În Aula Magna „Mihai Eminescu“ a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi a avut loc, în urmă cu două zile, conferinţa „Crăciunul în perspectiva antropologului şi a sociologului“. Invitaţii tinerilor ascoreni au fost prof. univ. dr. Nicu Gavriluţă, decanul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi, şi diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Staniloae“ din Iaşi şi secretar general al Centrului de Cercetare Interdisciplinară în Religie, Filosofie şi Ştiinţă al Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi. Conferinţa a fost moderată de Dimitrie Barabulă, coordonator al departamentului Credinţă-Cultură al ASCOR Iaşi. Pentru început, prof. univ. dr. Nicu Gavriluţă a prezentat câteva consideraţii legate de Crăciun din perspectiva sociologului şi antropologului, după următorul plan: data Naşterii Mântuitorului Hristos şi începutul anului nou, simbolismul religios al copilului Hristos, cultura populară şi tradiţiile româneşti din perioada Crăciunului, ajunul Crăciunului, reprezentarea socială a Crăciunului, datele de actualitate cu privire la asumarea Crăciunului şi desacralizarea Crăciunului.
Copilul, simbol al viitorului social
„Din perspectivă socio-antropologică, sărbătoarea Crăciunului marca începutul anului nou, care era pe 25 decembrie. Acest fapt s-a întâmplat la Roma până în sec al XIII-lea, în Franţa până în sec al XVI-lea (1564), în Rusia până în perioada ţarului Petru cel Mare, iar în Ţările Române până în sec al XIX-lea. Începutul anului nou, odată cu sărbătoarea Crăciunului, este reţinut în mentalul social analizat de noi, sociologii, sub forma sărbătoririi anului nou ca fiind Crăciunul mic. Dincolo de aceste date, este esenţial faptul Naşterii Fiului lui Dumnezeu. De fiecare dată când aducem în atenţie o sărbătoare, în cazul de faţă cea a Crăciunului, cu Naşterea Fiului lui Dumnezeu, avem în atenţie simbolismul copilului. Doar că aici vorbim de simbolismul sacru. Întotdeauna, simbolismul sacru se diferenţiază de cel psihologic, social, economic. Din perspectivă religioasă, copilul este un simbol al viitorului personal sau social. La nivel superficial putem interpreta copilul ca fiind o persoană care are viaţa deschisă în faţă. Mai curând, în registrul religios, copilul trimite la timpul viitor, la ceea ce va fi, la salvare, la mântuire. Copilul este simbolul totalităţii. Într-un registru temporal, copilul adună în sine, simbolic vorbind, trecutul ca amintire, prezentul ca certitudine şi viitorul ca promisiune. Până la urmă, copilul este o ipostază a sinelui, aşa cum în creştinism, Iisus Hristos este ipostaza desăvârşită a sinelui“, a spus prof. univ. dr. Nicu Gavriluţă.
