Canonul Sfantului Andrei Criteanul (660-740) sau Canonul cel Mare, cum mai este numit, cuprinde 250 de stihiri, spre deosebire de 30, cate are un canon obisnuit. V. Iljine, in lucrarea Le mystčre de la pénitence et le Grand Canon de Saint André de Crčte, si Ioannis Fountoulis, in lucrarea , spun ca acest canon este expresia experierii caderii in pacat a autorului, dar si a intoarcerii lui. Ştiut este faptul ca, sub presiunea imparatului Filip Bardanes, Sfantul Andrei Criteanul a acceptat pentru scurta vreme doctrina eretica monotelita, participand chiar si la pseudo-sinodul (conciliabulum) din 712, in cadrul caruia a fost condamnata invatatura Sinodului al VI-lea Ecumenic. Insa el nu a fost un sustinator fervent al acestei erezii, ci - la numai un an de ratacire - si-a recunoscut greseala si s-a intors la Ortodoxie. De aici, si faptul ca Sfantul Andrei Criteanul - in calitate de autor al canonului - isi imputa siesi toate pacatele. Din acest punct de vedere, el poate fi considerat mistagogul caintei, sau invatatorul preaales al pocaintei, cum il vor numi, mai tarziu, cei care au completat Canonul cel Mare.Cat priveste perioada alcatuirii acestui canon, circula doua ipoteze: Prima sustine ca Sfantul Andrei Criteanul l-ar fi alcatuit pe cand se afla in Constantinopol, inainte de a fi hirotonit arhiepiscop al Gortynei, Creta (692), sau la putin timp dupa aceea (712). Ştiut este faptul ca el a fost episcop in Creta timp de 28 ani. S-a remarcat prin tact pastoral, misionar, predicatorial si filantropic, prin construirea de biserici si manastiri, si nu in ultimul rand, el a fost considerat cel dintai facator de canoane liturgice. A doua ipoteza sustine ca acest canon a fost scris de Sfantul Andrei Criteanul la batranete. Ca argument in acest sens stau numeroase expresii din canon: macar la batranete nu ma lasa in iad desert; sau macar la sfarsit mantuieste-ma; sau timpul vietii mele este scurt. Canonul Sfantului Andrei Criteanul este structurat, intocmai celorlalte canoane, din noua cantari, sau pesne, tema centrala fiind sublinierea starii de pacatosenie extrema a sufletului. Prima cantare conditioneaza iertarea de lacrimile pocaintei; a doua arata cum pacatosul poate pune inceput bun; a treia avertizeaza sufletul sa nu urmeze pacatosilor; a patra scoate in evidenta lupta pacatosului cu pacatul; a cincea dezvaluie uraciunea pacatului, in contrast cu virtutea; a sasea aduce in prim-plan modul in care se poate indrepta pacatosul; a saptea elogiaza pe cei care au renuntat la pacat; a opta reintroduce imaginea Infricosatoarei Judecati; a noua se constituie intr-un epilog al canonului, aratand cum sufletul, avand inainte imaginea Infricosatoarei Judecati, dar si numeroasele modele de drepti si pacatosi - care s-au mantuit, intorcandu-se la Dumnezeu -, ramane statornic in pocainta, nazuind sa primeasca iertarea de la Judecatorul si Mantuitorul sau. Intre cantarea a sasea si a saptea se afla Condacul Suflete al meu, care are menirea de a trezi constiinta adormita de pacat, precum si de a intoarce sufletul la Hristos. Sfantul Andrei Criteanul subliniaza - in Canonul sau - necesitatea pocaintei, fara de care nu poate exista restaurare si, respectiv, indumnezeire. In acest sens, autorul a facut o centralizare a faptelor biblice - vechi si nou-testamentare -, toate rememorate cu profunda durere si strapungere a inimii. Fiecare fapta la care s-a facut partas omul: crearea, neascultarea si caderea, alungarea din rai, durerea pricinuita de pacat si asteptarea mantuirii, precum si rascumpararea savarsita de Hristos, este individualizata si personalizata. Ele se transforma in faptele fiecaruia dintre noi: crearea mea, caderea mea, rascumpararea mea. Istoria personajelor evocate devine istoria mea, iar eu devin constient de profunzimea ei. De remarcat este faptul ca pacatul descris de autor nu este al unui