In episodul izgonirii lui Adam din Rai exista un moment enigmatic si greu de talcuit. Dupa caderea in pacatul neascultarii, Dumnezeu le face primilor oameni imbracaminte din piele. Apoi a facut Domnul Dumnezeu lui Adam si femeii imbracaminte din piele si i-a imbracat (Facerea 3, 21). In cele ce urmeaza ne-am propus sa vorbim despre semnificatia hainelor de piele.Pentru a intelege mai bine acest moment, propunem sa prezentam pe scurt evenimentele relatate de dreptul Moise in capitolele 2 si 3 ale cartii Facerea, evenimente care au legatura cu semnificatia hainelor de piele: Adam si cu Eva erau amandoi goi si nu se rusinau (Fc. 2, 25); Adam si Eva nesocotesc porunca lui Dumnezeu si mananca din pomul cunostintei binelui si raului (Fc. 3, 6); Adam si Eva si-au acoperit trupurile cu vesminte din frunze (Fc. 3, 7); Adam si Eva se ascund de Dumnezeu din cauza rusinii pentru goliciunea lui (Fc. 3, 8-10); Dumnezeu anunta pedeapsa pentru pacatul oamenilor (Fc. 3, 16-19); Dumnezeu face haine de piele si ii imbraca pe primii oameni, incetand deci sa mai fie goi (Fc. 3, 21). Din aceasta insiruire de evenimente vedem ca este un timp cand Adam si Eva erau goi, dar nu se rusinau, intervine apoi pacatul neascultarii, dupa care goliciunea trupurilor lui Adam si Eva este de nesuportat. Ei se rusineaza si incearca sa se acopere cu frunze. Dumnezeu insusi le lucreaza cu mana sa haine de piele pentru barbat si femeie. Ce ar putea fi aceste haine de piele? Daca mergem la intelesul imediat al textului, ele sunt un fel de acoperaminte sau vesminte rudimentare facute din pielea unui animal. Cuvantul evreiesc kathoneth, care desemneaza hainele de piele, se refera la o haina lunga, asemenea unei tunici, care se intinde de la umeri pana la genunchi. Şi in alte locuri este pomenita o astfel de haina. Şi iubea Israel pe Iosif mai mult decat pe toti ceilalti fii ai sai, pentru ca el era copilul batranetilor lui, si-i facuse haina lunga si aleasa (Fc. 37, 3). Apoi a luat Rebecca haina cea mai frumoasa a lui Isav, fiul ei cel mai mare, care era la ea in casa, si a imbracat pe Iacov, fiul cel mai mic; iar cu pielea iezilor a infasurat bratele si partile goale ale gatului lui (Fc. 27, 15-16). In aceste doua locuri din Vechiul Testament, kathoneth -ul de la Facerea cap. 3, hainele de piele facute de Dumnezeu corespund cu haina pe care Rebecca a pus-o pe umerii lui Iacov sau cu haina pe care Iacov-Israel a dat-o lui Iosif.Haina ca o binecuvantare si mostenireRemarcam ca haina nu era doar un accesoriu vestimentar, ci ea semnifica o mostenire pe care parintele o lasa fiului. Vedem in cazul lui Isav si a lui Iacov ca haina este asimilata binecuvantarii pe care Isaac o transmite fiilor sai. Revenind la episodul de la Facerea cap. 3, hainele de piele pe care Dumnezeu le da primilor oameni semnifica intr-un fel si o binecuvantare a Creatorului, si o mostenire pe care primii oameni, la randul lor, o vor transmite fiilor lor. Asa cum Dumnezeu i-a imbracat pe oameni pentru a nu fi goi, si deci vulnerabili intemperiilor si naturii care le era potrivnica - blestemat va fi pamantul pentru tine!... spini si palamida iti va rodi el si te vei hrani cu iarba campului (Fc. 3, 17-18) - la randul lor patriarhii poporului ales au dat haina de pret fiilor lor ca o mostenire si binecuvantare. Haina are in acest context semnificatia unui inceput bun, unui bun start in viata, unui ajutor la inceput de drum. Dumnezeu este primul care ofera acest ajutor primilor oameni, iar ulterior aceasta imagine este reprodusa de fiecare om in parte, in interiorul familiei lui.Pogoramant din partea CreatoruluiPe langa acest aspect pozitiv, traditia bisericeasca a pastrat si un aspect negativ al hainelor de piele. Ele apar in urma caderii in pacat a primilor oameni si sunt un pogoramant din partea Creatorului. Hainele de piele sunt facute de Dumnezeu, dar pentru ele a trebuit sa moara un animal. Pentru prima data apare in lume ideea sacrificiului, numai ca, in aceasta ipostaza, Dumnezeu este cel care sacrifica una din creaturile sale pentru om. In acest episod vedem ca primul sacrificiu sangeros a fost facut de Dumnezeu pentru ca primii oameni sa aiba cu ce sa-si acopere trupurile. La Levitic 7, 8 se spune: Cand preotul