Predica Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române la Sarbatoarea Intrarii Domnului în Ierusalim, Duminica 13 aprilie 2014:Duminica a 6-a din Postul Mare(a Floriilor) Ioan 12, 1-18„Înainte de Pasti cu sase zile, Iisus a venit în Betania, unde era Lazar, pe care îl înviase din morti. Şi I-au facut acolo cina si Marta slujea. Iar Lazar era unul dintre cei ce sedeau cu El la masa. Deci Maria, luând o litra cu mir de nard curat, de mare pret, a uns picioarele lui Iisus si le-a sters cu parul capului ei, iar casa s-a umplut de mireasma mirului. Dar Iuda Iscarioteanul, unul dintre ucenicii Lui, care avea sa-L vânda, a zis: Pentru ce nu s-a vândut mirul acesta cu trei sute de dinari si sa-i fi dat saracilor? Însa el a zis aceasta nu pentru ca îi era grija de saraci, ci pentru ca era fur si, având punga, lua din ce se punea în ea. A zis, deci, Iisus: Las-o, ca pentru ziua îngroparii Mele l-a pastrat. Ca pe saraci totdeauna îi aveti cu voi, dar pe Mine nu Ma aveti totdeauna. Deci multime mare de iudei au aflat ca este acolo si au venit nu numai pentru Iisus, ci sa vada si pe Lazar, pe care-l înviase din morti. Şi s-au sfatuit arhiereii ca si pe Lazar sa-l omoare, caci, din pricina lui, multi dintre iudei mergeau si credeau în Iisus. A doua zi, multimea cea mare, care se adunase la sarbatoare, auzind ca Iisus vine în Ierusalim, a luat ramuri de finic si a iesit întru întâmpinarea Lui si striga: Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului, Împaratul lui Israel! Şi Iisus, gasind un asin tânar, a sezut pe el, precum este scris: «Nu te teme, fiica Sionului! Iata, Împaratul tau vine sezând pe mânzul asinei». Acestea nu le-au înteles ucenicii Lui la început, dar, când S-a preaslavit Iisus, atunci si-au adus aminte ca acestea erau scrise despre El si ca acestea I le-au facut Lui. Asadar, dadea marturie multimea care era cu El când l-a strigat pe Lazar din mormânt si l-a înviat din morti. De aceea L-a si întâmpinat multimea, pentru ca auzise ca El a facut minunea aceasta.”Sarbatoarea Intrarii în Ierusalim a Domnului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos este numita în popor si Floriile, de la florile pe care multimile de oameni si copiii le purtau în mâna, aclamând intrarea în Ierusalim a lui Iisus ca Domn si Împarat.Evanghelia sarbatorii ne arata ca Maria, sora lui Lazar, ca semn de pretuire si de recunostinta pentru Iisus, a varsat mir de mare pret pe picioarele Lui si le-a sters cu parul capului ei. Maria, sora lui Lazar, este o alta femeie decât femeia pacatoasa despre care vorbeste Sfântul Evanghelist Luca, pentru ca pocainta femeii pacatoase nu s-a petrecut în Betania, ci în Nain. Semnificatia nardului sau mirului de mare pret este deosebit de bogata. Când Iuda Iscarioteanul a întrebat: „Pentru ce nu s-a vândut mirul acesta cu trei sute de dinari si sa-i fi dat saracilor?” (Ioan 12, 5), Domnul Hristos a raspuns: „Las-o, ca pentru ziua îngroparii Mele l-a pastrat. Ca pe saraci totdeauna îi aveti cu voi, dar pe Mine nu Ma aveti totdeauna” (Ioan 12, 7-8). Mirul de mare pret ca simbol al îngroparii Domnului Iisus Hristos a devenit în Biserica Sfântul si Marele Mir folosit pentru sfintirea Sfintei Mese din biserica noua, întrucât Sfânta Masa închipuie mormântul Mântuitorului în care El a fost pus si din care El a înviat. De asemenea, cu Sfântul si Marele Mir se sfinteste si Sfântul Antimis care simbolizeaza punerea în mormânt a Domnului. Iar mirungerea celor ce s-au botezat în apa si în Duh Sfânt, adica în taina Mortii si Învierii Domnului, se face tot cu Sfântul si Marele Mir. Asadar, Biserica a învatat de la Maria, sora lui Lazar, sa arate pretuire mare fata de