„Întocmai ca apa pentru viata este pentru om vinul, de-l vei bea cu masura …dar, când se bea mult amaraciune sufletului este; certuri si caderi face. Betia înmulteste mânia celui fara de minte spre împiedicare, împutineaza virtutea si agoniseste rani”Viticultura a fost si este atât de prezenta în viata poporului român, încât de-a lungul timpului s-au nascut adevarate ritualuri care privesc culesul viilor, prepararea vinului si pastrarea acestuia. Toate acestea, dar mai ales prezenta numeroasa a referirilor în Sfânta Scriptura la vița-de-vie si vin, mai ales în predica Mântuitorului Hristos, apoi, folosirea vinului ca materie euharistica, si nu numai caci din punct de vedere liturgic vinul are o întrebuintare foarte larga (slujba litiei, a cununiei, a slujbelor de prohodire si pomenire a mortilor), ne arata importanta deosebita a vinului în viata noastra spirituala, dar si biologica. Dintotdeauna românul, credincios si evlavios si-a început orice activitate placuta lui Dumnezeu cu rugaciune. Şi în cazul culturii vitei-de vie în cartile noastre de cult avem rugaciuni la sadirea viei, la culesul ei, dar si rugaciune de binecuvântare a vinului nou ( Evhologiu, 1896). Acest fapt învedereaza profunda sacralitate a legaturii dintre om si vita-de-vie. Deci crestinul ortodox trebuie sa considere vinul drept un aliment si un medicament daruit de Dumnezeu si nu un mijloc care sa produca celor ce-l consuma în exces euforii bahice. De aceea tradiția Ortodoxa a statornicit anumite rânduieli cu privire la consumul de vin în general, dar mai cu seama în perioada posturilor de peste an. Pentru ca ne aflam în Postul Mare și ne pregatim cu toții sa întâmpinam slavitul praznic al Învierii Domnului, ar fi binevenite raspunsurile la întrebarile când și cât vin consumam în postul închinat Sfintelor Paști.Cât priveste consumul de vin avem masura indicata de sfântul Apostol Pavel ucenicului sau, Timotei: „…foloseste putin vin, pentru stomacul tau si pentru desele tale slabiciuni.” ( I Timotei 5, 23). Excesul a dus si duce, din pacate si astazi multi oameni într-una din cele mai cea mai dezumanizante patimi, alcoolismul caci „amaraciune sufletului este vinul când se bea mult; certuri si caderi face. Betia înmulteste mânia celui fara de minte spre împiedicare, împutineaza virtutea si agoniseste rani.” (Ecclesiasticul 31, 34-35). Potrivit rânduielilor tipiconale în Postul Mare se dezleaga la vin doar în zilele de sâmbata și duminica, la Buna Vestire, în ajun, pe 24 martie, și dupa praznic, pe 26. Se mai face dezlegare la vin și la anumite sarbatori marcate în calendar cu cruce roșie sau neagra în anii când acestea cad în perioada postului: 24 februarie de aflarea capului Sfântului Ioan Botezatorul, la 9 martie, Sfinții 40 de Mucenici, Sfântul Mucenic Gheorghe, pe 23 aprilie. Se mai face dezlegare la vin în Joia din saptamâna a cincea din post, când se citește integral Canonul Sfântului Andrei Criteanul și pentru osteneala privegherii, spune rânduiala bisericeasca, se face mângâiere fraților cu puțin vin. Orice sarbatoare ar cadea în saptamâna Sfintelor Patimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos nu se consuma vin decât în Joia mare când serbam ziua instituirii Sfintei Împartașanii. În cartea de cult Triod, care conține rânduiala slujbelor din Postul Sfintelor Paști se face mențiune despre consumul de vin din perioada postului. Așa dupa cum am menționat deja, expresia folosita de alcatuitorii carții sfinte este consacrata: „se face mângâiere fraților cu puțin vin.” Ba, într-un loc se face chiar o estimare: doua pahare. Ce înseamna acest puțin? Unii ar vrea sa înțeleaga „puțin mai mult”. Referirea este clara: puținul