Congresul International de Teologie, inchinat Sfantului Vasile cel Mare, s-a incheiat. Ultima sesiune de comunicari s-a tinut marti dupa ora 17:00, in Aula Magna Teoctist Patriarhul a Palatului Patriarhiei. Dupa scurte discutii si dezbateri pe baza temelor prezentate de cei trei referenti, parintele profesor Ştefan Buchiu, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, a expus celor prezenti concluziile si documentul final al acestui congres. Evenimentul s-a incheiat cu lansarea cartii Euharistie, Episcop, Biserica a Inalt Preasfintitului Ioanis Zizioulas, Mitropolit al Pergamului. In acest cadru festiv, IPS Ioanis a primit diploma Parintele Dumitru Staniloae, insotita de medalia parintelui Dumitru Staniloae, precum si medalia de aur, comemorativ-omagiala, cu chipul Sfantului Vasile cel Mare, informeaza cotidianul Ziarul Lumina'.In cea de-a treia zi, lucrarile Congresului au fost sustinute in Aula Mare a Academiei Romane, iar dupa-amiaza, ultima sesiune a zilei, moderata de catre domnul conferentiar dr. Nicolae-Adrian Lemeni, secretar de Stat in Cadrul Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, s-a desfasurat in Aula Magna Teoctist Patriarhul a Palatului Patriarhiei.In deschidere, parintele profesor dr. John McGuckin, de la Union Theological Seminary, Universitatea Columbia din New York, a sustinut un referat in care a vorbit despre Intelegerea Ortodoxiei niceene la Sfantul Vasile cel Mare. In expunerea sa, profesorul McGuckin a aratat ca de-a lungul vietii sale Sfantul Vasile cel Mare a fost cunoscut ca un stalp al credintei ortodoxe exprimate la Niceea si el continua sa fie cunoscut ca unul dintre cei mai mari parinti ai lumii ortodoxe. Una dintre numeroasele contributii teologice ale Sfantului Vasile, si nu cea mai putin importanta, a fost sa insiste, de-a lungul intregii sale vieti, ca de fapt adevaratul cantec al Ortodoxiei reprezentat de credinta niceana este crezul mai lung de la Niceea, considerat ca o rugaciune de marturisire alcatuita chiar din Scripturi si nu doar un singur cuvant luat din el, a spus John McGuckin.Actualitatea dimensiunii vasiliene a monahismului ortodox romanescIn continuare, arhimandritul dr. Bartolomeu, staretul Manastirii Cozia, a evidentiat aspecte ale izvoarelor, evolutiei si actualitatii monahismului romanesc. Actualitatea dimensiunii vasiliene a monahismului ortodox romanesc pentru Romania postcomunista si europeana de dupa decembrie 1989 este evidenta. Beneficiind de noul climat, monahismul nostru a intrat si el pe un nou fagas. A facut si face experienta atat a sanselor, cat si a riscurilor libertatii, simte povara atat a lipsei, cat si a excesului de mijloace economice. Intr-o lume tot mai secularizata, manastirile sunt chemate sa fie cetati ale spiritului, avanposturi ale imparatiei lui Dumnezeu. Capcana cea mai mare este poate cea a risipirii personalului in sute de asezaminte cu cate 1-2 vietuitori. Şi aici, mesajul de echilibru al Sfantului Vasile cel Mare este perfect actual: numarul minim de monahi dintr-o manastire trebuie sa fie 12, fiindca modelul suprem al monahismului nu poate fi altul decat comunitatea apostolica.Faptul ca la doi ani de la intronizarea sa, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel ofera intregii Biserici Ortodoxe Romane indemnul de a reveni si medita asupra inepuizabilei figuri duhovnicesti si teologice a Sfantului Vasile cel Mare e un binevenit prilej de innoire si certitudini: de innoire pentru monahismul romanesc, plecand de la duhul celui mai sintetic exponent al sau, si de certitudini ca Biserica noastra are in fruntea sa un intaistatator care intrupeaza deja de decenii, prin efervescenta unei activitati neobosite, vocatia si destinul vasilian al monahismului ortodox, a spus staretul Manastirii Cozia. Lucrarea lui Dumnezeu nu este lucrare omeneasca, perisabila si trecatoareIn finalul expunerilor academice din cadrul acestui congres inchinat marelui sfant capadocian, domnul lector Adrian Marinescu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, a vorbit pe tema invataturii despre lumina si a