Hristos prin folosirea în cultul ei a Sfântului si Marelui Mir compus din multe aromate de mare pret. În plus, mireasma deosebita a mirului de mare pret simbolizeaza si prezenta Duhului Sfânt în omul credincios. În acest sens, sfintele moaste ale sfintilor au în ele parfumul mirului de nard. Dupa cum harul Duhului Sfânt era prezent în trupul lui Hristos în mormânt si nu L-a lasat sa putrezeasca, tot asa harul Duhului Sfânt pecetluieste pe unii dintre sfinti cu nestricaciunea osemintelor (moastelor) si cu parfumul minunat al prezentei lui în omul duhovnicesc, care a trait în sfintenie potrivit Evangheliei lui Hristos.Mirul de mare pret este un simbol al frumusetii BisericiiToate vesmintele de mare pret, toate vasele sfinte, toate picturile frumoase, toate bisericile noi zidite care se aduc ofranda întru pomenirea si cinstirea Mântuitorului Iisus Hristos, ca recunostinta sau multumire adusa Lui, sunt mir de mare pret. Asemenea Mariei, sora lui Lazar, Biserica aduce ofranda lui Hristos Cel Rastignit si Înviat ceea ce ea are frumos si de mare pret.Însa, la darurile materiale de mare pret pe care le aduc credinciosii în biserica trebuie sa adaugam darul cel mai de pret al miresmei credintei ortodoxe, al rugaciunii si al faptelor bune. Mirul de mare pret este, în primul rând, sufletul omului dreptcredincios si curatit de pacate. Sufletul crestinului curatit de pacate si luminat de fapte bune se daruieste în fiecare zi lui Hristos ca mir de mare pret. Viata pacatoasa este urât mirositoare, dar pocainta si curatirea de patimi pacatoase transforma viata omului în miros duhovnicesc de buna mireasma. Acest mir de mare pret al sufletului crestinului curatit si sfintit se dobândeste prin toate nevointele Postului Mare, prin împartasirea cu Sfintele Taine si prin milostenie. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca si noi, în aceasta ultima saptamâna înainte de sarbatoarea Învierii Domnului, sa aducem ca mir de mare pret florile harului crescute în sufletul nostru, prin toata lucrarea duhovniceasca savârsita în timpul de pregatire pentru Sfintele Pasti.Primul înteles al Intrarii în Ierusalim a Mântuitorului Iisus Hristos este acela de biruinta asupra mortii lui Lazar si, deci, de preînchipuire a Învierii de obste, dupa cum se spune în Troparul sarbatorii. Evanghelia dupa Sfântul Ioan relateaza pe larg învierea lui Lazar, prietenul Mântuitorului Iisus Hristos si fratele surorilor Marta si Maria din Betania.Multi dintre iudei vazând ca Iisus a înviat un om mort de patru zile si intrat în descompunere, au parasit pe carturari si pe farisei, adica pe învatatorii lor traditionali, si au crezut în Iisus si în puterea Lui dumnezeiasca. Deci, motivul principal pentru care multimile au venit în Betania era sa-L vada pe Iisus, dar si pe Lazar, prietenul Sau, pe care Iisus l-a înviat din morti.Multimile se adunasera la Ierusalim pentru a serba Pastile iudaice, iar din Ierusalim au mers în Betania sa vada pe Lazar, cel ce murise, dar acum era viu. Însa, pe cât se bucura multimea oamenilor simpli de minunile lui Iisus, pe atât se tulburau si se întristau mai-marii carturarilor si fariseilor, plini de invidie, pentru ca iubirea si admiratia multimilor fata de Iisus cresteau cu fiecare minune, cu fiecare vindecare si, mai ales acum, cu învierea din morti a prietenului sau Lazar din Betania. Astfel, iudeii s-au împartit în doua: unii care credeau în Iisus si altii care nu credeau în Iisus; unii care-L iubeau pe Iisus, iar altii care-L invidiau si-L dusmaneau. Evanghelia ne spune ca atunci au hotarât mai-marii carturarilor si fariseilor sa-L omoare nu numai pe Iisus, ci si pe Lazar, pentru ca Lazar cel înviat