„Spaţiul în care trăim a suferit transformări fundamentale“
A urmat alocuţiunea diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache, care a făcut câteva reflecţii sumare cu referire la modul în care receptează teologia schimbarea cadrelor culturale şi simbolice. „Raporturile noastre cu lumea, cu semenii şi cu Dumnezeu sunt foarte mult afectate de mutaţii profunde care se petrec în spaţiul vieţii noastre. Există consideraţii făcute de mulţi autori care judecă postmodernitatea şi cultura postmodernă în toate terminaţiile ei. Aceşti autori constată că timpul, spaţiul, relaţia noastră cu materia în lume şi cultura în care trăim au suferit modificări profunde, mutaţii aproape ireversibile şi foarte greu de conştientizat. Această conştientizare a unor schimbări e foarte dificilă, atât timp cât nu avem nici un reper fix în raport cu care să judecăm aceste schimbări. Câtă vreme suntem scufundaţi într-o cultură, într-un spaţiu şi într-o lume care are un alt raport cu materia înconjurătoare, e foarte greu să judecăm modificările acestea. Spaţiul în care trăim a suferit transformări fundamentale. Ele sunt date, de exemplu, de mijloacele de deplasare care au crescut în mobilitate şi în viteză. Timpul suferă foarte multe deformări pentru că astăzi există foarte multe consideraţii care vin din judecăţile postmodernităţii ecologice şi globalizate. (...) Noi nu avem o interioritate exersată decât dacă ne mutăm sistematic pe această chestiune. Lumea ne cere sistematic să ieşim în afara noastră, să judecăm gusturi, simboluri, oferte de toate felurile, culori, imagini s.a.m.d. Toată munca ne exteriorizează permanent şi nu avem o interioritate la care lucrăm. Mintea noastră este foarte slăbită şi nu poate face o reflecţie de sine. Oamenii au tendinţa să ne schimbe. Ei ne pot schimba în bine, dar ne pot influenţa şi în rău. Lucrurile acestea sunt foarte fine şi nu reuşim să le analizăm fără o analiză foarte atentă şi fără o obişnuinţă a minţii de a face aceste reflecţii. Contextul cultural este foarte potrivnic acestui gen de reflecţie pentru că presupune o „tăiere împrejur“ a tuturor simţurilor. Această slăbire a omului de a reflecta în plan psihologic la el şi la coordonatele existenţiale ale vieţii este constatată de foarte multe persoane în textele de cultură postmodernă“, a remarcat diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache.
Află cum poți prelua titlurile din Doxologiaîn saitul sau blogul personal!
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 743
Id: 18533
Data: Dec 9, 2011
Imagine:
În sala de festivităţi a Protopopiatului Botoşani va avea loc astăzi, de la ora 18:00, o seară de colinde intitulată „Să reînviem tradiţiile prin colindele de Crăciun“. Evenimentul va fi pregătit de copiii de la Clubul copiilor din Darabani, .....
Data: Dec 9, 2011
La Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă din localitatea Ştefan cel Mare, judeţul Neamţ, au început luni, 5 decembrie manifestările dedicate sărbătorilor de iarnă. La iniţiativa părintelui Nicolae Văideanu de la parohia Cârligi - Ştefan cel Mare, .....
Data: Dec 9, 2011
În Duminica a XXVIII- a după Rusalii, Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, va săvârşi Sfânta Liturghie în Biserica „Sfântul Ilie“ din parohia Negreni, .....
Data: Dec 9, 2011
Zeci de cadouri au fost împărţite marţi, 6 decembrie, elevilor de la Şcoala Specială „Maria Montessori“ din Bacău, atât de studenţii, cât şi de profesorii Facultăţii de Litere, în colaborare cu Departamentul pentru Pregătirea .....
Data: Dec 9, 2011
Potrivit sitului Episcopiei Huşilor, textul calendarului bisericesc este aprobat de Sfântul Sinod şi are caracter unitar în întreaga Biserică Ortodoxă Română. Tipărit în condiţii grafice foarte bune la Tipografia Institutului Biblic şi de .....
Data: Dec 9, 2011
Cu binecuvântarea Preasfinţitului Corneliu, Episcopul Huşilor, Centrul eparhial Huşi a editat Calendarul creştin ortodox pentru anul 2012. Potrivit siteului Episcopiei Huşilor, textul calendarului bisericesc este aprobat de Sfântul Sinod şi are caracter .....
Data: Dec 9, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Pasii pelerinului - Schitul Poiana Pustnicului (Gorj)
Pasii pelerinului - Manastirea Sf Antonie cel Mare (Malaiesti-Prahova)
Pasii pelerinului - Biserica Sfintii Voievozi - Leordeni (Ilfov)
Pasii Pelerinului - Manastirea Slanic (Arges)
Pasii pelerinului - Biserica Sfintii Ioachim si Ana (Varteju-Ilfov)
Manastirea Budesti - Maramures
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).