În vacarmul societății de azi, isihia poate fi salvatoare de suflete. Am selectat câțiva termeni legați de această practică ortodoxă care, deși poate fi percepută drept simplă și accesibilă, este extrem de complexă și de profundă.
1. Asceză
Proces de despătimire ce presupune sinergia sau conlucrarea a doi factori: cel dumnezeiesc și cel omenesc. Potrivit învățăturii ortodoxe, este imposibilă izbăvirea de păcat numai prin străduință omenească, fără Dumnezeu; omul degenerează în autonomie sau heteronomie și este strivit între voința umană și cea demonică. Asceza nu este doar tema sau subiectul activității umane, ci, în principal, ascultarea de harul lui Dumnezeu fructul sinergiei divino-umane. Omul oferă libertatea și lucrarea, iar Dumnezeu, harul (vezi mai jos explicația termenului) și iubirea.
2. Contemplație
Gândire profundă, meditație îndelungată la Dumnezeu Creatorul. Etimologic, provine din latinescul contemplatio, termen folosit pentru a traduce cuvântul grecesc theoria care înseamnă „viziune”, „vederea minții”. Este una din treptele de cunoaștere și ale urcușului spiritual, plasată între practicarea virtuților, sau nepătimirea, și vederea directă a lui Dumnezeu sau unirea nemijlocită cu El. Teologii consideră contemplația ca un principiu epistemologic, care face trecerea de la teologia afirmativă, catafatică, la teologia negativă, apofatică.
3. Epectază
Definește tensiunea profundă și preocuparea constantă a credinciosului de înaintare continuă în cunoașterea și trăirea lui Dumnezeu. Din grecescul epektasis = „întindere”, „urcuș”.
4. Experiere
Simțirea prezenței dumnezeiești nu doar pe cale teoretică, ci și pe cale duhovnicească. Nu există teologie decuplată de manifestarea harului, prin acesta producându-se participarea omului la realitatea dumnezeiască cea de dincolo de posibilitățile umane de accedere. Dacă în sensul științei moderne afirmăm că omul experimentează, realizează experimente, adică produce manipulări ale fenomenelor descoperite în natură cu ajutorul unui aparat tehnic de investigare și având ca scop dobândirea unor informații cât mai precise despre acestea, în mod teologic vorbim, mai curând de experiență, respectiv de experiere, cele două exprimând gestul de împărtășire a omului din realitatea pe care Dumnezeu, cu harul Său, i-o descoperă.
5. Har
Energia necreată a lui Dumnezeu ce izvorăște din ființa duhovnicească a celor trei Ipostasuri, rămânând nedespărțită de El. Harul se oferă în primul rând prin Botez, apoi prin celelalte Sfinte Taine. Prezența și lucrarea harului este condiția mântuirii noastre, fiind oferit „după măsura darului lui Hristos” (Efes. 4:7), pentru că există o stare de har la care ne-a adus Mântuitorul Hristos, dar există și posibilitatea înmulțirii acestui har în sensul dobândirii de „har peste har” (Ioan 1:16) ceea ce este o chemare spre sfințenie, adică o „creștere în har” (2 Petru 3:18), pe linia dobândirii stării de îndumnezeire, sporind în virtuți, pentru a deveni „părtași ai dumnezeieștii firi” (2 Petru 1:4-8), sau a dobândirii harismelor (1 Cor. 12: 4-11).
6. Isihasm
Disciplină ascetică de origine monahală născută în secolele 4-5, între călugării pustiului sketic, care se osteneau să înainteze pe calea desăvârșirii spirituale a urcușului neîntrerupt către Dumnezu – epectază. Etimologie: provine de la termenul grecesc isihia care înseamnă „tăcere”, „liniște”, „concentrare interioară”. Primii practicanți au fost Macarie Egipteanul, Evagrie Ponticul, Diadoh al Foticeii și Ioan Scărarul, întemeietorul propriu-zis al isihasmului. Isihasmul a devenit apoi un mod de trăire mistic-religios specific călugărilor atoniți. Ei și-au însușit, ca disciplină de dezvoltare a vieții interioare invocarea continuă a numelui lui Iisus. Rugăciunea inimii, numită și rugăciunea lui Iisus sau rugăciunea pură, constă din repetarea cuvintelor „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”.
