Întreaga natura creata este darul lui Dumnezeu pentru om. De aceea, toate bunurile materiale din viata pamânteasca trebuie întelese, respectate si pretuite ca daruri ale iubirii lui Dumnezeu, pentru ca oamenii, pornind de la daruri, sa-l caute pe Daruitor. Daca omul nu întelege responsabilitatea pe care o are fata de lume, ea poate deveni zid despartitor între el si Dumnezeu.În întelegerea omului modern, „a trai“ a capatat un înteles aproape identic cu verbul „a consuma“. Omul zilelor noastre a devenit un „consumator“ prin excelenta, indiferent ca este vorba de alimente sau de informatie. „A fi“ nu mai valoreaza mare lucru, „a avea“ este totul. Iar când mirajul bogatiei acapareaza si secatuieste sufletul omului, singura lui scapare este la Dumnezeu. Numai prin credinta si rugaciune omul cazut în patima iubirii de avutie poate reveni pe fagasul cel bun al relatiei pline de iubire si întelegere în vederea unei comuniuni libere si daruitoare fata de Dumnezeu si semenii sai.În cele ce urmeaza vom vorbi despre felul în care bogatia lumeasca poate afecta viata duhovniceasca si relatia de iubire a omului fata de semenii sai, la care este chemat de Dumnezeu si de care depinde însasi mântuirea sa.Bogatiile naturii, darul lui Dumnezeu pentru omSfântul Grigorie de Nyssa spune ca Dumnezeu a creat pe om din bunatate, ca sa-l faca partas la iubirea Sa intratrinitara. Natura întreaga a fost creata de Dumnezeu ca un dar pentru om, pentru viata lui trupeasca si pentru formarea lui spirituala în vederea vietii de veci. Prin acest dar, omul poate ajunge sa-L cunoasca pe Creatorul Sau si sa atinga astfel sensul ultim pentru care a fost creat. Parintele Dumitru Staniloae afirma ca lumea slujeste la ridicarea noastra la sensul ultim sau la obtinerea plenitudinii noastre în comuniunea cu Dumnezeu cel personal. Însa pentru a se putea bucura de acest dar, omul are responsabilitatea de a darui la rândul sau ceva lui Dumnezeu si semenilor sai. Sfântul Maxim Marturisitorul în Capete Gnostice spune: „Toate cele vazute se cer dupa cruce, adica dupa deprinderea de a stavili afectiunea fata de ele a celor ce sunt dusi prin simturi spre ele“. Când uita acest lucru, bunurile materiale devin pentru el piedica în calea desavârsirii. Sfântul Antonie cel Mare spune în acest sens: „Dupa cum hainele mai mari decât masura împiedica la miscare pe cei care se lupta, asa si dorinta avutiei peste masura împiedica sufletele sa lupte sau sa se mântuiasca.“Responsabilitatea omului fata de darul lui Dumnezeu în relatia cu semeniiDumnezeu ne-a dat toate lucrurile ca daruri din iubirea Sa nemarginita. Noi suntem chemati sa raspundem acestei iubiri nealipindu-ne inima de ele, ci daruindu-le, la rândul nostru, semenilor din jur. Iubirea noastra manifestata prin daruri pentru semenii nostri ajuta la sporirea comuniunii cu ei. „În dar ati luat, în dar sa dati“ (Matei 10, 8). Atunci când oferim si altora cele ale noastre, le închinam de fapt lui Dumnezeu, care le-a dat pentru toti (Matei 25, 34). Dumnezeu vrea ca talantul primit de la El sa fie dat zarafilor, adica la cei care stiu sa lucreze cu el, ca sa fie luat înapoi cu dobânda (Matei 25, 27). Darul facut de cineva altuia i se întoarce întotdeauna cu un folos sporit. Mântuitorul Hristos ne recomanda sa ne facem prieteni dintre cei nevoiasi, daruind din bogatia care nu este de la noi, ca si ea sa ne ajute sa intram la bogatia cea vesnica (Luca 16, 8-9).Toate bunurile pe care ni le-a daruit Dumnezeu pot servi ca legatura a iubirii între persoane; prin aceasta ele nu devin paravane despartitoare între oameni, ci pot servi la desavârsirea lor. Bunurile ca daruri au menirea sa zideasca comuniunea între oameni, iar noi suntem chemati sa nu ne lipim inima de ele, pentru sporirea acestei comuniuni. Drumul spre Dumnezeu trece prin umanizarea noastra. Iar în aceasta umanizare nu se poate înainta decât prin comuniunea cu semenii nostri. De aceea lucrurile materiale nu ne sunt date numai pentru practicarea unui dialog al fiecaruia dintre noi cu Dumnezeu, ci si pentru deschiderea noastra fata de cel de lânga noi. Acest dialog se cere facut în constiinta ca lucrurile materiale ne sunt date de Dumnezeu pentru folosirea lor ca daruri în numele Lui, din porunca si din bogatia Lui, ca semne ale iubirii Lui, pentru ca aceasta iubire sa se extinda si între noi.În ziua de astazi se poate observa ca resursele naturale sunt din ce în ce mai limitate. Tocmai de aceea, daruirea, sacrificiul si constiinta insuficientelor ar trebui sa primeze mai mult ca oricând. În felul acesta nu gresim daca afirmam ca darul si ajutorul oferit semenilor nostri se constituie nu numai ca o conditie a cresterii spirituale pentru viata de veci, ci chiar ca o conditie „sine qua non“ a convietuirii oamenilor pe pamânt.Se poate pune astazi întrebarea: daca un om a acumulat prin mijloace cinstite, pentru ca a fost harnic, inteligent, a stiut cum sa-si foloseasca mijloacele ca sa ajunga bogat, nu poate acel om sa fie si bogat, sa fie si un bun crestin si sa aiba o relatie buna cu Dumnezeu?