Primele persecutii impotriva Bisericii au venit din perspectiva iudaismului, care tinea la monoteism, iar in momentul in care crestinii au postulat monoteismul, au venit paganii si i-au persecutat. Persecutiile inceteaza datorita Sfantului Constantin cel Mare, care ii invita pe episcopii persecutati sa scrie cu cerneala Crezul ortodox scris in persecutii cu sangele martirilor. Un interviu despre persecutii cu prof. dr. Daniel Benga.Va rugam sa abordati persecutiile din perspectiva iudaica. Care au fost cauzele acestei persecutii?Crestinii au fost persecutati de catre iudei pentru ca-L recunosc pe Hristos ca fiind Fiu al lui Dumnezeu. Evreii tin la unicitatea Dumnezeului transcendent, nerecunoscandu-L pe Hristos ca Mesia, si oricine Il recunoaste aduce blasfemie lui Dumnezeu, si pentru aceasta trebuie sa moara. Aici avem evident cazul Sfantului Arhidiacon Ştefan, care este si primul martir al Bisericii. Urmasii lui Hristos, crestinii din Ţara Sfanta, vor fi persecutati in continuare de catre iudei pe baza acestei realitati. De aceea si Sfantul Apostol Pavel a fost unul dintre marii persecutori. Victime ale persecutiei iudaice au fost si Sfantul Apostol Iacob, fratele Domnului, aruncat de pe aripa templului din Ierusalim, si crestinii persecutati de catre sinedriu despre care vorbeste cartea Faptele Apostolilor.Persecutia iudaica nu a fost de amploare si foarte provocatoare pentru crestinism. De ce?Deoarece n-a fost de durata mare, pentru ca Mantuitorul inviaza, si credinta crestina incepe sa se vesteasca dupa anul 30. In anul 66, Ierusalimul este daramat de armatele lui Tit si Vespasian si in acel moment, sa spunem, puterea politica evreiasca inceteaza si persecutiile nu mai sunt posibile din punctul de vedere al statului. Avem cam 30 de ani in care persecutiile sunt restranse numai la sfera comunitatilor din Israelul de astazi, din Palestina.Astfel de persecutii nu au putut avea loc in alte comunitati, cum ar fi in Roma. Comunitatea iudaica din Roma s-a impartit, unii L-au acceptat pe Hristos ca fiind Mesia, altii nu. Şi atunci au inceput sa aiba loc dispute intre ei, lucru care a facut ca imparatul Claudiu sa-i alunge pe iudei, crestini si necrestini din Roma in anul 49. Disputa merge si mai departe. Sfantul Apostol Pavel a fost persecutat neincetat in toate comunitatile iudaice prin care el a mers sa vesteasca Evanghelia, pentru ca el mergea mai intai in sinagoga iudaica, unde mesajul sau era mult mai usor de acceptat. Sa vestesti intr-o lume politeista un singur dumnezeu era mai complicat.A influentat cumva persecutia iudaica persecutarea crestinilor de catre pagani?Cele doua persecutii nu au legatura una cu alta. In lumea romana, cauzele sunt cu totul diferite, crestinismul vine cu monoteismul exclusivist. Adica un Dumnezeu care nu mai accepta sa fie cinstiti alti zei alaturi de el. Şi aceasta este o problema din start intr-o societate politeista, in care omul nu traia in afara de religie. Viata lui sociala, culturala sau economica nu era rupta de religie. Primele persecutii impotriva Bisericii au venit din perspectiva iudaismului care tinea la monoteism, iar in momentul in care crestinii au postulat monoteismul, au venit paganii si i-au persecutat. Deci remarcam ca este o intreaga complexitate a acestor persecutii care au cauze intru totul diferite.Care a fost situatia crestinilor in afara imperiului? De ce au fost acestia persecutati?Lucrurile au stat diferit. In primele trei veacuri, marea opera de vestire a Evangheliei a avut loc aproximativ in granitele Imperiului Roman, dar si in Imperiul Persan, o dimensiune uitata de noi. Or, in Imperiul Persan, crestinismul s-a dezvoltat mult mai liber, pentru ca cele doua imperii erau imperii concurente, erau mereu in razboi. Era evident avantajos pentru persani sa sustina oameni care erau persecutati la Roma, pentru ca acestia puteau merge la ei. Primii 300 de ani sunt ani de libertate si credinta crestina se dezvolta intr-o maniera libera. Dar lucrurile se schimba in sec. IV, cand dupa ce Constantin cel Mare da libertate crestinismului, crestinii pot deveni aliati foarte periculosi pentru crestinii din Imperiul Persan, si atunci incep persecutiile in Imperiul Persan in timpul imparatului Shapur al II-lea.In alte zone nu ne putem pronunta, pentru ca nu avem documente foarte clare. Noi stim ca misiunile au avut loc. De exemplu in India, unde a mers Sfantul Apostol Toma, este evident ca au fost crestini din primele veacuri, iar contextul in care ei s-au dus a fost tot unul politeist. Adica intregile regiuni de crestinism