In luna mai a acestui an se implinesc 650 de la recunoasterea Mitropoliei Ţarii Romanesti sau Ungrovlahiei de catre Patriarhia Ecumenica de la Constantinopol. Dupa cum arata Parintele Mircea Pacuraru, academician si profesor universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxa Andrei Şaguna din Sibiu, in lucrarea Istoria Bisericii Ortodoxe Romane, vol. 1, doua scrisori datate mai 1359 atesta acest moment istoric: S-au pastrat doua acte privitoare la aceasta recunoastere, ambele din mai 1359, scrise in limba greaca. Primul era «inscrisul» sau hotararea sinodului Patriarhiei din Constantinopol, prin care mitropolitul lachint — fost de Vicina — era recunoscut ca mitropolit al Ungrovlahiei. Al doilea act este scrisoarea patriarhului ecumenic Calist I (1350-1354 si 1355-1363), catre domnitorul Nicolae Alexandru, prin care-i aducea la cunostinta hotararea sinodului. In hotararea sinodala se arata ca domnitorul Nicolae Alexandru «a cerut nu o data, ci de mai multe ori, prin scrisorile sale», ca Biserica din tara lui sa fie sub obladuirea canonica a scaunului Patriarhiei din Constantinopol, de unde sa primeasca un arhiereu hirotonit de patriarh si care sa faca parte din sinodul patriarhal. In acest scop, domnul «a si chemat cu catva timp inainte pe Prea Sfintitul Mitropolii al Vicinei, din apropierea sa, pe chir lachint, si a primit cu foarte mare bucurie binecuvantarea sa». El a cerut Patriarhiei ca deocamdata sa recunoasca transferarea acestui ierarh de la Vicina «la Biserica a toata Ungrovlahia», urmand ca dupa moartea lui, «sa se aleaga altul si hirotonindu-se de catre Prea Sfanta mare Biserica a lui Dumnezeu cea pastorita de noi, sa fie trimis acolo ca pastor si arhiereu legiuit a toata Ungrovlahia...». Astfel, lachint devenea «Prea Sfintit mitropolit a toata Ungrovlahia, preacinstit si iubit frate in Domnul». Pe temeiul acestei hotarari si in virtutea harului hirotoniei intru arhiereu, noul mitropolit urma «sa intareasca pe citeti, in toata eparhia si enoria lui, sa ridice in treapta ipodiaconi si diaconi, sa hirotoneasca preoti si sa ia pe mana sa toate drepturile din orice parte ar fi». Se randuia, in aceiasi timp, «ca toti clericii din acea tara si ceilalti sfintiti calugari sau laici, sa-l asculte si sa i se supuna ca unui adevarat pastor, parinte si dascal al lor, sa primeasca bucuros si sa implineasca toate cate va spune si cu ce-i va sfatui si invata pe ei, cu privire la folosul lor sufletesc».Prin scrisoarea adresata domnitorului Nicolae Alexandru, patriarhul il instiinta ca a hotarat — impreuna cu sinodul —, avand si incuviintarea imparatului Ioan V Paleologul (1341-1376 si 1379-1391), ca Iachint «sa fie de acum inainte... legiuit arhiereu a toata Ungrovlahia», avand dreptul sa faca in eparhia sa «toate cate se cuvin unui arhiereu legiuit», indatora totodata pe domn sa faca, in numele sau si al urmasilor, o «scrisoare cu juramant», prin care sa promita ca si in viitor vor ramane sub obladuirea Patriarhiei de Constantinopol si vor primi arhiereu de colo. Scrisoarea se incheia cu indemnul catre domn de a se tine strans de «dogmele cele primite de toti si mostenite din parinti si sanatoase» si cu urarea ca Dumnezeu sa-l tina «scutit de boli, bucuros, sanatos si mai presus de toata intamplarea cea neplacuta».Deci prin aceste doua acte se ratifica un fapt implinit anterior, cu alte cuvinte, se legalizeaza situatia lui lachint, care fusese chemat «cu catva timp inainte» in fruntea Bisericii din Ţara Romaneasca. Nu