Iisus Hristos nu este o idee sau o amintire din trecut, ci o Persoana Care traieste cu noi, prin noi si in noi prin Sfantul Duh si impreuna cu Hristos putem face toate lucrurile noi (cf. Apoc. 21, 5). Marturisirea contemporana este chemata sa invie in inima aproapelui speranta acolo unde este impas, durere sau moarte, pentru ca lumea nu este totus in maligno. Mantuitorul omului ne invita sa trecem de la nu-ul nostru si sa intram in da-ul Sau spus din iubire Tatalui. Omul este iubit de Dumnezeu! Aceasta este cea mai simpla si uluitoare veste cu care Biserica este datoare fata de om. Cuvantul si viata fiecarui crestin pot sa faca sa rasune acest adevar: Dumnezeu ne iubeste. Sa vorbim lumii despre milostivirea lui Dumnezeu in fata Caruia pacatele noastre sunt fire de nisip ce se pierd in imensitatea oceanului iubirii divine. A fi crestini nu inseamna sa ne convertim la o invatatura, fie ea si invatatura despre sfintenie; a fi crestini inseamna sa ne convertim la o Persoana! Nu este vorba doar de a cunoaste ceea ce Iisus a invatat, ci de a-L cunoaste pe El drept Cel rastignit si inviat. Inainte de a fi o schimbare de gandire, schimbarea noastra trebuie sa fie una a inimii, intalnirea cu o Persoana vie.Societatea moderna prin progresele stiintei si tehnicii ne face liberi, dar ele sunt benefice numai daca sunt in relatie cu faptele: daca prin faptuire mainile noastre devin nevinovate si inima noastra curata, daca prin credinta suntem in cautarea adevarului, in cautarea lui Hristos insusi, si ne lasam atinsi si interpelati de iubirea Lui cea rastignita. Crucea Sa ne implica pe fiecare dintre noi. Hristos continua sa fie in agonie (dupa expresia lui Pascal), tradat, vandut, condamnat, abandonat de prieteni, luat in ras, lovit, aruncat afara din cetate. Hristos continua sa apara strivit sub greutatea Crucii si trece de-a lungul strazilor noastre, stropeste cu sange trotuarele noastre. Drumul Crucii interminabil are popasuri in spitale si intr-o infinitate de locuri ale durerii in lume. Strigatul Sau continua sa sfasie aerul, amplificandu-se intr-o litanie inghetata de strigate dupa speranta. Cuvantul Sau izbavitor rasuna zi de zi si ceas de ceas, in toate timpurile si in toate locurile. El cauta sa zgaltaie toate epocile de nedreptate si indrazneala aceasta Ii aduce moartea, dar nu fara a fi semanat grauntele invierii. Invierea aduce cu ea rasturnarea istoriei si face sa rasune deja clopotul pascal al sperantei noastre. Hristos ne indruma spre ceea ce este nobil, ne conduce spre aerul sfintit al inaltimilor spirituale: spre viata conforma adevarului; spre demnitatea care nu se lasa intimidata de galceava opiniilor dominante sau la moda, spre rabdarea sfanta care-l suporta si-l afirma pe celalalt. Hristos povatuieste spre disponibilitatea fata de cei indurerati, suferinzi, fata de cei parasiti, abandonati sau uitati. Hristos calauzeste spre bunavointa de a sprijini, ajuta sau intari; spre bunatatea care nu se lasa dezarmata nici macar de nerecunostinta. Crucea se intinde de la un capat la altul al lumii, dintr-o tara la alta, de la un ocean la altul. Iar noi, crestinii, o purtam. Inaintam cu ea pe drumul ei si astfel descoperim calea noastra. Atunci cand atingem Crucea, dar mai mult, atunci cand o purtam, atingem taina iubirii rastignite a lui Dumnezeu. Dar atingem si axioma fundamentala, criteriul constitutiv al vietii noastre, adica faptul ca fara da-ul spus Crucii lui Iisus Hristos in viata noastra, fara a fi in comuniune cu Hristos clipa de clipa, viata nu poate sa reuseasca. Mantuitorul ne-a dat invatatura Sa, pe care a intarit-o cu exemplul Sau: daca nu sta in puterea noastra sa inlaturam suferinta si moartea din lume, ne putem servi de ele ca de un instrument de curatire si inaltare