Erminiile celor doi patriarhi ai Alexandriei: Icoane si hramuri ale Sfintilor Atanasie si Chiril

Marele Patriarh al Alexandriei, Atanasie (195-373), pe care Cuviosul Maxim Cavsocalivitul il numea Noul Gura-de-Aur, se praznuieste cu deosebire pe data de 18 ianuarie, alaturi de Sfantul Chiril, dar si in ziua a doua a lunii mai, cand se face pomenirea aducerii moastelor sale in Constantinopol, fiind recunoscut ca sfant de Biserica Ortodoxa, de Biserica Catolica, Biserica Copta si Biserica Luterana, dupa cum ne informeaza 'Ziarul Lumina'. Sfintii Atanasie si Chiril intr-o icoana de la StavropoleosŞi pentru ca pomenirea sfintilor inseamna aducere aminte si cinstire in felurite chipuri, ne indreptam atentia catre icoanele si lacasurile ce le poarta numele. Erminiile de pictura bizantina il prezinta pe Sfantul Atanasie batran, de statura potrivita, putin cam spatos si garbovit, dar vesel, avand culoarea fetei placuta, barba nu lunga, dar lata, acoperindu-i obrazul, nu prea carunt, nici de tot alb, ci numai putin galbui, cu gura mica, ce zice: 'Iarasi, si de multe ori cadem la Tine si Ţie ne rugam, Bunule si iubitorule de oameni…'. Pe Sfantul Chiril, icoanele ni-l arata cam plesuv la tample, avand parul amestecat cu caruntete, fata neteda, obrazul lat si barba cuvioasa, deasa, lunga si despicata in doua, cu sprancene groase, mari si incercuite, impodobind fruntea, cu nasul incovoiat si narile pleostite, purtand pe cap acoperamant cu cruci, zicand: 'Mai ales pentru Prea Sfanta, Prea Curata, Prea Binecuvantata, Marita Stapana noastra de Dumnezeu Nascatoarea si Pururea Fecioara Maria' - tropar ce se canta in timpul Liturghiei, dupa ekfonisul epiclezei, cunoscut ca Imnul de lauda (megalynarul) Maicii Domnului.Patronii de obste ai cimitirelorUna dintre cele mai vechi biserici ortodoxe inchinate Sfantului Atanasie cel Mare a fost trecuta in 2002 pe lista primelor 100 de monumente aflate in pericol de disparitie. Situata intr-un complex arhitectural din sud-estul Albaniei, la Voscopole, al doilea oras din Balcani, dupa Constantinopol, ridicata in anul 1721 si folosita astazi ca biserica de cimitir, aceasta prezinta un plan simplu, mononavat, compartimentat de coloane, cu altar si nise laterale, cu acoperis plat si pridvor deschis pe latura sudica, cu elemente decorative specifice ctitoriilor bizantine. Desi este recunoscuta ca important centru de cultura si arta, nu a fost niciodata suficient pazita, icoanele sale fiind furate de cinci ori in ultimii 20 de ani (conform autorului T. Danalache).O biserica a Sfintilor Atanasie si Chiril (1672-1674) se afla si in orasul Iasi, pe locul numit Cimitirul Saracilor, Sfintii Atanasie si Chiril fiind si patronii cimitirelor.Biserica Bucur, sub aceeasi ocrotireAcelasi hram il poarta si micul lacas (13,55 x 6,20 m) plasat pe malul drept al Dambovitei, intre cladirile moderne si blocurile de langa podul Marasesti, ca paraclis (osuar) sau biserica de cimitir a Manastirii Radu Voda din Bucuresti. Este biserica despre care s-a discutat cel mai mult, unele documente si o inscriptie a carei autenticitate a fost adesea pusa sub semnul intrebarii, desi a stat la baza pisaniei alcatuite in 1898 de pr. Grigore Musceleanu, mentioneaza construirea lacasului la sfarsitul secolului al XIV-lea, pe urmele bisericutei de lemn atribuite lui Bucur. (G. Ionescu, 'Istoria Bucurestilor', 1899). Insa ceea ce numim noi azi