Biserica Ortodoxa sarbatoreste pe 25 decembrie Nasterea Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Acest eveniment a avut loc in urma cu 2000 de ani intr-o pestera din Betleemul Iudeii. Deasupra acestui loc strajuieste de peste 1600 de ani, Biserica ctitorita de Sfanta Imparateasa Elena.Nasterea Domnului, Praznic imparatesc cu data fixa, numita in traditie si Craciunul, este sarbatoarea anuala a nasterii dupa trup a Domnului nostru Iisus Hristos.Istoria Nasterii Domnului ne este relatata de catre Evanghelistii Matei si Luca. Din cele doua surse scripturistice aflam ca Mantuitorul Iisus Hristos S-a nascut din Fecioara Maria, care, la vremea nasterii Sale, era logodita cu Iosif, un barbat drept, dupa cuvintele Evanghelistului Matei, care era din neamul lui David. Numele lui Iosif se traduce prin Iahve sa adauge, iar meseria sa era aceea de dulgher. Se pare ca locul de origine al lui Iosif era cetatea Nazaretului in care Iisus avea sa copilareasca. Evanghelistul Luca pune in centrul istorisirii sale despre nasterea Mantuitorului persoana Fecioarei Maria. El aminteste de venirea Ingerului Gavriil la o fecioara din Nazaret, logodita cu un barbat pe nume Iosif. Numele fecioarei era Maria, care in ebraica inseamna Desavarsita . Parintii Fecioarei Maria erau Ioachim si Ana, acestia lasand-o pe fiica lor la Templu, incepand cu varsta de trei ani. Astfel, Maria a ramas la Templul din Ierusalim pana la 12 ani, varsta la care fetele trebuiau, dupa traditia iudaica, sa se casatoreasca. Preotii de la Templu, stiind ca fata nu mai putea sta aici dupa varsta de 12 ani, dar cunoscand sfintenia vietii ei, au hotarat sa o dea spre logodna unui om mai varstnic, pentru ca, in felul acesta, tanara sa-si pastreze fecioria. Sfantul Maxim Marturisitorul exprima foarte frumos momentul alegerii lui Iosif drept viitor logodnic al Mariei. Dupa relatarea acestuia, Iosif, care avea atunci peste 70 de ani, ar fi fost ales dintr-un numar de 12 barbati, care au primit 12 toiege. La rugaciunile preotilor de la Templu, toiagul lui Iosif a inflorit precum odinioara cel al lui Aaron. In acest fel au stiut care dintre ei era vrednic a se logodi cu Maria. Luca vorbeste despre plecarea Mariei si a lui Iosif din cetatea Nazaretului in Bethleem, in urma poruncii lui Cezar August de a se face un recensamant general, astfel ca toata lumea era constransa sa mearga in cetatea stramosilor pentru a se inregistra: In zilele acelea a iesit porunca de la Cezarul August sa se inscrie toata lumea. Aceasta inscriere s-a facut intai pe cand Quirinius ocarmuia Siria. Şi se duceau toti sa se inscrie, fiecare in cetatea sa. Şi s-a suit si Iosif din Galileea, din cetatea Nazaret, in Iudeea, in cetatea lui David care se numeste Betleem, pentru ca el era din casa si din neamul lui David. Ca sa se inscrie impreuna cu Maria, cea logodita cu el, care era insarcinata. Dar pe cand erau ei acolo, s-au implinit zilele ca ea sa nasca, Şi a nascut pe Fiul sau, Cel Unul-Nascut si L-a infasat si L-a culcat in iesle, caci nu mai era loc de gazduire pentru ei. Şi in tinutul acela erau pastori, stand pe camp si facand de straja noaptea imprejurul turmei lor. Şi iata ingerul Domnului a statut langa ei si slava Domnului a stralucit imprejurul lor, si ei s-au infricosat cu frica mare. Dar ingerul le-a zis: Nu va temeti. Caci, iata, va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Ca vi s-a nascut azi Mantuitor, Care este Hristos Domnul, in cetatea lui David. Şi acesta va fi semnul: Veti gasi un prunc infasat, culcat in iesle. Şi deodata s-a vazut, impreuna cu ingerul, multime de oaste cereasca, laudand pe Dumnezeu si zicand: Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire! Iar dupa ce ingerii au plecat de la ei, la cer, pastorii vorbeau unii catre altii: Sa mergem dar pana la Betleem, sa vedem cuvantul acesta ce s-a facut si pe care Domnul ni l-a facut cunoscut. Şi, grabindu-se, au venit si au aflat pe Maria si pe Iosif si pe Prunc, culcat in iesle. Şi vazandu-L, au vestit cuvantul grait lor despre acest Copil. Şi toti cati auzeau se mirau de cele spuse lor de catre pastori. Iar Maria pastra toate aceste cuvinte, punandu-le in inima sa. Şi s-au intors