Cunoasterea lui Dumnezeu nu este rezultatul efortului uman, ci rod al descoperirii divinitatii Care Se reveleaza pe Sine omului. Marturia cea mai importanta a acestei descoperiri este Sfanta Scriptura. Potrivit pedagogiei divine, Dumnezeu Se descopera treptat in Scripturi, mai intai in Vechiul Testament ca Unicul Dumnezeu, iar mai apoi, in Noul Testament, ca Dumnezeu Unul in fiinta, dar intreit in Persoane: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Despre Persoana dumnezeiasca a Duhului, numeroasele texte si aluzii vechi-testamentare sunt intelese abia in lumina Noului Testament. Dar in Noul Testament nu aflam numai o invatatura rationala despre Duhul Sfant, ci si invitatia si calea de a ne uni cu El.I. Pregatirea aperceptivaDaca iconomia mantuirii lumii incepe de la Tatal prin Fiul in Duhul Sfant, indreptarea noastra incepe de la Duhul, in intelesul in care primim mai intai Duhul in Sfantul Botez, Care deschide si pregateste comuniunea cu Fiul si Tatal, dupa cuvantul Sfantului Marcu Ascetul: Pe Duhul Sfant il primim la botez. Dar fiindca Acesta este numit Duhul lui Dumnezeu si Duhul Fiului, de aceea, prin Duhul primim si pe Tatal si pe Fiul.II. Anuntarea temeiIn cele ce urmeaza ne vom referi, asadar, la Persoana Duhului Sfant, urmarind aluziile vechi-testamentare si principalele puncte ale invataturii nou-testamentare despre prezenta si lucrarea Sa in iconomia mantuirii lumii.III. Tratarea1. Duhul Sfant in Vechiul Testament1.1. La creatieInca din primele pagini ale Scripturilor, textele vechi-testamentare amintesc de prezenta si lucrarea Duhului. Astfel, in referatul creatiei se spune ca asupra materiei inca nedefinite Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor (Fac. 1, 2). Aceasta expresie arata, dupa Sfantul Vasile cel Mare, puterea creatoare a Duhului Sfant. De asemenea, sfatul dumnezeiesc prezentat de cartea Facerii la plural: Sa facem om dupa chipul si asemanarea Noastra (Fac. 1, 6), a fost inteles de exegeza crestina ca fiind sfatul dumnezeiesc al Preasfintei Treimi. Participarea Duhului Sfant la creatie este marturisita si in Psalmul 32, 6: Cu Cuvantul Domnului cerurile S-au intarit si cu Duhul gurii Lui toata puterea lor. De aceea, Duhul Sfant este numit Datatorul de viata.1.2. In istoria poporului alesUna din cele mai cunoscute teofanii din Vechiul Testament este cea de la stejarul Mamvri (Fac. 18). Aici i se arata Dumnezeu lui Avraam in chipul a trei Oameni si, desi sunt Trei, Avraam se adreseaza la singular: Doamne, de am aflat har inaintea ta... (18, 3). Episodul misterios pentru vremurile vechi-testamentare devine limpede citit in cheia revelatiei Noului Testament: cei trei Oameni sunt cele trei Persoane dumnezeiesti ale Sfintei Treimi.Mai explicit insa, Persoana Duhului Sfant este prezenta in Vechiul Testament in alesii lui Dum-nezeu care au condus poporul Israel, precum Moise (Num. 11, 16-17), Iosua (Num. 27, 18), sau judecatorii: Otniel (Jud. 3, 10), Ghedeon (Jud. 6, 34), Ieftae (Jud. 11, 29), Samson (Jud. 13, 25), pe vremea teocratiei. Acelasi Duh Sfant este insa si cel care unge pe primii regi: Saul (I Reg. 11, 6) si David (I Reg. 16, 13).1.3. In cartile profeticeProorocia este prezentata in Vechiul Testament ca lucrare a Duhului lui Dumnezeu. Astfel, Duhul Domnului il poarta pe Ilie Tesviteanul (III Reg. 