Tibiscum (azi localitatea Jupa, judetul Caras-Severin), veche asezare dacica, devenita ulterior un important oras in Dacia romana, este pana in prezent cel mai intens cercetat si studiat sit arheologic din Banat. Acesta este considerat de numerosi specialisti una din portile de intrare a crestinismului in Dacia, avand un rol foarte important in romanizarea locuitorilor de pe aceste meleaguri, informeaza Ziarul Lumina, Editia de Banat.Pentru a discuta despre aceasta ipoteza, vom analiza parerile a doi specialisti care de-a lungul timpului au efectuat sapaturi arheologice la Tibiscum, respectiv Doina Benea, reputat profesor si cercetator la Facultatea de Istorie din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara, si Adrian Ardet, in prezent directorul Muzeului Judetean de Etnografie si al Regimentului de Granita din Caransebes.Doina Benea ne aduce dovezi numeroase cu privire la raspandirea crestinismului in Banatul montan intre secolele II-III d.Hr. In cartea sa 'Dacia sud-vestica in secolele III-IV', este de parere ca 'patrunderea crestinismului in Dacia s-a facut prin colonizarea oficiala din timpul imparatului Traian. Trupele formate din orientali ori cele participante la campaniile din Orient, colonistii veniti ulterior, au facilitat aducerea acestei credinte din spatiul oriental in Dacia. Descoperirile arheologice de la Tibiscum ne ofera posibilitatea identificarii cu certitudine a unor comunitati crestine care sunt prezente incepand cu a doua jumatate a secolului al II-lea. Reprezentarea unor simboluri cum ar fi: peste, delfin, paun, alaturi de insasi reproducerea Crucii in triunghi ca semn al Sfintei Treimi, sugereaza cunoasterea in mare masura a credintei de cei ce o acceptasera, si mai ales a dogmei crestine'.Pentru ca dovezile arheologice sunt numeroase, ne vom rezuma doar la un opait cu insemne crestine, piesa concludenta pentru subiectul nostru, care este, conform Doinei Benea, cel mai timpuriu document crestin din Dacia.Opaitul cu insemne crestine a fost descoperit in anul 1996, iar datarea sa se incadreaza in secolul al II-lea, poate pana in prima jumatate a secolului al III-lea. Pentru ca aceasta piesa este importanta, vom reda descrierea acesteia: 'Piesa prezinta discul ornamentat prin stampilare reprezentand o rozeta. Intamplator sau nu, decorul avea 13 petale, din care una lipseste, poate deteriorata prin fisura piesei inca din Antichitate. (...) Intre discul usor adancit si bordura, doua nervuri concentrice delimiteaza cele doua campuri. Bordura piesei, pastrata din pacate partial, are un decor incizat executat 'inainte de ardere', in care apar o suita de triunghiuri in care sunt incizate cruci si in alte tringhiuri cate trei puncte dispuse astfel: unul sus, urmat de alte doua in randul urmator. Cele doua motive ornamentale alterneaza regulat, judecand dupa forma si dimensiunile triunghiurilor de 12 ori, din care, se pare, in partea stanga spre privitor 7 si dupa toarta lamelara inca 5. La prima vedere s-ar putea considera ca avem de-a face cu o piesa bogat ornamentata, daca nu apare insa un al doilea element. Bazinul opaitului are pe revers o nervura reliefata, in centrul acestui spatiu relativ rotund este incizata in pasta cruda o cruce. Reprezentarea, in triunghiul cu baza pe marginea exterioara a bordurii opaitului, a crucii semnifica caracterul crestin al piesei. In triunghiul cu baza spre interiorul discului care reprezinta triunghiul rasturnat, cele trei puncte semnifica Sfanta Treime crestina (...). Evident, se contureaza ideea ca elementele incizate, care apar pe capacul piesei, au fost facute de un cunoscator si mai ales se poate demonstra cunoasterea dogmei Sfintei Treimi inainte de Sinodul de la Niceea. Inscrierea celor trei puncte in ordinea amintita semnifica pe Dumnezeu-Tatal, cu Fiul-Iisus Hristos si Sfantul Duh. Intarirea celor reprezentate pe capacul piesei este dublata de crucea incizata pe fundul bazinului opaitului. (...) Opaitul descoperit la Tibiscum in castrul mare a apartinut unui crestin, mai mult credem ca inclusiv confectionarea sa a fost facuta de cineva care cunostea semnificatia reprezentarilor de pe piesa respectiva'. Basilica crestina de la TibiscumAlaturi de aceasta importanta descoperire, nu trebuie sa neglijam si basilica crestina de la Tibiscum. Astfel, intre anii 1964 si 1975, Marius Moga a dezvelit in interiorul castrului de la Tibiscum un edificiu aflat in nord-estul castrului mare. Este o constructie cu un plan simplu, dreptunghiular, iar pe latura de nord-est este incheiat cu o absida. Folosirea castrului de la Tibiscum in secolul IV si apartenenta la Dacia Ripensis fac posibila, o data in plus, atribuirea edificiului in discutie unui lacas de cult crestin. Existenta unei biserici crestine la Tibiscum ne arata inca o data faptul ca la Tibiscum aici traia o puternica comunitate crestina.Adrian Ardet, in prezent directorul Muzeului Judetean de Etnografie si al Regimentului de Granita din Caransebes, arheolog de meserie, este cel care a efectuat de-a lungul vremii sapaturi la Tibiscum. Astfel, asemenea Doinei Benea, sustine ca la Tibiscum crestinismul a ajuns pe filiera soldatilor romani de provenienta orientala, si anume cei din Palmyra, Cohors I Sagittariorium, care au impresionat prin acuratetea cu care cunosteau dogmele crestine. Aduce in plus noi dovezi, ceea ce ne face sa credem ca Tibiscum poate fi considerat o poarta de intrare a crestinismului in Dacia romana, totodata putem considera Banatul ca fiind o zona 'privilegiata', in care credinta crestina a fost propovaduita in fazele ei initiale. Acesta analizeaza un altar onorific inchinat sotiei imparatului, Cornelia Salonina, care din anul 260 d.Hr. primeste titlul de Augusta. 