Cuvant Teologic al Parintelui Dumitru Staniloae: Duh este Dumnezeu si cel ce se inchina Lui se cade sa I se inchine in Duh si in adevar (Ioan IV, 24).Cuvintele pe care le-am asezat in fruntea acestei predici au fost spuse de Mantuitorul Iisus Hristos ca raspuns la intrebarea femeii samarinence: unde se poate aduce cea mai buna inchinare lui Dumnezeu, in Ierusalim, cum sustineau iudeii, sau in muntele Garizim, cum afirmau samarinenii?Mantuitorul invata prin aceste cuvinte pe femeia samarineanca - si prin ea pe noi toti - ca nu locul conteaza cand se aduce inchinare lui Dumnezeu, ci modul in care se aduce. A spune ca numai intr-un anumit loc se poate aduce inchinare lui Dumnezeu inseamna a socoti ca Dumnezeu este numai in acel loc, deci ca Dumnezeu este marginit si trupesc. Or, Mantuitorul Iisus ii spune femeii ca Dumnezeu nu este trup, ci Duh, si de aceea nu Se afla numai intr-un singur loc, ci pretutindeni; asadar, oriunde ne poate auzi si primi rugaciunea.Faptul ca noi gasim mai mult indemn la rugaciune in biserici nu contrazice acest cuvant al Mantuitorului, pentru ca bisericile sunt si ele raspandite in toate localitatile, la indemana tuturor, pe cand in vremea Testamentului Vechi nu exista decat templul din Ierusalim, unde trebuiau sa mearga, macar din cand in cand, toti iudeii sa se inchine lui Dumnezeu. Acum e prezent Hristos cu trupul si cu sangele Lui in toate bisericile de pretutindeni; in toate este adus jertfa la Sfanta Liturghie pentru pacatele noastre si ale mortilor nostri, ca si pentru ajutorul nostru in viata. Iar bisericile sunt puterea jertfei lui Hristos; din biserici se intinde peste si prin casele noastre si noi Il simtim pe El, cu darul si cu ajutorul Lui, pretutindeni, in drumurile si in ocupatiile noastre, daca ne inaltam pe aripile rugaciunii cu gandul la El. Caci Domnul aproape este - spune Sfantul Apostol Pavel (Filipeni 4, 15) si in El traim si ne miscam si suntem (Fapte 17, 28).Pe de o parte, aceasta putinta si datorie de a preamari pe Dumnezeu in tot locul pun in lumina cu mult mai vie maretia lui Dumnezeu decat intr-un singur loc. Pe de alta parte, aceasta usureaza foarte mult pe credinciosi ca sa-si indeplineasca datoria si pornirea sufleteasca de a se inchina lui Dumnezeu si da putinta ca ea sa se poata face in orice zi si la orice ora din zi.Dar Mantuitorul nu S-a multumit sa spuna samarinencei - si prin ea noua - numai ca Dumnezeu este de fata, ca Duh, pretutindeni, si ca deci, putem si trebuie sa-I aducem inchinare in orice loc si in orice zi, ci El a adaugat si o invatatura despre modul cum trebuie sa-I aducem inchinare lui Dumnezeu. Inchinarea noastra trebuie sa fie in Duh si Adevar - a spus Mantuitorul.Acestea sunt cuvinte mari, cuvinte pline de inteles dumnezeiesc. Nimeni nu poate scoate la aratare tot intelesul lor; de aceea, ne vom multumi si noi sa punem in lumina numai cate ceva din bogatul lor continut.Sfantul Chiril din Alexandria, un sfant parinte al Bisericii vechi, a scris pe la anul 430 d.Hr. doua carti mari, ca sa arate ca inchinarea in Duh si in Adevar este opusa inchinarii din Vechiul Testament, care consta in aducerea de jertfe de animale in templul din Ierusalim. Hristos ne-a despovarat de aceste jertfe, aducandu-Se pe Sine ca jertfa nesfarsit mai pretioasa decat toate acele jertfe, caci nu putea sangele de tauri si de vitei sa curete constiintele cum poate sa curete sangele lui Hristos - spune Sfantul Apostol Pavel.El ne cere acum numai sa ne unim fiinta noastra cu El, in continuarea jertfei Sale de pe altarele bisericilor. Omul, inainte de Hristos, nu-si dadea fiinta sa lui Dumnezeu cand se inchina, ci dadea o parte din bunurile sale exterioare, dar lui Dumnezeu Ii este mai scump sufletul nostru, inima noastra, fiinta noastra. Mai mult se da omul lui