functiei liturgice a acesteia in lume, potrivit Sfantului Vasile cel Mare. In deschiderea prezentarii sale, domnul Marinescu a vorbit despre contributia teologica a Sfantului Vasile, care s-a concretizat nu numai in dezvoltarea teologiei Treimii, evidentiind ca si alte aspecte ale operei sale prezinta importanta, chiar daca sunt mai putin sau deloc tratate de literatura de specialitate. In concluziile referatului, lectorul Adrian Marinescu a aratat ca in cantarile de la strana, in textele liturgic-patristice Sfantul Vasile cel Mare este numit lumina a Bisericii. Lumina nu atat pentru ca a fost un invatat, un cugetator sau un mester in cuvinte, ci pentru ca s-a facut el, inainte de toate, lumina. S-a impartasit de lumina dumnezeiasca, facandu-se vas ales si transmitand-o mai departe pe aceasta, dovedind inca o data, paradigmatic, faptul ca lucrarea lui Dumnezeu nu este lucrare omeneasca, perisabila si trecatoare, ci lucrare transformatoare, unitara, edificatoare si care ramane, trecand dincolo de veac. Sfantul Vasile este lumina a Bisericii pentru ca apara si transmite mai departe invataturile acesteia si adevarurile lui Dumnezeu pe care le propune, intru lumina credintei, ca adevaruri mantuitoare, luminate si luminatoare. Cantarea liturgica noteaza faptul ca Sfantul Vasile, prin nespusa randuiala, daruit lumii lumina de buna credinta, intelege Treimea ca pe o lumina in trei straluciri, despartind fetele si impreunand o fiinta. Invataturile dreptei slaviri izvorate de Sfant pentru Biserica lumineaza pana acum pe credinciosi, care binevestesc si slavesc Treimea in trei fete nedespartita. Sfantul Vasile, luminat, ne arata noua lumina Treimii. Mai mult, dupa ce a deprins, luminat, cunostinta celor ce sunt, s-a aratat lumii lumina. In acest fel, Sfantul Vasile este purtator de lumina si propovaduitor al luminii, ca o raza stralucind tuturor duhovniceste, a spus domnul Marinescu.Lansare de carte: Euharistie, Episcop, BisericaEvenimentul s-a incheiat cu lansarea cartii Euharistie, Episcop, Biserica a IPS Ioanis Zizioulas, Mitropolit al Pergamului, aparuta la Editura BASILICA a Patriarhiei Romane. In cadrul momentului festiv la care a participat si Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, parintele decan Ştefan Buchiu a prezentat publicului cartea Mitropolitului de Pergam, subliniind ca acest volum publicat in limba romana din initiativa si cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Patriarh este teza de doctorat a IPS Ioan de Pergam, sustinuta cu patru decenii in urma la Universitatea din Atena, dupa ce ulterior studiase in Statele Unite ale Americii, avand indrumator stiintific pe celebrul teolog, parintele George Florovski. Lucrarea contine o teologie creativa, o teologie fundamentata patristic Lucrarea de fata este permanent noua, pentru ca ea contine o teologie creativa, o teologie fundamentata patristic si care si la data aparitiei, dar si astazi este de actualitate, pentru ca ea contine o analiza pe baza Sfantului Ignatie Teoforul, a Sfantului Ciprian a unitatii Bisericii, unitate care s-a confruntat in secolul al XX-lea, in a doua jumatate, cu o conceptie care nu-i mai pastra unitatea. Este vorba de eclesiologia euharistica care are si valente pozitive, dar si unele mai putin pozitive. Inalt Preasfintia Sa demonstreaza importanta pentru constitutia Bisericii sau fiinta Bisericii a relatiei dintre episcop si Sfanta Euharistie, prin care Insusi Hristos este prezent in Biserica si prin care credinciosul se uneste cu Hristos, a spus parintele Buchiu.Diploma si medalia Parintele Dumitru StaniloaeDecanul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti a subliniat in final ca avand in vedere marea personalitate a IPS Ioan de Pergam si contributia sa nu doar la acest congres, ci pe plan european si mondial la promovarea valorilor Ortodoxiei si a spiritualitatii ortodoxe, cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, Consiliul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti a decis sa i se acorde mitropolitului de Pergam diploma Parintele Dumitru Staniloae, insotita de