Acest bogat si frumos canon este, în acelasi timp, meditatie biblica si rugaciune de pocainta. Canonul Sfântului Andrei Criteanul este un dialog al omului pacatos cu propria sa constiinta, luminata de citirea Sfintei Scripturi. Sufletul care se pocaieste plânge ca nu a urmat pilda luminoasa a dreptilor virtuosi, ci robia patimilor aratate în multi pacatosi, dintre care unii nu s-au pocait, iar altii s-au mântuit tocmai fiindca s-au pocait. Cu inima plina de smerenia vamesului, cu strigatul de iertare al fiului risipitor si cu gândul la înfricosatoarea judecata, despre care vorbesc Evangheliile primelor trei duminici ale Triodului, autorul Canonului cel Mare ne arata, deodata, durerea si puterea pocaintei, leac si lumina a învierii sufletului din moartea pacatului. Rugaciunea vamesului „Dumnezeule, miluieste-ma pe mine pacatosul!" devine, în Canonul Sfântului Andrei Criteanul, ritmul si respiratia pocaintei în staruitorul stih: „Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma! Pocainta-rugaciune a fiului risipitor: „Parinte, gresit-am la cer si înaintea ta, nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau, primeste-ma ca pe una din slugile tale" ia accentul unui regret nesfârsit pentru pacat, ca pierdere si moarte a sufletului care valoreaza mai mult decât toata lumea materiala: „Ia aminte, Cerule, si voi grai; pamântule, primeste în urechi glasul celui ce se pocaieste lui Dumnezeu si-L lauda pe Dânsul" (Cântarea a II-a, 2). Pacatul este alipirea sufletului de cele pamântesti, încât: ... „toata mintea tarâna mi-am facut" (Cântarea a II-a, 6). Prin pacat se pierde frumusetea nevinovatiei din Rai, se pustieste sufletul, se schimba demnitatea omului în rusine, iar apropierea de Dumnezeu se preface în înstrainare de El. Pacatul pe care îl descrie Canonul cel Mare nu este al unui singur om, ci al firii omenesti cazute, începând cu Adam si Eva. De aceea, Canonul cel Mare îmbina pocainta cu meditatia la caderile în pacat sau biruinta asupra pacatului, asa cum se vad acestea în Sfânta Scriptura. Canonul cel Mare se cânta în Biserica în timpul perioadei de pocainta a Postului Mare al Sfintelor Pasti, tocmai pentru a se arata ca toti oamenii au nevoie de pocainta si de iertare a pacatelor pentru a ajunge la mântuire. Marii pacatosi care s-au pocait si s-au ridicat din pacat si patimi devin nu numai dascali ai pocaintei pentru întreaga Biserica, ci si rugatori pentru cei ce se lupta cu pacatul sau se curata de el prin pocainta. Astfel, Cuvioasa Maria Egipteanca este invocata în Canonul cel Mare în stihul: „Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi pacatosii!". Iar mai târziu, Biserica a adaugat în Canonul Sfântului Andrei Criteanul si stihul rugaciune adresat chiar lui, autorului: „Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi pacatosii!". Rugaciunile din Canonul cel Mare adresate Maicii Domnului si Sfintilor Apostoli arata, în general, legatura dintre pocainta si înviere, dintre vremea Postului si sarbatoarea Pastilor. „Apostoli, cei doisprezece de Dumnezeu alesi aduceti acum rugaciunea, lui Hristos, ca sa trecem toti curgerea postului, savârsind rugaciuni de umilinta si savârsind virtuti cu osârdie; ca în acest chip sa ajungem sa vedem învierea cea slavita a lui Hristos Dumnezeu, slava si lauda aducând'' (Cântarea a III- a, sedealna a 2-a, Triod., ed. Cit., p. 166.) Maica Domnului, care a purtat în pântecele ei si pe bratele ei pe Hristos-Domnul, aratându-L lumii, împreuna cu Apostolii care au binevestit lumii pe Hristos, arata aici însasi taina Bisericii, în care puterea si darul pocaintei devin pregatire si dor de înviere, arvuna a vietii vesnice ca legatura de iubire a omului cu Dumnezeu. Marturisirea si preamarirea Sfintei Treimi în Canonul cel Mare arata ca pocainta crestina este taina refacerii comuniunii oamenilor cu Sfânta Treime. Botezati în numele Sfintei Treimi, crestinii