In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
1. Biserica reprezinta rodul lucrarii Duhului Sfant in lume. Lucrarea Duhului este UNA si SFANTA , asa cum si Biserica este. De la Cincizecime incoace, Duhul Sfant a ramas prezent in lume, lucreaza si conlucreaza cu oamenii spre mantuirea lumii.
2. Biserica Ortodoxa Romana este rodul lucrarii Duhului Sfant pentru neamul romanesc de oricand si de pretutindeni. Biserica nu e totuna cu patriarhia, episcopia sau cu parohia. Patriarhia, episcopia sau parohia sunt institutii care functioneaza dupa chipul institutiilor administrative lumesti si pot sluji Biserica lui Hristos sau nu, dimpotriva, ele putand aduce deservicii Bisericii. Acolo unde se vad urmarile pacatelor savarsite de clerici si/sau mireni nu mai putem vorbi de rodul lucrarii Duhului Sfant si de Biserica. De exemplu, patriarhul ortodox al Romaniei este patriarhul Patriarhiei Ortodoxe Romane. El este si patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane numai atunci cand patriarhul lucreaza cu harul slujirii preotesti si cand isi foloseste harismele personale in folosul mantuirii pastoritilor sai. Deci patriarhul, episcopul si preotul reprezinta Biserica doar in cele ale lucrarii Duhului Sfant. Cand rodul lucrarii clericilor este pacatul,atunci ei sunt cel mult reprezentanti ai mitropoliilor, episcopiilor sau parohiilor pe care le deservesc, dar nu si ai Bisericii. Prin urmare, granitele Bisericii si ale lucrarii Duhului Sfant nu corespund intotdeauna cu granitele exterioare trasate de institutiile patriarhiei, episcopiei sau parohiei. De aceea, patriarhia, episcopia sau parohia trebuie sa caute sa isi plieze tot mai mult granitele exterioare dupa cele interioare ale Bisericii si ale lucrarii Duhului Sfant. Patriarhia, episcopia sau parohia trebuie sa caute a functiona nu dupa regulile si normele institutiilor acestui veac, ci sa functioneze "precum in cer asa si pe pamant"(Matei VI,10) adica dupa unica a Lege a lui Hristos si a Imparatiei Lui: Legea Harului si a Iubirii. Prin urmare, patriarhia ortodoxa romana trebuie sa alcatuiasca si sa adopte un nou statut de organizare si de functionare in care sa transpara vointa lucrarii cu harul Duhului Sfant, iar nu vointa lucrarii omenesti.
3. Daca sunt mireni, preoti sau episcopi care se dezic de patriarhia romana nu inseamna neaparat ca se dezic si de Biserica Ortodoxa Romana. Dezicerea sau ruperea de patriarhie, episcopie sau parohie nu este schisma, nu e ruptura de Biserica Ortodoxa Romana, mai ales daca institutia patriarhiei, episcopiei sau parohiei este sau a devenit una corupta.
4. Este necesara dezinstitutionalizarea excesiva a eparhiilor, dialogul dintre ierarh si pastoriti sa fie unul cu precadere personal decat institutional. Dumnezeu dialogheaza personal cu omul, nicidecum institutional.