medalia parintelui Dumitru Staniloae. Aceasta diploma si medalie au fost instituite in anul 2003, cand marele teolog roman a fost omagit la 10 ani de la trecerea sa la Domnul, in cadrul unui simpozion international. Atunci s-a hotarat in cadrul Consiliului facultatii, ca din trei in trei ani sa se acorde aceasta diploma, insotita de medalie, unor mari personalitati teologice din tara sau din strainatate care au adus contributii decisive la cunoasterea si promovarea valorilor Ortodoxiei, ale credintei ortodoxe si in egala masura a spiritualitatii ortodoxe. Ne face mare placere sa oferim Inalt Preasfintiei Sale, in semn de multumire, in semn de omagiu adus pentru toata contributia teologica si pentru darurile pe care ni le-a facut prin aceste lucrari, sa-i oferim medalia si diploma de merit, a spus in incheiere parintele Buchiu. Intaistatatorul Bisericii noastre i-a oferit, de asemenea, IPS Ioanis un set arhieresc, cruce si engolpion, precum si o medalie de aur, comemorativ-omagiala cu chipul Sfantului Vasile cel Mare.Congresul inchinat acestui mare Sfant si Parinte Capadocian s-a incheiat cu un cuvant al Sfantului Vasile cel Mare din Regulile Mari, citit de catre parintele prof. dr. Daniel Benga, prodecan al Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti.Documentul final al congresului inchinat Sfantului Vasile cel MareDupa scurte discutii si dezbateri pe baza temelor prezentate de cei trei referenti, marti, 3 noiembrie, parintele profesor Ştefan Buchiu, decanul facultatii de Teologie Ortodoxa, a prezentat celor prezenti concluziile si documentul final al acestui congresIn cadrul Anului comemorativ-omagial al Sfantului Vasile cel Mare si al celorlalti Sfinti Capadocieni, in perioada 1-4 noiembrie 2009, la Palatul Patriarhiei din Bucuresti s-a desfasurat, cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, Congresul International de Teologie inchinat Sfantului Vasile cel Mare. Acesta a fost organizat de Sectorul Teologic-educational al Patriarhiei Romane, Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul, in colaborare cu Academia Romana si cu sprijinul Secretariatului de Stat pentru Culte.Manifestarea a debutat prin oficierea Sfintei Liturghii in Catedrala patriarhala, in prezenta Inaltilor Ierarhi, a profesorilor de teologie din tara si strainatate, participanti la Congres.Lucrarile propriu-zise au fost deschise de catre Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, care a evidentiat, in cuvantul sau, dubla calitate a Sfantului Ierarh Vasile cel Mare, aceea de teolog si de liturg al Preasfintei Treimi. Teologia Sfantului Vasile cel Mare si a celorlalti Parinti Capadocieni ne invata ca: atat in Dumnezeu, cat si in umanitate, persoana in comuniune este in acelasi timp viata, iubire si lumina in planul vesniciei. Modelul comuniunii interpersonale din Sfanta Treime este total strain de orice cultura individualista sau colectivista, de orice personalism individualist, afectiv, patetic si protestatar, specific filosofiilor si ideologiilor. Fiinta umana creata dupa chipul lui Dumnezeu se realizeaza complet in relatia cu Persoanele divine si cu persoanele umane, iar prin aceasta oamenii arata ca sunt creati dupa chipul Sfintei Treimi.Importanta acestui congres pentru aprofundarea invataturii si a trairii teologice a Sfantului Vasile cel Mare a fost evidentiata apoi in mesajele reprezentantilor la congres ai Bisericilor Ortodoxe surori: Patriarhia Ecumenica de Constantinopol, Biserica Rusiei, Biserica Greciei, precum si in cele ale Academiei Romane, ale Universitatii din Bucuresti, Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii si Secretariatului de Stat pentru Culte.Comunicarile sustinute de-a lungul celor trei zile au scos in relief personalitatea deosebita si opera bogata a Sfantului Ierarh Vasile cel Mare, subliniind, in mod special, urmatoarele dimensiuni:- dimensiunea teologica (contributia la elaborarea dogmei trinitare, la precizarea vocabularului teologic, a invataturii despre Sfantul Duh, Biserica, om si cosmos);- dimensiunea spirituala (contributia la fundamentarea