Dumnezeu prin sufletul sau decat prin anumite lucruri exterioare ale sale.Prin aceasta, Domnul Hristos a adus oamenilor o noua usurare in inchinarea ce o aduc lui Dumnezeu. Este o usurare care face si ea cu putinta inchinarea in orice clipa si in orice loc. Hristos ne-a scapat de drumuri si de cheltuieli mari, pentru ca sa-I aducem inchinare. In schimb, ne cere sa ne daruim fiinta noastra intreaga, iar aceasta este spre cel mai mare folos al nostru, caci Dumnezeu Se salasluieste astfel in toate cutele fiintei noastre, curatind-o de toate gandurile si faptele urate si intarindu-ne spre cele bune, adica sfintindu-ne.Noi am scapat astfel de jertfele exterioare ale animalelor, dar inca suntem de multe ori robii altei inchinari externe. Noi nu ne rugam in duh atunci cand ne rugam numai cu buzele, caci a ne ruga cu duhul inseamna a ne ruga cu cele dinlauntru ale noastre, cu simtirea noastra, cu gandul ca vorbim cu Dumnezeu, ca suntem in fata Lui. Cata neplacere producem celui ce ne asculta cand ii vorbim numai cu gura, cand nu suntem atenti la ceea ce spunem, cand din pricina aceasta cuvintele noastre sunt reci si noi nepasatori, cand prin toata pozitia noastra aratam celui cu care vorbim ca suntem cu gandul in alta parte, ca nu-i acordam propriu-zis nici un respect.Dar, daca lipsa de respect e ceva jignitor chiar fata de semen, cu cat mai jignitoare este aceasta lipsa de respect cand vorbim de Dumnezeu numai cu buzele, iar gandul ne este in alta parte, cand duhul nostru nu participa la rugaciune, cand atentia noastra este imprastiata, cand gandul nostru nu sta tinta la Cel caruia ne rugam. Se spune ca de cate ori un preot sau de cate ori un credincios se roaga cu tot sufletul adunat in rugaciune, intinde in jurul lui duhul rugaciunii si atrage si pe cei din jur in adancul linistit al rugaciunii. Cineva a spus: numai ce iese din inima merge in inima. Cine nu se roaga din inima nu are in cuvintele sale, in fiinta sa iradierea care sa mearga la inima lui Dumnezeu si la inima celor din jur.Cine se roaga cu gandul concentrat, cu sufletul incredintat ca Dumnezeu e in fata lui, se arata convins de cuvantul Mantuitorului ca Dumnezeu ca Duh e pretutindeni si deci si in locul unde se roaga in acea clipa. Iata legatura intre invatatura ca Dumnezeu e Duh si deci pretutindeni si intre trebuinta de a te ruga cu toata simtirea, cu duhul.Desigur, un credincios care se roaga cu duhul da dovada ca duhul sau e inaltat si incalzit de duhul lui Dumnezeu, ca s-a pus prin aceasta in legatura cu Dumnezeu si ca prin puterea duhului dumnezeiesc simte fata de Tatal Ceresc caldura iubirii de fiu. Duhul dumnezeiesc ne face vii in rugaciunea noastra, prin el strigam in rugaciunea noastra cu inima plina de afectiune catre Dumnezeu: Avva, Parinte (Romani 8, 28). Duhul vine in ajutor neputintelor noastre in rugaciune.Dar Mantuitorul ne cere sa ne rugam si in adevar sau cu adevarul. Aceasta inseamna in primul rand sa stim cum ne rugam, iar in al doilea rand sa stim ce sa cerem in rugaciunea noastra. De cate ori nu intalnim credinciosi si mai ales credincioase care nu stiu cui se roaga si cer lucruri necuvenite. Dumnezeu, pentru acestia, nu are o fata lamurita, e ca o putere oarba pe care trebuie s-o silesti prin gesturi si cuvinte ciudate, lipsite de inteles, ca sa ti se implineasca o pofta oarecare, un interes egoist, sa se dea la o parte o piedica din calea indeplinirii placerilor tale, din calea unor succese exterioare, a izbandirii asupra unor semeni, numai ca sa te poti arata mai tare ca ei. In toate acestea, religia se confunda cu un fel de vrajitorie, si omul nu iese din aceste fapte cu nici un folos pentru imbunatatirea lui sufleteasca si pentru mantuirea lui.Credinciosul trebuie sa stie ca Dumnezeu este Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Ca