5. Urmare a compromiterii publice a tot mai multor ierarhi ortodocsi romani este nevoie ca:
- ierarhii implicati in scandaluri publice sa se retraga din activitatea eparhiilor pe care le deservesc;
- ierarhii sa renunte la salariile mari,la veniturile din onorarii si, in general, la veniturile de orice fel;
- ierarhii sa renunte la averi personale, la resedintele de lux, masinile de lux de care se folosesc precum si la orice fel de accesorii excentrice, bunuri banesti sau materiale;
- ierarhii sa vietuiasca din punct de vedere pecuniar macar asemenea mirenilor de rand, daca votul saraciei de bunavoie nu si-l pot asuma in totalitate asa cum au jurat;
- ierarhii sa iasa la misiune intre credinciosii pe care-i pastoresc, sa renunte la asa-zisele vizite pastorale, unde merg doar pentru ospete festive si pentru a incasa onorarii generoase;
6. Atunci cand ierarhii sunt criticati, nu se cheama ca Biserica este lovita. Ierarhii sa nu se mai ascunda in spatele Bisericii, sa se identifice in pacat cu Biserica si daca sunt criticati sa raspunda intotdeauna in nume personal. Critica nu e totuna cu judecata. Critica are menirea de a indrepta, in timp ce judecata duce la defaimare. Sf Ap Pavel l-a criticat pe Sf. Ap. Petru si acest fapt nu a micsorat cu nimic autoritatea apostolica a celui din urma(Gal. II, 11-14).
7. Este necesara ruperea legaturilor ecumeniste si reluarea dialogului cu fratii ortodocsi organizati sub alte jurisdictii canonice sau necanonice de pe stil vechi sau nou. Un episcop, preot sau mirean dintr-o structura necanonica este mult mai aproape din punct de vedere al crezului ortodox decat oricare dintre membrii structurilor eterodoxe.
8. Institutiile eparhiale sa renunte la afaceri comerciale, iar construirea Catedralei Mantuirii Neamului sa fie finantata din profitul si din vanzarea afacerilor patriarhiei, mitropoliilor, arhiepiscopiilor, episcopiilor de pe tot cuprinsul Patriarhiei Ortodoxe Romane.
9. Catedrala Mantuirii Neamului sa se denumeasca Catedrala Tuturor Sfintilor Romani si a Tuturor Eroilor Neamului cu zile de praznuire la Duminica Tuturor Sfintilor Romani, la Inaltarea Domnului si la 30 noiembrie de ziua "Sfantului Apostol Andrei", ocrotitorul Romanilor.
10.Daca preotii din administratiile eparhiale slujesc si in parohii, atunci sa slujeasca voluntar in administratia eparhiala, fara nici un fel de remuneratie.
11. Centrele eparhiale sa nu mai puna nici un fel biruri sau taxe pentru parohiile din subordine.
12. Sa se desfiinteze institutia protopopiatului, iar protoiereii sa reprezinte ierarhul, atunci cand ierarhul nu poate ajunge intr-o parohie.
13. Ascultarea in Biserica e taina dumnezeiasca si este, in sens duhovnicesc, asemenea relatiei de iubire dintre parinte si fiu. Ascultarea nu e instrument de abuz al ierarhului. Ierarhul la randul lui trebuie sa asculte de Biserica si sa slujeasca Biserica. Daca ierarhul nu slujeste Biserica, atunci nimeni nu trebuie sa mai asculte de ierarh.
14."Sfantul Sinod" sa se intituleze "Sfintitul Sinod". Unui ierarh ne adresam cu apelativul de "prea sfintit", nicidecum de "prea sfant".
15. Prin succesiune apostolica clericii sunt purtatori ai harului dumnezeiesc si indiferent de vrednicia lor, harul lucreaza in Sfintele Taine, in Sfanta Liturghie si ierurgii pentru actualizarea prezentei lui Hristos in lume si a lucrarii Lui permanente.("Iata sunt cu voi in toate zilele pana la sfarsitul veacului. Amin. " Matei XXVIII, 20)
16. Hirotonia unui ierarh e valida atunci cand hirotonia lui a fost savarsita de ierarhi care la randul lor au harul Duhului Sfant primit prin succesiune de la Sfintii Apostoli, iar acel ierarh se afla in comuniune hristica cu alti ierarhi ce au primit hirotonie valida. Daca ierarhii se afla in comuniune de interese personale sau de orice natura omeneasca, iar nu in comuniune hristica, atunci principiul comuniunii nu mai este un principiu canonic de recunoastere a unui ierarh canonic. Singurul principiu ramane cel al hirotoniei valide.
