Campania ASUR impotriva manualelor de religie este straina de spiritualitatea romaneasca

BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE ne informeaza:In legatura cu afirmatiile tendentioase ale Asociatiei Secular-Umaniste din Romania (ASUR) , postate sub titlul Manualele scolare, instrument al indoctrinarii religioase pe propriul site in ziua de 10 septembrie 2012, Patriarhia Romana precizeaza:ASUR, care isi aroga in mod discutabil calitatea de reprezentant al societatii civile, deformeaza in mod constant realitatea si promoveaza intoleranta fata de religie prin reluarea obsesiva la inceputul fiecarui an scolar a atacurilor la adresa manualelor de religie. In acest sens, este de remarcat faptul ca din catalogul celor 45 de manuale de religie, aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, ASUR se refera constant numai la cele 18 manuale care apartin cultului crestin-ortodox, prin scoaterea din context a unor enunturi, la care sunt asociate concluzii tendentioase. De mentionat faptul ca ASUR este preocupata an de an de manualele de religie ortodoxa, nu de filmele si productiile media care promoveaza violenta, degradarea umana si agresiunea fizica si psihica asupra copiilor.Asadar, este surprinzator ca ASUR are totdeauna ca tinta manualele ortodoxe, ca si cand aceasta nu ar avea la baza aceeasi Biblie pe care o folosesc si confesiunile crestine occidentale. In plus, campania ASUR impotriva manualelor de religie, nu este una compatibila cu spiritualitatea poporului roman, ci reprezinta mai degraba o atitudine de import care prinde radacini doar in sufletele celor marcati de propaganda atee din anii regimului comunist. Aceasta atitudine arata ca ASUR este subiectiva si selectiva, potrivit unui program prestabilit, devenit aproape obsesiv. Ceea ce ignora ASUR este faptul ca manualele de religie nu pot dezvolta o educatie religioasa care evidentiaza numai libertatea omului, fara a accentua si responsabilitatea acestuia in societate. De altfel, ideea de sanctionare a faptelor rele este comuna tuturor societatilor, inclusiv celor seculare, laicizate, in care faptele reprobabile sunt pedepsite de justitie. Iar limbajul specific religios nu poate fi redus la o filozofie limitativa si autosuficienta, lipsita de dimensiunea transcendenta a existentei umane.In acelasi timp, trebuie mentionat faptul ca cei mai multi dintre autorii manualelor de religie sunt ei insisi parinti care isi iubesc copiii si ii educa in spiritul dragostei fata de Dumnezeu si semeni, al libertatii, dreptatii si responsabilitatii in societate. Biserica adapteaza limbajul ei pedagogic la nivelul copiilor fara insa a trada continutul Sfintei Scripturi si fara a uita ca scopul vietii omului pe pamant este cunoasterea binecuvantarii lui Dumnezeu in lumea aceasta si dobandirea vietii eterne ceresti. De aceea, ora de religie are tocmai menirea de a nu inchide orizontul uman in sfera biologicului terestru, trecator, ci de a promova libertatea sufletului pentru comuniunea de iubire eterna. ASUR nu poate intelege deplin limbajul religios intrucat viziunea reprezentantilor ei despre viata este una lipsita de perspectiva vietii dincolo de mormant si a iubirii divine care biruieste pacatul si moartea. Concluziile enuntate de ASUR la exemplele oferite din manualele de religie sunt elocvente in acest sens. Astfel, in manualul de religie, cultul ortodox, clasa a IV-a, Editura Sfantul Mina, 2008, pagina 19, se promoveaza, de fapt, o atitudine responsabila a omului fata de lume care este creatia lui Dumnezeu. In acelasi manual, prin mentionarea Tainei Sfantului Maslu, se subliniaza ideea comuniunii in rugaciune ca semn al dragostei crestine si al solidaritatii cu cel aflat in suferinta, fara a exclude beneficiul tratamentului medical (pagina 9). De asemenea, ASUR echivaleaza educatia religioasa cu indoctrinarea, pentru a o discredita si inlocui cu ideologia umanismului ateu antireligios. Or, intr-o lume caracterizata de o tot mai mare diversitate etnica si religioasa, educatia religioasa promoveaza cunoasterea propriei identitati, spre a fi apt pentru dialog cu alte culturi, credinte si convingeri religioase, pentru a convietui si coopera intr-o societate pluralista, dupa cum arata si existenta Consiliului Consultativ al Cultelor din Romania.Prezenta religiei in sistemul national de educatie raspunde asteptarilor copiilor si ale parintilor, potrivit cercetarilor realizate de specialisti in domeniul stiintelor educatiei si sociologiei, pe esantioane reprezentative de elevi, parinti si diriginti. Rezultatele cercetarii nationale Educatia moral-religioasa in sistemul de educatie din Romania, realizata in cadrul Institutului de Ştiinte ale Educatiei, Bucuresti, in anul 2008, pe un esantion reprezentativ de 2.436 de elevi cu varsta cuprinsa intre 14-19 ani, reflecta intelegerea credintei drept valoare fundamentala in viata proprie pentru 85,7% dintre acestia. Rolul religiei la varstele mici este recunoscut si sustinut la nivel international de teoreticienii si practicienii din domeniul educatiei, care evidentiaza importanta educatiei religioase in formarea propriei identitati a elevilor, ca premisa pentru formarea unei personalitati armonioase, aspectele legate de credinte si convingeri fiind un element important al respectivului demers.De fapt, problema ASUR nu este atat calitatea manualelor de religie, ci prezenta orei de religie in scoli si poate (…) chiar prezenta lui Dumnezeu in viata oamenilor!

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 614

Id: 24442

Data: Sep 11, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).