Biroul de Presă al Patriarhiei Romane a transmis un comunicat referitor la propunerea de finanțare din bani publici a avortului la cerere.
„Poziția Bisericii Ortodoxe Romane și a tuturor cultelor față de avort e una clară, firească, fermă și ireversibil orientată pro-viață”, se spune in comunicat.
Text integral:
Nefirescul incurajării (etatiste) a avortului
Au apărut recent in spațiul mediatic cateva materiale de presă prin care se comunică demersul activist ideologic al unor ONG-uri care pretind finanțarea de către stat a avortului la cerere in orice condiții, sfidandu-se astfel constitutiva neutralitate a statului față de deciziile individuale de tip moral, precum și libertatea de conștiință și principiile de natură etică și religioasă.
Poziția Bisericii față de solicitatul, dar nefirescul sprijin al statului pentru finanțarea avortului in absența unei urgențe medicale, act care ar reprezenta o implicită incurajare a acestuia, este următoarea:
Fiecare om are structural o conștiință morală pe care și-o solicită in grade diferite prin raportarea sa la anumite situații personale sau profesionale concrete. Acesta este inevitabil registrul (moral) in care se situează și problema avortului.
Cei care aleg să iși asculte conștiința și să evite implicarea intr-un act medical care suprimă brutal o viață (avortul este un asemenea act, intrucat, oricat de mic, embrionul/ fătul este o persoană nenăscută incă), au dreptul și, dacă sunt medici, obligația, să respecte riguros jurămantul lui Hipocrate deplin favorabil vieții, iar dacă sunt reprezentanți ai societății civile, deci inclusiv ai cultelor religioase care includ cea mai mare parte a acestei societăți, să-și exprime și să-și apere public principiile morale, etice, filosofice și religioase ocrotite de Constituție.
Poziția Bisericii Ortodoxe Romane și a tuturor cultelor față de avort e una clară, firească, fermă și ireversibil orientată spre viață.
Mesajul creștin are ca miez libertatea, iubirea și respectul pur față de viața și demnitatea persoanei umane, născute sau nenăscute incă.
Avortul este și rămane legal, dar nu tot ce este legal coincide totdeauna cu ce este moral, granița dintre „permis” și „posibil” fiind una la care ar trebui să reflectăm atent și responsabil ca persoane inzestrate nu doar cu trup, ci și cu spirit.
Biserica are printre funcțiile sale centrale și pe aceea de a contribui exemplar la intreținerea ordinii morale in societate, de a explica necesitatea igienică a moralei personale și publice, de a orienta atenția spirituală a oamenilor spre lucrurile esențiale, intre care viața, educația, relația cu celălalt, mantuirea din răul cu multe chipuri care sfidează și sabotează sensul existenței omenești. Crima, inclusiv cea comisă prin avort, este unul dintre aceste chipuri.
Biserica invită (nu impune) la respectarea și protejarea vieții și demnității persoanei umane, pledand mereu cauza acestora ca pe cea mai inaltă posibil, viața fiind un dar dumnezeiesc plin de sens pentru individul străin de individualism feroce și pentru comunitatea formată din noi toți, cei ce am avut șansa de a ne naște.
Aceasta este o datorie a Bisericii, nu o imixtiune in viața personală a cuiva. O datorie prelungită concret in proiecte și acțiuni filantropice destinate mamelor care se confruntă cu o criză de sarcină. Asemenea acțiuni au ca rațiune inclusiv conștientizarea faptului că autonomia asupra propriului trup nu implică și dreptul de a decide asupra vieții unui alt trup care crește in el. Abia această reflecție de tip moral indică gradul real și onorabil de responsabilitate.
In contextul unei ierni demografice fără precedent in istoria Romaniei, a incuraja și promova etatist avortul depășește cu mult granița trasată de conștiință, bioetică și fundamentalul bun-simț intre viața și moartea unei persoane care poate imbogăți cu existența sa comunitatea din care urmează să facă parte, cu condiția de a i se respecta dreptul primordial: acela de a se naște.
Orice stat responsabil are ca scop și rațiune fondatoare asigurarea și intreținerea binelui comun al societății pe care o administrează, nu sabotarea ei, fie și subtilă, prin incurajarea unor curente ideologice extrem de nocive social precum sceleratul� a n t i n a t a l i s m.
Cultele religioase sunt partenere sociale ale unui stat democratic care respectă libertatea individuală a persoanei și libertățile cetățenești, dar care, simultan, sprijină responsabil și ințelept dreptul fundamental la viață, educația in spiritul valorilor umane validate de istorie și cultura vieții, singurele care pot asigura perpetuarea existenței unui popor, progresul moral și prosperitatea sa.
Acestea au depins, depind și vor depinde totdeauna de persoane vii, sănătoase și educate, care formează comunități vertebrate de valori și aspirații inalte, nu de persoane cărora nu li s-a ingăduit să se nască și să trăiască.
Biroul de Presă al Patriarhiei Romane
Foto credit: Freepik.com
Urmărește-ne pe Telegram:�t.me/basilicanews
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 416
Id: 77542
Data: Dec 20, 2022
Imagine:
Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul a binecuvantat duminică paraclisul recent construit in cartierul rezidențial Pallady din Sectorul 3 al Capitalei. Acesta este dedicat Sfintei Cuvioase .....
Data: Dec 20, 2022
Biserica Dobroteasa din București a organizat duminică o conferință cu titlul: „Sf. Cuv. Irodion de la Lainici, sfantul isihast cu origini in vechea mahala bucureșteană Dobroteasa, și ucenicul său, teologul Ioan .....
Data: Dec 20, 2022
Ne apropiem de sărbătoarea Nașterii Domnului și in casele creștinilor se aud glasuri de colindători. Vă invităm să urmăriți articolul nostru in imagini din perioada 12 – 18 decembrie 2022.
Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul a fost duminică seară delegatul Părintelui Patriarh Daniel la concertul de colinde oferit de Paraclisul Catedralei Naționale. Ierarhul a prezentat colindele romanești ca mărturii despre .....
Data: Dec 20, 2022
Luni seară Patriarhul Daniel a primit patru grupuri de colindători. Primii au fost „Ingerașii de la Buna Vestire”, după cum i-a numit Preafericirea Sa, adică patruzeci de copii de la Grădinița „Buna Vestire” a Patriarhiei .....
Data: Dec 20, 2022
Mitropoliții Atanasie de Limassol, Gheorghe de Pafos și Isaia de Tamassos sunt candidații dintre care Sinodul va alege următorul Arhiepiscop al Bisericii Ortodoxe autocefale a Ciprului.
Au fost șase candidați iar primii trei cu cele mai .....
Data: Dec 20, 2022
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Sfanta Evanghelie dupa Ioan - Cap 02 - Pr Mircea Stoleriu
Sfanta Evanghelie dupa Ioan - Cap 04 - Pr Mircea Stoleriu
Sfanta Evanghelie dupa Ioan - Cap 18 - Pr Mircea Stoleriu
Sfanta Evanghelie dupa Ioan - Cap 10 - Pr Mircea Stoleriu
Sfanta Evanghelie dupa Ioan - Cap 03 - Pr Mircea Stoleriu
Sfanta Evanghelie dupa Ioan - Cap 15 - Pr Mircea Stoleriu
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).