In Duminica a III-a din Post, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un un cuvant de invatatura in Paraclisul Resedintei patriarhale

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a tinut ieri, 22 martie a.c., un cuvant de invatatura in Paraclisul Resedintei patriarhale, in care a reliefat intelesurile duhovnicesti ale Evangheliei Duminicii a III-a din Sfantul si Marele Post al Pastelui, numita si Duminica Sfintei Cruci. Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat semnificatiile Sfintei Cruci in viata Bisericii si in viata crestina, aratand ca lepadarea de sine si luarea crucii proprii sunt conditii ale urmarii lui Hristos, iar urmarea insasi a lui Hristos inseamna unirea cu El prin credinta, prin implinirea poruncilor Lui si prin impartasirea cu Sfintele Taine. Patriarhul Romaniei a aratat ca, in cadrul acestei Evanghelii, Mantuitorul Iisus Hristos ne invata ca nimic in lumea aceasta nu poate sa aiba o valoare mai mare decat sufletul. Parintele Patriarh a subliniat in cuvantul sau ca grija pentru mantuirea sufletului trebuie sa fie cea mai importanta constanta si consistenta preocupare a vietii crestine. Grija pentru ceea ceea ce este netrecator, pentru ceea ce este nemuritor, pentru mantuirea sufletului trebuie sa fie centrul atentiei si centrul vietii noastre. Mantuitorul Iisus Hristos arata ca lumea materiala intreaga, pamantul si tot universul, nu are atata valoare cat are fiecare suflet omenesc, pentru ca in sufletul uman se reflecta Dumnezeu Insusi. Omul fiind singura fiinta creata dupa Chipul lui Dumnezeu Cel Vesnic si nelimitat, este chemat la viata vesnica si nelimitata. Valoarea spirituala a omului este incomensurabil mai mare decat toate valorile materiale, trecatoare, limitate in spatiu si in timp, din lumea aceasta.Preafericirea Sa a subliniat faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos a aratat, in Evanghelia ce s-a citit ieri, la Sfanta Liturghie, ca cine se leapada de El in neamul acesta si Fiul Omului se va lepada de el atunci cand va veni la judecata cu sfintii ingeri. Patriarhul Daniel a evidentiat ca Evanghelia ne arata ca nu este suficient sa credem in taina si sa ne rugam in particular, ci credinta trebuie sa fie marturisita si in public, pentru ca cine se rusineaza sa marturiseasca pe Hristos pierde foarte mult, fiindca nici Hristos nu-l va marturisi inaintea lui Dumnezeu-Tatal. Ţinta finala, scopul final al vietii Bisericii este trecerea prin suferinta crucii, prin bucuria Invierii si impartasirea de slava imparatiei cerurilor. Mantuitorul Iisus Hristos, cand vorbeste despre cruce, vorbeste si despre slava imparatiei cerurilor. Prin aceasta, Evanghelia de astazi vrea sa ne arate ca exista o legatura interioara intre Crucea lui Hristos si Invierea lui Hristos. Taina Invierii lui Hristos este ascunsa in cruce ca iubire jertfelnica, iar slava crucii se vede in Inviere. Forma tainica a Invierii este crucea, si forma slavita a crucii este Invierea, a spus Preafericirea Sa.In continuare, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a explicat ca Sfintii Parinti ai Bisericii au randuit ca, in aceasta Duminica a III-a din mijlocul postului, sa acordam o atentie deosebita Sfintei Cruci pentru intelesurile multiple ale ei si pentru intelesurile multiple ale postului. Duminica Sfintei Cruci, din mijlocul Postului Sfintelor Pasti, ne aduce aminte ca neinfranarea sau ne-postirea lui Adam si neascultarea lui Adam fata de Dumnezeu se vindeca acum prin post, prin infranare, prin rastignirea patimilor egoiste si prin ascultarea de Dumnezeu. Crucea, ca semn al infranarii, al rastignirii voii proprii egoiste, pentru a urma voia lui Dumnezeu si a invia sufletul din moartea pacatului, este, pentru noi, aducere-aminte a lucrarii mantuitoare a lui Iisus Hristos de ridicare a lui Adam celui cazut, de infranare fata de lucrurile materiale si de ascultare fata de Dumnezeu, a explicat Parintele Patriarh.Intaistatatorul Bisericii noastre a aratat, de asemenea, ca Duminica Sfintei Cruci este o prefigurare, o preinchipuire, o pregustare, o inainte-vestire a Saptamanii Sfintelor Patimi si a Invierii. Duminica a III-a din Post este o pregustare a tainei Sfintei Cruci, nedespartita de Sfanta Inviere a lui Hristos. Cantarile din aceasta duminica ne arata ca Sfanta Cruce cea de viata facatoare este numita semn al biruintei. Este numita izvor al bucuriei, lauda monahilor si a preotilor, bucuria Bisericii, lumina a vietii crestine. Sfanta si de viata facatoare Cruce a lui Hristos ne lumineaza in timpul postului, pentru ca in ea se ascunde taina iubirii, taina Invierii lui Hristos si taina invierii sufletului nostru din moartea pacatului. Biserica, prin cantarile ei, ne indeamna sa ne inchinam Sfintei Cruci si sa o sarutam cu bucurie, ca fiind semn al iubirii lui Hristos, al biruintei lui Hristos asupra pacatelor, asupra mortii si asupra diavolului, asupra iadului. Sfanta Cruce este, pentru noi, arma puternica, este semn de biruinta, pentru ca Cel rastignit pe ea este Hristos Cel Atotputernic si Smerit. Smerenia Lui pe Cruce a biruit mandria diavolului, a mai spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.Sursa: ziarullumina.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 712

Id: 461

Data: Mar 23, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).