de care face pomenire cartea de cult se refera la cantitatea pe care o folosim atunci când consumam un medicament. Nu cred ca cineva ar fi imprudent sa bea un sirop medicinal sau un oarecare medicament lichid masurându-l cu litrul. Limita pe care o statornicește Sfântul Pavel este clara. El nu-i spune ucenicului Timotei sa bea vin, ci sa consume „puțin vin”. Moldoveanul ar zice „oleaca”, adica doar cât este de trebuința trupului pentru a alunga boala trupului și nu pentru a permite îmbolnavirea sufletului și nici pentru a ațâța patimile. Daca dumnezeiescul Pavel face recomandare sa consumam câte puțin vin, tot el glasuiește ca bețivii nu vor moșteni Împarația Cerurilor (I Corinteni 6, 10).Așadar, vinul, luat cu masura, este un medicament pentru trupul omului aflat în neputinta. Isus, fiul lui Sirah merge mai departe si arata importanta vitala a vinului pentru viata omului: „întocmai ca apa pentru viata este pentru om vinul, de-l vei bea cu masura” caci „vinul este bucuria inimii si veselia sufletului când se bea la vreme cu masura”. (Ecclesiasticul, 31, 33). Se observa cu usurinta în cele trei exemple scripturistice recomandarea de a se consuma vinul cu dreapta socoteala, putin, ca o doctorie. Foarte multe studii de specialitate scot în evidenta o serie de aspecte terapeutice ale vinului. Însasi parinte medicinii, Hipocrate, facea referire la importanta medicala a vinului si-l recomanda pentru tratarea unor deficiente fiziologice, pneumonie, plagi deschise si muscaturi de sarpe. Unele însemnari din istorie ne spun ca într-adevar vinul era folosit nu doar la ospete, ci si în tratarea sau prevenirea unor boli sau epidemii. Bunaoara, Iulius Cezar cerea militarilor romani sa-si bea porția de vin pentru a preveni frecventele infecțiile interne. Mai târziu, în secolul al XVII-lea, marinarii francezi primeau zilnic o portie de vin, cu efect profilactic fata de îmbolnavirile digestive.Cercetarile minutioase din ultima vreme a dus la confirmarea ceea ce a afirmat Oenoterapia, (tratamentul diverselor afecțiuni cu ajutorul vinului) înca din antichitate. Citeam nu demult un articol de-al reputatului oenolog britanic dr. Harry Dunlop, care susținea ca „vinul face adevarate miracole daca știm a-l indica si în special a-l doza. Prin fierul foarte asimilabil pe care îl conține, vinul contribuie substanțial la combaterea starilor anemice, stimulând in același timp forțele de aparare ale organismului. ” (Articol publicat pe www.doxologia.ro)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 3520
Id: 38424
Data: Feb 27, 2014
Imagine:
Postul dinaintea împartasaniei este acelasi lucru, aceeasi osteneala - numai ca nu este o osteneala trupeasca, ci una duhovniceasca.Întrebare: Ce este postul dinaintea .....
Data: Feb 27, 2014
Şi anul acesta Editura "Mitropolia Olteniei" este prezenta la Târgul de carte „Caravana Gaudeamus – Craiova 2014”, eveniment gazduit de foaierul .....
Data: Feb 27, 2014
În fiecare an, în ziua de 1 martie, la manastirea mehedinteana Topolnita se savârseste o slujba cu totul deosebita. Cu acest prilej, chinovia de pe apa Topolnitei .....
Data: Feb 27, 2014
Având drept scop readucerea în prim-plan a traditiilor ramase din strabuni, precum si înlaturarea din spatiul românesc a zilei numita „Valentine's .....
Data: Feb 27, 2014
Biserica Ortodoxa cinsteste pe Sfinții Ioan Casian și Gherman din Dobrogea la 29 februarie, în anii bisecti. Pentru ca anul acesta nu este bisect, .....
Data: Feb 27, 2014
În perioada 3-23 martie 2014, în comuna Girov din judetul Neamt va fi organizat proiectul „Împartasirea din Cuvânt“, care se înscrie în .....
Data: Feb 27, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).