pastorii, slavind si laudand pe Dumnezeu, pentru toate cate auzisera si vazusera precum li se spusese. Şi cand s-au implinit opt zile, ca sa-L taie imprejur, I-au pus numele Iisus, cum a fost numit de inger, mai inainte de a se zamisli in pantece . De asemenea, Sfantul Evanghelist Matei prezinta momentul Minunii din Betleemul Iudeii: Iar nasterea lui Iisus Hristos asa a fost: Maria, mama Lui, fiind logodita cu Iosif, fara sa fi fost ei inainte impreuna, s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant. Iosif, logodnicul ei, drept fiind si nevrand s-o vadeasca, a voit s-o lase in ascuns. Şi cugetand el acestea, iata ingerul Domnului i s-a aratat in vis, graind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, ca ce s-a zamislit intr-insa este de la Duhul Sfant. Ea va naste Fiu si vei chema numele Lui: Iisus, caci El va mantui poporul Sau de pacatele lor. Acestea toate s-au facut ca sa se implineasca ceea ce s-a zis de Domnul prin proorocul care zice: 'Iata, Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel, care se talcuieste: Cu noi este Dumnezeu'. Şi desteptandu-se din somn, Iosif a facut asa precum i-a poruncit ingerul Domnului si a luat la el pe logodnica sa. Şi fara sa fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a nascut pe Fiul sau Cel Unul-Nascut, Caruia I-a pus numele Iisus . In relatarea de la Matei, vedem cum un inger al Domnului vine noaptea, in vis, cu scopul de a-i risipi indoielile lui Iosif care vazuse ca Maria era insarcinata, dar nu stia ca ceea ce are in pantece este de la Duhul Sfant. In acest sens, el dorea sa o lase in ascuns, fapt pentru care Evanghelistul il numeste drept, intrucat Iosif era dornic de a observa legea. Dreptatea sa era asociata deciziei de a nu-si expune sotia; era in puterea sa sa strice contractul, semnand o declaratie in prezenta martorilor, dar fara a face publice motivele. In urma visului pe care-l are, Iosif se hotaraste sa ia la sine pe Maria, logodnica sa, intelegand ca ceea ce se afla in pantecele ei este de la Duhul Sfant. Totodata, ingerul ii vesteste ca numele pruncului va fi Iisus, ceea ce se traduce prin Iahve este mantuirea .
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 832
Id: 18913
Data: Dec 25, 2011
Imagine:
La Sarbatoarea Soborul Maicii Domnului, din a doua zi de Craciun, membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane slujesc dupa urmatorul program pe care il aflam de la Radio TRINITAS:Inaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei va sluji la Biserica Curelari, .....
Data: Dec 25, 2011
Celebrarea Nasterii lui Hristos a fost introdusa in calendarul ecleziastic la o data relativ tarzie. Poate si de aceea, icoanele care infatiseaza acest praznic se intalnesc dupa secolele VI-VII. Biserica primelor secole a insistat mai mult asupra Epifaniei (Botezul Domnului), ca prima .....
Data: Dec 26, 2011
In ziua in care Biserica Ortodoxa praznuieste Soborul Maicii Domnului, astazi 26 decembrie 2011, obstea Manastirii Sf. Ioan Rusu' din localitatea Slobozia de Giurgiu a primit vizita Preasfintitul Parinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului. Astfel, la ceas de sarbatoare sfanta, Intaistatatorul .....
Data: Dec 26, 2011
Biserica Sfantul Mare Mucenic Dumitru din cartierul Bahne al municipiului Focșani a imbracat in prima zi dupa Craciun haine de sarbatoare. Cu prilejul implinirii a 100 de ani de la resfintirea lacasului de cult, dar si al resfintirii catapetesmei lacasului de cult, Sfanta Liturghie a fost .....
Data: Dec 26, 2011
Sarbatoare a fost, in prima zi dupa Craciun, si pentru credinciosii din Bistrita. Dupa cum ne informeaza TRINITAS TV., Inaltpreasfintitul Parinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, a oficiat Sfanta Liturghie in Biserica Sfintii Trei Ierarhi , primul lacas de .....
Data: Dec 26, 2011
A doua zi de Craciun a venit anul acesta cu un plus de bucurie duhovniceasca pentru credincioșii ortodocși romani din Torrejon de Ardoz, Spania, care au primit, dupa cum o marturisesc ei inșiși, cel mai frumos dar la aceste sarbatori: sa-și vada locașul de inchinare sfințit. Deși a fost zi .....
Data: Dec 26, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).