spirituala pe scara cea mai nobila a iubirii. In felul acesta ele apar ca o pregatire spirituala pentru a intra in slava invierii si a vietii vesnice. Taina vietii vesnice este cuprinsa in da-ul spus Crucii, in ceea ce patimim pentru adevarul ei aici pe pamant, si trebuie sa fim fericiti pentru acest lucru. Cu cat din iubire fata de unicul adevar si fata de unica iubire - din iubire fata de adevarul si iubirea lui Hristos - putem face si vreo renuntare, cu atat mai profunda si mai bogata devine viata. Persoana care vrea sa-si rezerve viata pentru sine insusi o pierde. Iar cine daruieste sau ofera viata sa - zilnic in faptele mici, care fac parte din marea hotarare pentru Iisus -, acesta zilnic o gaseste. Acesta este adevarul exigent, dar si adanc de frumos si eliberator, in care vrem, pas cu pas, sa intram in timpul asumarii Crucii in viata noastra. Iisus Hristos nu este o idee sau o amintire din trecut, ci o Persoana Care traieste cu noi, prin noi si in noi prin Sfantul Duh si impreuna cu Hristos putem face toate lucrurile noi (cf. Apoc. 21, 5). Marturisirea contemporana este chemata sa invie in inima aproapelui speranta acolo unde este impas, durere sau moarte, pentru ca lumea nu este totus in maligno. Mantuitorul omului ne invita sa trecem de la nu-ul nostru si sa intram in da-ul Sau spus din iubire Tatalui. Omul este iubit de Dumnezeu! Aceasta este cea mai simpla si uluitoare veste cu care Biserica este datoare fata de om. Cuvantul si viata fiecarui crestin pot sa faca sa rasune acest adevar: Dumnezeu ne iubeste. Sa vorbim lumii despre milostivirea lui Dumnezeu in fata Caruia pacatele noastre sunt fire de nisip ce se pierd in imensitatea oceanului iubirii divine. A fi crestini nu inseamna sa ne convertim la o invatatura, fie ea si invatatura despre sfintenie; a fi crestini inseamna sa ne convertim la o Persoana! Nu este vorba doar de a cunoaste ceea ce Iisus a invatat, ci de a-L cunoaste pe El drept Cel rastignit si inviat. Inainte de a fi o schimbare de gandire, schimbarea noastra trebuie sa fie una a inimii, intalnirea cu o Persoana vie. Societatea moderna prin progresele stiintei si tehnicii ne face liberi, dar ele sunt benefice numai daca sunt in relatie cu faptele: daca prin faptuire mainile noastre devin nevinovate si inima noastra curata, daca prin credinta suntem in cautarea adevarului, in cautarea lui Hristos insusi, si ne lasam atinsi si interpelati de iubirea Lui cea rastignita. Crucea Sa ne implica pe fiecare dintre noi. Hristos continua sa fie in agonie (dupa expresia lui Pascal), tradat, vandut, condamnat, abandonat de prieteni, luat in ras, lovit, aruncat afara din cetate. Hristos continua sa apara strivit sub greutatea Crucii si trece de-a lungul strazilor noastre, stropeste cu sange trotuarele noastre. Drumul Crucii interminabil are popasuri in spitale si intr-o infinitate de locuri ale durerii in lume. Strigatul Sau continua sa sfasie aerul, amplificandu-se intr-o litanie inghetata de strigate dupa speranta. Cuvantul Sau izbavitor rasuna zi de zi si ceas de ceas, in toate timpurile si in toate locurile. El cauta sa zgaltaie toate epocile de nedreptate si indrazneala aceasta Ii aduce moartea, dar nu fara a fi semanat grauntele invierii. Invierea aduce cu ea rasturnarea istoriei si face sa rasune deja clopotul pascal al sperantei noastre. Hristos ne indruma spre ceea ce este nobil, ne conduce spre aerul sfintit al inaltimilor spirituale: spre viata conforma adevarului; spre demnitatea care nu se lasa intimidata de galceava opiniilor dominante sau la moda, spre rabdarea sfanta care-l suporta si-l afirma pe celalalt. Hristos povatuieste spre disponibilitatea fata de cei indurerati, suferinzi, fata de cei parasiti, abandonati sau uitati. Hristos calauzeste