Nasterea Domnului sau Craciunul este sarbatoarea centrala din perioada rece a anului, cu profunde implicatii la nivel social si religios, atat in plan national, cat si international, aflam dintr-un articol publicat in editia de astazi a cotidianului Ziarul Lumina. Sub masca post-modernismului si a libertatilor individuale, sensul ei autentic s-a alterat considerabil, asa incat foarte putini dintre noi mai petrec sarbatorile de iarna in maniera traditionala. Bun inteles, unui nonconformist, izul arhaicitatii ii poate parea comun si retrograd, dar aici nu dorim sa corectam optiunea personala de a desconsidera datoria conservarii si perpetuarii valorilor culturale mostenite din strabuni, ci propunem, cu argumente, urmatoarea teza: cine nu serbeaza traditional, acela, de fapt, nu serbeaza.Trebuie mentionat in primul rand ca notiunea de Craciun este numirea romaneasca uzuala ce se da praznicului Nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, in amintirea evenimentului istoric propriu-zis, care a avut loc in ziua de 25 decembrie a anului 4 d.Hr. (memento: eroarea de 4 ani a calendarului iulian), in zilele imparatirii lui Octavian Augustus pe tronul Romei, pe cand Quirinius ocarmuia Siria (Luca 2, 2). Aceasta sarbatoare a inceput sa se celebreze inca din secolul I, dar unita cu Botezul Domnului, cu zi de tinere la 6 ianuarie. Abia in secolul al IV-lea (supranumit de aur in Biserica) - 354, la Roma, respectiv 375, in Bizant - s-a sarbatorit primul Craciun la data de 25 decembrie, separat de praznicul Bobotezei. In consecinta, festivitatile cu ocazia Nasterii Domnului sunt bimilenare si au o sorginte eminamente religioasa (crestina).Etimologia cea mai potrivita a cuvantului Craciun se regaseste in miezul de latinitate al limbii romane: creatio, -onis (creatie, creare). Dar, pentru a intelege corespondenta, trebuie sa poposim cu minte fina si credinta tare asupra inceputurilor. Dumnezeu-Sfanta Treime este Creatorul universului inteligibil si al celui sensibil. In cadrul universului sensibil, omul reprezinta coroana intregii creatii si este preot al intregului cosmos. Avand constitutie dihotomica (trup si suflet), omul este liantul dintre cele doua dimensiuni: natural-supranatural, sensibil-inteligibil, imanent-transcendent, material-imaterial. Insa, din exercitarea darului libertatii in mod gresit si imatur, aceasta punte de legatura in parte s-a rupt, iar in parte s-a subrezit in momentul caderii protoparintilor neamului omenesc, Adam si Eva. Fara a mai putea detalia aici, incheiem digresiunea cu sublinierea imperativitatii actului Intruparii Fiului lui Dumnezeu. Pacatul stramosesc constituie, asadar, premiza Intruparii, adica pacatuirea originara este cauza sau mobilul direct al necesitatii rascumpararii neamului omenesc si, odata cu el, a intregii fapturi pamantesti.Taina Intruparii Logosului este atat de nepatrunsa, incat dintre toate misterele si profunzimile existentei o intrece in incomprehensibilitate numai Taina Sfintei Treimi, a lui Dumnezeu Cel Unul ca Fiinta si intreit in Persoane. Iar, daca filosoful antic spune ca toate trec (panta rei) si nimic nu-i nou sub soare, teologul confirma, dar si completeaza: ... pana la Nasterea lui Hristos. Consensul Sfintilor Parinti spune chiar ca Dumnezeu atata inima a pus in creatia Sa, incat S-ar fi intrupat si in eventualitatea in care omul n-ar fi pacatuit, caz in care desigur ca nici propasirea sau inmultirea neamului omenesc nu s-ar mai fi facut prin lucrarea poftei (ca, iata, intru faradelegi m-am zamislit si intru pacate m-a nascut maica mea - Psalmul 50, 6), iar modalitatea si motivatia Intruparii s-ar fi sprijinit predominant pe destinatia pentru care a fost proiectata lumea: ca sa fie umpluta de prezenta lui Dumnezeu in ea si ca Dumnezeu