirituale cuprinse in opera artistica a acestui fiu credincios si intelept al Bisericii Ortodoxe Romane, care a facut cunoscute la nivel mondial valente nebanuite ale sufletului romanesc.Multumim tuturor celor ce ne-au oferit imagini referitoare la viata si opera lui Constantin Brancusi pentru a le folosi in ilustrarea continutului acestei lucrari, care apare acum intr-o noua editie la Editura TRINITAS a Patriarhiei Romane, in Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena, promotori ai credintei si artei crestine. ***Parintele artei moderne, Constantin Brancusi, este un roman care s-a inscris in circuitul valorilor universale perene. Cel caruia Henri Rousseau i-a spus tu ai transformat anti¬cul in modern, a plecat din Romania si s-a stabilit in Franta, unde a beneficiat de o vasta informare asupra istoriei artei si de contacte personale cu artistii mari din diferite parti ale lumii, iar expozitiile sale de la New York si din alte orase occidentale l-au facut cunoscut si apreciat. insa, cel ce a plecat din tara sa natala a purtat-o permanent in sufletul sau prin credinta si prin traditia poporului sau, asumate intr-o forma creatoa¬re reflectata artistic. Fiind in acelasi timp roman traditional si artist modern universal, Constantin Brancusi nu s-a instrainat de propria identitate cand se afla printre straini, deoarece a cautat esenta lucrurilor" dincolo de aparente efemere si a descoperit spatiul spiritual al libertatii creatoare in interiorul oricarui spa¬tiu geografic. A descoperit luminile vietii eterne dincolo de orice semn al mortii din lumea materiala trecatoare.A unit credinta cu arta, nationalul cu universalul si efe¬merul cu eternul. De aceea, Coloana jura sfarsit a operei sale este si Coloana nemuririi sale!O calauza pentru noi totii+ DANIEL Patriarhul Romaniei(Din Prefata volumului)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 915
Id: 32058
Data: Jun 26, 2013
Imagine:

Data: Jun 26, 2013
Data: Jun 26, 2013
Data: Jun 26, 2013

Data: Jun 26, 2013

Data: Jun 26, 2013
De aproape zece ani, credincioşii parohiei „Sfinţii Trei Ierarhi” din Piatra-Neamţ răspund chemării preoţilor de a ajuta pe cei în suferinţă, înţelegând că iubirea nu are putere fără o formă practică de manifestare. De .....
Data: Jun 27, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Viata celui intre Sfinti Parintele nostru Ioan, Arhiepiscopul Novgorodului
Viata si patimirea Sfantului Marelui Mucenic Eustatie Plachida, a sotiei si fiilor lui
Cuvant la Inaltarea cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului
Cuvant la Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Sfantul Dimitrie, Mitropolitul Rostovului, facatorul de minuni
Viata Sfintilor, dreptilor si dumnezeiestilor parinti Ioachim si Ana
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).