Urmând învățăturile Sf. Dionisie Areopagitul și ale Sf. Simeon Noul Teolog, aceștia susțineau că printr-o contemplație continuă, exercitată mult timp, se poate realiza o apropiere atât de mare de Dumnezeu încât se poate ajunge la vederea luminii dumnezeiești chiar cu ochii trupești lumina taborică, lumina necreată.
7. Lumina necreată
Fenomen restrâns vederii omului comun, specific vederii lui Dumnezeu și a lucrurilor Sale, realizat nu numai în simțuri, ci și în afara lor. Experiența taborică a Schimbării la Față a lui Hristos în fața ucenicilor Săi este mărturia faptului că „slava” lui Dumnezeu este experiată de sfinți în chip de „lumină”. Nu este vorba nicidecum de lumina naturală accesibilă simțurilor, ci de îmbrățișarea omului din interior de către Taina neraționalizabilă a prezenței supraluminoase a dumnezeirii. Natura acestei lumini este necreată, ea fiind „prelungire” a lui Dumnezeu (Cel Necreat) către oameni. Exprimând teologic și dogmatic tradiția de rugăciune a misticii ortodoxe, Sf. Grigorie Palama afirmă posibilitatea experierii mistice a lui Dumnezeu prin energiile sale divine, necreate, care constituie lucrări și exprimări dinamice ale prezenței divine în creație.
8. Metanie
Metania (de la gr. metanoia – „schimbarea minții”, „dincolo de minte”) este un gest ritual care însoţeşte rugăciunea, o îngenunchere şi o ridicare (alternate) însoţite de semnul crucii (închinare) şi de adâncă plecăciune până la pământ. Simbolic, metania, ca şi simpla îngenunchere la rugăciune, este o mărturisire a căderii omului în păcat şi ridicarea lui prin Iisus Hristos.
Metania (var. metanii, mătănii, metanier) se referă și la acel șirag de mărgele folosit pentru numărarea rugăciunilor rostite sau la locul de debut al vieții monahale a unui monah. Ex. „mănăstirea de metanie”.
9. Metanoia
Tradus în limba română prin cuvântul pocăință, termenul reprezintă un concept amplu teologic dezvoltat cu preponderență în teologia Părinților deșertului și poate fi rezumată astfel: o transformare radicală, ontologică, a întregului mod de viață și de gândire, reînnoirea duhului și a simțurilor; respingerea faptelor și a gândurilor inspirate de păcat; transfigurarea persoanei umane în Hristos. Din punct de vedere etimologic, cuvântul înseamnă „gând ulterior”, „răzgândire”, în sensul de „a-și schimba intenția”.
10. Nepsis
Tradus în română drept trezvie, termenul greces nepsis se referă la păzirea permanentă a minții de ceea ce îl îndepărtează pe om de Dumnezeu, la o stare de limpezime, de vioiciune, de agerime, curățenie sufletească, neprihănire, cumpătare. Menținerea stării de trezvie determină înmulțirea și păstrarea harului lui Dumnezeu. Nepsis este și numele generic al frăției care reunește mai multe asociații sau grupări ale tinerilor ortodocși din Mitropolia Ortodoxă Română a Europei Occidentale și Meridionale.
11. Paisianism
Curent de înnoire spirituală în duh isihast, promovat în a doua jumătate a secolului al 18-lea în mănăstirile moldovene Dragomirna, Secu și Neamț, prin lucrarea călugărului de origine ucraineană Paisie Velicicovski (1722-1794). El a adus în viața de obște a monahismului românesc practica rugăciunii lui Iisus și a creat o școală ascetico-filocalică din care au rezultat numeroase traduceri în română și slavonă ale scrierilor filocalice.
