Batranetea a adus cu sine o boala teribila pentru Galerius, poate cel mai aspru persecutor al crestinilor din perioada primelor patru secole. Se pare ca imparatul roman a fost afectat de o forma severa de cancer, care s-a extins rapid, provocandu-i dureri atroce. Cu sase zile inainte de moartea sa, Galerius a emis un edict prin care permitea crestinilor sa isi exercite propria religie si inceta astfel prigonirea indelungata a credinciosilor nevinovati. Edictul integral al imparatului Galerius este redat in lucrarea lui Lactantiu intitulata Despre moartea persecutorilor. De altfel, Lactantiu este cel care ne ofera cele mai multe detalii nu doar despre edict, ci si despre starea de sanatate a lui Galerius si momentele in care aceasta s-a inrautatit brusc. Asemanarea intre descrierea evolutiei cancerului generalizat la Galerius si cea a unei boli asemanatoare a conducatorului Antioh al IV-lea Epifanes relatata in cea de-a doua carte a Macabeilor este destul de mare, ceea ce ne face sa credem ca Lactantiu a dezvoltat o portretizare oarecum imaginara a situatiei respective. Cu toate acestea, este de putin interes daca Galerius a suferit de o boala sau a avut o lunga agonie datorata unei otraviri constante. Ceea ce ne intereseaza in primul rand este continutul faimosului sau edict, despre care multi cercetatori au considerat ca este o anticipare a celui de la Mediolanum, promulgat in anul 313. Iata ce precizeaza edictul lui Galerius. Intre celelalte hotarari pe care le-am luat intotdeauna in interesul si spre binele statului, noi hotaraseram mai inainte sa indreptam toate problemele dupa legile vechi si disciplina publica romana si sa veghem ca pana si crestinii, care au parasit religia stramosilor lor, sa revina la sentimente mai bune (apud Lactantiu, Despre moartea persecutorilor, trad. Cristian Bejan, Editura Polirom, Iasi, 2011, p. 121). In primele randuri ni se precizeaza un aspect pe care il cunoastem deja foarte bine, si anume perioada intensa de reformare a societatii romane, atat din punct de vedere administrativ, cat si religios. Galerius utilizeaza aici un argument vechi de prigonire a crestinilor: respingerea de catre acestia a inchinarii la zeii pagani. Acest argument nu era sustenabil din multe puncte de vedere. In primul rand, insasi societatea romana se dovedea extrem de toleranta cu noii zei care apareau in diferite provincii ale imperiului sau care erau introdusi in cadrul panteonului dupa cucerirea de noi teritorii. Cu toate acestea, respingerea tuturor acestora in bloc parea un act de nebunie, desi adeptii cultului mitraic din Persia posedau o viziune care parea monoteista si pe care romanii care erau convertiti la aceasta credinta au inceput sa o imbratiseze la inceputul secolului al IV-lea. In pofida atitudinii schimbatoare din punct de vedere religios a societatii romane, Galerius considera in continuare ca dreptcredinciosii crestini nu reprezentau nimic altceva decat o secta exclusivista si periculoasa, care submina credinta traditionala pagana, oricare ar fi fost aceasta. Subminarea politicaSubstratul politic al persecutiei indreptate impotriva crestinilor reiese din al doilea pasaj al edictului, unde se precizeaza urmatoarele: Avand in vedere faptul ca, din anumite ratiuni, acestia au fost cuprinsi de o anumita incapatanare si posedati de o atat de mare nebunie incat, departe de a urma obiceiurile inaintasilor lor - obiceiuri care fusesera poate stabilite de propriii lor parinti -, si-au facut pentru ei insisi, dupa propria vointa si dupa bunul lor plac, legi pe care le respectau si prin care in diferite locuri se intruneau o multime de oameni de diferite feluri. In sfarsit, dupa publicarea edictului nostru, care le ordona acestora sa se conformeze vechilor obiceiuri, multi s-au supus de teama primejdiei, multi au fost tulburati de tot felul de chinuri (apud Lactantiu, p. 121). Galerius induce din nou aici ideea unei subminari din partea crestinilor, de data aceasta de sorginte politica si sociala. Crestinii erau prezentati drept o secta periculoasa care ii separa din punct de vedere social pe propriii membri de majoritatea cetatenilor, oferindu-le acestora o serie de legi proprii. Galerius afirma ca multi credinciosi ar fi apostaziat de frica chinurilor, dar este contrazis de