18, 12) si prin acelasi Duh, Valaam (Num. 24, 1-2), David (II Reg. 23, 2), Isaia (Is. 48, 16), Miheia (Mih. 3, 8), Iezechiel (Iez. 2, 2) si altii proorocesc. In acelasi timp, scrierile profetice vorbesc despre Duhul Sfant Care este prezent in poporul ales (Is. 44, 1-5; 64, 10-14; Agheu 2, 4-5).2. Duhul Sfant in Noul Testament2.1. In viata si lucrarea lui HristosRelatand despre Intruparea si lucrarea Fiului lui Dumnezeu in lume, autorii cartilor Noului Testament leaga aceste evenimente nu numai de Dumnezeu Tatal, ci si de Persoana Duhului Sfant. Astfel, Duhul Sfant Se pogoara in pantecele Fecioarei Maria la Buna Vestire (Lc. 1, 35); Se pogoara in chip de porumbel la Botez peste Hristos cufundat in apele Iordanului (Lc. 3, 21-22); Hristos este plin de Duhul Sfant, Care-L duce in pustia Carantaniei (Lc. 4, 1). Mai mult, Duhul Sfant este activ in minunile pe care le-a lucrat Hristos (Mt 12, 28) si-L sustine in momentul Jertfei pe Cruce (Evr. 9, 14).2.2. Vestirea pogorarii Duhului SfantO serie de versete din Evanghelia dupa Ioan se inscriu printre textele cele mai importante ale pnevmatologiei nou-testamentare. Este vorba de Ioan 14, 16-17. 25-26; 15, 16; 16, 6-15. In contextul marii cuvantari de despartire, cum este numita de exegeti, Hristos descopera ucenicilor faptul ca urmarea preamaririi Sale prin Patimiri si Inviere va fi pogorarea Duhului Sfant. Hristos caracterizeaza Persoana Duhului ca Mangaietor (Paracletos) - adica Cel care ii va sustine intr-o lume ostila, si Duh al Adevarului - ca Cel prin care umanitatea va avea acces la Adevar (cf. In. 14, 6), in opozitie cu duhul amagirii (I In. 4, 6). Duhul Sfant le va aduce aminte si ii va invata toate pe ucenici si pe urmasii lor, marturisind pe Hristos (15, 26) si vadind lumea de pacat de dreptate si de judecata (16, 8). De asemenea, Duhul Sfant cele viitoare va vesti (16, 30) si va slavi pe Hristos (16, 14). In ceea ce priveste relatia cu Tatal si cu Fiul, Duhul Sfant de la Tatal purcede si este trimis de Fiul de la Tatal (15, 26).2.3. Pogorarea Duhului SfantPrima istorie a Bisericii, cartea Faptele Apostolilor, descrie in cap. 2 Pogorarea Duhului Sfant in chip de limbi ca de foc peste Apostolii si ucenicii adunati in Ierusalim la cincizeci de zile dupa Inviere. Acest eveniment inaugureaza Biserica, inteleasa ca extindere a Trupului indumnezeit al lui Hristos prin Duhul Sfant in credinciosi (pr. Staniloae). Asadar, dupa Inaltare, Persoana Du-hului Sfant se pogoara in chip plenar peste lume, nu ca sa-l inlocuiasca pe Hristos, ci ca sa extinda lucrarea Acestuia.2.4. In teologia paulinaTrupul ucenicilor lui Hristos este templu al Duhului (I Cor. 6, 19) in care Duhul Sfant se roaga cu suspine negraite (Rom. 8, 26). Prezenta Acestuia in credinciosi se vadeste in virtutile numite de Sfantul Pavel roada Duhului (Gal. 5, 22-23), dar si in harisme (I Cor. 12, 7-11). Credinciosii crestini primesc in Biserica arvuna Duhului (II Cor. 5, 5), de care se vor bucura deplin in Imparatia lui Dumnezeu. Ei se impartasesc inca de aici de Duhul, deoarece in Biserica pregusta Imparatia, aflandu-se intre deja si nu inca (Oscar Culmann): deja au primit arvuna Duhului, dar deplin se vor umple de Duhul Sfant numai in eshaton.IV. RecapitulareaParticipand la crearea lumii, Duhul Sfant era si inainte de Hristos prezent in