„Duhul Sfant nu ia chip de om, dar dorește să facă din fiecare om un chip duhovnicesc, o icoană a lui Hristos”, a spus Părintele Patriarh Daniel duminică, de sărbătoarea Pogorarii Sfantului Duh.
„De aceea, El nu se impune din exterior, ci El se propune din interiorul omului, respectand libertatea omului, inspirandu-l pentru gandul bun, pentru cuvantul bun și pentru fapta cea bună. Dar nu forțează pe nimeni. De aceea El este Duhul Libertății, după cum spune Sfantul Apostol Pavel.”
„In același timp, pentru că El il ajută pe om să cultive relația sa de credință și iubire față de Dumnezeu, El este Duhul comuniunii, al comunicării și al creșterii duhovnicești in comunicarea omului cu Dumnezeu – prin rugăciune – și cu ceilalți oameni – prin cuvinte și fapte bune”, a adăugat Preafericirea Sa.
„Duhul Sfant este discret. El a fost numit de către Sfantul Vasile cel Mare Arhitectul Bisericii, in ințelesul că El lucrează din interiorul omului. El este un iconar care face din chipul omului induhovnicit un chip al Lui Hristos. De aceea, Duhul Sfant nu apare in chip de om, El nu apare ca un vizavi, ca cineva care stă in fața noastră. Ci El locuiește in interiorul omului, in sufletul omului.”
Patriarhul Romaniei a prezentat in continuare modurile in care Sfantul Duh, a treia Persoană divină a Sfintei Treimi, se artă oamenilor: ca vuiet de vant, ca limbi de foc și ca apă vie.
Suflare de vant
Sf. Duh „Se arată apostolilor ca vuiet mare de vant, ca o vijelie. In limba ebraică, cuvantul Duh, ruah, inseamnă deodată vant și duh. Deci El apare ca ceva care pune in mișcare, care aduce o prospețime, care aduce o dinamică, o noutate, care scoate din monotonie și din comoditate pe om”, a precizat Patriarhul Romaniei.
„El este un Duh al libertății, Care suflă unde vrea și, in același timp, are un scop: să adune oamenii in iubirea lui Dumnezeu și intreolaltă. Acesta este vant, vijelie, vuiet Care trezește, Care atrage atenția, Care aduce un eveniment nou in viața oamenilor.”
Limbi de foc
„Iar limbile ca de foc, sau in chip de limbi de foc, inseamnă foc curățitor, foc luminător și foc incălzitor. Aceste calități ale focului in raport cu metalele, de pildă, se pot interpreta și ca lucrări duhovnicești ale Duhului”, a explicat Părintele Patriarh Daniel.
„Duhul Sfant incălzește inima omului, ca să iubească mai mult pe Dumnezeu in rugăciune și pe semeni, prin fapte bune. Focul acesta curățitor, luminător și incălzitor este un foc duhovnicesc. Acesta a fost dat apostolilor, ca să lucreze lucrarea Domnului in diferite popoare.”
„Limbile acestea diferite inseamnă neamuri diferite care sunt chemate să formeze o comuniune in Biserica lui Hristos, din neamuri diferite și din persoane distincte”, a subliniat Preafericirea Sa.
Apă vie
„De asemenea, vedem că Duhul Sfant, Care incălzește sufletul ucenicilor și ii face și mai iubitori de Hristos și implinitori ai poruncilor Lui, este prezentat ca apa cea vie de Mantuitorul in Evanghelia de astăzi”, a continuat Patriarhul Romaniei.
„Apa cea vie este cea care face roditor pămantul. Apa cea vie face roditoare inima omului, sufletul omului, ii dă o viață nouă. Inseamnă că Duhul Sfant este Cel Care dăruiește daruri multe omului, pe care, dacă omul le cultivă, ajunge la rodirea duhovnicească.”
„Această legătură intre cele două prezentări, intre imaginea Duhului Sfant ca foc și imaginea Duhului Sfant ca apă vie se intalnește in lacrimile pocăinței”, a precizat Patriarhul Daniel.
„Niciodată Biserica Ortodoxă nu a despărțit lucrarea lui Hristos de lucrarea Duhului Sfant și nici lucrarea Duhului Sfant de lucrarea lui Hristos”, a mai subliniat Patriarhul Romaniei.
„Fără lucrarea Duhului Sfant nu este Intrupare, nu este taina Bisericii și nici Euharistie. De aceea, noi, cand ne impărtășim cu Trupul și Sangele lui Hristos, ne impărtășim cu Trupul și Sangele lui Hristos pline de Duhul Sfant.”
Cum este constituită Biserica prin lucrarea Sf. Duh
Părintele Patriarh Daniel a mai explicat cum este constituită, prin Duhul Sfant, Biserica intemeiată de Hristos, dacă Hristos este Capul și Temelia Bisericii.
„Așa după cum Duhul Sfant a pogorat peste Fecioara Maria și firea dumnezeiască a lui Hristos s-a unit cu firea omenească și S-a născut Hristos Dumnezeu-Omul in lume, tot așa acum, prin Pogorarea Duhului Sfant, viața divino-umană a lui Hristos din ceruri se extinde la toată umanitatea care crede in Hristos și se botează in numele lui Hristos și devine Trupul tainic al lui Hristos, sau Biserica.”
Patriarhul Romaniei a asistat duminică la Sf. Liturghie oficiată in paraclisul istoric cu hramul „Sf. M. Mc. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.
Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Raluca Ene
Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews
Sursa: Basilica.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 96
Id: 81296
Data: Jun 24, 2024
Imagine:
„Biserica este lucrarea lui Dumnezeu. El este Cel Care, prin Fiul Său, a caștigat-o pentru noi”, a spus Episcopul Ioan Casian al Canadei duminica trecută, ..... Data: Jun 24, 2024 |
Societatea Femeilor Ortodoxe din Episcopia de Bălți organizează, joi, 27 iunie, o nouă ediție a Festivalului Portului Popular „Ia Romanească in ..... Data: Jun 24, 2024 |
„Biserica este locul intalnirii concrete intre rugăciunile noastre și puterea Duhului ..... Data: Jun 24, 2024 |
„La Cincizecime, Domnul ne cheamă să facem un drum al unirii noastre cu Dumnezeu și acest drum ne unește unii cu alții, ne face să ..... Data: Jun 24, 2024 |
Toate cele cinci instituții care fac parte din Centrul de Presă Basilica al Patriarhiei Romane au fost așezate sub ocrotirea Sfintei Treimi, avand drept model și ..... Data: Jun 24, 2024 |
In 21 iunie 2022, Președintele Klaus Iohannis a promulgat declararea zilei de 24 iunie drept Ziua Iei in Romania. Evenimentul a avut loc cu puțin timp inainte de a zecea ..... Data: Jun 24, 2024 |
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Cuvant pentru suflet - Invataturi din pateric ale Sf Antonie cel Mare
Cuvant pentru suflet - Canonul cel mare al Sf Andrei Criteanul (18 martie 2013)
Cuvant pentru suflet - Botezul Domnului si sfintirea noastra (03 ianuarie 2013)
Cuvant pentru suflet - Schimbarea la Fata a Domnului (05 08 2015)
Cuvant pentru suflet - Grijile lumii si sfarsitul vietii
Cuvant pentru suflet - Sfantul Vasile cel Mare Texte si alcatuiri alese (01 ianuarie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).