Desfasurarea pelerinajului de Florii in municipiul Bucuresti

Sambata, 11 aprilie 2009, in Capitala s-a desfasurat pelerinajul de Florii, organizat de Patriarhia Romana, impreuna cu Arhiepiscopia Bucurestilor, prin Protoieriile I, II, si III Capitala, cu participarea Protoieriilor Ilfov Nord si Ilfov Sud. Traseul urmat de sute de clerici si aproape zece mii de credinciosi a avut ca loc de plecare Manastirea Radu Voda, cu scurte opriri la Biserica Sfantul Spiridon - Nou, Biserica Sfanta Ecaterina, dupa care procesiunea a fost intampinata la Catedrala de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, insotit si de Preasfintitul Calinic, Episcopul Argesului si Muscelului. Parintele Patriarh Daniel a rostit un cuvant de invatatura si a binecuvantat credinciosii prezenti, dupa care i-a stropit cu agheazma cu care a sfintit icoana Intrarii Domnului in Ierusalim, purtata in procesiune pe strazile Capitalei. In primul rand, pelerinajul este un simbol al credintei vii, pentru ca nu este suficient sa credem in cugetul nostru, ci trebuie sa si marturisim cu buzele noastre, prin rugaciune si cantare, in public, credinta pe care o avem. Şi nu e de ajuns sa stam doar in casa sau in casa Domnului, caci procesiunea credintei, ca o comuniune in miscare, are o puternica influenta spirituala nu doar asupra celor care ne vad, ci asupra noastra, care ne simtim credinciosi vii si credinciosi misionari. Astfel i-a intampinat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel pe crestinii ortodocsi, clerici si mireni, cu prilejul pelerinajului de Florii.Cuvintele Parintelui Patriarh au reprezentat, de fapt, bucuria duhovniceasca a tuturor credinciosilor participanti la procesiune. Linistea de pe chipurile lor, calmul cu care se adresau unul altuia, zambetele celor mari, dar si ale celor mici, sunt expresii ale acestei bucurii inaltatoare. Avem sentimentul ca suntem prezenti la Ierusalim cand participam la pelerinajul de Florii. Fiecare oras crestin stabileste, prin pelerinajul acesta, o legatura sfanta cu Ierusalimul de odinioara. Ceea ce facem noi este o icoana vie a unui eveniment din trecut, dar prin harul sarbatorii, prin rugaciune, prin textele citite si prin cantari devenim contemporani cu Hristos, Cel Care a intrat in Ierusalim si Care este prezent in Biserica Sa. Intrarea in Ierusalim a Domnului nostru Iisus Hristos a fost o intrare pentru patimire. Dupa intrarea in Ierusalim, Mantuitorul Iisus Hristos a avut de suferit, si suferintele Sale culmineaza cu rastignirea, cu moartea pe Cruce, cu ingroparea Sa, dupa care a urmat Invierea din morti, a mai spus Intaistatatorul Bisericii noastre.Referitor la organizarea din acest an a pelerinajului de Florii in Bucuresti, inclusiv in ceea ce priveste traseul, parintele Ioan Iordache, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a mentionat ca, spre deosebire de anul 2008, itinerarul a fost schimbat, intrucat am considerat ca importanta sacrului trebuie pusa in lumina. Am avut de partea noastra sustinerea primarului general al Capitalei, domnul Sorin Mircea Oprescu, care a cerut sa nu se mai faca pelerinajul prin spate, printre blocuri si case, ca si cum am avea ceva de ascuns. Astazi este bucuria plinatatii Bethleemului din noi, a inimii omului. Daca ea a fost curatata de pacate prin Taina Spovedaniei, prin post, prin rugaciune, in cele 40 de zile, Bethleemul din om si Ierusalimul fiintei sale l-a primit azi pe Hristos.Itinerarul pelerinajului a avut ca punct de plecare Manastirea Radu Voda, unde Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a sfintit stalparile, care au fost, mai apoi, impartite credinciosilor.Preoti si oameni cu icoane in maini. Sunetele de clopot si de toaca s-au armonizat perfect cu trilurile pasarilor. Verde crud de jur-imprejur si in mainile oamenilor. A fost soare cu un vant usor, tocmai potrivit. A fost, cu adevarat, o sarbatoare premergatoare marii sarbatori a Floriilor de a doua zi.Oamenii au mers unul langa altul in liniste, fara sa mai gaseasca, ca in alte dati, cu prilejul unor evenimente asemanatoare pelerinajului de Florii, motive de conflict. Şi asta pentru ca, asa cum a aratat Preafericitul Parinte Patriarh, pe langa faptul ca este un memorial al intrarii Domnului in Ierusalim, pelerinajul nostru de astazi, ca anticipare a zilei de maine, este si o pregatire a zilei de Pasti. Pasti sau Paste, in limba ebraica, inseamna trecere. Trecem de la postul de 40 de zile prin Saptamana Sfintelor Patimiri ale Mantuitorului Iisus Hristos si ne indreptam spre Inviere. Dar trecem si prin cetatea aceasta in care locuim acum, pentru ca nu suntem intr-o cetate statatoare, ci pelerini calatori in marea trecere spre patria cereasca, statornica si definitiva, spre imparatia cerurilor.A urmat Biserica Sfantul Spiridon - Nou. Aici procesiunea a fost intampinata de preotii si credinciosii din parohiile Sfantul Spiridon, Slobozia, si