se preciza insa de cat timp era lachint pe langa voievod. Din hotararea sinodului patriarhal reiese ca domnul a cerut incuviintarea stramutarii lui lachint «nu numai o data, ci de mai multe ori», iar in scrisoarea catre domn se amintea de «scrisorile domniei tale si din cele de la inceput si din cele din urma», ceea ce arata ca e vorba de un timp mai indelungat. Din ambele scrisori reiese ca initiativa alegerii si mutarii lui lachint a apartinut domnitorului si ca el a staruit mult ca noul mitropolit sa fie lachint, si nu altcineva. Aceasta staruinta se poate explica prin relatiile personale dintre ei doi, deci prin pretuirea de care se bucura lachint din partea domnului, care va fi avut prilejul sa-l cunoasca, dat fiind ca Vicina apartinea acum Ţarii Romanesti. N-ar fi exclus ca aceasta staruinta a domnului sa fi fost determinata si de faptul ca lachint va fi fost un bun cunoscator al hribii romane si al celei slave .Cu prilejul omagierea acestui eveniment din istoria Bisericii Ortodoxe Romane, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel efectueaza o vizita frateasca la Patriarhia Ecumenica, in perioada 27 mai-2 iunie 2009. Vizita se inscrie si in seria manifestarilor consacrate anului 2009, proclamat de catre Sfantul Sinod Anul comemorativ-omagial al Sfantului Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei († 379), si al celorlalti Sfinti Capadocieni .
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 776
Id: 1365
Data: May 27, 2009
Imagine:
Cu ocazia hramului Manastirii Neamt, maine, 28 mai 2009, membrii Sinodului mitropolitan al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, in frunte cu Inaltpreasfintitul Teofan Mitropolitul Moldoivei si Bucovinei, vor oficia slujba Sfintei Liturghii, iar in dupa-amiaza aeleiasi zile se vor intruni in .....
Data: May 27, 2009
Preotii din Protopopiatul Suceava I s-au intalnit astazi, 27 mai 2009, in sedinta lunara, ce a fost prezidata de Inaltpreasfintitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei si Radautilor. Tema conferintei a fost sustinuta de catre pr. Ionel Irimia, de la Biserica Sfanta Inviere din Suceava, si a cuprins .....
Data: May 27, 2009
Cu binecuvantarea Intaistatatorului Bisericii Ortodoxe Romane, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhia Romana a incheiat la sfarsitul anului 2008 un parteneriat cu lantul de magazine S.C. Selgros Cash & Carry SRL, privind proiectul numit Masa Bucuriei. In urma acestui parteneriat, compania .....
Data: May 27, 2009
In Piata Roman Voda din municipiul Roman va fi sfintit maine, 28 mai a.c., de praznicul Inaltarii Domnului, cu ocazia Zilei Eroilor, drapelul de lupta al Garnizoanei Roman. Aceasta slujba speciala va fi oficiata, cu binecuvantarea Preasfintitului Ioachim Bacauanul, Arhiereu-Vicar al .....
Data: May 27, 2009
Marti, 26 mai a.c., la Centrul eparhial din Timisoara a avut loc Sinaxa staretilor, staretelor si duhovnicilor din Arhiepiscopia Ortodoxa romana a Timisoarei. Programul Sinaxei a inceput prin oficierea Sfintei Liturghii, savarsita in Catedrala Mitropolitana, de la ora 7:30. In continuare, in .....
Data: May 27, 2009
In perioada 22-24 mai 2009, la Seminarul Teologic Liceal Ortodox Veniamin Costachi de la Manastirea Neamt, a avut loc prima editie a proiectului interjudetean intitulat Valori culturale romanesti. Proiectul se desfasoara in cadrul parteneriatului dintre Colegiul National Mihai Eminescu din .....
Data: May 27, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).