În societatea europeana de astazi, aflata în plin proces de secularizare, omul contemporan îsi pune tot mai putin problema comuniunii sale cu Dumnezeu si în consecinta problematica unei judecati universale si înfricosatoare la sfârsitul lumii.Structura omului secular de astazi este una a individului blocat în Carpe diem care este marcat de febra împovaratoare si bolnavicioasa a consumismului ajuns din plan material în plan dialectic. Omul se defineste astazi ca fiind autonom, excluzând din viata sa prezenta lui Dumnezeu si, în definitiv, consecintele nerespectarii poruncilor date de Bunul Dumnezeu. Acest lucru în contextul în care unica valoare a societatii europene contemporane este doar justitia umana, iar cea divina aproape este greu sa o mai gasesti în gândirea axiologica occidentala de astazi. Omul societatii consumiste îsi reseteaza gândirea crestina care are ca obiectiv mântuirea trecuta prin filtrul criteriilor înfricosatei judecati din dorinta de a-si da frâu liber pornirilor carnale inoculate si amplificate de consumism fara a se mai gândi la consecintele faptelor sale în perspectiva vietii vesnice. Este mai comod sa excluda valorile crestine din viata sa pentru ca astfel sa se arunce cu totul în groapa asa-ziselor libertati individuale care nu sunt altceva decât tentatia libertinajului extrem al pacatului neascultarii fata de Dumnezeu si care îl duc la pierderea obiectivului existentei umane, si anume vietuirea vesnica cu îngerii în Împaratia lui Dumnezeu, adica mântuirea.Pentru omul credincios judecata universala de la sfârsitul veacurilor este înfricosatoare deoarece este completa si definitiva, iar el nu poate afirma cu toata puterea ca a facut în timpul vietii sale tot binele în raport cu semenii sai.De ce este înfricosatoare dreptatea lui Dumnezeu? Este înfricosatoare pentru ca noi suntem nedrepti. Noi consideram lucrurile nedrepte ca fiind dreptatea. Este înfricosatoare dreptatea lui Dumnezeu pentru ca este iubire, este înfricosatoare pentru ca noi nu o întelegem si atunci când Dumnezeu ne pune în fata criteriile judecatii ramânem socati de simplitatea lor. Criteriile judecatii sunt cele ale milei crestine, fiind simple si extraordinare. Ca sa ajungi în Împaratia lui Dumnezeu, ca sa traiesti vesnic cu Dumnezeu este nevoie de foarte multa simplitate. Nu îti cere sa te rogi de 25 de ori pe zi, îti cere doar sa te rogi. Nu ai niste reglementari stricte, nu exista o reteta a mântuirii, ci singura chezasie a mântuirii este urmarea lui Hristos.Dreptatea noastra nu este dreptatea lui Dumnezeu. De aceea dreptatea lui Dumnezeu este înfricosatoare. Criteriile de evaluare a dreptatii noastre sunt de cele mai multe ori false. La judecata ti se vor pune înainte exemple din timpul tau, deci nu vei fi judecat pe criterii din alte timpuri. Cei mai multi dintre noi traim în afara criteriilor pe care le fixeaza Hristos foarte clar pentru mântuire. Din pacate, chiar daca stam toata ziua cu Scriptura deschisa, în inima noastra nu îl avem tot timpul pe Hristos.Noi, prin faptele noastre, aratam ca nu raspundem iubirii lui Dumnezeu care ne-a dat darul vietii si lumea sa o stapânim. Cum ar trebui sa raspundem iubirii lui Dumnezeu? Dumnezeu ne cere sa-I raspundem cu iubirea fata de semenii nostri, astfel vedem în ei chipul lui Dumnezeu si ne aratam iubirea fata de El. Aici e marea taina ca nu ne cere Dumnezeu lucruri spectaculoase, ci lucruri simple, dar pe care de cele mai multe ori nu suntem în stare sa le savârsim. Daca ne cerea mai mult decât puteam duce atunci am fi avut justificare, însa ne cere foarte putin din timpul nostru, ne cere poate 5-10 minute din timpul zilnic, dar nici acelea nu suntem în stare sa le dedicam Lui. De asemenea, indiferenta fata de aproapele este unul dintre pacatele cele mai grave, pentru aceasta indiferenta suntem condamnati la pierderea Împaratiei cerurilor.Mântuirea o dobândim în masura în care suntem milostivi în viata noastra pamânteasca. Acesta este criteriul fundamental al judecatii universale de la sfârsitul veacurilor. (Editorial semnat de Pr. dr. Ciprian Florin Apetrei si publicat în Editia din 23 februarie 2014 a saptamânalului Lumina de Duminica)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 716
Id: 38367
Data: Feb 21, 2014
Imagine:
„Călători şi pribegi suntem noi, Doamne, înaintea Ta!” (1 Paralipomena 29, 15)
Cu multă tristețe am aflat de mutarea la cele veșnice a părintelui Constantin C. Cojocaru, profesor erudit şi dedicat misiunii sacerdotale, care .....
Data: Feb 21, 2014
În Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi, Înaltpreasfinţitul Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, va oficia Sfânta Liturghie în parohia Bohotin, Protopopiatul Iaşi 2, judeţul Iaşi, iar IPS .....
Data: Feb 21, 2014
Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, alături de un sobor de preoţi şi diaconi, a săvârşit joi, 20 februarie, Sfânta Liturghie în parohia "Sfinţii Voievozi" din Roman. Toţi .....
Data: Feb 21, 2014
Zile de doliu și de mare durere în satul Lunca, comuna Vânători, judeţul Neamţ, unde părintele Constantin Cojocaru, fost profesor la Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Veniamin Costachi“ de la Mănăstirea .....
Data: Feb 21, 2014
Trainerul evenimentului va fi diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iaşi şi secretar general al Centrului de Cercetare Interdisciplinară în .....
Data: Feb 21, 2014
Juriul competiţiei a fost compus din Iulia Stavarachi, consultant artistic Ateneul Tătăraşi Iaşi şi colaborator Radio Iaşi, Sorin Otînjac, artist plastic şi cadru didactic la Universitatea de Arte Plastice Iaşi, Eugen Mircea, .....
Data: Feb 21, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).