17. Un preot caterisit nu pierde harul Duhului Sfant. Ceea ce Dumnezeu daruieste, El nu mai ia inapoi. Harul unui preot caterisit e lucrator. Daca preotul a fost caterisit pe drept atunci harul ar putea sa lucreze spre osanda preotului, dar ramane lucrarea harului in folosul credinciosilor. Judecata preotului este numai la Dumnezeu.
18. Preotia nu e un drept, ci e jertfa asumata. Daca preotul caterisit a dovedit sau dovedeste ca a lucrat sau ca lucreaza jertfelnic pentru pastoritii sai, iar nu pentru interes personal ori alt interes omenesc, atunci avem garantia ca preotia lui este lucratoare.
19. Episcopul nu genereaza de la sine harul Sfantului Duh, ci il are primit de la Hristos prin hirotonie. Harul de la Hristos e unul primit in dar ("In dar ati primit, in dar sa dati" - Matei X,8) iar nu captat, confiscat sau monopolizat in interes personal sau alte interese omenesti.
20. Daca sunt preoti necanonici si institutii bisericesti necanonice,acestia/acestea decat sa fie combatuti/combatute, e mai intelept sa se aplice rationamentul de bun simt al invatatului Gamaliel din Faptele Apostolilor,cap. 5, vers.38-39 :" Feriti-va de oamenii acestia si lasati-i, caci daca aceasta hotarare sau lucrul acesta este de la oameni se va nimici; iar daca este de la Dumnezeu nu veti putea sa-i nimiciti, ca nu cumva sa va aflati si luptatori impotriva lui Dumnezeu."
21.Nu decizia unui consistoriu eparhial (si omenesc pana la urma), anuleaza o hirotonie care e taina dumnezeiasca. Daca s-ar deshirotoni un preot atunci consistoriile ar putea sa opereze si desbotezari, desmiruiri sau descununari.
22.Acest manifest nu indeamna la dezbinare, ci indeamna la indreptarea ierarhilor si la refacerea organizatorica a eparhiilor dupa adevaratul chip al Bisericii lui Hristos.
23. Autorul acestui manifest nu agreeaza slugarnicia sub masca ascultarii fata de ierarh, dar nu este de acord nici cu atitudinea celor care ar vrea sa foloseasca acest document ca pretext pentru defaimarea Bisericii lui Hristos.
24. Scopul acestui manifest este acela de a fi adus la cunostinta ierarhilor din cuprinsul patriarhiei ortodoxe romane precum si tuturor celor care doresc reorganizarea institutiilor eparhiale care vor cu adevarat sa deserveasca Biserica lui Hristos.
25. Prezentul manifest nu vizeaza inlocuirea ierarhilor vrednici, demni de respectul preotilor si al credinciosilor sau cel putin necompromisi public.
26. Prezentul manifest poate contine erori si/sau lipsuri si poate fi corectat sau completat.
27. Convingerea autorului este ca dezbaterea, perfectarea, asumarea si sustinerea unui astfel de manifest de catre clerici si credinciosi precum si aducerea lui la cunostinta membrilor ierarhiei superioare ar putea determina un inceput de schimbare in reorganizarea institutiilor eparhiale ortodoxe romanesti dupa adevaratul chip al Bisericii lui Hristos.
Faca-se voia Ta, Doamne!
Un parinte
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1207
Id: 61291
Data: Oct 27, 2016
Imagine:
Desi sarac din punct de vedere material, Lazar .....
Data: Oct 30, 2016
Inaltpreasfintitul Parinte Justinian, .....
Data: Oct 30, 2016
Sfintii Zenovie si Zenovia au trait in timpul .....
Data: Oct 30, 2016
In Duminica a 22-a dupa Rusalii membrii Sfantului Sinod al .....
Data: Oct 30, 2016
Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu Oradea, .....
Data: Oct 30, 2016
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).