Folosul duhovnicesc al cinstirii sfintelor icoane

Biserica lui Hristos dreptmaritoare praznuieste in aceasta duminica un mare asezamant apostolesc si sobornicesc, anume cultul sfintelor icoane. Acesta s-a asezat prin hotararea Sfantului si marelui Sinod Ecumenic al saptelea de la Niceea, din anul 787, la care au luat parte trei sute saizeci si sapte de Sfinti Parinti si o suta treizeci si sase de arhimandriti si stareti de manastiri. Sinodul a fost condus din partea Bisericii Ortodoxe de Rasarit de Sfantul Tarasie, patriarhul Constantinopolului. Din partea Bisericii de Apus a fost Petru, arhiepiscopul Romei, insotit de Petru, prezbiter si egumen al Manastirii Sfantul Sava din Roma, trimisii papei Adrian.Toti acesti Sfinti Parinti au hotarat cinstirea Sfintelor Icoane si au dat anatemei pe toti ereticii luptatori impotriva icoanelor, de la care multi sfinti au suferit mari prigoane si moarte timp de aproape doua secole, de la Leon Isaurul, primul luptator impotriva sfintelor icoane, si pana la Teofil, cel de pe urma. Dupa moartea lui Teofil, prin ravna imparatesei Teodora si a Sfintilor Parinti, s-a stabilit din nou dreapta credinta si cinstirea sfintelor icoane. Sfantul Ioan Damaschin, care a suferit mult pentru sfintele icoane, scrie despre ele: In orice lucru este bine de cunoscut ce este in el adevarat sau mincinos si care este scopul lui, bun sau rau. Tot asa, cand este vorba despre Sfintele Icoane trebuie de cercetat daca ele sunt adevarate si pentru care scop sunt facute. Daca ele sunt adevarate si slujesc spre slava lui Dumnezeu si a Sfintilor Lui, spre a indemna la fapte bune, spre indreptarea fara de prihana si spre mantuirea sufletelor, apoi noi trebuie sa le primim si sa le cinstim, insa nu in alt fel, decat ca pe inchipuiri, ca pilde, ca exemple, ca pe niste carti pentru oameni, ca pe monumente.Fiindca nu toti pot sa se indeletniceasca cu citirea, Parintii au judecat ca toate faptele lui Hristos vrednice de marire sa le inchipuiasca pe icoane, care ar sluji la scurte amintiri. De multe ori se intampla ca noi nu gandim la patimile Mantuitorului, dar, indata ce vedem icoana rastignirii lui Hristos, ne aducem aminte de mantuitoarele Lui patimi, cadem si ne inchinam, nu materialului, ci Celui ce este inchipuit, asemenea cum ne inchinam nu materialului din care este facuta Evanghelia sau Crucea, ci la aceea ce se inchipuieste prin ele, adica la puterea Duhului Sfant ce izvoraste din ele.Noi nu ne inchinam materialului din care sunt facute icoanele. Daca inaintea noastra se afla icoana Domnului, noi ne rugam, zicand: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajuta-ne si ne mantuieste!. Iar daca suntem inaintea icoanei Maicii Domnului: Fii aparatoarea noastra inaintea Fiului Tau, adevaratul nostru Dumnezeu, spre mantuirea sufletelor noastre!. Iar daca este icoana mucenicului, de pilda Ştefan, noi zicem: Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ti-ai varsat sangele pentru Hristos si ai indraznit catre Dumnezeu, ca intaiul mucenic, fii aparatorul nostru!. Asa ne adresam si catre oricare alt sfant. Iata incotro trimitem noi rugaciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane.Sfantul Grigorie de Nyssa vorbeste despre inchipuirea aducerii lui Isaac ca jertfa de catre Avraam, icoana spre care, cand cauta, varsa din ochii lui lacrimi de umilinta. El mai vorbeste si despre icoana Sfantului si Marelui Mucenic Teodor Tiron si despre icoana lui Hristos. Iar Sfantul Ambrozie de Milan, vorbind despre vedeniile care le-a avut inaintea descoperirii moastelor Sfintilor Mucenici Ghervasie si Protasie, marturisea ca i s-a aratat lui Apostolul Pavel, asa cum este inchipuit pe icoana (Scrisoarea 35). Sfantul Atanasie cel Mare scrie despre cinstirea sfintelor icoane: Noi, credinciosii, ne inchinam la icoane nu ca la Dumnezeu, cum fac elinii. Nu! Ci noi aratam buna inchinare si iubire catre acea fata care este inchipuita pe icoane. Pentru aceasta, noi, de multe ori, cand chipul de pe dansa se sterge, o ardem ca pe un lucru fara de folos.Marturii despre sfintele icoane se afla inca mai din vechime. Astfel, Sfantul Metodie de Patara, care a trait prin veacul al III-lea, scrie: Inchipuirea ingerilor lui Dumnezeu, care se face din aur, ale incepatoriilor si ale stapaniilor noi le facem intru cinstirea si slava lui Dumnezeu. Despre icoane scriu si Clement al Alexandriei si Tertulian, care au trait in secolele II-III.Sfanta Traditie vorbeste si despre chipul cel nefacut de mana daruit de Mantuitorul