Patriarhul Daniel a oficiat Sfințirea mare a apei: Prin gustarea ei ne reinnoim botezul

Patriarhul Daniel a oficiat vineri Sfințirea mare a apei impreună cu Episcopul Qais de Erzurum din Patriarhia Antiohiei și a Intregului Orient și cu Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieșteanul.

De pe esplanada Reședinței Patriarhale, Preafericirea Sa a spus că Sărbătoarea Botezului Domnului ne descoperă iubirea Sfintei Treimi față de umanitate și a prezentat beneficiile de care se bucură credincioșii prin gustarea Aghesmei Mari.

„Această mare sărbătoare arată descoperirea Sfintei Treimi. Că Dumnezeu nu este o singurătate veșnică. El este Unul in ființă și intreit in persoane, dar nu o singurătate veșnică, ci o comuniune de iubire veșnică”.

Botezul Domnului, temelia botezului creștin

Patriarhul a spus că Sfanta Treime S-a arătat in mod vizibil după botezul Domnului in Iordan și această arătare este temelia botezului creștin.

„De aceea, spre sfarșitul activității Sale mesianice pe pămant, inainte de a se inălța intru slavă la cer, Hristos Domnul a poruncit ucenicilor Săi să meargă să binevestească Evanghelia la toate neamurile și să le boteze in numele Tatălui, al Fiului și al Sfantului Duh”.

„Aceasta inseamnă că prin botezul in numele Tatălui, al Fiului și al Sfantului Duh noi intrăm in iubirea eternă a Sfintei Treimi”.

Preafericirea Sa a semnalat că in limba greacă a Noului Testament „a boteza” inseamnă „a plonja”, „a scufunda”, „a se afunda”.

„Deci, prin botez noi suntem afundați in iubirea smerită și milostivă a Tatălui, a Fiului și a Sfantului Duh”.

Darurile primite prin botez

„Prin botez noi primim, nu doar iertarea păcatelor și incorporarea in Trupul tainic al lui Hristos care este Biserica, ci și inceputul unei vieți noi, viața veșnică. Viața veșnică nu este doar viața de după moarte, este viața in comuniune cu Dumnezeu cel veșnic viu”, a explicat Patriarhul Romaniei.

Prin botez primim arvuna vieții veșnice și „incă două daruri mari de tot”, a continuat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Unul este darul infierii – „nu mai suntem robi, ci devenim fii și fiice ale lui Dumnezeu, după har”.

Al doilea este darul arvunei invierii din morți: „Sfantul Vasile cel Mare ne spune că prin botez obținem și darul infierii și darul invierii. Mai intai, invierea sufletului omorat din cauza păcatelor, pe care o primim prin pocăință și apoi pregătirea pentru invierea cea de obște”.

Preafericirea Sa a amintit că Sfantul Ioan Gură de Aur explică de ce a zis Tatăl din ceruri la ieșirea lui Hristos: „A zis ca să știi și tu, creștine, că la botezul tău, tainic, Tatăl din ceruri a zis �Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care bine am voit� pentru că nu s-a referit tatăl numai la persoana dumnezeiască a Fiului, ci și la firea lui omenească și in aceste cuvinte a cuprins intreg neamul omenesc care va crede in Hristos”.

Prin gustarea Aghesmei Mari reinnoim botezul nostru

„Această sărbătoare nu este doar amintirea Botezului Domnului in apele Iordanului și actualizarea ei, ci este și innoirea, spun Sfinții Părinți, a botezului nostru. Fie că ne-am botezat maturi, fie copii, Botezul Domnului este botezul tuturor creștinilor reinnoit. Prin gustarea apei sfințite in ziua Botezului Domnului, Agheasma Mare, noi reinnoim botezul nostru”.

„Nașul a mărturisit in locul nostru Crezul ortodox și am fost botezați de către preot in numele Preasfintei Treimi iar acum, pentru că suntem conștienți și responsabili de credința noastră, noi in fiecare an la Botezul Domnului serbăm și botezul omului, al fiecăruia dintre noi, botez care ne-a dat calitatea de fii după har a lui Dumnezeu și ne pregătește pentru invierea cea de obște și pentru viața veșnică in iubirea, pacea și bucuria Preasfintei Treimi”.

Sfințirea mare a apei in Ajunul Bobotezei

Mai departe, Patriarhul a vorbit despre slujba oficiată, Sfințirea Mare a apei, care are două randuri de cate trei invocări ale Duhului Sfant și a spus că această dublă invocare este tocmai pentru a arăta că apa aceasta se referă atat la Botezul Domnului, cat și la botezul nostru in numele Sfintei Treimi”.

Preafericirea sa a mai explicat că Sfințirea mare a apei oficiată in ajun are loc tot in timpul sărbătorii Botezului Domnului pentru că se oficiază după Vecernia praznicului: „Din rațiuni practice se săvarșește de două ori, dar in aceeași zi liturgică a Botezului Domnului”.

Preafericirea Sa le-a amintit credincioșilor modul in care se consumă Agheasma Mare și beneficiile ei.

Poporul roman a fost botezat lent și profund

La finalul predicii, Părintele Patriarh a menționat că la sărbătoarea Botezului Domnului ne aducem aminte și de botezul poporului roman care „nu a fost botezat la comanda unui cneaz sa a unui rege, ci a fost botezat incepand cu predica și botezul Sfantului Apostol Andrei și botezarea poporului roman sau creștinarea lui s-a făcut lent și profund. Nu s-a făcut in grabă, ci treptat, in mod liber și duhovnicește in mod profund, cu pregătire”.

„De aceea, poporul roman, fiindcă a fost profund creștinat a rezistat in fața năvălirii multor popoare migratoare de-a lungul secolelor și a puterilor ostile. Noi nu avem o zi sau un an al creștinării noastre, dar creștinarea a fost lentă profundă pe cand se forma poporul roman ca popor nou in istorie din geto-daci și romani, pe atunci se creștina”.

După slujbă, au fost impărțite credincioșilor sticle de 2 litri cu Agheasmă Mare și pachete cu anafură.

Foto credit: Basilica.ro / Raluca Emanuela Ene


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 203

Id: 77641

Data: Jan 6, 2023

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).