marturiile istorice care atesta si o multime de martiri, oameni ce au refuzat cu tarie orice compromis neconform cu credinta pe care o marturiseau. De altfel, el se vede nevoit sa precizeze acest fapt in continuarea edictului sau.Taria martirilor, motiv pentru promulgarea edictuluiIn cele din urma, Galerius este constrans de imprejurari sa ofere si o explicatie plauzibila pentru decizia sa de a interzice persecutarea populatiei crestine a Imperiului Roman. Dar fiindca foarte multi au ramas in aceeasi stare si am vazut ca acestia nu isi mai arata fata de zei cultul si respectul cuvenit si nu il mai cinstesc nici pe Dumnezeul crestinilor, tinand seama de infinita noastra bunatate si luand in considerare obiceiul nostru statornicit potrivit caruia noi obisnuim sa acordam iertare tuturor, am decis ca iertarea noastra trebuie sa actioneze si in cazul lor, ca sa poata exista din nou crestini si sa-si ridice lacasurile lor de adunare, asa incat sa nu mai intreprinda nici un act contrar ordinii stabilite (Lactantiu, pp. 121-123). Galerius isi arata bunavointa fata de crestini printr-o declaratie cat se poate de vicleana. El afirma aici ca exista prea multi crestini care s-au lepadat atat de zeii pagani, cat si de propriul Dumnezeu (!), fapt ce ar conduce de fapt la o destabilizare sociala nedorita de conducerea romana. Dupa ce Galerius ii silise sa apostazieze, se declara ingrijorat de soarta apostatilor! Imparatul roman nu se dezminte nici acum prin atitudinea sa ambivalenta, vesnic pregatita sa distorsioneze aspectele reale ale lucrurilor. Totusi, chiar si mintii sale diabolice ii scapa un element important: daca un apostat se lepadase deja de propriul Dumnezeu, cum se putea intoarce la El cu atata usurinta? Ce pret punea autoritatea romana pe oameni care se dovedisera atat de usor de manipulat si influentat?Iertarea reciprocaIn realitate, acest edict emis de Galerius numai din cauza bolii sale avansate era o rugaminte indirecta adresata crestinilor pentru vindecarea sa. In consecinta, in urma iertarii pe care le-am acordat-o, crestinii vor trebui sa se roage Dumnezeului lor pentru sanatatea noastra, a statului si a lor personal, incat statul sa se mentina peste tot nevatamat, iar ei sa poata trai in siguranta in casele lor (Lactantiu, p. 123). Galerius le asigura crestinilor propria sa iertare, desi ne este greu sa ne gandim la vreun motiv plauzibil pentru care credinciosii aveau nevoie de aceasta. In schimb, el cere rugaciunile crestinilor, stiind situatia sa dificila, efectiv disperata. La sase zile distanta, Galerius se stingea din viata si, astfel, crestinii puteau rasufla usurati pentru prima data dupa o lunga perioada de timp. Insa persecutiile nu se incheiau aici.(Articol publicat in Ziarul Lumina din 30 mai 2013 sub semnatura lui Adrian Agachi)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1080
Id: 31299
Data: May 30, 2013
Imagine:
In Amfiteatrul Dumitru Staniloae al Facultatii de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti a avut loc, marti, 28 mai 2013, evenimentul Dinu Pillat, de la suferinta la .....
Data: May 30, 2013
Maestrul Nicolae Botgros, cel care a dus frumusetea muzicii populare romanesti in toata lumea, a fost sarbatorit marti, 28 mai 2013, cu prilejul implinirii a 60 de ani, la Sala Palatului din .....
Data: May 30, 2013
Vineri, 31 Mai 2013, începand cu ora 10:00, la Hotel Radisson Blu, Bucuresti, are loc conferinţa de lansare a publicaţiei “Studiu privind înfiinţarea unui mecanism integrat inter-instituţional în vederea reintegrării foştilor deţinuţi în societate”. .....
Data: May 30, 2013
Facultatea de Teologie Andrei Şaguna din Sibiu a gazduit, in sala profesorala, o sesiune de lucru la care au luat parte profesori de misiologie si ecumenism, de la mai multe facultati de .....
Data: May 30, 2013
In data de 30 mai 2013, a avut loc intrunirea Comisiei de receptie din cadul Directiei Tehnice si Restaurare Monumente Istorice a Ministerului Culturii, pentru receptia lucrarilor la .....
Data: May 30, 2013
Cu Inalta binecuvantare a Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, in zilele de 29-30 mai 2013, au avut loc cele doua sesiuni ale cercului pastoral lunar, organizat de Protopopiatul 3 .....
Data: May 30, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).