lui Avgar, regele Edesei. Despre acest chip nefacut de mana omeneasca scrie istoricul bisericesc Eusebiu, care a trait prin secolele III-IV.Prin ce se arata cinstirea sfintelor icoane? Cinstirea sfintelor icoane, dupa cum invata Sfantul si Marele Sinod al VII-lea Ecumenic, se arata prin aceea ca noi nu consideram icoana ca Dumnezeu, ci numai ca reprezentare (fotografie, portret) si, cinstind icoana, nu ne inchinam lemnelor sau vopselelor, ci celui care este inchipuit pe icoana, adica lui Dumnezeu, sfintilor ingeri, Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu si sfintilor care sunt prieteni ai lui Dumnezeu. Oare noi nu cinstim cu deosebita atentie chipul patriarhului nostru? Şi vazand portretul lui, nu ne aflam ca si cum l-am vedea pe el? Dar daca vedem in icoana chipul lui Dumnezeu, nu trebuie sa-L cinstim?Dar prin ce se manifesta inchinarea la idoli? Inchinarea la idoli se manifesta prin aceea ca oamenii considerau chipurile cioplite drept dumnezei. Trebuie sa intelegem ca deosebirea intre cinstirea sfintelor icoane si inchinarea la idoli este ca intre lumina si intuneric si, dupa cum omul orb nu deosebeste lumina de intuneric si pentru dansul totul este intuneric, asa si omul neintelept si ratacit nu deosebeste icoanele de idoli, pentru dansul orice inchipuire este idol, macar de ar fi acel portret chipul tatalui sau.Insusi cuvantul lui Dumnezeu ne porunceste sa deosebim cele sfinte si cele curate de cele nesfinte si necurate (Levitic 10, 9-10).Dar care este folosul duhovnicesc al cinstirii sfintelor icoane si pentru ce ne trebuie acestea? Sfintele icoane ne trebuie mai intai in intarirea credintei, a evlaviei si trezirea constiintei noastre. Al doilea, pentru amintirea faptelor marete ale lui Dumnezeu si ale sfintilor Lui, ca noi, cautand la chipurile lor, sa ne indemnam a urma viata lor. Icoanele ne ajuta pentru exprimarea dragostei noastre catre Dumnezeu. Daca noi, din dragoste, purtam la noi portretele rudelor si ale oamenilor care ne sunt aproape, cu cat mai mult suntem datori sa purtam cu evlavie la noi icoanele Mantuitorului, ale Maicii Domnului, ale sfintilor lui Dumnezeu.Apoi, sfintele icoane sunt ca si Biblia pentru oamenii fara stiinta de carte si pentru copii. Ceea ce in Biblie este tiparit cu litere, aceea pe icoane este zugravit cu vopsele. De pilda, despre patimile Mantuitorului nostru Iisus Hristos nu va putea citi in Biblie cel ce nu stie carte, insa, privind la icoanele suferintelor lui Hristos, el va intelege cu mintea ce este pictat pe icoane si va simti mai multa evlavie in inima sa. Astazi este prima duminica din Postul Mare, numita Duminica Ortodoxiei sau a sfintelor icoane. Tocmai de aceea am vorbit pe larg despre cinstirea sau venerarea sfintelor icoane, intrucat in vremea nostra s-au ridicat in lume multe secte care hulesc icoanele, crucea, biserica, preotii si invatatura apostolica ortodoxa, inseland pe multi fii ai Bisericii noastre, spre vesnica lor osanda.Noi va sfatuim si va reamintim invatatura dogmatica a Bisericii. Inchinati-va cu credinta si evlavie sfintelor icoane si purtati-le in casa si oriunde calatoriti, ca sa va fie de ajutor in izbavirea de primejdii, stiind ca cinstea data icoanelor se ridica la sfintii pictati pe ele. Faceti rugaciuni si acatiste in fata icoanelor, mergeti in pelerinaj la icoanele facatoare de minuni din tara si la moastele sfintilor nostri, ca veti primi usurare si mare ajutor in necazurile vietii. De asemenea, cinstiti Sfanta Cruce, pavaza credintei, si o purtati cu credinta, ca prin ea izgonim pe diavoli si linistim pe sectantii hulitori de Dumnezeu.A trecut prima saptamana din Sfantul Post. Va indemn, fratii mei, sa continuati a posti si sa va rugati, sa cititi cat mai mult si sa faceti dupa putere milostenie si veti vedea cata bucurie si pace veti primi in suflet! Dar, mai ales, va indemn sa va spovediti de doua ori la duhovnici, si in aceste zile si la sfarsitul Postului Mare, iar care aveti dezlegare, sa primiti si Sfanta Impartasanie.Crestinii evlaviosi, mamele, copiii, batranii si bolnavii sunt datori sa se spovedeasca si sa se impartaseasca de doua ori in acest mare post. Siliti-va la Hristos! El va cheama, va asteapta si vi Se daruieste in dar tuturor celor ce pazesc poruncile Lui. Nu treceti cu vederea dragostea si harul lui Hristos.(Parintele Cleopa ILIE - 'Predici la duminicile de peste an')

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 936

Id: 249

Data: Mar 8, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).