din morti era marturia evidenta a puterii dumnezeiesti a lui Iisus Hristos. Nu numai învatatura lui Iisus era minunata, ci si puterea Lui dumnezeiasca, datatoare de viata. În mod deosebit, Hristos, Cel ce a zis: „Eu sunt Învierea si Viata” (Ioan 11, 25), Se arata biruitor asupra mortii, înviind pe Lazar. În acest sens, intrarea lui Iisus în Ierusalim are doua întelesuri: unul de biruinta asupra mortii lui Lazar, iar celalalt de anticipare a biruintei asupra propriei Sale morti. Mântuitorul Iisus Hristos, dupa ce a înviat pe Lazar din morti, peste putin timp, va trece prin moarte si apoi Îsi va învia si propriul Sau trup din mormânt. Prin aceasta El va arata definitiv ca este Dumnezeu-Omul. Moartea spre care merge El, desi este o crima organizata de autoritatile politice si militare împreuna cu cele religioase din Ierusalim, este prezentata, totusi, de Sfântul Evanghelist Ioan ca fiind o jertfa de bunavoie. În aceasta privinta, Mântuitorul Iisus Hristos spune: „Eu Îmi pun sufletul, ca iarasi sa-l iau. Nimeni nu-l ia de la Mine, ci Eu de la Mine Însumi îl pun. Putere am Eu ca sa-l pun si putere am iarasi sa-l iau. Aceasta porunca am primit-o de la Tatal Meu” (Ioan 10, 17-18). Prin urmare, Biserica întelege intrarea în Ierusalim a Domnului Iisus Hristos ca fiind mergerea Sa spre patima si spre moarte de bunavoie. Iisus putea sa evite suferintele si moartea daca-si distrugea sau elimina adversarii. Însa El a dorit sa biruiasca moartea din interiorul ei, prin puterea iubirii Sale smerite care este ascunsa în Cruce si care se va arata apoi ca iubire preaslavita în Învierea Sa din morti a treia zi. Asadar, intrarea Domnului Hristos în Ierusalim este biruinta asupra mortii lui Lazar si anticipare a biruintei Mântuitorului Iisus Hristos asupra propriei Sale morti.Dar intrarea Domnului Iisus Hristos în Ierusalimul pamântesc este si prefigurarea intrarii Sale ca om în Ierusalimul cerescÎnsa aceasta intrare în Ierusalimul ceresc se va realiza prin Învierea lui Hristos din morti si prin Înaltarea Sa la cer. De aceea, în noaptea de Pasti noi cântam: „Lumineaza-te, lumineaza-te, noule Ierusalime...”, adica nu Ierusalimul vechi, pamântesc, ci noul Ierusalim, ceresc, în care Hristos-Domnul intra prin Înviere si umanitatea Lui nu va mai muri niciodata. Iar Ierusalimul ceresc în care intra Hristos Dumnezeu Cel Rastignit si Înviat, ca sa ne pregateasca noua un salas ceresc în Împaratia Preasfintei Treimi, este acum simbolizat de catre Biserica. Cu alte cuvinte, Biserica este icoana Ierusalimului ceresc. Din acest motiv, când se sfinteste o Biserica noua, cântam: „Lumineaza-te, lumineaza-te, noule Ierusalime, ca slava Domnului peste tine a stralucit”. Intrarea Mântuitorului în Ierusalimul ceresc priveste, deci, si taina Bisericii, care ne ajuta, prin viata în Hristos, sa ajungem în casa Tatalui ceresc.Deci, participarea la viata Bisericii este în mod tainic o intrare în Ierusalimul ceresc, întrucât Biserica ne învata si ne ajuta sa rastignim pacatul din noi prin post, prin pocainta, prin rugaciune, prin marturisirea pacatelor, pentru a dobândi învierea sufletului nostru din moartea pacatului.