reînnoiesc Taina Botezului prin lacrimile pocaintei, mor pentru pacat si înviaza sufleteste pentru Hristos. Marturisirea dreptei credinte prin doxologie se leaga strâns de redescoperirea dreptei vietuiri prin pocainta. Milostivirea Sfintei, Celei de o fiinta, de viata facatoarei si nedespartitei Treimi este temelia si puterea care face ca „usile pocaintei" sa devina „portile împaratiei cerurilor" deschise în inimile celor ce cauta mântuirea si viata vesnica. Un alt element care sustine rugaciunea de pocainta si, în acelasi timp, constituie semnul pocaintei profunde este plânsul sau lacrimile caintei. Lacrimile sunt un dar de la Dumnezeu. Lacrimile care sustin rugaciunea de pocainta sunt numite întristarea cea dupa Dumnezeu, dupa expresia Sfintilor Parinti. Sf. Ioan Damaschinul explicând fericirea a doua, „Fericiti cei ce plâng ca aceia se vor mângâia", arata clar ca nu orice plâns aduce fericire, nu orice tânguire si lamentare este o virtute, ci plânsul pentru pacate, numai acela aduce mângâiere. Nu plânsul celui ce este suparat pentru ca ar fi dorit sa câstige mai multi bani, dar a câstigat mai putini, sau a ratat o sansa de a ajunge într-un rang mai mare, dar nu a reusit. Sf. Ioan Damaschinul arata ca nu acesta este plânsul adevarat, ci acesta este un plâns egoist, un plâns din orgoliu. Plânsul adevarat este regretul sau cainta pentru pacatele pe care le-am facut, regretul si cainta pentru timpul pierdut, pentru energiile sufletesti si trupesti pe care le-am cheltuit în zadar, fara nici un sens duhovnicesc si fara nici o roada folositoare altora. În timpul Postului Mare în Triod se subliniaza legatura deosebita dintre taina smochinului neroditor care s-a uscat pentru ca l-a blestemat Hristos Domnul si existenta umana cea îndepartata de Dumnezeu, care nu aduce roada faptelor bune. Sfântul Andrei Criteanul si alti Sfinti Parinti, meditând la pilda smochinului neroditor, cer lacrimile pocaintei ca sa ude cu ele smochinul neroditor al sufletului pentru a nu se usca definitiv. Iar Sfântul Efrem Sirul ne spune ca sufletul omului pacatos este plin de spinii pacatelor si de uscaciunea lipsei de iubire smerita fata de Dumnezeu si fata de semeni, iar lacrimile pocaintei vin peste sufletul acesta plin de spini si de uscaciune ca o ploaie curatitoare si roditoare. În acest sens, Parintii duhovnicesti vorbesc despre curgerea lacrimilor nevoitorilor sau ascetilor din pustie care au facut roditoare pustia prin rodirea virtutilor. Nu e vorba doar de pustia fizica exterioara, ci, în primul rând, ei au facut roditoare pustia sufletului pacatos, transformând-o într-un sol fertil al virtutilor. Parintii Bisericii, mari dascali si traitori ai pocaintei, au împartit lacrimile în doua categorii: lacrimile de întristare numite si „strapungerea inimii” si lacrimile bucuriei. Lacrimile de întristare ard pacatul si spala sufletul pacatos precum focul curata fierul de rugina. Aceste lacrimi pot continua si dupa ce au fost iertate pacatele lor, ele transformându-se în lacrimile bucuriei care izvorasc din rugaciunea curata. Însa în viata spirituala ortodoxa lacrimile bucuriei se dobândesc, în general, dupa ce credinciosul a trecut prin lacrimile pocaintei. Acest adevar ni-l arata Sf. Ioan Scararul care, în lucrarea sa Scara Virtutilor, vorbeste despre lacrimile pocaintei celei de bucurie aducatoare, adica despre bucuria iertarii, bucuria ridicarii, bucuria învierii sufletului din moartea pacatului. Dupa împacarea omului cu Dumnezeu prin Spovedanie, lacrimile pocaintei aduc pace în suflet. Lacrimile nu sunt un scop în sine, dar sunt semnul caintei profunde si seninul bucuriei iertarii si al refacerii comuniunii cu Dumnezeu, Izvorul bucuriei. Cântarile noastre bisericesti compuse, în general, de monahi care au plâns o viata întreaga, care s-au învrednicit de lacrimile pocaintei si de lacrimile bucuriei, contin o bucurie pasnica, si