aduce jertfa arderii de tot cuiva, pielea jertfei aduse va fi a preotului, aratand ca in cadrul jertfei pielea animalului avea un rol special. Era daruita preotului pentru fabricarea vesmintelor cultice sau pentru a fi folosita in diferite alte moduri la templu. La Iesirea 26, 14 se arata ca la acoperirea cortului sfant s-au folosit pieile jertfelor: Dupa aceea sa faci cortului un acoperis de piei rosii de berbec si inca un acoperis de piei de vitel pe deasupra. Hainele de piele semnifica in cazul primilor oameni pierderea inocentei primordiale, pierderea harului si a intelepciunii, precum si un mod de vietuire specific Raiului. Hainele de piele arata pierderea adevaratei vieti, si implicit aparitia unui compromis in existenta omului, un compromis, sau o a doua natura, cu care omul este invesmantat pentru a supravietui in lumea creata. De vesmantul cel de Dumnezeu tesut m-am dezbracat eu, ticalosul, prin sfatul vrajmasului, neascultand porunca Ta cea dumnezeiasca, Doamne. Şi m-am imbracat acum cu frunze de smochin si cu haina de piele; caci m-am osandit a manca prin sudori painea cu munca; si pamantul a fost blestemat sa-mi rodeasca spini si palamida. Ci Tu, Cel ce Te-ai intrupat din Fecioara in anii cei de apoi, chemandu-ma, iarasi adu-ma in Rai (cantare la slujba Vecerniei din Duminica izgonirii lui Adam din Rai).Goliciunea a fost ascunsa cu piei moarteIn interpretarea Sfintilor Parinti, hainele de piele exprima viata biologica a omului si mortalitatea naturii alterate de dupa pacat. Teologul grec Panayotis Nellas a acordat o atentie deosebita hainelor de piele in lucrarea sa Omul, animal indumnezeit. El a aratat ca hainele de piele sunt mortalitatea biologica (nekrotes) care a devenit a doua natura a omului de dupa cadere. Ideea ca mortalitatea invesmanteaza dupa cadere natura omului este exprimata si de Sfantul Grigorie de Nyssa, care spune, citat de teologul grec, ca Adam si-a ascuns goliciunea de jur imprejur cu piei moarte (nekron dermates). Aceasta noua stare schimba pentru omul cazut viata in supravietuire, iar valoarea principala a vietii lui nu mai este comuniunea, ci salvarea individuala. Misterul hainelor de piele nu poate fi inteles fara persoana Mantuitorului Iisus Hristos. Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat, a asumat hainele de piele ale naturii umane, adica mortalitatea si stricaciunea omului cazut, dar le-a supus voii lui Dumnezeu. Vointa naturala a omului a supus-o vointei divine, si hainele de piele devin mijlocul prin care omul este transformat. Folosindu-se de moarte, Hristos schimba hainele de piele ale naturii sale umane intr-o noua realitate, o realitate hari-ca, indumnezeita. In Hristos vedem ca destinul hainelor de piele nu este moartea, ci invierea. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 16 martie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1739
Id: 29188
Data: Mar 16, 2013
Imagine:
Adam cel vechi, cazut in pacatul neascultarii de Dumnezeu, s-a trezit in starea omului golit de frumusetea chipului celui dintai zidit, prin care firea umana era curata asemenea .....
Data: Mar 16, 2013
Icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului de la Manastirea Namaiesti, din Arhiepiscopia Argesului si Muscelului, va fi adusa in procesiune la Biserica Icoanei din Capitala, joi, 21 .....
Data: Mar 16, 2013
Inalt Preasfintitul Irineu, Arhiepiscopul Craiovei si Mitropolitul Olteniei, oficiaza astazi Sfanta Liturghie la Catedrala mitropolitana Sfantul Mare Mucenic Dimitrie din Craiova. In cadrul .....
Data: Mar 16, 2013
In prima saptamana din Postul Sfintelor Paști, in toate Bisericile Ortodoxe se va savarși Canonul Sfantului Andrei Criteanul. Numit și Canonul cel Mare, acesta cuprinde 250 de stihiri, .....
Data: Mar 16, 2013
Perioada Postului Mare este una speciala nu numai din punct de vedere duhovnicesc, dar si liturgic. In primele patru zile ale celei dintai saptamani a Postului Mare, in bisericile .....
Data: Mar 16, 2013
La Drobeta-Turnu Severin, stravechea cetate de pe malul Dunarii, a avut loc la 16 martie 2013 o competiție artistica mult așteptata, faza interjudețeana a Concursului Național Coral.La .....
Data: Mar 16, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).