Întelesurile duhovnicesti ale Intrarii Domnului în Ierusalim ne cheama sa cerem Mântuitorului Iisus Hristos sa ne ajute sa biruim si noi moartea sufletului ca despartire de Dumnezeu din cauza pacatelor, sa biruim tot ce slabeste credinta noastra, sa biruim ispita invidiei si a rautatii.Sarbatoarea Intrarii Domnului face trecerea de la Postul cel de 40 de zile al Sfintelor Pasti la intrarea în Saptamâna Sfintelor Patimi sau Patimiri ale lui Hristos, care este o perioada de pregatire duhovniceasca legata mai direct de Taina Crucii si Învierii Domnului.Stâlparile si florile sunt simbolul virtutilor adunate în timpul Postului Sfintelor PastiDuminica Intrarii Domnului în Ierusalim este o zi care prevesteste Învierea lui Hristos, ea este, oarecum, un Paste anticipat, o arvuna a biruintei asupra mortii, asupra pacatului, asupra rautatii oamenilor, o biruinta a iubirii lui Hristos-Dumnezeu, iubire mai tare decât orice ura si invidie, decât orice tradare si lasitate, decât orice lacomie de bani si de putere lumeasca trecatoare.De ce purtam în aceasta zi ramuri de copaci, în special salcie, si flori? Purtam în mâini aceste ramuri, în primul rând, ca memorial sau aducere aminte de evenimentul care s-a petrecut cu aproape 2000 de ani în urma, când Mântuitorul Iisus Hristos a intrat în Ierusalim, fiind întâmpinat, mai ales de copii, cu stâlpari sau ramuri de finic. În al doilea rând, purtam în mâini ramuri de copaci si flori si pentru ca s-au încheiat cele 40 de zile de post în care am adunat în suflet florile credintei cultivate prin post si rugaciune. Vecernia din Vinerea dinaintea Sâmbetei lui Lazar spune clar în cântarile ei ca acum s-au împlinit cele 40 de zile de post. Sâmbata lui Lazar si Duminica Floriilor fac, asadar, trecerea spre o alta saptamâna, care nu mai face parte din cele 40 de zile de post, ci este un timp mai sfânt si mai sfintitor, pentru ca este timpul unei participari mistice sau tainice la Sfintele si Mântuitoarele Patimi sau Patimiri ale lui Hristos, ca noi sa ne despatimim de patimile rele sau pacatoase din firea omeneasca, patimi care au pricinuit rastignirea si moartea lui Hristos. În acest sens, florile pe care le purtam în mâna în Duminica Floriilor reprezinta florile virtutilor adunate în timpul postului: lumina rugaciunii, smerenia postirii, bunatatea inimii milostive si darnice, curatia mintii dobândita prin pocainta, sfintirea sufletului si trupului dobândita prin spovedanie si prin împartasire mai deasa, pe scurt florile iubirii sfinte fata de Dumnezeu si fata de semeni. Acestea sunt florile cultivate în timpul Postului pe care le aducem noi ca daruri cultivate în ogorul sfânt al Bisericii dreptmaritoare.Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca si noi, care purtam în mâini ramuri de salcie (întrucât salcia este cel mai smerit dintre copaci, deoarece îsi pleaca crengile sale permanent înaintea Domnului), sa ne smerim si sa primim cu evlavie pe Mântuitorul Iisus Hristos, Care intra acum nu numai în Ierusalimul pamântesc, ca odinioara, ci si în sufletul nostru si în casa noastra, daca Îl primim cu multa credinta si bucurie, spre slava Lui si mântuirea noastra.Cu prilejul Sarbatorii Floriilor, adresam parintesti doriri de sanatate si mântuire, pace si bucurie tuturor celor care poarta nume de flori: Floare, Florin, Viorel, Mugur, Lacramioara, Brândusa si alte nume de flori, dorindu-le ani multi, fericiti si binecuvântati!† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 736
Id: 39781
Data: Apr 13, 2014
Imagine:
Data: Apr 13, 2014
Data: Apr 13, 2014
Data: Apr 13, 2014

Data: Apr 13, 2014
Data: Apr 13, 2014

Data: Apr 13, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Pr Calistrat Chifan - Cuvant la cununie (2001)
Pr Calistrat Chifan - Despre rusine
24 Pr Calistrat Chifan - Invierea fiicei lui Iair - Duminica a XXIV-a dupa Rusalii (2000)
07 Pr Calistrat Chifan - Vindecarea a doi orbi si a unui mut din Capernaum - Duminica a VII-a dupa Rusalii (2001)
18 Pr Calistrat Chifan - Pescuirea minunata - Duminica a XVIII-a dupa Rusalii (2001)
dP 04 Pr Calistrat Chifan - a slabanogului de la Vitezda - Duminica a IV-a dupa Pasti (2000)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).