pacificatoare. Ele nu urmeaza ritmul naturii împatimite de placeri, ci urmeaza ritmul metaniilor, acela al pocaintei. O astfel de muzica ne ajuta la sustinerea rugaciunii de pocainta. Muzica din timpul Postului Mare este adaptata acestei perioade, dupa cum si vesmintele liturgice, de culoare cernita, închisa, ne antreneaza în interioritatea pocaintei; ele ne cheama sa privim nu atât la solemnitatea slujbelor exterioare, cât la saracia sufletului nostru slabit de pacate, pentru a aduna, prin smerita rugaciune, comori de lumina în inima. Totusi, întrucât pocainta are ca scop, bucuria Învierii, sâmbata si duminica din timpul Postului Mare, Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur si cea a Sfântului Vasile cel Mare se savârsesc în vesminte luminate, iar miercurea si vinerea, Liturghia Darurilor mai înainte sfintite unita cu Vecernia, ca semn de pocainta, se savârseste în vesminte cernite. Aceasta Liturghie este savârsita pentru împartasire euharistica mai intensa întrucât si postul acesta este mai intens sau mai sever. În Biserica veche nu se savârsea Liturghia Darurilor mai înainte sfintite dimineata, ci seara, la Vecernie. În mediul rural, primavara, oamenii mergeau în timpul zilei la câmp, iar dupa munca de la câmp, seara, veneau si se împartaseau, ca pregatire pentru înviere, deoarece perioada Postului Sf. Pasti este potrivita pentru învierea lenta a sufletului din moartea pacatului si culmineaza cu explozia bucuriei Învierii Domnului din noaptea de Pasti. Sa rugam pe Hristos Domnul si pe toti, sfintii Lui sa ne ajute cu rugaciunile lor si sa ne daruiasca puterea de a simti în suflet roadele pocaintei din Postul Mare adica sfintirea vietii, dupa cum spune Sfântul Ioan Gura de Aur: „Noi daruim ceea ce avem, postirea, ca sa primim ceea ce nu avem, nepatimirea". † DANIEL PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE (Text preluat din lucrarea Foame si sete dupa Dumnezeu – întelesul si folosul postului, Editura „Basilica” a Patriarhiei Române, Bucuresti, 2008) Categoria: Actualitate ortodoxa Vizualizari: 732 Id: 38576 Data: Mar 4, 2014 Imagine:
Raspunzând invitației adresate de Statul Ungar, Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului a efectuat o vizita de lucru în capitala Ungariei, .....
Data: Mar 4, 2014
În Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, Înaltpreasfintitul Parinte Timotei, Arhiepiscopul Aradului, împreuna cu un sobor de preoti si diaconi, a oficiat Sfânta .....
Data: Mar 4, 2014
După cum ne-a relatat arhim. Dosoftei Şcheul, această slujbă va fi oficiată de Preasfinţitul Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, alături de un sobor de preoţi şi diaconi. Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite se .....
Data: Mar 4, 2014
În perioada 1-2 martie 2014, în comuna-muzeu Ciocăneşti s-a desfăşurat cea de-a XI-a ediţie a Festivalului Naţional al Ouălor Încondeiate. Deschiderea oficială a manifestărilor a avut loc în apropierea Casei de Cultură .....
Data: Mar 4, 2014
Cu binecuvântarea Preasfinţitului Corneliu, Episcopul Huşilor, Permanenţa Consiliului eparhial al Episcopiei Huşilor s-a întrunit marţi, 4 martie 2014, în şedinţă de lucru. Întâlnirea a avut loc în Sala .....
Data: Mar 4, 2014
Luni, 3 martie 2014, Preasfinţitul Părinte Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei, a săvârşit slujba Canonului cel Mare la Catedrala Episcopală "Sfântul Ierarh Nicolae" din Deva.
În cuvântul de .....
Data: Mar 4, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Parintele Coman despre Invierea Domnului, Universul Credintei, TVR 1
Pr Hrisostom Filipescu
De la stiinta la Dumnezeu - Interviu cu fizicianul Andrei Dorobantu
Icoana Bunei Vestiri - Marturiile icoanei - Universul Credintei
Pustnici la schitul Sf Antonie Neamt
Parohia Sfanta Treime - Tei - Pr Alexandru Motoc - Universul Credintei
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).