singur om, ci este unul universal; este pacatul prin care firea umana se arata a fi cazuta, incepand cu protoparintii nostri. Marii pacatosi care au biruit pacatul devin paradigme pentru cei ce doresc si, mai ales, pentru cei ce incearca sa urmeze calea ascezei; in acelasi timp, ei sunt si rugatori pentru fiecare dintre cei care se lupta cu pacatul. O atentie deosebita este acordata in Canon rascumpararii omului din robia pacatului, mijlocita de Mantuitorul prin Jertfa Sa pe Cruce. Caderea omului in pacat, rascumpararea lui prin Intruparea si Jertfa Mantuitorului, Taina Pocaintei, dogma Sfintei Treimi, preacinstirea Maicii Domnului sunt principalele teme dogmatice pe care autorul le abordeaza. De aici, si caracterul dogmatico-doctrinar al canonului. De fapt, Sfantul Andrei Criteanul vrea sa faca din canon un raspuns la acuzele monotelite, exprimand in acelasi timp dragostea omului fata de Dumnezeu Creatorul, Proniatorul, Mantuitorul si Judecatorul sau. Asadar, Canonul ne introduce, pe fiecare dintre noi, in istoria Sfintei Scripturi si ne determina sa constientizam, prin intermediul modelelor de pocainta, amplitudinea pacatelor noastre si instrainarea fata de Dumnezeu pe care ne-o aduc pacatele. Pocainta dizolva pacatul!† Calinic Botosaneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iasilor
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1001
Id: 181
Data: Mar 2, 2009
Imagine:
In incinta Bisericii Adormirea Maicii Domnului din localitatea Moldovita, Protopopiatul Campulung Moldovenesc, va functiona un asezamant misionar-filantropic in care vor fi ingrijiti din acest an batranii fara adapost. In cladirea aflata langa sfantul lacas de cult a fost amenajat un .....
Data: Mar 3, 2009
Preotii de spital din Bucuresti s-au intalnit ieri, 2 martie a.c., la Institutul de Geriatrie si Gerontologie Ana Aslan din Capitala, pentru o noua sesiune a Cercului Pastoral Comuniune si Comunicare. In cadrul intalnirii de ieri, care a avut ca tema Cercetarea geriatrica in folosul .....
Data: Mar 3, 2009
Preafericitul Parinte Patriarh Daniel al Bisericii Ortodoxe Romane a oficiat in aceasta seara slujba Canonului cel Mare, al Sfantului Andrei Criteanul, in Catedrala Patriarhala din Bucuresti, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. Sute de credinciosi au participat la aceasta slujba, .....
Data: Mar 3, 2009
Preacuvioase Parinte Teofil,Cu prilejul acestei binecuvantate aniversari, privind tainica chemare pe care Hristos Domnul v-a adresat-o si admirand neobosita lucrare pe care o impliniti ca raspuns in Biserica Sa, va transmitem pretuirea si binecuvantarea Noastra. Cautat si ascultat de .....
Data: Mar 3, 2009
La sediul Centrului Bisericesc Ortodox Roman din Munchen va avea loc sambata, 7 martie 2009, o conferința despre Postul Mare. Evenimentul va fi susținut de Preasfințitul Sofian, Episcop Vicar al Mitropoliei Ortodoxe Romane a Germaniei, Europei Centrale și de Nord. Conferința va avea loc dupa .....
Data: Mar 3, 2009
Beneficiarii Așezamantului Rezidențial de Reabilitare și Recuperare Socio-Medicala Sfantul Dimitrie cel Nou din orașul Filiaș, judetul Gorj, organizeaza pana pe 8 martie o expoziție de obiecte decorative. Obiectele sunt lucrate manual si sunt expuse pentru vanzare in fața Casei de Cultura .....
Data: Mar 3, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Pr Calistrat Chifan - Cuvant la cununie (2001)
Pr Calistrat Chifan - Despre rusine
24 Pr Calistrat Chifan - Invierea fiicei lui Iair - Duminica a XXIV-a dupa Rusalii (2000)
07 Pr Calistrat Chifan - Vindecarea a doi orbi si a unui mut din Capernaum - Duminica a VII-a dupa Rusalii (2001)
18 Pr Calistrat Chifan - Pescuirea minunata - Duminica a XVIII-a dupa Rusalii (2001)
dP 04 Pr Calistrat Chifan - a slabanogului de la Vitezda - Duminica a IV-a dupa Pasti (2000)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).