'O lectura foarte atenta si pertinenta a textului inscriptiei ridica insa alte probleme. In primul rand se pune intrebarea, fireasca de altfel, de ce tocmai la Tibiscum avem un altar inchinat unei imparatese tocmai in prima criza traversata de catre Imperiul Roman? Cunoastem altare inchinate imparatului Gallienus in Dacia, la Potaissa, Praetorium sau Ad Mediam, dar nici unul inchinat Corneliei Salonina. Inchinarea unui altar onorific de catre consiliul municipal de la Tibiscum imparatesei pentru sanatatea ei spune foarte mult. In primul rand, acest altar pare ca poate fi datat imediat dupa 260, cand masurile de toleranta fata de crestini sunt deja luate. Textul acestei inscriptii nu mentioneaza asa ceva, dar este bine stiut faptul ca imparateasa Cornelia Salonina se pare ca ar fi adoptat crestinismul, determinandu-l pe imparatul Gallienus sa fie tolerant fata de crestini. Comunitatea crestina de la Tibiscum, existenta probabil intr-un numar mare, si-a exprimat bucuria fata de masurile de toleranta luate de catre Gallienus prin inchinarea unui altar onorific sotiei acestuia care, asa cum am mai spus, se pare ca ar fi imbratisat credinta crestina', marturiseste dl Ardet.Ulterior, analizeaza un document mai vechi, datat cu aproximativ 700 de ani mai tarziu, in care este mentionata episcopia de la Dibisiskos. Avem trei diplome imperiale emise intre anii 1019 si 1020 de catre imparatul bizantin Vasile al II-lea, prin care este reorganizata mitropolia de Ohrida. Intre episcopiile mentionate apare si cea de 'Dibisiskos', care dupa parerea specialistilor lingvisti ar fi vorba de Tibiscum: 'Daca acceptam ca sigura aceasta ipoteza, care este cea mai veridica, atunci putem afirma ca dupa mai bine de 700 de ani Tibiscumului i se recunoaste rolul jucat in Antichitate prin existenta unei puternice comunitati crestine'.Numeroasele descoperiri arheologice cu insemne crestine de la Tibiscum din secolele II-III, basilica crestina, precum si toate dovezile scrise de mai tarziu ne fac sa credem ca asezarea romana Tibiscum a reprezentat intr-adevar o poarta de patrundere a crestinismului in Dacia si ca alaturi de alte importante centre crestine de pe teritoriul tarii noastre, Tibiscumul a contribuit in mare masura la raspandirea si pastrarea nestirbita a credintei crestine pe aceste meleaguri.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 772
Id: 24046
Data: Aug 22, 2012
Imagine:
Memorialul 'Nicolae Balcescu' din judetul Valcea, in parteneriat cu Directia Judeteana pentru Sport si Tineret Valcea, organizeaza, in perioada 16-24 august 2012, editia a IV-a a conferintei 'Educatie si patriotism', informeaza Ziarul Lumina, Editia de Oltenia.Evenimentul se desfasoara in .....
Data: Aug 22, 2012
Reprezentantele Societatii Ortodoxe Nationale a Femeilor Romane (SONFR), filiala Craiova, vor face saptamana viitoare o vizita bolnavilor cu afectiuni psihice, internati la Spitalul Orasenesc Turceni din judetul Gorj, pentru a le darui pachete cu alimente, dupa cum a precizat Gabriela Popescu .....
Data: Aug 22, 2012
Şcoala patronata de Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului se pregateste sa isi deschida portile. In anul scolar 2012-2013, vor fi infiintate doua clase a I-a si doua clase pregatitoare in imobilul de pe strada Avram Iancu unde se desfasoara, in prezent, ample lucrari de amenajare, atat .....
Data: Aug 22, 2012
Catedrala ortodoxa a 'Reintregirii neamului' este un simbol al orasului Alba Iulia. Splendida ca arhitectura, ea straluceste intre bisericile romanesti 'ca o mama intre fiicele ei'. A fost construita intre 1921 si 1922, amintind de vechea resedinta construita de Mihai Viteazul pentru .....
Data: Aug 22, 2012
Fundatia 'Solidaritate si Speranta' a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei a anuntat, ieri, 21 august 2012, finalizarea proiectului de modernizare a infrastructurii sediului institutiei. Proiectul, in valoare de 800.000 de euro, s-a derulat din toamna anului trecut si a fost finantat prin .....
Data: Aug 22, 2012
Comitetul Central al Conferintei Bisericilor Europene (CEC) se va intalni intre 13 si 15 septembrie 2012 la Academia Ortodoxa din Kolympari, din insula greceasca Creta, informeaza Ziarul Lumina.Comitetul central se va reuni in spatiul ortodox la invitatia Patriarhului Ecumenic al .....
Data: Aug 22, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Pr Arsenie Papacioc - Despre milostenie ispite gandul la moarte 1997
Pr Arsenie Papacioc - 04 Fericirile
Pr Arsenie Papacioc - 02 Despre smerenie partea1
Pr Arsenie Papacioc - 18 Trezvia
Pr Arsenie Papacioc - Dreptate si pace 1997
Pr Arsenie Papacioc - La braul Maicii Domnului mai 2008
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).