Biserica Bucur este mult mai noua, si acest lucru a fost dovedit de sapaturile arheologice din vara anului 1953. Din a doua jumatate a secolului al XVIII-lea, cand incepe sa fie mentionata in documente, bisericii i s-a spus 'Sfantul Atanasie'. Cu acest nume este trecuta in planurile orasului din 1770, 1807 si 1828, asa ii spune banul Mihail Cantacuzino, pe la 1774, asa este insemnata in 1802, cand se vorbeste despre daramarea clopotnitei, asa este descrisa si intr-o catagrafie din 10 mai 1853: 'Biserica Sfantul Atanasie ce se afla afara din curtea manastirii' (Radu-Voda). Intr-o catagrafie din 17 decembrie 1865 i se spune insa 'Biserica Sfantul Atanasie, numita Biserica Bucur', pisania din 1869 inregistrand ca adevar o legenda pusa in circulatie la inceputul secolului al XIX-lea (N. Stoicescu, 'Repertoriul bibliografic al monumentelor feudale din Bucuresti', pp. 178, 179).Pentru o data recenta pledeaza si anul scris pe o icoana a Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul, din randul de jos al tamplei, rezervat icoanelor imparatesti si de hram, pictura catapetesmei de lemn fiind incheiata la 8 februarie 1705. Icoanele mari din partea stanga a Mantuitorului ii prezinta individual pe Sfantul Atanasie cel Mare si pe Sfantul Chiril. Laolalta, sunt redati in fresca aflata deasupra usii de intrare si in frontonul cu mozaic al portii de vest.Unul din hramurile istorice ale Manastirii StavropoleosBiserica Manastirii Stavropoleos (1724), situata in Centrul Istoric al Bucurestilor, a fost inchinata inca de la intemeiere Sfintilor Arhangheli si Sfantului Atanasie. Marturia o avem in documentele de arhiva pastrate pana azi pe hrisoavele de danie ale domnitorilor Ţarii Romanesti (incepand cu Nicolae Mavrocordat) si pe testamentul ctitorului Ioanichie, Mitropolit de Stavropole, unde sunt reprezentate doua icoane: Soborul Sfintilor Arhangheli si Sfantul Ierarh Atanasie cel Mare. Acestea erau socotite hramurile istorice ale manastirii, adica primite la intemeiere. Alte reprezentari din epoca ale Sfantului Atanasie nu mai exista, in decorul mural initial (care se pastreaza) nu apare reprezentat decat in randul ierarhilor din absida principala. Iconostasul, impartit pe trei registre - prooroci, apostoli si praznice imparatesti -, este cel originar, insa icoanele de hram au fost schimbate recent, in anul 2007 si 2008, inlocuite fiind cu icoanele realizate de Ion Grigorescu, in aceeasi tehnica, de traditie bizantina. Acest lucru s-a facut deoarece, de-a lungul timpului, biserica Manastirii Stavropoleos a mai adaugat noi sfinti ocrotitori: Sfantul Sfintit Mucenic Haralambie si Sfantul Mucenic Iustin Martirul si Filosoful. Cele doua icoane nou-pictate alatura acesti sfinti Soborului Sfintilor Arhangheli si Sfantului Atanasie, carora ctitorul Ioanichie le inchina, la 1724, biserica zidita de el - cum a spus maica Atanasia, muzeograful manastirii. Şi numele sau l-am aflat, cu uimire, la sfarsitul unei indelungate discutii, iar a vorbi chiar despre sfantul ocrotitor al persoanei pe care o ai in fata pentru prima data, mi se pare a fi o mica randuiala dumnezeiasca, ce da batai de inima - bine ascunse, in cazul monahilor, marturisite pe chipul si in sufletul meu de bucuria ramasa: o clipa petrecuta impreuna.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 878

Id: 11378

Data: Jan 18, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).