spre bunavointa de a sprijini, ajuta sau intari; spre bunatatea care nu se lasa dezarmata nici macar de nerecunostinta. Crucea se intinde de la un capat la altul al lumii, dintr-o tara la alta, de la un ocean la altul. Iar noi, crestinii, o purtam. Inaintam cu ea pe drumul ei si astfel descoperim calea noastra. Atunci cand atingem Crucea, dar mai mult, atunci cand o purtam, atingem taina iubirii rastignite a lui Dumnezeu. Dar atingem si axioma fundamentala, criteriul constitutiv al vietii noastre, adica faptul ca fara da-ul spus Crucii lui Iisus Hristos in viata noastra, fara a fi in comuniune cu Hristos clipa de clipa, viata nu poate sa reuseasca. Mantuitorul ne-a dat invatatura Sa, pe care a intarit-o cu exemplul Sau: daca nu sta in puterea noastra sa inlaturam suferinta si moartea din lume, ne putem servi de ele ca de un instrument de curatire si inaltare spirituala pe scara cea mai nobila a iubirii. In felul acesta ele apar ca o pregatire spirituala pentru a intra in slava invierii si a vietii vesnice. Taina vietii vesnice este cuprinsa in da-ul spus Crucii, in ceea ce patimim pentru adevarul ei aici pe pamant, si trebuie sa fim fericiti pentru acest lucru. Cu cat din iubire fata de unicul adevar si fata de unica iubire - din iubire fata de adevarul si iubirea lui Hristos - putem face si vreo renuntare, cu atat mai profunda si mai bogata devine viata. Persoana care vrea sa-si rezerve viata pentru sine insusi o pierde. Iar cine daruieste sau ofera viata sa - zilnic in faptele mici, care fac parte din marea hotarare pentru Iisus -, acesta zilnic o gaseste. Acesta este adevarul exigent, dar si adanc de frumos si eliberator, in care vrem, pas cu pas, sa intram in timpul asumarii Crucii in viata noastra. (Articol publicat in saptamanalul Lumina de Duminica din data de 7 aprilie 2013, semnat de Arhim. dr. Teofan Mada)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 772
Id: 29788
Data: Apr 7, 2013
Imagine:
Lumea e plina de crestini fara de Cruce, desi multi dintre acestia o poarta la gat, ca obiect de podoaba, o au in casa, in masina, pe birou, dar fara ca purtarea ei sa insemne si .....
Data: Apr 7, 2013
Inaltpreasfințitul Arhiepiscop și Mitropolit Andrei a savarșit Vineri, 5 Aprilie 2013, Sfanta Liturghie a darurilor inainte sfințite in biserica Parohiei Morlaca, Protopopiatul Huedin, .....
Data: Apr 7, 2013
Sfantul Apostol Pavel scria corintenilor: Cuvantul crucii este nebunie pentru cei ce pier; dar pentru noi, cei ce ne mantuim, este puterea lui Dumnezeu (1 Cor. 1, 18). Mai mult ca oricand, .....
Data: Apr 7, 2013
In amfiteatrul G.I. Tohaneanu al Universitatii de Vest din Timisoara a avut loc joi, 4 aprilie,de la ora 18:00, o noua intalnire a studentilor si profesorilor de la Facultatea de .....
Data: Apr 7, 2013
Crestinii ortodocsi se afla astazi, 7 aprilie 2013 in Duminica Sfintei Cruci. In aceasta duminica, a III-a din Postul Mare, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe .....
Data: Apr 7, 2013
In duminica a treia a Postului Mare, inchinata Sfintei Cruci, la 7 aprilie 2013, Preasfintitul Parinte Episcop Macarie al Europei de Nord a savarsit Dumnezeiasca Liturghie a Sfantului .....
Data: Apr 7, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Pr Calistrat Chifan - Cuvant la cununie (2001)
Pr Calistrat Chifan - Despre rusine
24 Pr Calistrat Chifan - Invierea fiicei lui Iair - Duminica a XXIV-a dupa Rusalii (2000)
07 Pr Calistrat Chifan - Vindecarea a doi orbi si a unui mut din Capernaum - Duminica a VII-a dupa Rusalii (2001)
18 Pr Calistrat Chifan - Pescuirea minunata - Duminica a XVIII-a dupa Rusalii (2001)
dP 04 Pr Calistrat Chifan - a slabanogului de la Vitezda - Duminica a IV-a dupa Pasti (2000)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).