Conferinta despre asceza si monahism, la Tübingen

Institutul de Orientalistica si Facultatea de Teologie Evanghelica (Luterana) ale Universitatii Eberhard - Karls din Tübingen au organizat in zilele de 5-6 decembrie in vechiul oras universitar de pe Neckar a patra serie de conferinte, dedicata Orientului crestin, intitulata Asceza si monahismul in Orientul crestin, informeaza Ziarul Lumina'.22 de conferentiari de la universitati de prestigiu din sapte tari europene (Germania, Franta, Danemarca, Austria, Italia, Anglia si Polonia) au abordat diverse teme, organizate pe 5 categorii: inceputurile monahismului, dezvoltarea monahismului in spatiile sirian, sud-caucazian, egiptean si arab.Interesul pentru originile si dezvoltarea monahismului si a traditiilor monahale orientale este deosebit de mare in spatiul occidental, care descopera valori spirituale greu de gasit azi intr-o lume din ce in ce mai secularizata. Oferta de publicatii si lucrari stiintifice de gen este una remarcabil de bogata, care lasa sa se intrevada valoarea spiritualitatii rasaritene pentru cercetatorii universitatilor vest-europene.Specialisti in istoria bisericeasca orientala au evidentiat in discursuri foarte documentate similaritati intre monahismul crestin si traditiile ascetice din lumea elenistica precrestina sau iudaica. Astfel, prof. Hermann Lichtenberger de la Facultatea de Teologie Evanghelica din Tübingen a evidentiat similitudini intre miscarile cu caracter ascetic din spatiul iudaic (Filon, terapeutii, esenienii), iar prof. Volker Drecoll a facut o paralela intre structurile comune din asceza lumii greco-romane (stoicii, pitagoreicii, Marcus Aurelius), pe trei paliere, anume lupta contra sinelui, orientarea catre Dumnezeu si cautarea perfectibilitatii proprii. Amandoi conferentiari au subliniat insa diferenta fundamentala intre asceza crestina si cea precrestina, anume scopul urmarit, care este cu totul altul in cele doua culturi.Asceza la Sfantul Pavel nu insemna lupta impotriva trupului, ci impotriva pornirilor patimase. Ea nu este o negare, ci o afirmare a trupului, sublinia Athanasios Despotis (Bonn), citand din comentariile Sfantului Ioan Gura de Aur la epistolele pauline, iar prof. Dimitri Bumazhnov de la Institutul de Orientalistica din Tübingen a subliniat caracterul profund eclezial al monahismului rasaritean, inca de la radacinile sale. Singuratatea monahului nu inseamna ruperea de trupul Bisericii, ci cautarea unui mod de viata cat mai aproape de indemnele evanghelice.Prelegerile ce au urmat au scos in evidenta faptul ca in tot Orientul, dincolo de practicile diferite, monahismul ramane unitar in sustinerea unui model comun, pornit de la exemplele sfintilor Antonie cel Mare (anahoretismul) si Pahomie (cenobitismul).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 725

Id: 3687

Data: Dec 8, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).