sa fie totul in toate.Cum s-a realizat Intruparea? In pantecele feciorelnic al Mariei, la 3×14 generatii de la Avraam, Cea de a doua Persoana a Sfintei Treimi S-a salasluit cu trup si suflet prin zamislire nu din samanta barbateasca, ci de la Duhul Sfant. Aceasta nastere suprafireasca este fara precedent sau succedent in istoria lumii, Maica Domnului ramanand Fecioara atat in timpul, cat si dupa Nasterea dupa trup a Fiului lui Dumnezeu. Astfel, Logosul sau Dumnezeu-Cuvantul Se naste din vesnicie din Tatal, fara mama; iar in timp si spatiu Se naste cu trupul si sufletul din Mama-Fecioara, fara de tata (nu dorim ca imbibarea dogmatica din aceste randuri sa indeparteze cititorul, ci sa ofere continutul ideologic minim ce sta la baza celebrarii Craciunului). Din acest moment (25 martie, anul 3 d.Hr.), vorbim despre Persoana divino-umana a lui Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul.De ce a trebuit sa devina Om Una dintre Persoanele Sfintei Treimi? Dumnezeu Se face Om pentru ca omul sa devina Dumnezeu - Dumnezeu prin har si prin impartasire, iar nu dupa natura. Acest raspuns patristic reprezinta chintesenta cel mai nobil exprimata in legatura cu ratiunea Tainei celei din veac ascunse si nici de ingeri stiute. Sfantul Grigorie Teologul arata ca pacatul a produs in fiinta umana moartea si coruptibilitatea, asa incat singuri nu ne-am fi putut izbavi; si totusi, mantuirea nu s-ar fi putut face nici pe de-a-ntregul din exterior de catre o putere mai mare, adica exclusiv prin interventie divina. De aceea, Dumnezeu Se pogoara la om si in om, asumandu-Şi natura umana cu toate limitarile ei (in afara de pacat), pentru ca ce a luat asupra Sa, aceea a si rascumparat.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 766
Id: 3930
Data: Dec 28, 2009
Imagine:
Sarbatoarea Nasterii Domnului a fost sarbatorita in acest an si de comunitatea din Damasc, Siria. Dupa cum este Traditia Bisericii noastre Ortodoxe Romane, sarbatoarea a inceput cu oficierea Tainei Sf. Maslu in data de 18 decembrie, taina urmata apoi de Sf. Spovedanie si, astfel, de pregatirea .....
Data: Dec 28, 2009
La biserica cu hramul Sfantul Vasile cel Mare din protopopiatul 2 Capitala vor fi sfințite vineri clopotnița și lumanararul, informeaza Radio TRINITAS. Slujba va fi oficiata de Preasfințitul Varsanufie, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, cu prilejul hramului sfantului .....
Data: Dec 28, 2009
Peste 270 de timișeni cu probleme sociale din orașul Faget s-au numarat printre beneficiarii proiectului Centru de consiliere pentru persoane aflate in dificultate , inițiat de Arhiepiscopia Ortodoxa Romana a Timișoarei și finanțat de Uniunea Europeana și Guvernul Romaniei, informeaza Radio .....
Data: Dec 28, 2009
Biserica Sfantul Vasile cel Mare din sectorul 1 al Capitalei va incepe anul 2010 cu un eveniment religios de anvergura. Ziua hramului va fi dublata de sfintirea clopotnitei si a noului lumanarar. La sarbatoarea parohiei bucurestene va fi prezent Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, .....
Data: Dec 28, 2009
Parohia romaneasca din Solvesborg, Suedia, si-a serbat ieri unul dintre ocrotitori. Biserica comunitatii romanesti are doua hramuri: Sfintii Arhidiaconi Ştefan si Laurentiu si Sfintii Martiri Nasaudeni Atanasie din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigore din Zagra si Vasile din Telciu. Parohia .....
Data: Dec 28, 2009
In localitatea satmareana Negrești Oaș s-a incheiat cea de-a 12-a ediție a Festivalului de Datini și Obiceiuri de Iarna, informeaza Radio TRINITAS. Manifestarea a debutat cu o slujba religioasa la biserica din localitate și a continuat cu Parada Colindatorilor. La spectacol au participat .....
Data: Dec 28, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).