'Lemn al vietii cu adevarat cel sadit in locul capatanii, prin care a lucrat mantuirea Imparatul veacurilor, in mijlocul pamantului inaltat fiind astazi, sfinteste marginile lumii si se innoieste Casa Invierii...' Acest imn, care se canta la Vecernia Inaltarii Sfintei Cruci, evidentiaza legatura dintre acest simbol crestin si intregul cosmos.Dupa cum informeaza Ziarul Lumina, cinstirea Sfintei Cruci are un loc deosebit in cultul crestin, prin aceea ca prin ea, ca altar al Jertfei Domnului, noi toti am primit mantuirea. Crucea este chiar pomul vietii situat in centrul lumii, pe Golgota ('locul capatanii'). Aici se crede ca este mormantul lui Adam, prin care a venit in lume moartea. Crucea reinnoieste si sfinteste intreaga creatie, prin lucrarea mantuitoare a Celui ce S-a rastignit pe ea.Primii crestini se asemanau pe ei insisi, prin Botez, cu niste mladite altoite la Vita care este Hristos. Aceste noi vlastare nu puteau sterge cu buretele mostenirea lor culturala anterioara, ci au ales deseori sa o imbrace in haina cea noua, imbisericind unele traditii care erau tocmai prefigurari ale noii vieti in Hristos. Astfel, o multime de semne si simboluri vechi au primit sensuri crestine. Printre ele se numara arborele, venerat in vechime de popoarele indo-europene ca simbol al universului si scara ce leaga cerul de pamant. Pentru poporul lui Hristos, arborele lumii este Crucea, care, potrivit unei vechi traditii, a fost facuta din lemnul pomului cunostintei binelui si raului din care mancase Adam. Povestea crucii se gaseste intr-un text apocrif, cunoscut sub numele de 'Evanghelia lui Nicodim'. La 930 de ani, in pragul mortii, Adam il trimite pe fiul sau, Set, la poarta Raiului, ca sa ceara arhanghelului untdelemnul milostivirii. Arhanghelul il sfatuieste pe acesta sa priveasca de trei ori catre Rai. Prima data, Set vede apa de unde izvorasc cele patru fluvii paradisiace si deasupra un arbore uscat; a doua oara, un sarpe se incolaceste in jurul trunchiului acestuia, iar a treia oara vede pomul inaltandu-se pana la cer, purtand in varf un nou-nascut, iar radacinile lui ajung pana in infern. Ingerul ii talmaceste lui Set vedenia si ii vesteste venirea unui Mantuitor, Care il va unge pe Adam cu untdelemnul milei si-l va invia. Set nu primeste ceea ce a cerut, ci trei seminte din fructele arborelui din vedenie, pe care le pune in gura parintelui sau. Adam moare, iar din mormantul lui ies trei pomi, al caror lemn va fi folosit de Solomon la constructia templului. Mai tarziu, din acelasi lemn va fi facuta Crucea pe care Se va rastigni Hristos, al Carui sange se scurge chiar pe capatana lui Adam, rascumparandu-l. Aceasta legenda pioasa vorbeste despre incercarea omului de a se intoarce in Rai, care se dovedeste sortita esecului fara ajutorul lui Hristos. Totodata, conecteaza jertfa Domnului la istoria paradisului.Imnologii Bisericii vad si ei Crucea ca simbol al pomului vietii si alcatuiesc o paralela perfecta intre istoria cea veche a caderii si cea noua a mantuirii lumii, prin dubletele pom - cruce, Rai - Biserica, moarte - viata, pacat - rascumparare si Adam cel vechi - Hristos (Adam cel nou). In cantarile Triodului, la Duminica Crucii se canta bucuria mantuirii astfel: 'Eu, care am murit prin pom, te-am aflat pe tine pom de viata, purtatoare a lui Hristos, Crucea mea...' (cantarea a 9-a), iar in Minei, la ziua de 14 septembrie, intr-un tropar se spune: 'Lemnul din Rai oarecand moarte a odraslit, iar aceasta viata acum a inflorit, avand pe Domnul Cel fara de pacat rastignit pe ea'. Daca primul pom se afla in Raiul inceputurilor, cel de-al doilea se afla in in Biserica: 'Alt Rai s-a cunoscut Biserica, ca si cel mai dinainte, avand lemn purtator de viata Crucea Ta, Doamne, din care prin atingere luam nemurire' (cantarea a 5-a de la