au fost intre pagani. Sau avem martiri dintre goti persecutati chiar de gotii insisi care au ramas pagani. Deci realitatea s-a repetat neincetat. In momentul in care a fost increstinata Rusia, in timpul lui Vladimir, doi dintre fiii lui, Hleb si Boris, au fost omorati de catre un frate pagan. Deci lucrurile sunt mereu asimilate si asemanatoare de cate ori avem de-a face cu societati politeiste oriunde s-a vestit Evanghelia.Care este rolul Sfantului Constantin cel Mare in contextul persecutiilor?Rolul imparatului Constantin cel Mare referitor la perioada persecutiilor este evident acela de a incheia aceasta perioada. Şi nu numai ca o incheie, in actele pe care el le emite incepand cu toamna anului 312, dupa ce il invinge pe Maxentiu si devine singur stapanitor al Occidentului si dupa ce il invinge si pe Liciu in 324 si ramane singurul imparat, toate legile pe care el le da sunt legi in care nu va face din crestinism religie de stat, asa cum poate de multe ori gresit se spune, ci o face o religie libera, care poate exista in imperiu alaturi de toate celelalte, dar pe care o va favoriza incet, incet. Acest proces de favorizare a crestinismului va ajunge in anul 380, prin edictul Cunctos populos, emis la Tesalonic de catre imparatul Teodosie cel Mare, religie a Imperiului Roman din acea vreme.Importanta actiunilor Sfantului Constantin cel Mare cel mai bine poate fi aratata prin urmatorul episod. Sfintii episcopi persecutati sunt invitati de Constantin cel Mare la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325. Ne istoriseste Teodoret de Cir in istoria sa bisericeasca ca unii aveau ochii scosi, altii mainile mutilate si altii picioarele. Adica purtau cu ei semnele persecutiilor. Şi vin invitati intr-un palat imperial, iar imparatul nu s-a asezat pe scaun pana n-au sezut mai intai ei pe scaune, ca semn de cinstire. Tot acest istoric ne spune ca imparatul Constantin cel Mare s-a dus la Sfantul Pafnutie, care avea ochii scosi si inca puroi in orbite, si i-a sarutat orbitele ochilor. Aceasta este noua realitate pe care imparatul Constantin cel Mare o produce. Este o schimbare radicala. Dar ceea ce martirii au marturisit si acesti marturisitori, care inca nu murisera, au scris dupa aceea la Niceea si Constantinopol, adica intreaga lor credinta in Sfanta Treime, in Dumnezeu cel Vesnic, in viata vesnica, au sintetizat-o in Crezul de la Niceea si Constantinopol, Crezul nostru ortodox. Eu obisnuiesc si imi place sa spun, inainte sa fie scris cu cerneala, Crezul a fost scris cu sangele martirilor in aceste persecutii. De aceea este atat de mare si important. (Interviu publicat in Ziarul Lumina din data de 12 martie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 713
Id: 29088
Data: Mar 12, 2013
Imagine:
Patriarhia Romana prin Sectoarele Cultura și patrimoniu religios și Teologic-educațional organizeaza anul acesta cea de-a doua ediție a Concursului național Icoana ortodoxa - lumina .....
Data: Mar 12, 2013
In Sala festiva a Episcopiei Tulcii a avut loc, marti, 12 martie 2013, festivitatea de premiere a laureatilor Olimpiadei de Religie, faza judeteana.Preasfințitul Parinte Visarion, Episcopul .....
Data: Mar 12, 2013
In Biserica Sfantul Nectarie Taumaturgul din Coslada - Spania a fost savarsita, sambata, 9 martie 2013, de dimineata, in prezenta credinciosilor, Sfanta Liturghie urmata de pomenirea .....
Data: Mar 12, 2013
Sarbatoarea Sfinților 40 de Mucenici, pe langa semnificația religioasa, aduce in casele creștinilor ortodocși din anumite zone ale țarii noastre un obicei culinar care s-a pastrat de-a .....
Data: Mar 12, 2013
Luni, 11 martie 2013, la sediul Protopopiatului Şimleu Silvaniei a avut loc sedinta administrativa a lunii martie, sedinta prezidata de catre Preacucernicul Parinte Protopop Dan Haiduc, la .....
Data: Mar 12, 2013
Intre pamant si cer, Dumnezeu a faurit un tinut binecuvantat, in care vazduhul este mai curat si rugaciunile mai fierbinti. Şi pentru ca acest tinut trebuia sa poarte un nume, i-a spus, .....
Data: Mar 12, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Canon de pocainta catre Domnul nostru Iisus Hristos
Canon de rugaciune catre puterile ceresti si catre toti sfintii
Canon de rugaciune la Praznicul Bunei Vestiri
Canon de rugaciune catre Sfintii Apostoli si Diaconi Prohor, Nicanor, Timon si Parmena, dintre cei saptezeci
Canon de rugaciune la Praznicul asezarii in racla a Cinstitului Brau al Maicii Domnului (1)
Canon de rugaciune catre Sfantul Ierarh Acachie, Episcopul Melitinei
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).