lume, dar nu deplin, ci tainic, in sustinerea creatiei si mai ales in pregatirea ei pentru Intruparea Fiului, deci in istoria poporului ales. In schimb, in Noul Testament, lucrarea si prezenta persoanei Duhului Sfant sunt intelese ca roada a Preamaririi lui Hristos prin Patimiri si Inviere. Biserica intemeiata odata cu pogorarea Duhului Sfant nu este altceva decat Trupul lui Hristos in care harul Duhului lucreaza in credinciosi infierea.V. AsociereaIn una din cele mai cunoscute icoane ortodoxe care se bazeaza pe Facere cap. 18, icoana Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov (sec. XVI), Ingerul din dreapta invesmantat cu o mantie verde Il reprezinta pe Duhul Sfant Datatorul de viata.VI. GeneralizareaCunoasterea, primirea si pastrarea Duhului Sfant reprezinta scopul vietii crestine (Sf. Serafim de Sarov).VII. AplicareaAtat in cultul public, cat si in cel particular, rugaciunea de inceput este aproape intotdeauna Imparate Ceresc, prin care se invoca prezenta si salasluirea Duhului Sfant.Bibliografie orientativa:Sf. Vasile cel Mare, Despre Sfantul Duh, Ed. IBMBOR, Buc., 1988; Didim din Alexandria (cel orb), Despre Sfantul Duh, Ed. Sofia, 2001; Sf. Grigorie de Nazianz, Cele cinci cuvantari teologice, Ed. Anastasia, Buc., 1993; pr. prof. dr. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica Ortodoxa, Ed. IBMBOR, Buc., 1998. (Articol realizat de Pr. lect. dr. Marian Vild si publicat in "Ziarul Lumina" din data de 17 iunie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1673
Id: 31800
Data: Jun 17, 2013
Imagine:
Pictura Bisericii Domnesti Sfantul Anton – Curtea Veche din Capitala a fost sfintita ieri, 16 iunie, de catre Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna .....
Data: Jun 17, 2013
Parintele Arhimandrit Justin Parvu, staretul Manastirii Petru Voda din judetul Neamt, a trecut la Domnul in seara zilei de 16 iunie 2013 la varsta de 94 de ani, dupa cum informeaza Radio .....
Data: Jun 17, 2013
Ieri, 17 iunie, 2013, in duminica ce face legatura intre Inaltarea cu Trupul la cer a Domnului si plinirea fagaduintei trimiterii Duhului Sfant, Inalt Preasfintitul Teofan, Mitropolitul .....
Data: Jun 17, 2013
In prima duminica dupa Inalțarea Domnului, in data de 16 iunie 2013, Preasfințitul Parinte Episcop Siluan a savarșit Sfanta Liturghie la parohia Sfantul Ierarh Iachint de la Vicina, din .....
Data: Jun 17, 2013
Credinciosii Parohiei Salistea Noua din comuna clujeana Baciu au participat duminica aceasta in numar mare la primele slujbe oficiate in noua lor biserica. De dimineata, cu mic cu mare au .....
Data: Jun 17, 2013
Biserica Sfintii Arhangheli din localitatea bacauana Lichitiseni a fost resfintita duminica aceasta. Lacasul de cult al Parohiei Vultureni a fost tarnosit de PS Parinte Ioachim Bacauanul, .....
Data: Jun 17, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Cuvant la Buna Vestire a Preasfintei Stapinei noastre, de Dumnezeu Nascatoarei si Pururea Fecioarei Maria
Povestire despre ostasul Taxiot, care a inviat din morti
Viata Cuviosului Parintelui nostru Iacob Pustnicul
Viata Cuviosului Teofan Marturisitorul, egumenul marelui locas din Sigriani
Cuviosul Ioan inainte-vazatorul, pustnicul si inchisul din Egipt
Viata Cuviosului Alexie, omul lui Dumnezeu
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).