Tatal a trimis dintr-o netarmurita iubire fata de noi pe Insusi Fiul Sau Unul Nascut in lume; ca acesta a luat trup si suflet omenesc, ca S-a rastignit din aceeasi iubire fata de noi, pentru iertarea pacatelor noastre, ca a inviat, asigurandu-ne si noua la sfarsitul timpului invierea pentru vecie; ca pana suntem pe pamant ne conduce prin Duhul Sau cel Sfant pe un drum de imbunatatire si desavarsire neincetata, de iubire de Dumnezeu si de oameni, ca sa devenim vrednici de imparatia vesnica a iubirii.Acestea trebuie sa le stim si sa le cerem. Sa rugam pe Dumnezeu pentru mantuirea noastra si pentru cresterea puterilor noastre sufletesti spre toate cele bune, ca sa ne putem mantui. Sa ne rugam si pentru sanatatea si cumintenia noastra si a copiilor si a fratilor nostri. De asemenea, si pentru pacea si buna intelegere intre toti oamenii; sa nu ne rugam pentru izbandirea noastra in placeri usoare, in lucruri rele si nefolositoare, in biruinta pornirilor noastre de ura, de mandrie si de invidie impotriva semenilor nostri. Sa ne rugam sa fie cu noi duhul iubirii de Dumnezeu si de oameni, ca sa putem raspunde cu iubirea noastra la iubirea lui Hristos Domnul si sa sporim in pace si comuniune cu toti credinciosii si cu toti oamenii cu care ajungem in legatura. Caci Duhul Sfant este puntea de unire intre credinciosi, e deschiderea si vointa de prietenie si de buna intelegere a celui credincios cu orice om, e cel ce da fiecarui om un alt dar, dar si pornirea de a folosi darul sau spre folosul altora. Duhul e bunul comun al tuturor, e cel in care ne intalnim si ne simtim toti una. Unde este dezbinare si dusmanie nu este Duhul. Acolo nu poate fi nici rugaciune adevarata, rugaciune in duh.Se cuvine deci sa rugam pe Dumnezeu sa ne dea puterea sa pazim unitatea Duhului in legatura pacii, cum spune Sfantul Apostol Pavel (Efeseni 4, 3).Rugandu-ne in duh si in adevar, vom putea sa simtim tot mai mult ce mare lucru se cuprinde in binecuvantarea aceluiasi sfant apostol: Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatal si partasia Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti (2 Corinteni 13, 13).* Preot profesor Dumitru Staniloae, Glasul Bisericii nr. 5-6, 1966, pp. 377-380 - (Articol publicat in saptamanalul Lumina de Duminica din data de 2 iunie 2013 - Sublinierile din text apartin redactiei).
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 766
Id: 31309
Data: May 30, 2013
Imagine:
A patra promotie a Liceului Ortodox Episcop Roman Ciorogariu din Oradea a avut astazi ceremonia de absolvire. Alaturi de elevi și profesorii lor s-a aflat și Preasfințitul Parinte Episcop .....
Data: May 30, 2013
Cea de a saptea generatie de absolventi ai Liceului Teologic Ortodox "Nicolae Steinhardt" din Satu Mare a pasit de pe bancile scolii, festivitatea de absolvire avand loc in Catedrala .....
Data: May 30, 2013
Cu binecuvantarea Inalt Preasfintitului Parinte Nicolae, Mitropolitul Banatului, joi, 30 mai, s-a desfasurat festivitatea de absolvire a celei de a XVI-a promotie a studentilor teologi .....
Data: May 30, 2013
Cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Parinte Mitropolit Nicolae, cu purtarea de grija a Preasfintitului Parinte Episcop–vicar Paisie Lugojanul si cu participarea referentului catehetic .....
Data: May 30, 2013
La Seminarul Teologic Ortodox din Bucuresti se desfasoara, zilele acestea, examenul de admitere. Dupa vizita medicala si testarea psihologica, absolventilor de gimnaziu le-au fost .....
Data: May 30, 2013
S-au implinit, pe 29 mai, 560 ani de la consumarea unuia dintre evenimentele cruciale din istoria Europei și a Creștinismului. In anul 1453, la sfarșit de primavara, oștirile comandate de .....
Data: May 30, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).