Duminica Crucii).Crucea nu este niciodata despartita de Hristos, Care e numit de multe ori 'Viata' ce 'cutremura temeliile mortii'. Descoperirea ei intr-o pestera de langa Ierusalim, potrivit sinaxarului pe care il citim la 14 septembrie, e insotita de un semn al vietii, anume invierea unei femei aflate in mijlocul cortegiului, in drumul spre groapa.Perioada Triodului este in sine o istorie a ridicarii omului de la iad in cer, prin jertfa Domnului. Punctul culminant al acestei istorii este resimtit in slujba Deniilor din Saptamana Patimilor, care abunda in metafore ce prezinta Crucea drept semnul care ne uneste cu Dumnezeu. Prin ea ca imagine a centrului, in care se intretaie punctele cardinale, este restabilita comunicarea cu cerul si cu lumea dedesubt. Ea este Axa lumii, Arborele Cosmic ce umbreste 'marginile lumii'. Epitetele ce o descriu sunt numeroase, iar dintre acestea am ales cateva deosebit de sugestive: 'usa Raiului', 'cheia Raiului', 'pom al nestricaciunii', 'purtatoare de viata', 'pom al vietii ce adevereste Invierea lui Hristos', dar cele mai frumoase mi se par: 'piron infipt in inima iadului' (icosul de la Utrenia Duminicii a treia din Post), ce cutremura temeliile mortii' (sedealna de la cantarea a 3-a).
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 674
Id: 20536
Data: Mar 13, 2012
Imagine:
In Duminica a II-a din Postul Mare, Inalt Preasfintitul Timotei, Arhiepiscopul Aradului, a slujit in Parohia Ţipari, din Protopopiatul Arad, Preasfintitul Lucian, Episcopul Caransebesului, a slujit in Parohia 'Sfantul Mare Mucenic Dimitrie' din cartierul caransebesean Nord, Protopopiatul .....
Data: Mar 13, 2012
In Duminica a doua din Postul Mare, credinciosii Parohiei Inferior II din Sibiu si-au primit noii preoti parohi, prezentati de Inaltpreasfintitul Laurentiu, Arhiepiscopul Sibiului si Mitropolitul Ardealului, dupa Sfanta Liturghie oficiata in biserica parohiala, informeaza Ziarul Lumina, Ediția .....
Data: Mar 13, 2012
Fundatia Cuvantul care zideste , patronata de Mitropolia Olteniei, in parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judetean Dolj si Casa de Cultura Traian Demetrescu organizeaza astazi, de la ora 16.00, la Teatrul Liric Elena Teodorini din Craiova, un spectacol de muzica si dans, cu prilejul .....
Data: Mar 13, 2012
Preasfintitul Episcop-vicar Vasile Somesanul a oficiat, duminica, 11 martie 2012, Sfanta Liturghie in Parohia Sic, Protopopiatul Gherla, inconjurat de un sobor de preoti.Ierarhul a subliniat, in cuvantul de invatatura, importanta rugaciunilor: 'Sa ne sporim rugaciunea si, in situatiile in care .....
Data: Mar 13, 2012
Liga Tinerilor Crestini Ortodocsi Romani (LTCOR), filiala Zalau, in colaborare cu Liceul Ortodox 'Sfantul Nicolae', cu binecuvantarea Preasfintitului Petroniu, Episcopul Salajului, au dorit sa marcheze 10 ani de activitate a Filialei Zalau, prin participarea la Taina Sfantului Maslu, in cadrul .....
Data: Mar 13, 2012
Parohia Toma Cozma din Iasi, in parteneriat cu Asociatia 'Communio' din Iasi si cu alte asociatii iesene, a inceput sambata, 10 martie 2012, cursurile de incondeiat oua, informeaza Ziarul Lumina, Ediția de Moldova. La aceste cursuri au participat copii, tineri si studenti, interesati de .....
Data: Mar 13, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 raspunsuri catre Talasie - Filocalia - volumul 2
Sfantul Ioan Scararul - 00 Introducere - Filocalia - volumul 9
Sfantul Maxim Marturisitorul - 12 scurta talcuire a rugaciunii Tatal nostru - Filocalia - volumul 2
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 cuvant ascetic - Filocalia - volumul 2
Sf. Grigorie Palama, viata si scrierile - Filocalia - volumul 7
Evagrie Ponticul - 5 despre rugaciune - Filocalia - volumul 1
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).