În Filocalie, Cuviosul Nil Ascetul spune: „Bine este dar sa ramânem între hotarele lucrurilor de trebuinta si sa ne silim cu toata puterea sa nu trecem dincolo de acestea, caci daca suntem dusi de pofta spre cele placute ale vietii, nici un temei nu mai opreste pornirea noastra spre cele dinainte. Fiindca ceea ce este peste trebuinta nu mai are nici un hotar, ci o nazuinta fara sfârsit si o desertaciune fara capat sporeste necontenit osteneala în jurul lor, hranind pofta, ca pe o flacara, prin adaugirea materiei“.Desi în teorie bogatia nu ar fi în sine un pacat, în practica ea înseamna huzur, desfatare, si în cele din urma, dupa ce omul si-a lipit sufletul de acestea, avaritie. Sa traiesti în huzur si în desfatare înseamna sa începi sa uiti de Dumnezeu si sa te limitezi la viata de aici si la binele pe care ti-l aduce ea. Adica sa încalci cea mai mare porunca: „Sa îl iubesti pe Domnul Dumnezeu tau cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau“ (Matei 22, 37). Iar ajungând, împins de iubirea de arginti, la zgârcenie si nemilostivire, înseamna sa nu iubesti pe aproapele tau „ca pe tine însuti“ (Matei 22, 39).Asadar, departe de a fi un bine sau un lucru indiferent, bogatia este o piedica în calea mântuirii sufletului. Avem de altfel exemplul tânarului dregator bogat care îi cere Mântuitorului sfat în privinta dobândirii vietii vesnice. Pentru ca a tinut „din tineretile sale“ poruncile, Domnul îi mai cere un lucru: „Auzind Iisus i-a zis: Înca una îti lipseste: vinde toate câte ai si le împarte saracilor si vei avea comoara în ceruri; si vino de-mi urmeaza Mie“ (Luca 18, 22). Dar tânarul, bogat si sus-pus fiind, se întristeaza. El se gaseste brusc într-un impas existential. Logica omeneasca se contrapune, în acest caz, logicii dumnezeiesti. Tânarul era consecvent filosofiei lumesti, gândea în termeni omenesti, ai întelepciunii si ai culturii civilizatiei umane din epoca sa, care nu s-a schimbat deloc nici pâna astazi, în timp ce Mântuitorul Hristos îi oferea perspectiva cereasca, a Împaratiei lui Dumnezeu. Aceasta filosofie cereasca este placuta la nivel teoretic, dar când este vorba de a te conforma personal ei, constati ca îti stau în cale o multime de obstacole. Exigentele Evangheliei sunt maximaliste, ea ne cere nu o îmbunatatire a vietii, ci o schimbare radicala a ei. Tânarul ar fi acceptat probabil sa-si sacrifice o parte din avutie, dar nu pe toata. De aceea, în privinta bogatiei, Mântuitorul nu lasa loc de interpretari atunci când zice ca mai degraba intra o camila prin urechile acului decât un bogat în Împaratia lui Dumnezeu (Luca 18, 25).Astazi, parca mai mult ca oricând, ne gasim si noi pusi în fata aceleiasi dileme. Ramâne la alegerea noastra daca cedam perspectivei si logicii omenesti sau daca ne plecam smeriti cugetele în fata întelepciunii dumnezeiesti. (Articole semnat de Pr. Gabriel Frunza si publicat în “Ziarul Lumina” din data de 4 noiembrie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 887
Id: 35215
Data: Nov 4, 2013
Imagine:
În Duminica a XXII-a dupa Rusalii, Preasfintitul Parinte Lucian, Episcopul Caransebesului, s-a aflat în mijlocul credinciosilor din Parohia Vrani, oficiind Sfânta .....
Data: Nov 4, 2013
Înaltpreasfintitul Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, s-a aflat duminica, 3 noiembrie 2013, în mijlocul credinciosilor din parohia Cipau, protopopiatul Târgu-Mures, .....
Data: Nov 4, 2013
În Duminica a XXII-a dupa Rusalii, Preasfintitul Lucian, Episcopul Caransebesului, s-a aflat în mijlocul credincioșilor din Parohia Vrani, Protopopiatul Reșița. Cu acest prilej .....
Data: Nov 4, 2013
Parohia Ortodoxa Româna “Sf. Nectarie Taumaturgul” din Coslada (Madrid), Spania, organizeaza, cu binecuvântarea Preasfintitului Timotei, Episcopul Ortodox .....
Data: Nov 4, 2013
Unul dintre cele mai reprezentative lacasuri de închinare ale Cetatii Baniei, Biserica"Adormirea Maicii Domnului" – Mântuleasa, a îmbracat duminica, 3 .....
Data: Nov 4, 2013
La 3 noiembrie 2013, în Duminica a XXII-a dupa Rusalii, Înaltpreasfintitul Parinte Gherasim, Arhiepiscopul Râmnicului, a luat parte la Sfânta Liturghie oficiata de .....
Data: Nov 4, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Atlas biblic - Psalmul 14 - Pr Petre Semen 21 01 2014
Atlas biblic - Sfanta Treime - Alexandru Flavian Sava - Pr Petre Semen 05-04-2016
Atlas biblic - Psalmul 13 - Pr Petre Semen 07-06-2016
Atlas biblic - Ingerii cazuti - Pr Alexandru Mihaila - 07 04 2014
Atlas biblic - Profetul Amos - Pr Alexandru Moldovan
Atlas biblic - Proorocul Ilie - Pr Remus Onisor 2013-06-28
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).