Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane intrunit in sedinta de lucru din 16-17 februarie 2011, sub presedintia Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, a luat urmatoarele hotarari privind slujba din noaptea de Anul Nou si citirea molitfelor Sfantului Vasile cel Mare, dupa cum ne informeaza Cancelaria Sfantului Sinod:Hotararea nr. 630 din 17 februarie 2011 a Sfantului Sinod privind randuiala liturgica unitara in Biserica Ortodoxa Romana pentru slujba ce se oficiaza in noaptea trecerii dintre ani, precum si pentru respectarea randuielii citirii molitfelor Sfantului Vasile cel Mare:Avand in vedere indreptatirea propunerii Preasfintitului Parinte Episcop Corneliu al Husilor privind adoptarea de catre Sfantul Sinod a unei hotarari prin care sa se reglementeze randuiala liturgica unitara ce trebuie urmata in toata Biserica Ortodoxa Romana pentru slujba ce se oficiaza in noaptea trecerii dintre ani si justetea consideratiilor cu caracter liturgic, pastoral si duhovnicesc, privind slujbele ce trebuie oficiate in aceasta noapte, in scopul marcarii dupa cuviinta a bucuriei duhovnicesti a sarbatorii bisericesti din ziua de 1 ianuarie;Apreciind ca cea mai potrivita slujba in noaptea trecerii dintre ani este cea a Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos, randuiala liturgica prin excelenta doxologica, care trebuie urmata de rostirea rugaciunii de multumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum) si a rugaciunii de intrare in Noul An (de la slujba Tedeumului) urmata de cantarea Aparatoare Doamna..., precum si de cuvantul de invatatura in care sa se sublinieze importanta sfintirii timpului in Hristos Mantuitorul, Imparatul veacurilor, si ca slujba Tedeumului trebuie savarsita dupa Sfanta Liturghie, asa cum se procedeaza la nivel panortodox si cum prevad indrumarile tipiconale;Intrucat in manastiri trebuie pastrata in intregime randuiala savarsirii celor sapte laude la vremea rostuita, urmand ca la slujba de la miezul noptii (Miezonoptica) sa se adauge Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos, rugaciunea de multumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum) si rugaciunea de intrare in Noul An (de la slujba Tedeumului) urmata de cantarea Aparatoare Doamna...;Luand act ca, pentru a evita excesele straine de duhul credintei si al bunei-cuviinte pastorale, precum si practicile daunatoare unitatii liturgice, savarsite cu ostentatie sau din motive pecuniare, este necesar sa se respecte randuiala citirii molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in zile de post, in cazuri individuale si, dupa caz, in legatura cu Taina Sfantului Maslu, atunci cand bolnavul solicita, aceasta trebuind sa fie insotita de post si spovedanie, atat din partea clericilor, cat si a credinciosilor;Constatand, in cadrul discutiilor care au avut loc, ca citirea Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in noaptea trecerii dintre ani este o practica regionala (mai ales in sudul tarii) neaprobata de Sfantul Sinod, inexistenta in alte zone ale tarii si mai ales in practica altor Biserici Ortodoxe surori; Ţinand seama ca, in conformitate cu prevederile art. 163 alin. (3) din Statutul pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane, este necesar ca Editura si Tipografia Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa sa ia masurile adecvate pentru tiparirea intr-o brosura a randuielii slujbei bisericesti din noaptea trecerii dintre ani, cu continutul aprobat de Sfantul Sinod, care sa fie difuzata tuturor unitatilor de cult din eparhiile Patriarhiei Romane; In temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) lit. a) din Statutul pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane (modificat, completat si aprobat prin hotararea Sfantului Sinod nr. 381/17 februarie 2011), potrivit carora Sfantul Sinod pastreaza unitatea dogmatica, liturgica si canonica, statutara si regulamentara in Biserica Ortodoxa Romana, precum si comuniunea cu intreaga Biserica Ortodoxa ;La propunerea Comisiei teologice, liturgice si didactice, precum si a votului unanim exprimat, Sfantul Sinod a hotarat:1. Ia act de propunerea Preasfintitului Parinte Episcop Corneliu al Husilor privind stabilirea unei randuieli liturgice unitare in Biserica Ortodoxa Romana pentru slujba ce se oficiaza in noaptea trecerii dintre ani, precum si de consideratiile si propunerile cu caracter liturgic, pastoral si duhovnicesc formulate, in vederea adoptarii unei hotarari adecvate.2. Aproba uniformizarea randuielii liturgice ce urmeaza a se savarsi in toate catedralele si bisericile parohiale din Biserica Ortodoxa Romana in noaptea trecerii dintre ani si care va consta in: citirea Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos - randuiala liturgica prin excelenta doxologica, rostirea rugaciunii de multumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum), a rugaciunii de intrare in Noul An (de la slujba Tedeumului) si a cantarii Aparatoare Doamna... , urmate de un cuvant de invatatura in care se va sublinia importanta sfintirii timpului in Hristos Mantuitorul, Imparatul veacurilor.3. Intrucat manastirile au indatorirea savarsirii in intregime a celor sapte Laude, la vremea lor, aproba ca, in noaptea trecerii dintre ani, acestea sa urmeze randuiala, intemeiata tipiconal, de savarsire a Miezonopticii, a Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos, la sfarsitul careia se vor adauga rugaciunea de multumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Tedeum), rugaciunea de intrare in Noul An (de la slujba Tedeumului) si cantarea Aparatoare Doamna... .4. Intrucat sarbatoarea bisericeasca de la 1 ianuarie (Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului si Sf. Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este si inceputul anului civil, trebuie primita cu bucurie duhovniceasca, la sfarsitul Sfintei Liturghii se va oficia slujba Tedeumului, asa cum se procedeaza la nivel panortodox si cum prevad indrumarile tipiconale.5. Aproba ca Editura si Tipografia Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa sa supuna aprobarii Preafericitului Parinte Patriarh Daniel proiectul de brosura care va cuprinde randuiala slujbei bisericesti din noaptea trecerii dintre ani, cu continutul aprobat de Sfantul Sinod si care, in scopul uniformizarii acestei randuieli liturgice, sa fie difuzata tuturor unitatilor de cult din eparhiile Patriarhiei Romane.6. Inaltpreasfintitii si Preasfintitii Parinti chiriarhi vor da indrumarile necesare clerului privind respectarea acestor randuieli liturgice la unitatile de cult din eparhie, precum si despre indatorirea clerului de a face catehizarea credinciosilor privind rostul doxologic al randuielii liturgice stabilite pentru slujba din noaptea trecerii dintre ani.7. Pentru a se evita excesele straine de duhul credintei si al bunei-cuviinte pastorale, precum si practicile daunatoare unitatii liturgice, savarsite cu ostentatie sau din motive pecuniare, Inaltpreasfintitii si Preasfintitii chiriarhi vor adresa clerului indrumarea pastorala si duhovniceasca de a respecta randuiala citirii molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in zile de post, in cazuri individuale si, dupa caz, in legatura cu Taina Sfantului Maslu, atunci cand bolnavul solicita, aceasta randuiala trebuind sa fie insotita de post si spovedanie, atat din partea clericilor, cat si a credinciosilor. In cadrul indrumarilor respective se va preciza cu limpezime ca citirea Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in noaptea trecerii dintre ani este o practica regionala (mai ales in sudul tarii) neaprobata de Sfantul Sinod, inexistenta in alte zone ale tarii si mai ales in practica altor Biserici Ortodoxe surori.In scopul indrumarii clerului din eparhie si a personalului monahal asupra necesitatii aducerii la indeplinire si a respectarii prevederilor de la punctele 6 si 7 din prezenta hotarare sinodala, se va putea folosi prilejul conferintelor administrative lunare de la protopopiate si al sinaxelor staretilor si egumenilor de manastiri si schituri din eparhie, precum si presa scrisa sau alte mijloace audio-vizuale bisericesti centrale si eparhiale.Pentru a veni in sprijinul eparhiilor si al unitatilor de cult din cuprinsul lor, prezenta hotarare a Sfantului Sinod a fost comunicata Editurii si Tipografiei Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa (punctul 5), precum si Centrului de Presa BASILICA al Patriarhiei Romane (Radio TRINITAS, TRINITAS TV, publicatiile LUMINA, Agentia de stiri BASILICA, Biroul de presa).
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 2981
Id: 19019
Data: Dec 30, 2011
Imagine:
In cadrul proiectului Sarbatori cu har derulat in Parohia Sfantul Dionisie Exiguul Albacete, Spania, ajuns la cea de-a III-a editie, au avut loc cu ocazia Craciunului cateva actiuni cultural-religioase.Bucurosi ca, dupa foarte multi ani de asteptare, pot participa la Sfanta Liturghie in .....
Data: Dec 30, 2011
In Ajunul Craciunului, sambata, 24 decembrie 2011, incepand cu ora 17.00, la Parohia Francesti I din Protopopiatul Ramnicu Valcea a avut loc manifestarea Nasterea Domnului - inceputul mantuirii noastre , eveniment inchinat marelui praznic al Nasterii Domnului, informeaza arhiram.ro. In .....
Data: Dec 30, 2011
Pe 29 decembrie Preasfintitul Parinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului a efectuat o vizita pastorala la Asezamantul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil' din localitatea Slobozia de Giurgiu, dupa cum informeaza episcopiagiurgiului.ro. Cu acest prilej, Preasfintia Sa, insotit de o parte din .....
Data: Dec 30, 2011
Cu prilejul sarbatorii Nasterii Domnului, preotii din cadrul Cercului pastoral numarul 5 Prut, Protopopiatul Iasi 1, au organizat pe 25 decembrie o actiune filantropica la Centrul socio-medical Bivolari din judetul Iasi, informeaza Ziarul Lumina .Cei sapte preoti din acest cerc pastoral, .....
Data: Dec 30, 2011
Biserica Ortodoxa Romana a randuit la trecerea dintre ani slujbe speciale, de multumire lui Dumnezeu si de inceput bun pentru un nou an calendaristic. Despre aceste slujbe speciale, ce se savarsesc pe 31 decembrie si pe 1 ianuarie, a vorbit parintele arhimandrit Timotei Aioanei, Mare Eclesiarh .....
Data: Dec 30, 2011
La initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, in sedinta de lucru din 6 iulie 2010, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat ca anul 2011 sa fie Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana.Astfel, in anul 2011 in Patriarhia Romana au .....
Data: Dec 31, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Pr Constantin Necula - Duminica Sfintei Cruci
Pr Constantin Necula - Familia crestina si provocarile ei p1
Pr Constantin Necula - Raspunsuri la intrebari (partea 1)
Pr Constantin Necula - Atat iubesti cat daruiesti p1
Pr Constantin Necula - Firescul si nefirescul tineretii
Pr Constantin Necula - Interviu Oltenia TV
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).