Sfantul Alexe din Protoieria III Capitala. O parte din credinciosi s-a inchinat icoanelor din mainile preotilor care le-au iesit in intampinare, insa cei mai multi si-au urmat calea entuziasti, cu crengi de salcie si flori in maini. Purtam cu noi in aceasta trecere a pelerinajului flori, semne ale biruintei asupra ispitelor, care insa toate vin din biruinta lui Hristos asupra mortii lui Lazar, inviat a patra zi, si din biruinta lui Hristos asupra propriei sale morti. Cand purtam flori si lumanari in mana, in procesiune, noi purtam, de fapt, simbolul sufletului nostru luminat de credinta si ne gandim adesea, cand trecem prin cetate sau dintr-o cetate in alta, ce flori duhovnicesti lasam in cetatea respectiva, ce am cultivat cat am trait pe pamant. Am cultivat credinta, speranta si iubirea fata de Dumnezeu si fata de semeni? Toate acestea sunt inmanuncheate tainic si spiritual in florile credintei simbolizate de florile Floriilor.La Biserica Sfanta Ecaterina, alaiul de credinciosi a fost intampinat de preotii profesori si studentii teologi de la Facultatea de Teologie Patriarhul Justinian din Bucuresti. Au cantat impreuna, s-au inaltat nenumarate Aleluia spre cer. Un cer curat, limpede asemenea unui lac. Simt o mare bucurie si, daca asa e si in rai, abia astept sa plec. Şi atatia preoti… e minunat! Parca nici nu mai atingi pamantul. Ai impresia ca esti langa Dumnezeu stand in preajma lor, pentru ca e harul care se simte si iti vine sa-l bagi in traista. Se simte pacea langa ei, de-ti vine sa stai o vesnicie in aceasta bucurie, care este viata in Hristos, mi-a spus A. G., o tanara, in cateva momente de calm, cat valul oamenilor s-a poticnit la baza Dealului Patriarhiei.In zare, sus, oamenii privesc cu mana streasina la ochi Catedrala. Mai este putin. Urca dealul ca si cum ar sui povarnisul Golgotei… o Golgota a sufletelor. Insa toate acestea cu un folos, dupa cum avea sa evidentieze Preafericitul Parinte Patriarh Daniel: In sfarsit, putem spune ca acest pelerinaj este si un simbol al prieteniei noastre cu Hristos. Vedem ca Hristos Domnul l-a inviat pe prietenul sau Lazar din morti si i-a mai inviat pe fiul vaduvei din Nain si pe fiica lui Iair, dar la vederea lor ca trupuri moarte nu a plans. Cel ce i-a spus femeii vaduve din Nain: «nu mai plange» a plans el insusi vazand pe Lazar, prietenul sau, mort. Hristos Domnul plange la moartea fiecaruia dintre prietenii sai si toti credinciosii care Il iubesc pe El si Il martu-risesc pe El sunt prieteni ai lui Hristos. Deci, pelerinajul acesta este simbolul prieteniei noastre cu Hristos, care se intristeaza de intristarile noastre, care plange cand noi suntem in doliu sau suntem incercati de puterile mortii, dar care ne si ridica din moartea pacatului in lumea aceasta prin pocainta si impartasanie, si din moartea si stricaciunea trupului la invierea cea de obste.De asemenea, Prefericirea Sa i-a binecuvantat pe credinciosii adunati la Catedrala (care au primit iconite sfintite si cate o carticica continand cuvantul Preafericirii Sale, Intelesul si folosul pelerinajului de Forii) si i-a numit prieteni ai lui Hristos, dupa care a precizat: In semn al prieteniei v-ati adunat aici, in pelerinaj pana pe Dealul Mitropoliei sau al Patriarhiei Romane. Pelerinajul acesta este o binecuvantare pentru cei care participa la el si pentru orasul in care se savarseste. Pentru ca rugaciunile rostite in timpul pelerinajul sunt rugaciuni in cetate si pentru cetate, pentru sanatate, pentru ajutor, pentru binecuvantari multiple de la Dumnezeu. Bunul Dumnezeu sa ne binecuvanteze pe noi, pe familiile noastre, pe parohiile, manastirile care sunt reprezentate aici de cei prezenti, cler si popor. De asemenea, felicitam pe toti preotii si credinciosii din tara, din Arhiepiscopia Iasilor si din alte parti, care astazi au savarsit acest pelerinaj de Florii. Sau cum vor fi cei de maine (n.r. - duminica, 12 aprilie), la Arhiepiscopia Dunarii de Jos, care vor participa la pelerinajul de Florii. Dupa 60 de ani de intrerupere din cauza regimului comunist, si apoi din cauza unei anumite delasari spirituale, pelerinajul de Florii a fost reluat si in Bucuresti, incepand de anul trecut, dupa ce a fost reactualizat in Moldova, la Iasi, si in alte orase ale Moldovei. Acum, in toate protopopiatele noastre din Arhiepiscopia Bucurestilor, revedem, simtim din nou bucuria acestui pelerinaj si binecuvantarile lui, a mentionat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel in cuvantul de invatatura adresat clericilor si mirenilor, adunati la Catedrala patriarhala. Astfel, in toate cele noua protoierii din cadrul Arhiepiscopiei Bucurestilor s-au organizat pelerinaje cu prilejul praznicului imparatesc al Intrarii Domnului in Ierusalim (Floriile). Sursa: ziarullumina.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 826

Id: 765

Data: Apr 13, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).