12. Palamism
Palamismul sau teologia palamită se referă la învățăturile Sfântului Grigorie Palama (aprox. 1296-1359), ale cărui scrieri apără isihasmul împotriva atacurilor călugărului grec Varlaam din Calabria. El îi acuza pe isihaști de superstiții și fals misticism și susținea că lumina taborică ar fi o lumină creată, nefiind identică cu Dumnezeu, ci mărginită și vremelnică, asemenea oricărei creaturi, căci dacă va fi identică cu divinitatea ar fi veșnică, dar și invizibilă. Disputa a luat proporții și a fost convocat un sinod (Constantinopol, 1341), care s-a pronunțat în favoarea isihasmului. Nemulțumit de rezultat, Varlaam a trecut la catolicism, criticând și mai vehement isihasmul.
13. Pocăință
Vezi mai sus la metanoia.
14. Rugăciunea inimii
Rugăciunea inimii, numită și rugăciunea lui Iisus sau rugăciunea pură, constă din repetarea cuvintelor „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. Pentru a ajunge la vederea luminii necreate, isihaștii, cu ochii deschiși trebuiau să concentreze în așa măsură gândul la rugăciune încât privirea celui ce se roagă să nu mai înregistreze nimic din lumea materială înconjurătoare, ci doar lumina divină. Ținuta din timpul acestei rugăciuni cerea ca bărbia să fie aplecată spre piept, iar privirea să se fixeze pe un punct al corpului, pe abdomen, timp în care se rostea neîncetat rugăciunea „Doamne Iisuse…” reținându-se în același timp și respirația. La început practicanții acestei metode nu vedeau nimic, însă, prin exercițiu, ajungeau să vadă o lumină pe care o socoteau dumnezeiască, fiind asemenea celei văzute de Apostoli pe Muntele Taborului, la Schimbarea la Față a Domnului.
15. Trezvie
Vezi mai sus la nepsis.
Notă: Majoritatea informațiilor sunt culese din Dicționarul de Teologie Ortodoxă, apărut la Editura Basilica în 2019.
Citește și:
- 30 de cuvinte despre rugăciune ale Părintelui Patriarh Daniel
- Proclamarea solemnă a Anului omagial și comemorativ 2022. „Nimic nu poate înlocui rugăciunea”
Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 276
Id: 75975
Data: Jan 20, 2022
Imagine:
Credincioșii din Republica Moldova, care respectă calendarul nerevizuit, au sărbătorit miercuri Praznicul Botezului Domnului. Cu această ocazie Preasfințitul Părinte Veniamin, Episcopul Basarabiei de Sud, a oficiat Sfânta Liturghie la Mănăstirea Sfânta Treime din localitatea Roșu, .....
Data: Jan 20, 2022
Părintele Ioan Bârgăoanu, Protopop de Onești, slujește ca preot paroh la singura biserică din țară închinată Sf. Simeon Noul Teolog, cel pe care Preafericitul Părinte Patriarh Daniel l-a numit „un isihast înaintea isihasmului”.
Părintele conduce parohia Mănăstirea .....
Data: Jan 20, 2022
Preasfințitul Părinte Antonie a oficiat miercuri slujba Aghesmei Mari la Dondușeni, în Republica Moldova, unde s-a serbat Boboteaza după calendarul nerevizuit. Ierarhul s-a .....
Data: Jan 20, 2022
Asociația Revivart organizează în 2022 proiectul cultural „Recuperarea și valorificarea irmoaselor calofonice din fondurile muzicale de secol 18 și 19”. Pe această cale, în perioada februarie-iunie vor avea loc o serie de ateliere gratuite de muzică și paleografie .....
Data: Jan 21, 2022
Protopopiatul Pașcani are un nou protoiereu. Părintele Gheorghe Muraru, paroh în localitatea Pietrișurile, comuna Costești, a fost numit în locul Preotului Pavel Postolachi, care s-a pensionat după 31 de ani de slujire ca protopop.
Hirotesia noului protoiereu a avut .....
Data: Jan 21, 2022
În 2022, Postul Mare va începe luni, 7 martie. Numit în vechime Quadragesima, adică Patruzecime, acest post este o pregătire duhovnicească pentru Praznicul Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, ce va avea loc în data de 24 aprilie.
Doi dintre cei trei sfinți .....
Data: Jan 21, 2022
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).