teologica a vietii isihaste si a vietii spirituale, in general); dimensiunea exegetica(interpretarea Sfintei Scripturi in lumina Traditiei Apostolice); dimensiunea monastica(contributii la organizarea monahismului cenobitic);- dimensiunea liturgica (redactarea Sfintei Liturghii, intocmirea unor rugaciuni importante in cultul Bisericii, reinnoirea vietii liturgice);- dimensiunea misionara(reorganizarea vietii bisericesti din Capadocia, trimiterea de misionari in teritoriile byzantine - Scitia Minor -, dar si in cele limitrofe imperiului, precum si intretinerea unei bogate corespondente pastoral-misionare);- dimensiunea catehetica(redactarea de predici, omilii, cateheze fundamentate biblic, dogmatic si cu perspectiva pastoral-misionara); dimensiunea social-filantropica (organizarea asa-numitei Vasiliade, adevarat orasel langa Cezareea Capadociei ce cuprindea farmacie, spitale si azile de batrani).Toate aceste dimensiuni evidentiaza contributia fundamentala a Sfantului Vasile cel Mare la dezvoltarea teologiei, a spiritualitatii, cultului, vietii monahale, misionare si sociale a Bisericii.Pentru noi cei de astazi, apelul constant la intelepciunea, evlavia si puterea de munca a Sfantului Vasile cel Mare constituie o sursa sigura in formularea raspunsurilor pe care Biserica poate si trebuie sa le ofere societatii contemporane, marcata de egoism, secularism sau indiferentism, dar si in permanenta cautare de repere moral-spirituale.Speram ca dezbaterile teologice prilejuite de acest Congres sa se constituie intr-un smerit prinos de omagiere a Sfantului Ierarh Vasile, mare rugator pentru noi in fata Preasfintei Treimi.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 642
Id: 3189
Data: Nov 5, 2009
Imagine:
Episcopia Ortodoxa Romana a Italiei, Ambasada Romaniei pe langa Sfantul Scaun si Consulatul General al Romaniei din Milano, au organizat ieri, 4 noiembrie 2009, un concert de muzica simfonica in onoarea Cardinalului Dionigi Tettamanzi, Arhiepiscopul romano-catolic de Milano, informeaza .....
Data: Nov 5, 2009
Catedrala Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale si Meridionale din Paris isi serbeaza hramul, duminica, 8 noiembrie. Alaturi de Sfintii Arhangheli Mihail, Gavriil si Rafail, locasul de cult il are ca ocrotitor si pe Sfantul Ioan Evanghelistul.In Duminica a V-a dupa Rusalii, 12 .....
Data: Nov 6, 2009
Maine, 7 noiembrie 2009, va avea loc in orasul Bals, judetul Olt, sfintirea noii catedrale cu hramul Sfintii Imparati Constantin si Elena, informeaza cotidianul Ziarul Lumina. Slujba de Sfintire va fi oficiata de IPS Irineu, Mitropolitul Olteniei, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. .....
Data: Nov 6, 2009
Demontarea Bisericii din lemn de la Pietrari, monument istoric din 1737, a inceput in aceste zile, ea urmand sa fie adusa la Muzeul Satului din Ramnicu Valcea, dupa cum a declarat Ionut Dumitrescu, muzeograf la aceasta institutie, pentru Arhiepiscopia Ramnicului. Biserica din lemn cu hramul .....
Data: Nov 6, 2009
Parohia Bratia din Protoieria Urziceni, Episcopia Sloboziei si Calarasilor, in colaborare cu Narcisa Anichitoaie, medic specialist in domeniul optica medicala, cu o vechime in domeniu de 20 de ani, a organizat o actiune misionara in perioada 24 octombrie-7 noiembrie, prin care enoriasii .....
Data: Nov 6, 2009
Preotii si credinciosii din Protopopiatul Barlad au incepand de ieri un nou protoiereu, informeaza Episcopia Husilor. Ieri, 5 noiembrie 2009, la sediul Protoieriei Barlad a avut loc ceremonia de hirotesie si instalare a noului protopop al Barladului in persoana Preacucernicului Parinte Vasile .....
Data: Nov 6, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Sfanta Muceniţă Sira fecioara, rudă cu Sfînta Maria Golinduhia
Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria
Cuvînt la Schimbarea la Faţă a Domnului nostru Iisus Hristos
Taierea capului Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul
Sfantul Mucenic Diomid Doctorul
Sfintii marturisitori care au patimit in Edesa de la arieni
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).